Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko kokeneet vastaavaa kuolinpesässä?

Vierailija
03.09.2025 |

Olen kuolinpesän osakas, ja toinen osakas (sisarus) on hoitanut kaiken yksinään hautajaisjärjestelyt, laskut, tilaukset ilman suostumustani tai edes kuulematta minua. Nyt en saa nähdä kuitteja, enkä tiedä mitä kuolinpesän varoilla on maksettu.

Olen yrittänyt asiallisesti pyytää erittelyä ja selkeyttä ennen perunkirjoitusta, mutta minut on leimattu riitaisaksi ja hankalaksi. Myös perunkirjoituksen hoitaja (lakimies) vaikuttaa vetäytyvän tilanteesta sen sijaan, että puolustaisi oikeuksiani.

Tuntuu, että vaikka en suostu maksamaan sokkona, en saa tukea mistään ja pelkään, että minulle vaan lykätään laskuja ilman että saan sanoa niihin mitään. Onko muilla kokemusta siitä, että toisen osakkaan vaatimuksia yritetään sivuuttaa näin täysin? Miten olette toimineet?

Kommentit (225)

Vierailija
181/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusaajaketju...

Kaikkea sitä ihmiset kiusaamisena pitävät, jopa asiallisia vastauksia. Minua hakattiin, päälle syljettiin, tönittiin ja haukuttiin koulussa. Se oli kiusausta. Olen ketjun lukenut ja yhtään kiusaamista tai asiattomuuksia en ole täällä nähnyt...

Vierailija
182/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuolinpesään kuuluu esim kiinteistö ja se aiotaan myydä, hanki oma asianajaja.

Kiinteistö pitäisi arvioittaa jo verottajaakin varten, tuollaista sisarusta on syytä vahtia suurennuslasin kanssa.

Asunnon myyminen on iso asia ja sitä tulisi kuolinpesän osakkaiden miettiä yhdessä jo hyvissä ajoin.

Kauppahommaa sivusta seuranneena voin kertoa, että stressiä pukkasi, koska perintö oli suht suuri ja perintövero piti maksaa määräajassa. Onneksi huoneisto oli hyvällä alueella, joten meni onneksi kaupaksi, mutta ei ihan heti. Kuntotarkastukset ym. kommervenkit piti ymmärtää ja ehtiä hoitaa. - Hikeä pukkasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sellaisia, jotka tekevät, ja sellaisia, jotka eivät tee mitään, vaan vain valittavat muiden tekemisistä.

Ja sellaisia paremmintietäjiä, jotka tehokkaasti pitävät muut poissa tieltään, koska haluavat tehdä itse ja nimenomaan yksin (ilmeisesti hekin ovat kiinnostuneita myös rahasta, kun vahtivat perintöään aitiopaikalta). Tällaistakin menettelyä olen sivusta päässyt seuraamaan, joten kyllä näitä on.

Vierailija
184/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perukirjaan kirjataan hautaamiseen liittyvät kulut ja ne vähennetään kuolinpesän omaisuudesta. Tätä saa lain mukaan kuolinpesän osakas vaatia.

Olisiko kohtuullista miettiä, että jos sisaruksesi on joutunut hoitamaan kaiken, ehkä hän ei jaksa eritellä sinulle kuluja? Miksi et ole ollut avuksi hänelle?

Aloituksessa luki että tehnyt kaiken kuulematta sisarustaan eli ap:aa.

Vierailija
185/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex- avoappeni asioita hoiteli yksi kolmesta sisaruksesta, muilta ei siihen edes kysytty halukkuutta (sai siitä isältään korvauksena 500e kuussa), kun appi kuoli niin tämä sisarus vei ennen perunkirjoitusta kaikki arvokkaat tavarat koska kuulemma kuuluivat hänelle kun hoisi isänsä asioita. Että kyllä näitä härskejä löytyy. Sisarukset antoivat asian olla mutta välit menivät poikki.

Vierailija
186/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Myös perunkirjoituksen hoitaja (lakimies) vaikuttaa vetäytyvän tilanteesta sen sijaan, että puolustaisi oikeuksiani."

Olet käsittänyt ihan väärin. Perunkirjoiruksen hoitajan tehtävä ei ole puolustaa osakkaita vaan hoitaa perunkirjoitus. 

"Tuntuu, että vaikka en suostu maksamaan sokkona, en saa tukea mistään ja pelkään, että minulle vaan lykätään laskuja ilman että saan sanoa niihin mitään."

Ethän sinä mitään maksa, vaan maksut menevät kuolinpesältä. Ne ovat vainajan varoja, eivät sinun eivätkä toisen osakkaan. Vainajan varoista maksetaan hautaukset, myös tarjoilu, ja kuolinpesän muut asiat. Vainaja on voinut myös toivoa juuri tietynlaisia asioita järjestettäväksi hautajaisiinsa.

Jos vainaja on jotain toivonut, miksei ap ole toiveista tietoinen? Asioita hoitelevalle sisarukselle olisi kai pienempi vaiva hieman jakaa yhteisiä asioita, eikä pelkästään tiuskia ja kieltäytyä selittämästä mitään.

Vierailija
187/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perukirjaan kirjataan hautaamiseen liittyvät kulut ja ne vähennetään kuolinpesän omaisuudesta. Tätä saa lain mukaan kuolinpesän osakas vaatia.

Olisiko kohtuullista miettiä, että jos sisaruksesi on joutunut hoitamaan kaiken, ehkä hän ei jaksa eritellä sinulle kuluja? Miksi et ole ollut avuksi hänelle?

Aloituksessa luki että tehnyt kaiken kuulematta sisarustaan eli ap:aa.

Olisikohan sille jokin järkevä syy...? Esim. se että asioiden hoidosta ei tulisi yhtään mitään, jos toinen vänkäisi kaikkeen vain halvinta ja toinen tietää vainajan arvostaneen arvokkaampaa.

Vierailija
188/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Myös perunkirjoituksen hoitaja (lakimies) vaikuttaa vetäytyvän tilanteesta sen sijaan, että puolustaisi oikeuksiani."

Olet käsittänyt ihan väärin. Perunkirjoiruksen hoitajan tehtävä ei ole puolustaa osakkaita vaan hoitaa perunkirjoitus. 

"Tuntuu, että vaikka en suostu maksamaan sokkona, en saa tukea mistään ja pelkään, että minulle vaan lykätään laskuja ilman että saan sanoa niihin mitään."

Ethän sinä mitään maksa, vaan maksut menevät kuolinpesältä. Ne ovat vainajan varoja, eivät sinun eivätkä toisen osakkaan. Vainajan varoista maksetaan hautaukset, myös tarjoilu, ja kuolinpesän muut asiat. Vainaja on voinut myös toivoa juuri tietynlaisia asioita järjestettäväksi hautajaisiinsa.

Jos vainaja on jotain toivonut, miksei ap ole toiveista tietoinen? Asioita hoitelevalle sisarukselle olisi kai pienempi vaiva hieman jakaa

Et varmaan tosissasi oleta tuntemattomien vastaavan, miksi tuntematon ap ei ei tiedä jotain asiaa. Syitähän voi olla vaikka millä mitalla. Kuten että ap ei ollut yhtä läheinen kuin sisarensa. Tai vainaja tiesi ap:n pihiksi ja halusi antaa järjestelyt sisarelle.

Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta ethän sinä mitään vainajan nimissä olleita laskuja tai hautajaisjärjestelyjä maksa. Ne menee vainajan varoista. Jos vainaja on varaton, sitten ne maksaa sossu. Sen ymmärrän, että jos olisit halunnut osallistua hautajaisjärjestelyihin, mutta sun ei annettu tehdä sitä, niin voi harmittaa. Mun äitini kuoli toissakeväänä ja ihan vapaasta tahdostani en ottanut osaa hautajaisjärjestelyihin. Isäni ja siskoni hoiti kaiken. Tai oikeastaan siskoni, koska isänikin on jo vanha. Heitä vartenhan ne kekkerit järjestettiin eikä mua varten. Yhtäkään laskua ei kuitenkaan tullut mun maksettavakseni.  

Vierailija
190/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli tädin hautajaisista pientä monimielisyyttä.  Tiedossa siis oli ihan varakas täti, liki puolen miljoonan omaisuus, suurin osa rahana ja sijoituksina.  Ei lapsia, puolisoa. Kaikki toissijaisia perijöitä.

Joku oli just tyyliin "kaikkein halvin".  Ruokaa ei olisi saanut tarjota, kahvit ja voileipäkakku ja kakku piisaa.  Kuolinilmoitus lehteen ihan turha.  Ei nyt ruveta kiveä uusimaan, pieni kilpi riittää. Itse tiesin että hänen rahoillaan toiveensa mukaan olisi pitänyt kustantaa uusi kivi johon kaikki nimet olisi sopinut kaiverrettuna.  Mutta hän ei ollut mihinkään sitä kirjoittanut.

Saatiin melko pian pääosa rahasummasta.  Nyt meistä varakkain piinaa pesänhoitajaa liki päivittäin koska tulee loput, joku muutama satanen mikä jäi varalle vielä ja  syksyn veronpalautus.   Uskon että pesänhoitaja lopettaa kuolinpesän kun katsoo asioiden päättyneen vaikkei kukaan sitä paria sataansa jatkuvasti kyselisi.

Vierailija
191/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta varojen käytöstä on päätettävä yhdessä. On eri asia maksetaanko pesänselvityskuluja 10 000 vai 5000 euroa, jos vain yksi osakkaista tekee päätökset.

Varojen käyttöä ei juuri voi valita. Asumiskulut on maksettava ym niin kauan kun asunnosta, autosta, mökistä päästään eroon. 

Ei tule mieleen mitä valinnanvaraista olisi ollut kuolinpesissä joita olen hoitanut.  2 sinkkusisarusta, aviomies.

Tässä mennään vähän metsään. Osa kuluista on pakollisia, sähkö, vastike, vakuutukset, niin kauan kuin asunto on pesällä. Sitten osa kuluista on valinnaisia; arkun taso, pitopalvelu, muistotilaisuuden koko, kukkalaitteet. Nämä valinnat vaikuttaa siihen, kuinka paljon jää ja

"Tuo on jo265 ahneutta jos vainajalla rahaa.  Onko ihmisille tosiaan se omainen vain perintö?  En ole varakas mutta noin tiukoilla en koskaan ome ollut että olisin ruvennut  perinnön takia noista niuhottamaan. Olen perinyt vanhempani ja 2 sisarusta."

Kaikilla ei ole ollut mitään suhdetta saati hyvää ja rakastavaa suhdetta ihmiseen, jonka kuitenkin perii.

Voi olla tilanne se, että jättämällä perintöä tekee ensimmäisen kerran edes jotain hyväksi luonnehdittavaa perilliselleen.

Vierailija
192/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut molempien vanhempieni kuolinpesät kun sisaruksiani asia ei kiinnostanut. Pyysin kyllä mukaan kaikkiin tilanteisiin, papin luo, arkkua ja hautajaisvaatteita valitsemaan, ei kiinnostanut. Soitin ja kerroin aina mitä teen ja miksi. Sisaruksiani kiinnosti vain perintö ja että saa juuri sen mitä haluaa. Minulle jäi jämät. Samoin kuin aloittaja, sisaruksiani ei kiinnostanut maksaa yhtikäs mitään, niinpä maksoin kaikki kuolinpesän kulut vainajien varoista. 

Vierailija
193/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on idiootti. 

No silläpä sisaruksella olisi alunalkaenkin pitänyt olla valtakirja apLta että saisi asioita hoidella kuolinpesässä missä on useampi osakas. ihmeellistä että on edes pystynyt hoitamaan virallisia asioita

Ei vainajan laskujen maksamiseen (vainajan tililtä) tai hautajaisjärjestelyistä sopimiseen tarvita mitään valtakirjaa.

Kyllä tarvitaan. Pankki ei suostunut maksamaan mitään vainajan laskuja, ennenkuin sillä oli tiedot pesänosakkaista ja valtakirjat jokaiselta

"Siis, p.o. että harvat papit siunaavat pelkkää tuhkaa uurnassa. Eihän siellä ole enää kuin vainajan jäänteet. Elikkä arkussa siunataan." 

Lähipiirin ihminen kuoli kaukomaassa. Tuhkattiin siellä. Täälä pappi siunasi uurnan tuhkineen.

Vierailija
194/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuhkaus välttämättä ole edullisin vaihtoehto, jäs krematorioon on esim 100km. Kuljetus maksaa. Lisäksi ainakin arkku, mahdollisesti myös uurna.

Kuljettaa itse peräkontissa. Halvalla pääsee.

Kyllä me kuljetettiin ihan auton takaistuimella pääkaupungista maakuntaan loppusijoitukseen. Ei kyllä vitsailtu sillä reissulla.

Vierailija
195/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta varojen käytöstä on päätettävä yhdessä. On eri asia maksetaanko pesänselvityskuluja 10 000 vai 5000 euroa, jos vain yksi osakkaista tekee päätökset.

Varojen käyttöä ei juuri voi valita. Asumiskulut on maksettava ym niin kauan kun asunnosta, autosta, mökistä päästään eroon. 

Ei tule mieleen mitä valinnanvaraista olisi ollut kuolinpesissä joita olen hoitanut.  2 sinkkusisarusta, aviomies.

Tässä mennään vähän metsään. Osa kuluista on pakollisia, sähkö, vastike, vakuutukset, niin kauan kuin asunto on pesällä. Sitten osa kuluista on valinnaisia; arkun taso, pitopalvelu, muistotilaisuuden

Sitä enemmän luulisi kunnioituksella hautaavan vaikka tuntemattomaksikin jääneen tätinsä jos saa miltei 100 000 perintöä.  Mutta kun täti ei oo tehnyt mitään mun hyväkseni heitetään kuin naapurin koira hautaan.  Omaa sentään surraan.  

Ihmisluonne ei ole aina kaunis

Vierailija
196/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitanut molempien vanhempieni kuolinpesät kun sisaruksiani asia ei kiinnostanut. Pyysin kyllä mukaan kaikkiin tilanteisiin, papin luo, arkkua ja hautajaisvaatteita valitsemaan, ei kiinnostanut. Soitin ja kerroin aina mitä teen ja miksi. Sisaruksiani kiinnosti vain perintö ja että saa juuri sen mitä haluaa. Minulle jäi jämät. Samoin kuin aloittaja, sisaruksiani ei kiinnostanut maksaa yhtikäs mitään, niinpä maksoin kaikki kuolinpesän kulut vainajien varoista. 

Kenenkään ei kuulukaan maksaa mitään jos vainajalla on rahaa.  Tai jos ei ole mutta omaisuutta kuluja maksaneille maksetaan myynnin jälkeen ensin päältä käyttämänsä rahat.

Jopa perintöverot voidaan maksaa vainajan rahoilla.  Näin teimme kun kellään ei akuuttia rahantarvetta ja kaikilla sama veromäärä.  Kun verolaput tuli pesänhoitaja maksoi ne vainajan tililtä ja sen jälkeen kullekin rahat.

Vierailija
197/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta ethän sinä mitään vainajan nimissä olleita laskuja tai hautajaisjärjestelyjä maksa. Ne menee vainajan varoista. Jos vainaja on varaton, sitten ne maksaa sossu. Sen ymmärrän, että jos olisit halunnut osallistua hautajaisjärjestelyihin, mutta sun ei annettu tehdä sitä, niin voi harmittaa. Mun äitini kuoli toissakeväänä ja ihan vapaasta tahdostani en ottanut osaa hautajaisjärjestelyihin. Isäni ja siskoni hoiti kaiken. Tai oikeastaan siskoni, koska isänikin on jo vanha. Heitä vartenhan ne kekkerit järjestettiin eikä mua varten. Yhtäkään laskua ei kuitenkaan tullut mun maksettavakseni.  

Kuolinpesä maksaa ja sitä kautta kaikki kuolinpesän osakkaat.

Meillä tulossa isäni hautajaiset ja vähän sapettaa, kun hänen avopuolisonsa (joka siis ei edes ole kuolinpesän osakas) haluaisi sitä sun tätä, minkä me veljeni kanssa (ainoat perilliset) tulemme maksamaan joko suoraan tai kuolinpesän kautta. Muistotilaisuuskin on paikassa, jossa lounas maksaa viitisen kymppiä per nenä (siunaus on arkena). Onneksi porukka on pieni, mutta tuntuu hassulta tarjota itselle viidenkympin buffet-lounas. 

Vierailija
198/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuhkaus välttämättä ole edullisin vaihtoehto, jäs krematorioon on esim 100km. Kuljetus maksaa. Lisäksi ainakin arkku, mahdollisesti myös uurna.

Kuljettaa itse peräkontissa. Halvalla pääsee.

Kyllä me kuljetettiin ihan auton takaistuimella pääkaupungista maakuntaan loppusijoitukseen. Ei kyllä vitsailtu sillä reissulla.

Kuljetitte varmaan uurnaa, sillä arkkua ei itse saa kuljettaa.

Vierailija
199/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vainaja on jotain toivonut, miksei ap ole toiveista tietoinen? Asioita hoitelevalle

Et varmaan tosissasi oleta tuntemattomien vastaavan, miksi tuntematon ap ei ei tiedä jotain asiaa. Syitähän voi olla vaikka millä mitalla. Kuten että ap ei ollut yhtä läheinen kuin sisarensa. Tai vainaja tiesi ap:n pihiksi ja halusi antaa järjestelyt sisarelle.

Arvailet ja oletat sinäkin. 

Vierailija
200/225 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hautajaisia ja muita hautauskuluja voi järjestää niin monen hintaisia, olisi ihan hyvä olla ymmärrys montako kahvitetaan ja tuleeko lakattu tammiarkku vai höyläämätöntä mäntyä. Kaikki se on kuitenkin pois kuolinpesän varoista eli pesän osakkaiden perinnöstä.

Sinne vaan tilaamaan niin tulee mieleiset. Meinaatko teettää toisella tuplahomman ja lkaa kyttäämään ja inisemään?