Kortisonilääke siis syynä Peltosen itsemurhaan?
Kummallista, ettei lääkettä lopetettu välittömästi kun masennusta ja itsetuhoisuutta alkoi ilmenemään? Määrättiin vain mielialalääkkeet.
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä olisi voinut väliaikaisesti keskeyttää, että oltaisiin saatu mielialalääkitys kuntoon.
Ei, kun muu ei siihen munuaisvaivaan auta.
Jep, siihen kuolee hoitamattomana ja joskus hoidettunakin, kaikille se kortisonikaan ei auta. Olisin kuvitellut, että näin vuosikymmenenten jälkeen jotakin muutakin olisi jo tarjolla. Kortisoni pitää myös ajaa hitaasti alas, sitä ei saa lopettaa yhtäkkiå. Isojen annoksien kohdalla lasku kestää viikkoja, vaikka pudotuskin on nopea.
Toisaalta, mun viimeisellä kortisonikuurilla sisätautilääkäri sanoi, että sitä käytetään sammuttamaan tulipaloja, ei siis varmastikaan ihan kevyin perustein enää 2000-luvun puolella. Ei lääketiedekään ole ihan kaikkivoipa. Paljon on hakuammuntaa ja menoa pienimmän pahan kautta. Ja joskus ne riskit realisoituvat.
Eikö myös ainakin joidenkin SSRI- lääkkeiden aloitukseen liity kasvanut itsemurhariski? Tuliko tässä kenties nyt kaksinkertainen riski, joka realisoitui?
Vierailija kirjoitti:
Vain n 5% saa vakavia psykoottisia oireita lääkityksestä. Eemeli kuului ilmeisesti näihin. Surullista! 😥
Mistä vedit johtopäätöksen psykoottisuudesta? Ihmiset eivät todellakaan ymmärrä mitä se kortisonikidutus on mielialan kannalta jos ei ole omaa kokemusta 😑 Lisäksi on aloitettu mielialalääke mikä voi aiheuttaa itsetuhoisuutta yksistäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö myös ainakin joidenkin SSRI- lääkkeiden aloitukseen liity kasvanut itsemurhariski? Tuliko tässä kenties nyt kaksinkertainen riski, joka realisoitui?
Kaikissa, myös SNRI-lääkkeissä, on varsinkin aloittaessa mahdollisuus että haittavaikutuksena tulee äärituskainen/itsetuhoinen olo.
Kortisonia ei saa lopettaa välittömästi, vaan isot annokset on ajettava alas rauhallisesti. Hengenvaarallista jos lopettaa yhtäkkiä.
Jälkiviisaus on tietenkin parasta viisautta, meillä jokaisella olisi monta vinkkiä Eemelille, miten olisi pitänyt toimia. Harmi että elämä ei aina mene niin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat ressukkakansa ja kaikki on aina jonkun muun syytä, yleensä valtion.
Täyttä hölynpölyä tämä, Peltonen oli mielenvikainen PISTE. Kortisoni-lääkkeitä käyttää Suomessa miljoonat ihmiset, itse mukaan lukien, ei mitään vaikutusta mielialoihin.
P.s. Miksi itsemurhan tehnyt ihminen on Suomessa sankari jonka itsemurha on jonkun muun syytä? Muisssa maissa luuseri ja katolisissa se on jopa synti.
Ressukka projisoimassa, koitahan kestää itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan lopeteta. Kun muuta toimivaa ei ole.
Kauanko olet käyttänyt ja kauanko ollut nukkumatta? Aikaansaako kortisoni sinulla kyvyttömyyttä nukkua?
Minulla kortisoni aikaansaa, etten pysty nukkumaan minuuttiakaan edes unilääkkeillä. Ihmetyttää, että ovatko muut kortisonin käyttäjät kuukausia nukkumatta lainkaan vai eikö se aiheuta kaikille samoja sivuvaikutuksia.
Kaikille ei tule samoja oireita yhtä voimakkaina. Lapseni on käyttänyt kortisonia isoilla annoksilla ja oli vaikeuksia nukahtaa, mutta pystyi kuitenkin nukkumaan jotenkuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peltosella oli hyvin kattava terveyshuolto kun oli kansanedustaja
ja myös rahaa mennä yksityiselle
Niin?
Kokeile itse kovaa kortisonilääkitystä. Se tuhoaa esim reisilihakset ja liikuntakyvyn sekä vaikuttaa keskushermostoon. Kohta et kävele eikä pää toimi.
Aivan sama, kuka hoitaa, näin voi käydä. Eikä näistä useinkaan varoiteta potilasta ollenkaan.
Olen kokeillut.
Epäilen että se masennus ei johdu noista lääkkeistä.
Masennus tulee siitä sairaudesta.
Mulle aiheutti lievää verensokerin nousua, metallin makua suuhun ja kynnet tuli hyväksi.
Ja ihan itse olin aktiivinen ton lääkityksen lopettamisessa.
Se pitää lopettaa hallitusti vähitellen.
Burnoutin ja psykoosinkin läpikäyneenä toi kortisoni oli vain yksi sivujuoni.
Lääkäreillä ei syyt ja seuraukset ole selvillä ja varsinkin psykologia ei ole tiedettä lainkaan, huuhaata.
Ehkäpä huomenna uutisissa kumotaan nämä tänään esitetyt, tai ei. Joku pikkujuttu ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan lopeteta. Kun muuta toimivaa ei ole.
Kauanko olet käyttänyt ja kauanko ollut nukkumatta? Aikaansaako kortisoni sinulla kyvyttömyyttä nukkua?
Minulla kortisoni aikaansaa, etten pysty nukkumaan minuuttiakaan edes unilääkkeillä. Ihmetyttää, että ovatko muut kortisonin käyttäjät kuukausia nukkumatta lainkaan vai eikö se aiheuta kaikille samoja sivuvaikutuksia.
Olen eri. Itse käytän silloin tällöin. Joskus otan kun en ole koko yönä nukkunut ja pitää olla hereillä.
(Mutta yleensä lääkkeet eivät aiheuta kaikille samoja sivuvaikutuksia.)
Kortisolipitoisuus pitäisi olla aamulla korkeammillaan. Ehkä se kroppa sitten luulee,että kortisonin syönnin jälkeen on aamu ja piristyy tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortisonin haittavaikutuksena on masennus ja itsetuhoisuus. Siksi sitä ei kevyin perustein määrätä.
Tämän lisäksi se voi valvottaa loputtomasti, ja laukaista jopa manian. En voi ymmärtää ettei näistä oireista varoitella, valvota ja ennakoida! Sitten on tietysti suomalaiset kanssaihmiset, jotka _kiusaavat_ ko lääkkeen aiheuttamasta turvotuksesta - kyllä vaan, ihan aikuiset ihmiset (!!!)
Sama kokemus pl kiusaajat (kaikkea jumalauta se leipä elättääkin).
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat ressukkakansa ja kaikki on aina jonkun muun syytä, yleensä valtion.
Täyttä hölynpölyä tämä, Peltonen oli mielenvikainen PISTE. Kortisoni-lääkkeitä käyttää Suomessa miljoonat ihmiset, itse mukaan lukien, ei mitään vaikutusta mielialoihin.
P.s. Miksi itsemurhan tehnyt ihminen on Suomessa sankari jonka itsemurha on jonkun muun syytä? Muisssa maissa luuseri ja katolisissa se on jopa synti.
Terveisin: Minä en saa kalasta allergiaa,joten ei voi saada kukaan muukaan. Enkä ole ikinä jäänyt auton alle,joten ei voi jäädä kukaan muukaan.
Hieno logiikka sulla (lue; olematon)
Arvasin syyn kun luin että Peltosella oli korkea-annoksinen kortisonilääkitys. Pääsin itsekin kokeilemaan sellaista lyhyen ajan, laskevalla annostuksella.
Mahdollisia psyykkisiä/neurologisia sivuvaikutuksia ovat virallisestikin ruokahalun lisääntyminen, mielialan vaihtelut, masennus, mania, psykoosit ja unettomuus.
Nukkumiseen pitäisi mielestäni automaattisesti määrätä jotain lääkettä tuo kanssa koska se stimuloi aika lailla.
Vierailija kirjoitti:
Suomen terveydenhuolto on välillä mitä on. Vaimokin tarvitsisi terapiaa, on epävakaata ja masennusta. Lääkkeet kyllä määrätty ja ne toimii, mutta ei saa aikaiseksi mennä terapiaan koska sinne pääsemiseen pitää itse tehdä valtava työ ja se ei ole ilmaista. Nyt hän halusi lopettaa lääkityksen koska mukamas kaikki hyvin. Ei mitään käyntiä missään, ei edes soittoa lääkäriltä tai psykologilta, ei mitään yhteydenottoa, vain lääkärin ohjeet lääkkeen lopetukseen.
Eiköhän hetken päästä taas sekoilla huolella ja itsetuhoiset ajatukset tekevät paluun.
Täällä saa apua vasta kun olet ihan pohjalla jos sillonkaan. Tai sitten liian myöhään sanotaan, että olisi pitänyt tehdä jotain.
Ei sinne terapiaan pääsyyn tarvita mitään valtavaa työtä. Riittää ihan että maksaa sen kokonaan itse, tai sitten jos siihen haluaa sen kelan tuen, laittaa hakemuksen kelaan jossa liitteenä psykiatrin b-lausunto. Onko tuo valtava työ? Ei kuulosta minusta siltä.
Nyt on terapeuteillakin pulaa asiakkaista, eli valinnnanvaraa riittää.
🇺🇦🇮🇱
Kun mun puoliso kuoli äkillisesti olin ihan shokissa alkuviikot ja hoidin pakollisia järjestelyjä sukulaisten avustamana. Ei olisi todellakaan ollut energiaa laatia mitään potilasvalituksia ja miettiä kenen vika tai mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Mutta jokaisella on toki tapansa surra. Silti erikoisia ulostuloja kun vainajaa ei ole vielä edes siunattu haudan lepoon.
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustaja sai kokea päätöksensä seuraukset. Hoitoa ei saa.
Typerä kommentti. Hän olisi saanut hoitoa. Tilanne vaan meni liian nopeasti liian huonoksi. Joskus näin käy, ihminen voi mennä yhtäkkiä psykoosiin tai psykoosia muistuttavaan tilaan, todellisuudentaju hämärtyy. Ei itsemurhia voida millään keinolla lopettaa kokonaan, vaikka joka kadunkulmassa olisi ilmainen psykiatrinen päivystys. On aina ihmisiä, jotka eivät halua tai osaa ottaa apua vastaan.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Olen päästäsi vinksahtanut, tuskin ymmärrät edes hävetä.
Kortisoni aikaansaa monille vaikeaa, jopa täydellistä unettomuutta ja sitä ei ihminen kestä kauan sekoamatta. Minulla meni esim muisti täydellisesti pidemmän kortisonikuurin aikana ja lämmönsäätely, pqlelin ja hikoilin yhtä aikaa, kun elimistön lämmönsäätelykeskus sekosi. En nukkunut silmäystäkään koko aikana.
Kukaan ei pysty sellaisilla sivuoireilla käyttämään kortisonia pitkään, jo viikko alenevallapienellä annoksella (esim 5, 4, 3, 3, 2, ,2, 1, 1, 0,5 jne) on vaikeaa. Saati sitten tuollainen Eemelin useiden viikkojen tai kuukausien kesto isolla annoksella.
Todella surullinen tapaus, aivan turha kuolema, ja aika todennäköinen hoitovirhe terveydenhuollolta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin voi lisätä ahdistusta etc. Ei kerrottu mitä masennuslääkettä alkoi käyttämään. Itse oli pakko lopettaa yksi ihan perus kun sain pakkoajatuksia hypätä parvekkeelta (asuin kyllä toisessa kerroksessa, onneksi), mutta pelotti ne ajatukset silti.
Huom! Kaikille ei tule, mutta voi tulla
Totuus on että oli juonut red bullia, kuvitteli että red bull antaa siivet kun teki hyppynsä.
Vierailijat:
'Ehkä nyt morsian vaan päätti, että kortisooni aiheutti itsemurhan. Takana voi olla paljon muutakin muttei niistä nyt voi puhua.
Toivottavasti morsiamesta ei tule uutta Pia Nykästä.'
'😅 Kylläpä olet kipeä päästäsi, ei voi kuin sääliä.'
Noniin. Eikö tällä sivustolla yhtä
ainoaa kommenttiosiota
pelkästään asiallisesti, ilman
näitä. Nakertanut palstan
kredibiliteettiarvon nollaan;
pelkäksi komediahömpäksi.
Tosin käyttäisin pikemminkin
ilmaisua tragedia. Värikynin
saturoitu tragikomedia
lienee palstaa osuvimmin
kuvaava luonnehdinta. 🤔
Ironista kun julkinen sektori ei onnistu hoitamaan kelvollisesti edes sotealueen korkeinta päätöksentekijää.
Mahtoi olla melkoinen shokki edesmenneelle.