Te, joilla ollut/on kynsisieni! Lääkärikäynnistä...
Oletteko käyneet lääkärissä asian tiimoilta? Yleislääkäri vai ihotautilääkäri? Onko diagnoosi tehty silmämääräisesti vai tehty sieniviljelmä? Mikä lääkitys määrätty? Tehosiko?
Mulla on nyt räjähtänyt kynsisieni stressaavan elämäntilanteen vuoksi. Ei auta kaupan litkut. Hävettää mennä lääkäriin 😒
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Mene jalkahoitajalle, joka hioo kynnen pois. Sitten niitä apteekin sienen tappajia siihen.
Sieni saattaa muhia kynnen alla. Sienen tappavat eivät tehoa kunnolla, jos kynttä ei hio pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene jalkahoitajalle, joka hioo kynnen pois. Sitten niitä apteekin sienen tappajia siihen.
Sieni saattaa muhia kynnen alla. Sienen tappavat eivät tehoa kunnolla, jos kynttä ei hio pois.
Mulla on menossa sisäinen lääkitys. Ap
Minulla oli kauan sitten kynsisieni isojenvarpaiden kynsissä. Paransin sen kotikonsteilla, kun lääkäristä ei ollut apua.
Terveyskeskuksessa lääkäri kehotti varaamaan ajan hoitajalle, joka vuoli näytteitä kynsistä. Yli kuukauden kuluttua omakantaan tulivat tulokset: minulla ei ole kynsisientä. Kun rupesin googlettamaan asiaa, selvisi, että pitää olla viikkoja käyttämättä mitään kynsisienilääkettä, ennen kuin näyte voidaan ottaa. Olin kertonut lääkärille, että käytän sitä ja sitä ilman reseptiä saatavaa lääkettä. Hän katsoi tietokoneelta ja sanoi, ettei siitä ole mitään hyötyä, mutta ei tiennyt, ettei näytettä voi vielä ottaa.
Kävin siis turhaan lääkärin ja hoitajan vastaanotoilla. Löysin netistä vihjeen kotikonstista. Sivelin kaksi kertaa päivässä vanupuikolla väkiviinaetikkaa kyseisten kynsien päälle ja ympärille. Hoitoa täytyy jatkaa monta kuukautta, kunnes kynnet näyttävät koko pituudeltaan terveiltä, mutta niinhän lääkärin määräämää lääkettäkin pitäisi käyttää pitkään. Kynsisieni parani. Tämä tapahtui vuosia sitten. Etikkahoito ei maksa juuri mitään, eikä sillä ole sivuvaikutuksia. Ilman reseptiä saatavat lääkkeet auttavat vain niin kauan kuin niitä käyttää, mutta eivät paranna kynsisientä.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä taas. Nyt neljä viikkoa terbinafiinikuuria takana. Tuntuu, että vain pahenee 🙁 Viiltävää kipua joiden kynsien alla ja jalkasilsakin edelleen voimissaan. Kuulunko minä nyt niihin 50%, joille ei lääkekuuri tehoa. Kaipaisin kokemuksia niiltä, joilla kuuri tehosi. Missä ajassa huomasitte edes jotain positiivisia muutoksia?
Kynsissä voi olla sientä, hiivaa tai psoriasista. Niitä on vaikea tunnistaa tai erottaa toisistaan. Ainakin terveyskeskuslääkärin.
En käynyt lääkärissä. Kokeilin erilaisia litkuja ja lopulta terclara-niminen auttoi (kaveri toi Norjasta). Aikaa meni jotain puoli vuotta. En toki ole varma oliko edes sienestä kyse, ja sitä oli vain yhdessä kynnessä jalassa eikä ollut levinnyt muihin. Käytän aina uimahallissa ja salilla fläpäreitä nykyään.
Liottele niitä varpaita etikassa. Joskus sienet lähtee kuukaudessa, sitkeimmät esim. ukkovarpaan paksusta kynnestä vaatii puoli vuotta. Etikkaa saa kaupasta alle euron litra. Samalla lähtee myös kovettumat ja syylät.
Vierailija kirjoitti:
Minä vetäisin kynnen ohueksi akkukäytöiselle hiomalaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kun isovarpaan kynsi irtosi osittain sienen takia, niin voitelin koko varvasta sienivoiteella pari viikkoa. Sitten ruokasoodaa ihoon ja teepuuöljyä jäljellä olevaan kynteen. Kasvoi terve kynsi.
Infektoituneen kynnenosan poisto esim. hiomalla on järkevää. Sitten vaan hoitaa sitä kynsipatjaa. Toki sisäinen lääkekuuri kannattaa hommata. Kummaa vaan, kun vieläkin käytetään sieniviljelyä vaikka on olemassa nopeampi ja tarkempi menetelmä. Luulisi, että on kaikkien etu saada tarttuva ihosairaus kuriin mahd. nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kun isovarpaan kynsi irtosi osittain sienen takia, niin voitelin koko varvasta sienivoiteella pari viikkoa. Sitten ruokasoodaa ihoon ja teepuuöljyä jäljellä olevaan kynteen. Kasvoi terve kynsi.
Infektoituneen kynnenosan poisto esim. hiomalla on järkevää. Sitten vaan hoitaa sitä kynsipatjaa. Toki sisäinen lääkekuuri kannattaa hommata. Kummaa vaan, kun vieläkin käytetään sieniviljelyä vaikka on olemassa nopeampi ja tarkempi menetelmä. Luulisi, että on kaikkien etu saada tarttuva ihosairaus kuriin mahd. nopeasti.
Kerropa, mikä on tuo nopeampi ja tarkempi menetelmä? Kiinnostaa, kun vähän tekee huonoa ottaa näytteitä sienisistä kynsistä.