Kortisonilääke siis syynä Peltosen itsemurhaan?
Kummallista, ettei lääkettä lopetettu välittömästi kun masennusta ja itsetuhoisuutta alkoi ilmenemään? Määrättiin vain mielialalääkkeet.
Kommentit (291)
Eiköhän Eemeli tappanut itsensä, koska halusi. Naurettavaa syytellä jotain lääkettä.
Iso osa itsarin tekijöistä on itseasiassa ollut kontaktissa terveydenhuoltoon samana päivänä.
Vieläkään ei osata näitä henkilöitä auttaa. Ei ole resursseja.
Yhden ihmisen itsemurha vaikuttaa kymmenien ihmisten elämään. Jos ajatellaan ihan rahaa, niin itsemurha tulee todella kalliiksi yhteiskunnalle. Minä romahdin vuosiksi kun lapseni isä teki itsemurhan. Vaikutuksia lapsiin on vaikea edes ajatella. Jokainen isompi elämäntapahtuma, synttärit, koulun päättäjäiset ym aktivoivat asiaa uudelleen. Miksi isä ei ole täällä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut sekä minimal change lapsuudessa (sairaus on kivuton) että aikuisena (toiseen sairauteen) 120 mg kortisoniannos (80+40, suoneen). Lapsuuden kortisoniannoksia en muista. Niistä jäi kuitenkin pysyvä vaurio nälänsäätelyyn.
Voin sanoa, että tuolla mg-määrällä menee myös aikuiselta pää sekaisin ja kroppa on erittäin kovilla unettomuuden, hikoilun ja rytmihäiriöiden kanssa. Mulla pahin oire oli raivo, siis täysin valkohehkuinen murhanhimo ilman mitään syytä. Sairaalan hississä pidättelin etten kurista toista potilasta, jolla oli väärin napitettu paita. Steroidihan se on, vaikutukset sen mukaiset. Peltosellahan oli myös sairaalabakteeri ja laajakirjoinen antibiootti. Rauha hänelle.
Kauheaa, jos on noin iso annostus. Äitini meni sekaisin jo paljon pienemmästä annoksesta, jota pikkuhiljaa tiputettiin alas. Tuli juuri keskittymishäiriö, joka oli yksi Eemeli Peltosen oire. Äitini lääkärin mukaan osalle ihmisistä Prednisolon vaikuttaa niin, että tulee adhd tyyppiset oireet.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän Eemeli tappanut itsensä, koska halusi. Naurettavaa syytellä jotain lääkettä.
Noin tietämättömän ja tyhmän pitäisi olla kommentoimatta mitään.
No ehkäpä sinäkin vielä saat lääkekuurin, josta tulee kammottavat sivuvaikutukset, ne ovat yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeiden haittavaikutuksia vähätellään todella räikeästi vaikka ne voivat olla todella vaikeita. Muakin on kehotettu vaan jatkamaan lääkettä, joka aiheutti mulle psykoottisuutta ja pelkäsin, että hyppään yöllä parvekkeelta (ei mielialalääke) ja hormonikierukka ei kuulemma voi aiheuttaa yhtään mitään haittavaikutuksia (erikoista tämä oireilu loppui kierukan poiston jälkeen).
Kyllä, lääkärit pitää ihmisiä ihan tyhminä niin kuin eivät ymmärtäisi oman kehonsa reaktioista yhtään mitään. Jotkut miehet kertoo ozempicin kasvattaneen heidän peniksensä kokoa, ja lääkärit ja tutkijat tietenkin välittömästi väittävät että laihtuessa se vaan tulee enemmän esiin. Ei ole mitenkään mahdollista että huomio voisi olla oikea ja yllättävä. Tätä vähättelyä on tapahtunut aina, masennuslääkkeet eivät vielä 20 vuotta sitten aiheuttaneet riippuvuutta eivätkä sivuvaikutuksia. Ihmisten omat kokemukset ja päätelmät mitätöitiin ja kärsimys oli suurta ja on yhä.
Koin itse kortisonin aiheuttaman mielenterveyden häiriön kauan sitten ja tajusin, että kortisoni sen aiheutti. Edelleen kelakortissa on koodinumero, että kortisoni olisi ilmaislääke jatkossa jos sitä tarvitsen. Onneksi en ole tarvinnut ja en hevin ala ottamaan jos tarve tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa näköjään eri ihmisiin erilailla. Mieheni aloitti isoilla annoksilla kyseistä lääkettä ja ylläpitoannoksilla jatkaa elämänsä loppuun asti. Ei ole ollut kyseistä masennusbaikutusta. Alussa iso annostus lähinnä piristi nyt pienempi annostus ei aiheuta mitään.
Vaikuttaa eri lailla ehdottomasti, isä sai kortisonia kasvohalvauksen hoitoon mutta kävi niin vihaiseksi ettei pystynyt olemaan, hänkin tajusi heti että johtuu siitä lääkkeestä ja jätti sen pois. Hyvin toipui kasvot ennalleen ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa näköjään eri ihmisiin erilailla. Mieheni aloitti isoilla annoksilla kyseistä lääkettä ja ylläpitoannoksilla jatkaa elämänsä loppuun asti. Ei ole ollut kyseistä masennusbaikutusta. Alussa iso annostus lähinnä piristi nyt pienempi annostus ei aiheuta mitään.
On selvää, ettei kaikki saa samoja haittavaikutuksia. Se pitää tajuta. Sama koskee kaikkia lääkkeitä kun luetellaan haittavaikutukset, niin osa vaan saa niistä jonkun ja osa useampiakin. Ihmisen reaktiot ovat yksilöllisiä. T konkari esh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut sekä minimal change lapsuudessa (sairaus on kivuton) että aikuisena (toiseen sairauteen) 120 mg kortisoniannos (80+40, suoneen). Lapsuuden kortisoniannoksia en muista. Niistä jäi kuitenkin pysyvä vaurio nälänsäätelyyn.
Voin sanoa, että tuolla mg-määrällä menee myös aikuiselta pää sekaisin ja kroppa on erittäin kovilla unettomuuden, hikoilun ja rytmihäiriöiden kanssa. Mulla pahin oire oli raivo, siis täysin valkohehkuinen murhanhimo ilman mitään syytä. Sairaalan hississä pidättelin etten kurista toista potilasta, jolla oli väärin napitettu paita. Steroidihan se on, vaikutukset sen mukaiset. Peltosellahan oli myös sairaalabakteeri ja laajakirjoinen antibiootti. Rauha hänelle.
Kauheaa, jos on noin iso annostus. Äitini meni sekaisin jo paljon pienemmästä annoksesta, jota pikkuhiljaa tiputettiin alas. Tuli juuri keskittymishäiriö, joka oli yksi Eemeli P
Lääkkeet vaikuttavat yksilöllisesti. Eikä siihen tarvita äitisi lääkäriä, että tietää kortisonin mahdolliset haittavaikutukset: Mielialan vaihtelut, masennus tai mania. Unettomuus tai unihäiriöt. Muistivaikeudet, sekavuustila. Ne kerrotaan selkeästi lääkkeen pakkausselosteessa.
Yksikään meistä ei tiedä, mikä oikeasti oli syy Peltosen itsemurhan taustalla. Puolison kertoma totuus on yksi muiden mahdollisuuksien rinnalla. Ehkä lääke edesautti jo ennestään synkän mielen aatoksia? Kirjettähän hän ei julkisuudessa olleiden tietojen mukaan kirjoittanut. Jos joku ihminen on päättänyt tehdä itsemurhan, niin sitä ei voi tai ainakin on hyvin hankala estää. Kaikki eivät kerro itsetuhoisista ajatuksistaan ja jos kertovat, niin sitten pitäisi olla 24/7 joku ihminen vieressä vahtimassa. Myös sairaaloissa tapahtuu itsemurhia. Peltosen tapauksessa mielestäni vain hän itse tiesi, miksi moiseen ratkaisuun päätyi. Kaikki muu on arvailua ja erilaista spekulaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Peltosella oli hyvin kattava terveyshuolto kun oli kansanedustaja
ja myös rahaa mennä yksityiselle
Mitä ihmette kuvittelet rahan auttavan, jos muuta hoitoa ei ole? Toisekseen eivät ne yksityiset lääkäritkään ihmeitä tee tai välttämättä ymmärrä mistä on kyse, jos ei osu omaan alaan. Sain rampata vuoden eri lääkäreillä ennen kuin oma autoimmuunisairauteni diagnosoitiin, sekin lopulta alkoi selvitä oman jatkuvan googlailun johdosta. Kaikki sairaudet eivät näy verikokeissa ja oireet voivat viitata moneen eri asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin tietämättömän ja tyhmän pitäisi olla kommentoimatta mitään.
No ehkäpä sinäkin vielä saat lääkekuurin, josta tulee kammottavat sivuvaikutukset, ne ovat yleisiä.
Oikeasti uskotteko tuollaista, ilmiselvästi oli mt-ongelma syynä ja tietty saa siitä syyttää hoitoa kun päätyy itseaiheutettuun kuolemaan. Voi psykoosi pahentua lääkkeistäkin tai siitä ettei ole riittävästi tehoa.
Lääkärit voi sanoa että älä sitten lue lääkkeen pakkausselostetta äläkä googleta.
Taas yksi syy jäädä työttömyys eläkkeelle, kortisoni tekee käyttäjän hulluksi.
Ei taida ihan noin yksinkertaista olla kuitenkaan. Että psyykkisesti täysin terve mies sekoaisi muutamassa kuukaudessa kortisonista siten, että ajautuu its emu rhaan. Taustalla on muutakin, mutta hirveän tuskan vuoksi omaiset nyt hakevat syitä ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa, jos on noin iso annostus. Äitini meni sekaisin jo paljon pienemmästä annoksesta, jota pikkuhiljaa tiputettiin alas. Tuli juuri keskittymishäiriö, joka oli yksi Eemeli P
Mielenkiintoista. Mä sain paljon myöhemmin ADHD-diagnoosin, tosin myös aikuisella tyttärellä on, ja hän oli jo syntynyt ennen tuota sairaalajaksoa. Oli kyllä mielenkiintoinen kokemus, kotiin pääsin 80 mg:n kanssa, lasku nollaan kesti 8 viikkoa. Toisessa ketjussa kerroinkin kuinka kortisonipäissäni olin voimieni tunnossa ja juuri kotiuduttuani lähdin rautakauppaan heittelemään seinälaattalaatikoita kyytiin, meillä kun oli tuolloin kylppäriremppa kesken. En yhtään epäile etteikö tuo olisi jättänyt myös muita pitkän aikavälin jälkiä, tosin olen edelleen hengissä. Joskus lähdetään siitä liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä mietinnät mikä oli itsetuhoisuuden takana. Eivät peruspertit tajua, ettei itsetuhoisuuteen saa oikeasti edes apua terveydenhuollossa. Itse olen ajatellut itsemurhaa 10 vuotiaasta lähtien, usein päivittäin, nyt olen 49 v ja työelämässä. Itsetuhoiset ajatukset ovat usein mielessä. Ja yrityksiä on ollut 4. Käytännössä edes yrityksen jälkeen et saa sen kummoisempaa apua. Kannattaa nyt herätä todellisuuteen nämä ruikuttajat
Millä tavoin yrityksesi ovat epäonnistuneet? Oletko itse soittanut apua, vai onko joku tullut väliin? Todella kammottavaa, että et ole saanut apua ajatuksiisi.
Olen järkyttynyt, Eemelin muistoa kunnioittaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan lopeteta. Kun muuta toimivaa ei ole.
Kauanko olet käyttänyt ja kauanko ollut nukkumatta? Aikaansaako kortisoni sinulla kyvyttömyyttä nukkua?
Minulla kortisoni aikaansaa, etten pysty nukkumaan minuuttiakaan edes unilääkkeillä. Ihmetyttää, että ovatko muut kortisonin käyttäjät kuukausia nukkumatta lainkaan vai eikö se aiheuta kaikille samoja sivuvaikutuksia.
Olen elänyt jo vuosia mikrounilla. Sitten kun en enää halua kuin hypätä jokeen tai naulata kumppanini seinään jätän prednisolonin ottamatta ja nukun viikon putkeen. Sitten taas sama alusta.
Uneton olen ollut ikäni joten tuo viikon nukkuminen tuli kuvioihin vasta kortisonin myötä. Toki nukuin ennenkin sentään 3-4h yössä.
Kortisoni on kauhea lääke, jouduin käyttämään pitkiä aikoja aivokasvaimen takia. Pahin on, ettei pysty nukkumaan ollenkaan, unettomuus sekoittaa pään jo pelkästään.
Olen pahoillani, että Peltosta ei autettu. Ehkä nuori ihminen ei osannut vaatia apua niin kuin suomalaisessa terveydenhuollossa täytyy?