Diagnosoikaa mun jalka/nivelongelma
Lääkäriaikaa pitää odottaa monta viikkoa, joten palstalääkärit voisi nyt tulla apuun. Mulla on toisen jalan isovarpaan tyvinivel kipeä. Ei punoita, ei ole turvonnut eikä kuumota. Ulkoisesti ei näy mitään ja virheasentoa ei ainakaan silmämääräisesti ole. Lenkkareissa kuljen, joten ei ole korkkarivaiva.
Kipu ei estä liikkumasta, mutta joka askeleella tuntuu sen verran pahalta, että sen tiedostaa. Pahinta on mennä portaita alas. Levossa kipua ei ole. Myöskään varpaiden liikuttelu levossa sujuu eikä satu.
Kommentit (72)
Sivusta kyselen, että oikeastiko voi saada jonkun fakin nivelrikon jalkaterään jo alta viisikymppisenä?
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus ja liikkumattomuus tuo tuollaisia vaivoja...
No just liikuntahan nuo kivut tuo esiin. Levossa ei satu paitsi siis rivakamman ja pidemmän lenkin jälkeen.
ai ap
Vierailija kirjoitti:
Eikös kihdissä olisi punoitusta ja turvotusta? Olen nähnyt joskus kihtipotilaan ja se oli hurja näky. Mun jalka ja varpaat on ihan normaalit. Mitään särkyä ei ole vaan kävely sattuu.
Olen nelikymppinen, normaalipainoinen nainen, joten senkään puolesta en osu ainakaan tyypillisimpään kihtipotilaan muottiin.
Ap
Se varvas on vain yksi oire. Voi vaeltaa kaikissa nivelissä.
Nyt lopetat oluen, suolaiset ruuat, pinaatin jne.. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00032#s3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just liikuntahan nuo kivut tuo esiin. Levossa ei satu paitsi siis rivakamman ja pidemmän lenkin jälkeen.
ai ap
Sulla on jalan asennossa jotain mätää. Sama ilmiö kuin se, että johonkin kohtaan tulee kovettuma. Siis siihen, johon kohdistuu liikaa painetta.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kyselen, että oikeastiko voi saada jonkun fakin nivelrikon jalkaterään jo alta viisikymppisenä?
Kyllä voi. Naisilla jalkateräkipujavon enemmän kuin miehillä, koska naisilla on pienempi jalkaterä, jolloin paino kohdistuu pienemmälle alueelle. Miehillä jalkaterissäkin on isommat ja paksummat luut kuin pikkujalksilla naisilla (.aloittajankin kengän koko vain 36).
Meillä diagnosoitiin kaksospojilla kihti ja autismin kirjon häiriöt jo ala-asteella. Joku täällä sanoi ettei voi tulla nuorelle mutta kyllä voi. Isänsä on kalastaja niin muikkua ym kalaa litkivät joka päivä, siitä kai puhkesi. Ap voisi kokeilla jättää puriinit pois ja katsoa helpottaako.
Sesamluu (pieni luu isovarpaan tyvessä) voi olla murtunut. Itselläni oli aivan sama vaiva, mutta lääkärit eivät osanneet diagnosoida. Seurauksena kuolio sesamluussa. Vaadi sesamluun röntgen ja tarvittaessa magneettikuva.
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito on laskussa, sen kyllä tiesin mutta aina se yllättää. Väitteesi pätee joissain tapauksissa, mutta minuun ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kihdissä olisi punoitusta ja turvotusta? Olen nähnyt joskus kihtipotilaan ja se oli hurja näky. Mun jalka ja varpaat on ihan normaalit. Mitään särkyä ei ole vaan kävely sattuu.
Olen nelikymppinen, normaalipainoinen nainen, joten senkään puolesta en osu ainakaan tyypillisimpään kihtipotilaan muottiin.
Ap
Se varvas on vain yksi oire. Voi vaeltaa kaikissa nivelissä.
Nyt lopetat oluen, suolaiset ruuat, pinaatin jne.. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00032#s3
En juo olutta enkä syö erityisen suolaisia ruokiakaan. Itse en tätä kihdiksi usko. Asia selviää lääkärissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä diagnosoitiin kaksospojilla kihti ja autismin kirjon häiriöt jo ala-asteella. Joku täällä sanoi ettei voi tulla nuorelle mutta kyllä voi. Isänsä on kalastaja niin muikkua ym kalaa litkivät joka päivä, siitä kai puhkesi. Ap voisi kokeilla jättää puriinit pois ja katsoa helpottaako.
Miten tuon autismin kirjon tähän liitit?? Muikut jätän muille, ja ne oluet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Varmaan onkin lääkäreitä nuo kaikki kommentoijat.
Eihän niiden tarvitsekaan olla. Tilasin nimenomaan etäajan palstalääkäreille ennen kuin pääsen oikealle lääkärille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Varmaan onkin lääkäreitä nuo kaikki kommentoijat.
En ole lääkäri, mutta kihti mulla silti on. Olen siis kokemusasiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai ap
Sulla on jalan asennossa jotain mätää. Sama ilmiö kuin se, että johonkin kohtaan tulee kovettuma. Siis siihen, johon kohdistuu liikaa painetta.
Tämä voisi olla. Näennäisesti asento on molemmissa ihan hyvä. En astu linttaan ja askel kulkee suoraan, jalkaterät osoittaa suoraan. Tosin huomaan että kengät kuluu eri kohdista. Voi, olisipa se vaan tämä!
Ap
Todennäköisesti lääkärisi antaa hoidoksi hyväksi havaitun wait and see- menetelmän, eli antaa Sinulle ohjeen: Seurataan tilannetta ja jos kipu jatkuu, palataan asiaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai ap
Tämä voisi olla. Näennäisesti asento on molemmissa ihan hyvä. En astu linttaan ja askel kulkee suoraan, jalkaterät osoittaa suoraan. Tosin huomaan että kengät kuluu eri kohdista. Voi, olisipa se vaan tämä!
Ap
No veikkaan että lääkäri lähettää röntgeniin, siitä selviää onko jalan nivelissä nivelrikkoon liittyviä muutoksia ym.
Jos noissa ei mitään, sitten oletetaan että vika on pehmytkudosissa eli jotain tulehdusta, jotain tulehduskipulääkettä saat ja neuvot levätä ja käyttää kylmähoitoa.
Jos jalassa on kipua liikkuessa edelleen, sitten voi pikaratkaisuna kokeilla geelipohjallista. Ehkä se pehmentää vähän askellusta.
Jos siitä ei ole apua pidemmän päälle, sitten suosittelen menemistä jalkaterapeutille, etenkin kenkien kuluminen eri kohdista kertoo että voi olla asentovikaa. Yleinen vaiva on madaltuma jalan kaaressa, se usein alkaa just siitä sisäsyrjältä isovarpaan puolelta kaaren alusta. Onko sulla korkea kaari jalassa vai enemmän lattajalka? Jos lättänämpi jalka, sitten madaltuma on todennäköisempi. Siihen saa terapeuttiset liikkeet sekä voi kokeilla lenkkareita, joissa pronaatiotuki. Tai tukipohjallista, joka räätälöity juuri sun jalalle.
Vierailija kirjoitti:
Voi.