Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diagnosoikaa mun jalka/nivelongelma

Vierailija
05.09.2025 |

Lääkäriaikaa pitää odottaa monta viikkoa, joten palstalääkärit voisi nyt tulla apuun. Mulla on toisen jalan isovarpaan tyvinivel kipeä. Ei punoita, ei ole turvonnut eikä kuumota. Ulkoisesti ei näy mitään ja virheasentoa ei ainakaan silmämääräisesti ole. Lenkkareissa kuljen, joten ei ole korkkarivaiva.

Kipu ei estä liikkumasta, mutta joka askeleella tuntuu sen verran pahalta, että sen tiedostaa. Pahinta on mennä portaita alas. Levossa kipua ei ole. Myöskään varpaiden liikuttelu levossa sujuu eikä satu.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava lonkeron puutosoire.

Vierailija
22/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta jotkut jutut vain menevät ajan myötä itsestään ohi. Minulla oli toisen jalan akillesjänteen seutu tosi kipeä tammikuusta asti ja se tuli aina vähäisessäkin rasituksessa kipeämmäksi. Portaiden alaspäin kävely oli välillä tosi hankalaa. Vaihdoin kenkiä kahteenkin otteeseen oikein pehmustetuisi ja tukeviksi. Kävelin kesälomalla paljon, vaikka välillä tuntuikin ikävästi. Nyt loman jälkeen koko vaivaa ei enää ole lainkaan. Mietin vielä, uskallanko palata takaisin tavallisiin kenkiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäykkäpohjaiset kengät auttavat ensihätään nivelrikkoon, koska ne hillitsevät kipeän nivelen taipumista. 

Vierailija
24/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös kihdissä olisi punoitusta ja turvotusta? Olen nähnyt joskus kihtipotilaan ja se oli hurja näky. Mun jalka ja varpaat on ihan normaalit. Mitään särkyä ei ole vaan kävely sattuu.

Olen nelikymppinen, normaalipainoinen nainen, joten senkään puolesta en osu ainakaan tyypillisimpään kihtipotilaan muottiin.

Ap

Ei välttämättä punoita.

Mulla hävisi kun lopetin lihan syönnin, maidot ja etenkin olut teki tota. 

Lähti pois. Jos alan kittaamaan olutta tiukemmalla tavalla ja syön kanaa, niin aika selvää on että joku nivel alkaa vaivata. 

Lopetin heti kun huomasin yhteyden. Menee kuukausissa pois lopettamisesta. Mitään merenelävää en edes syö niin en kehoita sua olemaan syömättä. Uskon että et syö myöskään niitä meren limoja.

Vihervasemmistolainen kasvisruoka ja oluen tilalle kannabis, niin voit paremmin.

Vierailija
25/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on nivelrikko. 

Näin on näreet. Itselläni on tuo sama vaiva. 

Vierailija
26/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seesamluun rasitusmurtuma.

Vierailija
27/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö vähemmän ostereita ja hanhenmaksapalleroita.

Sekä silakoita ja olutta.

Vierailija
28/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paina sormella isovarpaan alla jalkapohjasta suoraan tuntuuko arkuutta?

Koukista isovarvasta vastustaen (esim. paina lattiaa vasten) sattuuko?

Kävele paljain jaloin kovalla lattialla tuntuuko kipu suoraan jalkapohjassa varpaan alla vai hieman ylempänä nivelessä?

Vierailija
29/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet kalat  kuten muikut ovat myrkkyä kihtipotilaalle.

Tiedän. Ja olut. Ainoa vaan etten tykkää kummastakaan.

Ap

Vierailija
30/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihti-mieti mitä syöt. Olen superterve,mutta aina joskus elämäni varrella pukkaa päälle. Ei aina, vaikk oon syöny sitä ja tätä. Joskus elimistö on vaan herkempi. Jumankauta kun se silloin sattuu , kantapäällä vaan voi astua.

Oma apu, paras apu on mottoni. Jos olet tarkka mitä suuhusi pistät , pääset vaivasta aika pian eroon.

Joku mainitsi oksalaatin,, googlaappa missä kaikessa sitä on. Jollekin haittaa , toiselle ei ja joskus aiheuttaa jotain ja toisinaan ei. Elimistö voi olla niin helkkarin tarkka.

Vierailija
31/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kihdissä olisi punoitusta ja turvotusta? Olen nähnyt joskus kihtipotilaan ja se oli hurja näky. Mun jalka ja varpaat on ihan normaalit. Mitään särkyä ei ole vaan kävely sattuu.

Olen nelikymppinen, normaalipainoinen nainen, joten senkään puolesta en osu ainakaan tyypillisimpään kihtipotilaan muottiin.

Ap

Ei välttämättä punoita.

Lähti pois. Jos alan kittaamaan olutta tiukemmalla tavalla ja syön kanaa, niin aika selvää on että joku nivel alkaa vaivata. 

Lopetin heti kun huomasin yhteyden. Menee kuukausissa pois lopettamisesta. Mitään merenelävää en edes syö niin en kehoita sua olemaan syömättä. Uskon että et syö myöskään niitä meren limoja.

Vihervasemmistolainen kasvisruoka ja oluen tilalle kannabis, niin voit paremmin.

Auts, mikä loppukommentti. Kasvisruoka ok, vihervasemmistolaisuus, olut saati kannabis EI.

Ap

Vierailija
32/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei välttämättä punoita.

Ei välttämättä punoita , ei turvota ja minulla vaikuttaa harvoin , mutta keskimäisiin varpaisiin. Menee ohi ,kun en pistä suuhuni vääriä juttui.

Vierailija
33/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mikä voi auttaa tilapäisiin kiputiloihin on kaikenlaiset netistä saatavat edulliset silikonituet. On esim. sellaisia putkia, joka laitetaan isovarpaan päälle. Esim. Jalkakauppa.

Vierailija
34/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä hoikka nuori nainen, joten ei ole kihti vaan lievä kuluma, jota ärsyttänyt rasitus tai uudet kengät.

Hoidoksi rasituksen välttäminen muutamaksi päiväksi ja kovapohjainen kenkä, joka estää ukkovarpaan taipumisen.  Panadolia tarvittaessa, paikallisesti tiikeribalsamia (jota valitettavasti ei enää saa apteekeista....)

Vierailija
35/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paina sormella isovarpaan alla jalkapohjasta suoraan tuntuuko arkuutta?

Koukista isovarvasta vastustaen (esim. paina lattiaa vasten) sattuuko?

Kävele paljain jaloin kovalla lattialla tuntuuko kipu suoraan jalkapohjassa varpaan alla vai hieman ylempänä nivelessä?

Tuo painelu sattuu jos painan juuri tietystä kohtaa. En suoraan alta enkä sivusta vaan viistosti. Se sattuu.

Koukistusta olen tehnytkin ja sekin sattuu.

Vaikea sanoa, ehkä enemmän tuntuu nivelessä. Sisätiloissa kävely ei tunnu ollenkaan niin pahalta kuin kengillä kävely.

Ap

Vierailija
36/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä hoikka nuori nainen, joten ei ole kihti vaan lievä kuluma, jota ärsyttänyt rasitus tai uudet kengät.

Hoidoksi rasituksen välttäminen muutamaksi päiväksi ja kovapohjainen kenkä, joka estää ukkovarpaan taipumisen.  Panadolia tarvittaessa, paikallisesti tiikeribalsamia (jota valitettavasti ei enää saa apteekeista....)

Tiikeribalsamia löytyy aasialaisista kaupoista ja Tiger of Kääpenhamina-kaupassakin kiinasalva-nimellä vastaavaa.

Vierailija
37/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se miehenpuute, mikä tekee tommosta.

Vierailija
38/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermo ärtynyt. Syö Buranaa ja osta mahdollisimman paksupohjaiset lenkkarit, jotka on ns kunnolla lapiomalliset ja antaa extratilaa nivelen olla suorassa ja lepoasennossa. Esim jotkut mallit VJ Sarva Intersportista, tai Altra Partioaitasta tms. Sitten ehkä lisäksi ylipronaatiopohjalliset. Huomaa, että paljasjalkakengissä on hyvä muoto, mutta usein liian vähän vaimennusta kun kipu on pahimmillaan, siksi ei niitä.

Vierailija
39/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hermo ärtynyt. Syö Buranaa ja osta mahdollisimman paksupohjaiset lenkkarit, jotka on ns kunnolla lapiomalliset ja antaa extratilaa nivelen olla suorassa ja lepoasennossa. Esim jotkut mallit VJ Sarva Intersportista, tai Altra Partioaitasta tms. Sitten ehkä lisäksi ylipronaatiopohjalliset. Huomaa, että paljasjalkakengissä on hyvä muoto, mutta usein liian vähän vaimennusta kun kipu on pahimmillaan, siksi ei niitä.

Aloittanut ilmoitti aiemmin, että hän on ibuprofeenille allerginen, joten älä syo Buranaa!

Vierailija
40/72 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buranaa en voi syödä. Saan allergisen reaktion. Hermovaivoja oli jo käsissä, molemmat rannekanavat on leikattu. Olenko siis ihan hermoheikko??

Jalkani on kapea ja pieni. Koko 36 on jopa iso. En tee leveälestisillä mielestäni mitään, koska tilaa on jo normaaleissakin kengissä. 

Ap