Kortisonilääke siis syynä Peltosen itsemurhaan?
Kummallista, ettei lääkettä lopetettu välittömästi kun masennusta ja itsetuhoisuutta alkoi ilmenemään? Määrättiin vain mielialalääkkeet.
Kommentit (291)
Kortisonin mielialavaikutuksia vähätellään radikaalisti.
Kortisoni vähentää tulehduksia ja secoli sen tyypin ongelma
olidiko pitänyt antaa tulehdusten jyllätä
Tässäpä toinen kortisonin aiheuttama skenaario. Putskilla oli spekuloitu olevan syöpä kaksi kertaa. Lääkkeeksi tulee kortisoni. Ensimmäisellä kerralla lähti Krimi ja seuraavalla kerralla hyökkäys Ukrainaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on olevinaan hyvinvointivaltio ja ilmainen terveydenhoito ja pääsy palveluiden pariin . Vielä lisänä jos hoitoon pääsee saa ikävän vieraan mukaan jonkin tartunnan muodossa .
Joo, palveluiden piiriin pääsemiseen tarvitsee olla narkkari tai ei kantasuomalainen, sillon tuodaan kaikki eteen ja autetaan vaikka olisit paskonut narkkaripäissäs edellisen kämpän niin tässä uusi. Jos olet ns. normaali kansalainen, sinulla menee liian hyvin, et saa apua ennen kuin lapsesi viiltää ranteet auki. Vuosikaudet yrittänyt ensin saada apua...
Mulla on ollut sekä minimal change lapsuudessa (sairaus on kivuton) että aikuisena (toiseen sairauteen) 120 mg kortisoniannos (80+40, suoneen). Lapsuuden kortisoniannoksia en muista. Niistä jäi kuitenkin pysyvä vaurio nälänsäätelyyn.
Voin sanoa, että tuolla mg-määrällä menee myös aikuiselta pää sekaisin ja kroppa on erittäin kovilla unettomuuden, hikoilun ja rytmihäiriöiden kanssa. Mulla pahin oire oli raivo, siis täysin valkohehkuinen murhanhimo ilman mitään syytä. Sairaalan hississä pidättelin etten kurista toista potilasta, jolla oli väärin napitettu paita. Steroidihan se on, vaikutukset sen mukaiset. Peltosellahan oli myös sairaalabakteeri ja laajakirjoinen antibiootti. Rauha hänelle.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kesa-joka-muutti-kaiken-eemeli-pelt…
Luin tuon jutun ja järkytyin. Mutta hyvä, että päättivät kertoa kaiken.
Ihan hirveää. Eemil-parka. Vaikka on käytössä Suomen paras terveydenhuolto, niin selvästi itsetuhoista ihmistä ei silti autettu. Tai autettiin ja pompoteltiin paikasta toiseen. Tulos oli sitten mitä se oli.
Lääkäreille on turhaa valittaa lääkkeiden sivuoireista.
Itsellä reumalääke aiheutti samaa.
Itsemurhan tekijä on ainoa joka tietää sen perimmäisen syyn teolleen. Muut esittävät vain spekulointeja, jotka usein ovat vielä värittyneitä koska aina ei haluta nähdä oikeita syitä.
Vierailija kirjoitti:
Peltosella oli hyvin kattava terveyshuolto kun oli kansanedustaja
ja myös rahaa mennä yksityiselle
Kuvitelkaa yksinäistä rahatonta, tai iäkästä vanhusta mikä heidän tilanteensa tässä maassa tänä päivänä? Vaivaistaloja ja syytinkisysteemiä pukkaa lujaa vautia. Vaivaistalon elätti, ruotiukko on varmasti monelle vieras ilmaisu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä olisi voinut väliaikaisesti keskeyttää, että oltaisiin saatu mielialalääkitys kuntoon.
Ei, kun muu ei siihen munuaisvaivaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten jos ei syödä kortisolia niin kuollaan itse sairauteen nopeammin
No ehkä kuitenkin vähän hitaammin kuin itsemurhaan?
Tässä tapauksessa potilas olisi pitänyt olla osastolla vaikka tahdon vastaisesti niin kauan kun kortisolilääkityksen sivuvaikutukset olisivat tasaantuneet.
Omalla riskillä aaa keskeyttää hoidot kyllä
Vierailija kirjoitti:
Kesäaikana terveyshuolto on jo vuosiin ollut retuperällä. Ei pidä sairastaa kesällä.
Vierailija kirjoitti:
'Lääkkeiden haittavaikutuksia vähätellään todella räikeästi vaikka ne voivat olla todella vaikeita. Muakin on kehotettu vaan jatkamaan lääkettä, joka aiheutti mulle psykoottisuutta ja pelkäsin, että hyppään yöllä parvekkeelta (ei mielialalääke) ja hormonikierukka ei kuulemma voi aiheuttaa yhtään mitään haittavaikutuksia (erikoista tämä oireilu loppui kierukan poiston jälkeen).'
Näistä hormonikierukka
itselleni tuttu. Se oli ok, toisin kuin e-
pillerit, joista sain jokaisesta
eri valmisteesta voimakk.
sivuvaikutukset. Lopetin kunkin vain
muutaman viikon tai kuukauden jälkeen
sopimattomana. (Oraali)kortisonista
tai psyykenlääkkeistä ei omakoht.
kokemuksia. Lukemani sekä
kuulemani perusteella k:ni voi aiheuttaa
suisid44lisia ajatuksia siinä missä
SSRI-antidepressantitkin. [Epäilen
kommenttia palstan vakiokirjoittajan
keksimäksi parvekkeelta hypp.aikeiden
osalta. Kova 'tyttö' tarinoimaan..😃].
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Kokeile itse kovaa kortisonilääkitystä. Se tuhoaa esim reisilihakset ja liikuntakyvyn sekä vaikuttaa keskushermostoon. Kohta et kävele eikä pää toimi.
Aivan sama, kuka hoitaa, näin voi käydä. Eikä näistä useinkaan varoiteta potilasta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa potilas olisi pitänyt olla osastolla vaikka tahdon vastaisesti niin kauan kun kortisolilääkityksen sivuvaikutukset olisivat tasaantuneet.
Juuri niin. Miksi hän huiteli vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eemelille oli rahaa mennä yksityiselle ja lisäksi se gyöterveyshoito siellä eduskunnassa
Jos se vika on päässä, niin henkilö ei välttämättä itse tee rationaalisia ratkaisuja masentuneena ja itsetuhoisena.
Sen aiheutti kortisoni. Kokeilepa ite. Mä tuun ärtyneeksi jo siitä jos liian pitkään hoidan sillä kutisevaa atopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kesa-joka-muutti-kaiken-eemeli-pelt…
Luin tuon jutun ja järkytyin. Mutta hyvä, että päättivät kertoa kaiken.
Ihan hirveää. Eemil-parka. Vaikka on käytössä Suomen paras terveydenhuolto, niin selvästi itsetuhoista ihmistä ei silti autettu. Tai autettiin ja pompoteltiin paikasta toiseen. Tulos oli sitten mitä se oli.
Kuka Eemil?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Miksi hän huiteli vapaana.
Miksi persut ajaa mersulla väkijoukkoon vappuna?