Kortisonilääke siis syynä Peltosen itsemurhaan?
Kummallista, ettei lääkettä lopetettu välittömästi kun masennusta ja itsetuhoisuutta alkoi ilmenemään? Määrättiin vain mielialalääkkeet.
Kommentit (291)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä olisi voinut väliaikaisesti keskeyttää, että oltaisiin saatu mielialalääkitys kuntoon.
Ei mielialalääke kumoa kortisonin vaikutusta.
Eihän tuo sitä tarkoita, vaan sitä, että koska kortisoni vaikuttaa mielialaan ja potilas alkoi olla itsetuhoinen niin eikö sitä kortisonia olisi voinut lopettaa joksikin aikaa.
Ei voi tietenkään lopettaa vaan olisi pitänyt lääkitä rauhoittavilla rajuimman yli. Mutta Suomessahan saa jopa tuollaiseen tilanteeseen (itsetuhoisuutta sivuvaikutuksena aiheuttavat) mielialalääkkeet. -eri, sh
DEMAROINTI on moniin ongelmiin se perimmäinen syy,jos ajattelee järjellä,ei demaroi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jos ei syödä kortisolia niin kuollaan itse sairauteen nopeammin
No ehkä kuitenkin vähän hitaammin kuin itsemurhaan?
Tässä tapauksessa potilas olisi pitänyt olla osastolla vaikka tahdon vastaisesti niin kauan kun kortisolilääkityksen sivuvaikutukset olisivat tasaantuneet.
Juuri niin. Miksi hän huiteli vapaana.
Miksi sinä huitelet vapaana ja muut alustan ääliöt?
Eemeli oli fiksu mies, ei hän vaivannut muita murheillaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeiden haittavaikutuksia vähätellään todella räikeästi vaikka ne voivat olla todella vaikeita. Muakin on kehotettu vaan jatkamaan lääkettä, joka aiheutti mulle psykoottisuutta ja pelkäsin, että hyppään yöllä parvekkeelta (ei mielialalääke) ja hormonikierukka ei kuulemma voi aiheuttaa yhtään mitään haittavaikutuksia (erikoista tämä oireilu loppui kierukan poiston jälkeen).
Ha, juuri näin!
Ehkä nyt morsian vaan päätti, että kortisooni aiheutti itsemurhan. Takana voi olla paljon muutakin muttei niistä nyt voi puhua.
Toivottavasti morsiamesta ei tule uutta Pia Nykästä.
Kortisonin haittavaikutuksena on masennus ja itsetuhoisuus. Siksi sitä ei kevyin perustein määrätä.
Vain n 5% saa vakavia psykoottisia oireita lääkityksestä. Eemeli kuului ilmeisesti näihin. Surullista! 😥
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jos ei syödä kortisolia niin kuollaan itse sairauteen nopeammin
No ehkä kuitenkin vähän hitaammin kuin itsemurhaan?
Tässä tapauksessa potilas olisi pitänyt olla osastolla vaikka tahdon vastaisesti niin kauan kun kortisolilääkityksen sivuvaikutukset olisivat tasaantuneet.
Juuri niin. Miksi hän huiteli vapaana.
Ei nykypäivänä oteta sisälle, vaikka olisi itsetuhoinen. Itsemääräämisoikeuteen kajoaminen on hankala ja rankka juttu.
Eihän mielialalääkkeet edes auta tuohon kortisonin aiheuttamaan unettomuuteen ja epätoivoon. Mielialalääke saattaa ymmärtääkseni lisätä huonovointisen aktiivisuutta ja toimintakykyä juuri sen verran, että saa aikaiseksi tehdä itsemrhan sen ahdistuksen ja epätoivon lopettamiseksi.
Eduskunnassa on oma työterveys ja varmasti parhaimmistoa mitä maasta löytyy. En oikein osta tuota selitystä että syy itsemurhalle olisi ollut hoitavalla taholla. Eiköhän mies ole itse sen päätöksen tehnyt, halunnut kuolla. Kortisonia ja sivuoireita voi aina syyttää, mutta onhan Peltosella voinut olla psyykkistä kuormaa jo ennen sitäkin. Lähiomaiselle on aina vaikea myöntää näitä asioita, joten syitä etsitään sitten muualta. Tulee mieleen esim Robin Williamsin itsemurha. Siinäkin syytettiin fyysistä syytä, vaikka mies oli yrittänyt itsaria aikaisemminkin ja kärsinyt masennuksesta. Kyllä syy taisi olla lopulta kuitenkin hirvittävä masennus, johon ei vaan löytynyt muuta keinoa. Omaiset eivät kestä tätä, koska heidän mielestään se olisi heikkouden merkki ja jotenkin häpeä, joten he sitten kääntävät asian ulkoisiin syihin.
Itse syön mietoa kortisonia. Jos otan tupla-annoksen kaikki v*tuottaa. Joten uskon kyllä vaikuttavan mielialaan.
Onneksi sulkivat iltalehden kommenttiosion; oli täynnä taas niin ilkeitä kommentteja.
Ihmiset reagoi lääkkeisiin erilailla.
Vierailija kirjoitti:
Vain n 5% saa vakavia psykoottisia oireita lääkityksestä. Eemeli kuului ilmeisesti näihin. Surullista! 😥
Ei hän välttämättä ollut psykoottinen.
Vierailija kirjoitti:
Kortisonin haittavaikutuksena on masennus ja itsetuhoisuus. Siksi sitä ei kevyin perustein määrätä.
Tämän lisäksi se voi valvottaa loputtomasti, ja laukaista jopa manian. En voi ymmärtää ettei näistä oireista varoitella, valvota ja ennakoida! Sitten on tietysti suomalaiset kanssaihmiset, jotka _kiusaavat_ ko lääkkeen aiheuttamasta turvotuksesta - kyllä vaan, ihan aikuiset ihmiset (!!!)
Mulla on melkein sama sairaus, eli mulla on munuaisen vajaatoimintaa. Mulla on siihen pilleri lääkitys. Onhan mulla myös masennusta, siihen oli lääkitys, mutta lopetin sen itse tehottomaksi ja rahojen tuhlaamisena. Mul on myös ADHD, ei lääkitystä. Ja myös tyypin 2 diabetes. Lääkitys siihenkin. Ei ole ollenkaan mitään voiteita käytössä mihinkään. Ja niitä olen käyttänyt vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nyt morsian vaan päätti, että kortisooni aiheutti itsemurhan. Takana voi olla paljon muutakin muttei niistä nyt voi puhua.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Suomen terveydenhuolto on välillä mitä on. Vaimokin tarvitsisi terapiaa, on epävakaata ja masennusta. Lääkkeet kyllä määrätty ja ne toimii, mutta ei saa aikaiseksi mennä terapiaan koska sinne pääsemiseen pitää itse tehdä valtava työ ja se ei ole ilmaista. Nyt hän halusi lopettaa lääkityksen koska mukamas kaikki hyvin. Ei mitään käyntiä missään, ei edes soittoa lääkäriltä tai psykologilta, ei mitään yhteydenottoa, vain lääkärin ohjeet lääkkeen lopetukseen.
Eiköhän hetken päästä taas sekoilla huolella ja itsetuhoiset ajatukset tekevät paluun.
Täällä saa apua vasta kun olet ihan pohjalla jos sillonkaan. Tai sitten liian myöhään sanotaan, että olisi pitänyt tehdä jotain.
Tämä. Diagnoosit tehdään kyselylomakkeiden perusteella, lääkäriaikoja ei saa tai ne siirtyvät. Soitat päivystykseen, kysytään onko hoitokontakti, soita sinne. Vastuutetaan aina joku toinen taho, viime kädessä perhe, hoitamaan potilas kuntoon. Ei muisteta edellisten käyntien asioita koska potilaita tulee ovista ja ikkunoista.
Kortisonista sen verran että tuo Prednisolon on monipuolinen lääke ja halpa. Itsellä nosti vireystilaa pienelläkin annoksella, sain allergiseen reaktioon mihin auttoi hyvin. Eri ihmiset voivat reagoida eri tavoin, itsellä tavallinen allergialääke laukaisee mielialaoireita. Mutta olen siis käsityksessä että Prednisolon ei ole mikään harvinainen lääke.
Vierailija kirjoitti:
😅 Kylläpä olet kipeä päästäsi, ei voi kuin sääliä
Kansanedustaja sai kokea päätöksensä seuraukset. Hoitoa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan lopeteta. Kun muuta toimivaa ei ole.
Kauanko olet käyttänyt ja kauanko ollut nukkumatta? Aikaansaako kortisoni sinulla kyvyttömyyttä nukkua?
Minulla kortisoni aikaansaa, etten pysty nukkumaan minuuttiakaan edes unilääkkeillä. Ihmetyttää, että ovatko muut kortisonin käyttäjät kuukausia nukkumatta lainkaan vai eikö se aiheuta kaikille samoja sivuvaikutuksia.
M1-lähetteeseen ei riitä pelkkä masennus.