Te, joilla ollut/on kynsisieni! Lääkärikäynnistä...
Oletteko käyneet lääkärissä asian tiimoilta? Yleislääkäri vai ihotautilääkäri? Onko diagnoosi tehty silmämääräisesti vai tehty sieniviljelmä? Mikä lääkitys määrätty? Tehosiko?
Mulla on nyt räjähtänyt kynsisieni stressaavan elämäntilanteen vuoksi. Ei auta kaupan litkut. Hävettää mennä lääkäriin 😒
Kommentit (58)
Ihotautilääkäri. Viljely. Lääkehoito suun kautta sekä paikallishoito. Hoito kestää pitkään. Vaikeasti hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Lisätäkseni vielä.. Apteekin työntekijä sanoi, että jos kynsisieni on vain yhdessä kynnessä, on se mahdollista saada hoidettua pois itsehoitolääkkeillä, mutta jos on levinnyt useampaan kynteen, niin kynsilakkahoito tuskin enää auttaa.
Ei sanonut ihan koko totuutta. Ainoa, minkä noilla apteekin aineilla saa pois, on euroja pankkitililtä. Kynsi saattaa muuttua esteettisesti siistimmäksi, mutta varsinaiseen sieneen ne tehoavat huonosti. Lisäksi ne viivästyttävät näytteenottoa pitkiksi ajoiksi.
Aikanaan 35 v sitten sieni levisi sormenkynsiin. Kynnet poistettiin ureahauteella, ja sitten söin yli puolen vuoden lääkekuurin, joinka aikana maksa-arvoja mitattiin säännölliseti. Sieni lähti sormista eikä ole palannut.
Varpaankynsiä ei poistettu, eikä sieni niistä lähtenyt. Viime vuosina olen syönyt ehkä kymmenkunta sisäistä lääkekuuria. (Sporanox). Nykylääkkeet eivät ilmeisesti ole niin pahoja maksalle, koska maksakokeita ei ole tehty. Nuo lääkekuurit vähentävät sienen kasvua, mutta kun kuurin lopettaa, on tilanne muutaman kuukauden kuluttua entisellään.
Olen vähän luovuttanut. Sienen saa piiloon lakkaamalla kynnet. En ole valmis enää ottamaan sellaisia myrkkyjä, joilla sieni ehkä lähtisi. Maksa on lopultakin tärkeämpi elin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kengät voi vaan lämmittää 60 asteeseen
Kysyn tätä
Koska mulla on kaksi uunia ja sauna
Airfryeriin. Näppärää.
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan vastata, leviääkö tuo tavallisesti kaikkiin varpaisiin? Minulla on yksi kynsi epäilyksen alla, muut normaaleja.
Kyllähän se jollain aikataululla leviää, mutta ei välttämättä kovin nopeasti. Tälleen jälkiviisaana sanoisin, että mulla oli sieni pikkuvarpaiden kynsissä vuosia, ja yhdessä isovarpaassa puolisen vuotta, ennen kuin menin lääkäriin. Isovarpaan kynsi sai mut menemään, pikkuvarpaissa en ymmärtänyt olevan sientä.
Itselle lääkäri sanoi, ettei apteekin kynsisienilääkkeistä ole apua! Tabletit auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn tätä
Voisi olettaa, että toimii. Mutta ne olisi siis päivittäin kuumennettava, aina käytön jälkeen. Mulla meni kesä crocseilla kävellessä, kun ne voi desinfioida tavallisella desinfioivalla pesuaineella, ei tarvitse tuota kallista suihketta.
Työterveyslääkäri arvioi silmämääräisesti ja kirjoitti reseptin lääkekynsilakkaan.
Sanoi, ettei mielellään määrää minulle tablettilääkitystä, sillä käytän muitakin maksaan vaikuttavia lääkkeitä. Siksi halusi kokeilla ensin paikallisella lääkkeellä. Jos se ei olisi toiminut, niin sitten olisi tutkittu tarkemmin mikä sieni kynnessä on ja lääkitty tablettilääkkeillä.
Yllättäen lääkekynsilakka tehosi, eikä tarvinnut muuta lääkityksiä. Pari kuukautta siihen meni että lähti kokonaan, mutta varalta käytin lakkaa jonkin aikaa vielä sen jälkeenkin. Nyt on ollut jo vuoden pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn tätä
Jos kerran sukatkin voi
Ohis: en tiedä jalkasienestä, mutta esim Itkevä lattiasieni, niin sen itiöt kestää 60 astetta, vaikka rihma kuolee. Itiöille tarttis olla noin sata astetta. Päättelen, että kenkään voi jäädä 60 asteen käsittelyn jälkeen itiöitä.
Yks jalkahoitaja sanoi parantaneensa monelta omenaviinietikalla.
Apteekissa sanoivat, että neo amiseptilla voi käsitellä kengät. Siihen oli saatavissa sellainen suihkeosakin pulloon kiinnitettäväksi.
Menin kerran muissa asioissa lääkärille ja ojensi kättään, mutta sanoin, että en kättele, kun hänellä on kynnessään sieni. Hän sanoi, että hänellä on muita voimakkaita lääkeitä niin ei voi hoitaa sientä pois, kun tablettilääkityksellä se vaan lähtee ja sitä ei muiden lääkkeidensä vuoksi voi ottaa.
En halua pelotella AP:ta, mutta kynsisieni on hyvin yleinen oire HI-viruksesta. Alkuvaiheessa rintaan ilmestyvä punainen laikutus (karvatupintulehdukset) ja kuumeilu ovat myös lähes aina läsnä. Toki kynsisieni voi tulla muutenkin, mutta HIVissä se on hyvin usein läsnä III vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn tätä
Jos kerran sukatkin voi
Ohis: en tiedä jalkasienestä, mutta esim Itkevä lattiasieni, niin sen itiöt kestää 60 astetta, vaikka rihma kuolee. Itiöille tarttis olla noin sata astetta. Päättelen, että kenkään voi jäädä 60 asteen käsittelyn jälkeen itiöitä.
Tuo lattiasieni on vähän eri asia kuin jalkasieni tai kynsisieni. Hoito-ohjeissa uskotaan tuohon 60 asteen hävittävään voimaan, voisi olettaa, että se on totta.
Vierailija kirjoitti:
En halua pelotella AP:ta, mutta kynsisieni on hyvin yleinen oire HI-viruksesta. Alkuvaiheessa rintaan ilmestyvä punainen laikutus (karvatupintulehdukset) ja kuumeilu ovat myös lähes aina läsnä. Toki kynsisieni voi tulla muutenkin, mutta HIVissä se on hyvin usein läsnä III vaiheessa.
Ap tässä. Ei ole ollut kuumetta varmaan 10 vuoteen, joten tuskin on HIV. Kävin lääkärissä, yleislääkäri yksityisellä. Katsoi silmämääräisesti ja tsekkasi puoli vuotta sitten otetut veriarvot, jossa näkyi myös maksa-arvot ym (puhdin laaja verenkuva). Määräsi mulle 3kk lääkekuurin ja sanoi, että sillä lähtee, jos on lähteäkseen. Ei kuulemma tarve pidempään ja käsikauppalitkuja ei tarvitse nyt käyttää. Että näin. Mahtavaa, että sain nyt kuurin mutta hiukan mietityttää sen lyhyt aika. Mulla on kuitenkin sieni levinnyt myös sormien kynsiin. Ja pitäisiköhän kuitenkin jotain rasvoja käyttää...
Kiitos kaikille, jotka kerroitte kokemuksistanne ja tsemppasitte menemään! Oli muuten aivan ihana naislääkäri.
Kävin terveyskeskuksen lääkärillä, joka kehotti varaamaan ajan hoitajalle, joka ottaa näytteet kyseisistä kynsistä. Kerroin lääkärille, että olen käyttänyt apteekin itsehoitolääkettä. Hän katsoi tietokoneelta ja sanoi, että siitä lääkkeestä ei ole mitään hyötyä. Hoitaja vuoli näytteitä kynsistä. Kuukauden kuluttua sain tulokset: se ei ole kynsisientä. Mutta totta kai se oli. Tulos vain oli väärä, koska olin lääkärikäyntiin asti käyttänyt itsehoitolääkettä. Lääkäri ja hoitaja eivät tienneet, että sillä tavalla saadaan väärä tulos. Kun googletin kynsisientä, sain tietää, että itsehoitolääkkeen käytön jälkeen pitää odottaa pitkään ennen kuin näytteet voidaan ottaa.
Löysin kotikonstin, joka auttoi. Sivelin joka päivä kerran tai kaksi kertaa vanupuikolla väkiviinaetikkaa kynsien päälle ja ympärille. Hoitoa täytyy jatkaa kuukausia, ainakin niin pitkään, että kynnet näyttävät kokonaan aivan terveiltä. Mutta niinhän myös lääkärin määräämää lääkettä täytyy käyttää kuukausia.
Kynsisieni on ollut etikkahoidon jälkeen jo monta vuotta poissa. Eikä etikkahoito maksanut juuri mitään.
Mistä kynsisienen tunnistaa? Riittääkö paksuuntuva ja käpristyvä kynsi?
Kävin terkkarilääkärillä ja hän otti näytteet arvioituaan olevan sientä. Tulosten perusteella määräsi tablettihoidon jolla lähti.
Oli aikanaan, kynsiä poistettiin ja söin pitkän lääkekuurin. En muista nimeä. Oli vuosia poissa, mutta ilmaantui pariin kynteen uudelleen. Enää en halua niin vahvoja lääkkeitä, koska on ikää. Käyn jalkahoitajalla säännöllisesti, joka hioo ne siistiksi. Apteekin litkut eivät paranna, mutta auttavat ehkä vähän hillitsemään.
Ei mun sisuskaluille mitään käynyt. Juohan ihmiset alkoholiakin.