Oletteko kokeneet vastaavaa kuolinpesässä?
Olen kuolinpesän osakas, ja toinen osakas (sisarus) on hoitanut kaiken yksinään hautajaisjärjestelyt, laskut, tilaukset ilman suostumustani tai edes kuulematta minua. Nyt en saa nähdä kuitteja, enkä tiedä mitä kuolinpesän varoilla on maksettu.
Olen yrittänyt asiallisesti pyytää erittelyä ja selkeyttä ennen perunkirjoitusta, mutta minut on leimattu riitaisaksi ja hankalaksi. Myös perunkirjoituksen hoitaja (lakimies) vaikuttaa vetäytyvän tilanteesta sen sijaan, että puolustaisi oikeuksiani.
Tuntuu, että vaikka en suostu maksamaan sokkona, en saa tukea mistään ja pelkään, että minulle vaan lykätään laskuja ilman että saan sanoa niihin mitään. Onko muilla kokemusta siitä, että toisen osakkaan vaatimuksia yritetään sivuuttaa näin täysin? Miten olette toimineet?
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edullinen kahvitus on 25 euroa henki plus kynttilä ja valokuva. Tunnin kuva teki 9 eurolla kaksi muistokuvaa.
20 henkeä on 500 euroa. Kynttilänjämä ja valokuvat jää.
Jos on kolme lasta perintö pienenee peräti 166 euroa per lapsi.
Taitaa kahvi ja kahvileipä olla hautajaisissa kulu pienimmästä päästä.
Nehän tässä keskustelussa on kirjoittajia ahdistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on idiootti.
No silläpä sisaruksella olisi alunalkaenkin pitänyt olla valtakirja apLta että saisi asioita hoidella kuolinpesässä missä on useampi osakas. ihmeellistä että on edes pystynyt hoitamaan virallisia asioita
Ei vainajan laskujen maksamiseen (vainajan tililtä) tai hautajaisjärjestelyistä sopimiseen tarvita mitään valtakirjaa.
Kyllä tarvitaan. Pankki ei suostunut maksamaan mitään vainajan laskuja, ennenkuin sillä oli tiedot pesänosakkaista
Toki, toki, siunataanhan monia muitakin asioita ja paikkoja, aseitakin. Ja siunaaja tietysti päättää, mitä siunaa, mutta mitä siunaamista on tomussa ja tuhkassa? Perinteisesti luterilaisessa ajattelussa vainaja siunataan haudan lepoon, viimeiselle matkalleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan vielä ollut kuolinpesässä, mutta varmasti vetäydyn sinne sitten, kun aika lähestyy.
Kunhan kuolinsiivous on tehty, voikin hyvällä omallatunnolla käpertyä kuolinpesään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä ainakin toimitin maksetut laskut perunkirjoituksen tekijälle sitä mukaa kun niitä tuli ja ne maksettiin. En ottanut kopioita itselleni, perunkirjoituksen valmistuttua ne toki palautettiin.
Oli kyllä raskasta aikaa. Sisko ei muuta tehnyt, kuin kyseli ja kyseenalaisti.
Mikähän siinäkin ihan oikeasti on, että ne jotka eivät tee mitään, osaavat kuitenkin kysyä ja kyseenalaistaa? Mutta kun jotain pyydetään tekemään, niin ei ole aikaa. Jos ei ole aikaa tehdä mitään, ei ole aikaa valittaa ja kyseenalaistaa. Niin helvetin raivostuttavaa ja epäkunnioittavaa ja suorastaan itsekästä. Paskaa käytöstä.
Se joka sinne menee ensimmäiseksi päällepäsmäröimään uhriutuu jos joku ees uskaltaa kysyä jotain. Kun itsellään on tarkoitus saada maksimaalinen hyöty kuolinpesästä. Muutenhan se pesän hoit
Ai niinkö se menee? En vieläkään keksi, millä tavalla olisin hyötynyt tästä muuta kuin sen, että nyt tiedän, että yhtään kuolinpesää en tule elämäni aikana enää hoitamaan. Ja päin vastoin, on saanut taistella, että kaikki lailliset dokumentit tulee perunkirjoitukseen ja että saadaan oikea, verottajan hyväksymä asiakirja asunnon arvosta. Chat GBT:n vastaus ja hatusta heitetty arvaus ei oikein verottajalle riitä, mutta siitäkin oltais haluttu säästää, ettei vain mene vainajan rahoja. Arkku halvin mahdollinen jne. jne. ettei vain rahaa mene. Minä en todellakaan ole ollut se, joka haluaa hyötyä rahallisesti maksimaalisen paljon enkä myöskään olisi halunnut halvimpia vaihtoehtoja, koska vainajalla kyllä olisi ollut kyllä varallisuutta vaikka edes vähäsen kalliimpaan arkkuun.
Tulkitsin aloituksen niin, ettei ap saa osallistua mihinkään, koska systerin hallinnassa on nyt koko prosessi.
Saaneeko edes yhtään virttä tai muuta musiikkia ehdottaa.