Diagnosoikaa mun jalka/nivelongelma
Lääkäriaikaa pitää odottaa monta viikkoa, joten palstalääkärit voisi nyt tulla apuun. Mulla on toisen jalan isovarpaan tyvinivel kipeä. Ei punoita, ei ole turvonnut eikä kuumota. Ulkoisesti ei näy mitään ja virheasentoa ei ainakaan silmämääräisesti ole. Lenkkareissa kuljen, joten ei ole korkkarivaiva.
Kipu ei estä liikkumasta, mutta joka askeleella tuntuu sen verran pahalta, että sen tiedostaa. Pahinta on mennä portaita alas. Levossa kipua ei ole. Myöskään varpaiden liikuttelu levossa sujuu eikä satu.
Kommentit (72)
Selkeä jumituskipu. Suosittelen varaamaan ajan hierojalle. Tulehduskipulääkettä 600mg tarvittaessa kaksi kertaa päivässä. Jos kipu ei ala hellittämään kahdessa viikossa, ota yhteyttä terveyskeskukseen.
M.K.
Vierailija kirjoitti:
Selkeä jumituskipu. Suosittelen varaamaan ajan hierojalle. Tulehduskipulääkettä 600mg tarvittaessa kaksi kertaa päivässä. Jos kipu ei ala hellittämään kahdessa viikossa, ota yhteyttä terveyskeskukseen.
M.K.
Ei mitään tulehduskipulääkkeitä ibuprofeeniallergisille!
Vierailija kirjoitti:
M.K.
Kyllä minä lääkäriä tarvitsen, jos pitää syödä tulehduskipulääkettä. Sanon nyt jo kolmannen kerran, että olen allerginen ibuprofeiinille.
Kipu on kestänyt jo ainakin tämän kesän eli on jo aikakin mennä lääkäriin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti lääkärisi antaa hoidoksi hyväksi havaitun wait and see- menetelmän, eli antaa Sinulle ohjeen: Seurataan tilannetta ja jos kipu jatkuu, palataan asiaan!
No tätä pelkään. Olen kertaalleen käynyt (vuosia, vuosia sitten) yksityisellä ortopedilla kun lonkassa oli kipua. Magneetissa kävin omalla kustannuksella. Lopputulos oli se että puhelimessa lääkäri sanoi seuraavaa: "Tyhmä ortopedi ei keksi mistä vaiva johtuu". Itse kyllä luin, että joku pakaran kiinnike oli tulehtunut (insertiitti taisi olla se tulehdus). Tähän en saanut mitään hoitoa. Vaivaa välillä edelleen, mutta lepo auttaa.
Ap
Jossain kommentissa kysyttiin onko minulla lättäjalka. Ei lainkaan. Jaloissani on selkeät kaaret. Jotain virheasentoa voi silti olla. Saa nähdä.
Ap
Minulla alkoi eds nimenomaan tuolla tavalla. Tai onhan se mulla ollut aina, mutta tuo oli ensimmäinen kerta, kun siitä oli harmia. Meni 10 vuotta ennen kuin sain eds-diagnoosin. Alkuun lääkäri piti jännetuppitulehduksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M.K.
Ei mitään tulehduskipulääkkeitä ibuprofeeniallergisille!
Tulehduskipulääkkeitä on muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoi eds nimenomaan tuolla tavalla. Tai onhan se mulla ollut aina, mutta tuo oli ensimmäinen kerta, kun siitä oli harmia. Meni 10 vuotta ennen kuin sain eds-diagnoosin. Alkuun lääkäri piti jännetuppitulehduksena.
Lisään, että mietti se lääkäri kihtiäkin. Se suljettiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tietoa lisää, se tuskaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Jossain kommentissa kysyttiin onko minulla lättäjalka. Ei lainkaan. Jaloissani on selkeät kaaret. Jotain virheasentoa voi silti olla. Saa nähdä.
Ap
Oliko lonkan alueen insertiovaiva (tai oletan bursiitti?) samassa jalassa jossa isovarvas vaivaa?
Eipä ainakaan julkisella puolella onnistu magneetit