Oletteko kokeneet vastaavaa kuolinpesässä?
Olen kuolinpesän osakas, ja toinen osakas (sisarus) on hoitanut kaiken yksinään hautajaisjärjestelyt, laskut, tilaukset ilman suostumustani tai edes kuulematta minua. Nyt en saa nähdä kuitteja, enkä tiedä mitä kuolinpesän varoilla on maksettu.
Olen yrittänyt asiallisesti pyytää erittelyä ja selkeyttä ennen perunkirjoitusta, mutta minut on leimattu riitaisaksi ja hankalaksi. Myös perunkirjoituksen hoitaja (lakimies) vaikuttaa vetäytyvän tilanteesta sen sijaan, että puolustaisi oikeuksiani.
Tuntuu, että vaikka en suostu maksamaan sokkona, en saa tukea mistään ja pelkään, että minulle vaan lykätään laskuja ilman että saan sanoa niihin mitään. Onko muilla kokemusta siitä, että toisen osakkaan vaatimuksia yritetään sivuuttaa näin täysin? Miten olette toimineet?
Kommentit (274)
Ilmoita tolle huonolle lakimielle että haet uuden pesänselvittäjän määräämistä käräjäoikeudesta ja teen sinusta valituksen Asianajajaliittoon ellei tahti muutu, eli tiedot minulle ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita tolle huonolle lakimielle että haet uuden pesänselvittäjän määräämistä käräjäoikeudesta ja teen sinusta valituksen Asianajajaliittoon ellei tahti muutu, eli tiedot minulle ja heti.
Tämä neuvo oli ilmeisesti tarkoitettu ap:lle. Näin täysin ulkopuolisena voin sanoa, että se käräjäoikeuden määräämä pesänselvittäjä tulee taatusti selvästi kalliimmaksi kuin mikä on kustannusero ap:n sisaren päättämien ja ap:n haluamien hautajaisjärjestelyjen välillä.
Tuskin olet asianajaja, koska pyörit Vauva-palstalla. Miksi kuluttaisit kallista aikaasi vähintään 300-400 euroa/tunti vastaamalla täällä? Liitä kotisivusi tähän, niin voimme kaikki käyttää palvelujasi ja asiantuntemustasi.
No, kyllä olen. Olen pyörinyt sivustolla jo vuosia. Ei minun tuntihinta ole tuota luokkaa, vaan 120 (oikeusapu)- 250 euroa/h. Ja en tietenkään vapaa-ajalta laskuta. Nyt olen vapaalla.
Olen yrittänyt tänne laittaa nettisivuni, mutta meni poistoon. Täällä ei hyväksytä markkinointia eikä tarkkoja osoitteita, nettisivuja, puh.nroita.
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä neuvo oli ilmeisesti tarkoitettu ap:lle. Näin täysin ulkopuolisena voin sanoa, että se käräjäoikeuden määräämä pesänselvittäjä tulee taatusti selvästi kalliimmaksi kuin mikä on kustannusero ap:n sisaren päättämien ja ap:n haluamien hautajaisjärjestelyjen välillä.
Näin se varmasti on. Miksi siis laki ei ole niiden vähemmän röyhkeiden puolella?
Tämä asianajaja on antanut täällä vuosien varrella niin paljon tietoja itsestään, että hänet on helppo tunnistaa. Ainoa toinen vaihtoehto on se, että joku toinen teeskentelee täällä olevansa eräs tietty nimettävissä oleva asianajaja. En nyt kuitenkaan viitsi sanoa nimeä suoraan, jos hän ei sitä itse halua tehdä.
Olen varmastikin juuri se, keneksi epäiletkin. Tarkoituksella antanut tietoja itsestäni niin paljon, että minut voi tunnistaa. Tämä johtuu siitä, että suoraan sanottuna ottaa päähän, kun aina epäillään sitä, että asianajaja palstalla tai että olen joku feikki. Tätä jatkunut yli 10 vuotta.
Mutta. Ei ole kyse siitä, että nimeäni en suoraan sano tai en sano toimistoni osoitetta, johtuu siitä, että ne meni poistoon. Ei koskaan julkaistu. Joten sanon vain kierrellen kaarrellen.
asianajaja, N53 (kohta N54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se varmasti on. Miksi siis laki ei ole niiden vähemmän röyhkeiden puolella?
Tähän olisi tosi kiva saada vastaus. Mutta hiljaista on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan, jotta ei ole hiljaista. Perunkirjoituksessa hyväksytään hautajaisiin, muistotilaisuuteen, tuhkaukseen ja kuolinilmoitukseen liittyvät kohtuulliset kulut. Ne on selvitettävissä.
Siis se kohtuullisuus. Esim. Hautaustoimisto n. 1500 - 2000, tuhkaus n. 350, kuolinilmoitus 350 - 500, jne. Päälle seurakunnanlasku, ja muita suoria kustannuksia.
Kohtuulliset kulut hyväksytään. Valitettavan usein on tilanne se, että kaikki jätetään yhden hoidettavaksi. Vasta perunkirjoituksessa sanotaan, että ei lehti-ilmoitusta olisi tarvittu.
Ps. En nyt tarkistanut summia mistään, vaan laitoin noin pk-alueen hintoja päästä vedettynä.
se asianajaja, jonka epäillään olevan AA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, kiitos. Mutta et ottanut kantaa kuolinpesän yhteishallintaan.
Meillä on iso perhe joka on harventunut. Ikinä ei ole ollut ongelmana normaalit hautajaiskulut ruokahautajaisineen ja kuolinilmoituksineen. Kukaan ei ole pitänyt vainajan rahoja vielä ominaan ennen perukirjoitusta. Ja sittenkin on jos mitä menoerää vielä jos omaisuutta jää ja sitä pitää myydä, lohkoa, maksaa viranomaismaksuja vaikka osakasluettelon vahvistaminen. Maksaa kauppakirjojen teosta jne. Meillä on aina teetetty nekin, ei tuu mitään nokan koputtamista kun toissijaisia perijöitä tai jo monennessa polvessa nuorisoa.
Kyllä meillä yleennsä yksi on hoitanut, pysyy asiat hanskassa kun jokainen ei soittele ja häilää. Mieheni hautajaisissakin mulla oli langan päät käsissä vaikka parin lapsen kanssa kävimme hautaustoimiston/seurakunnan, yhden kanssa joka pystyi irrottautumaan pitopalvelukierrokset ja hoiti ilmoittamisen isänsä puolen suvulle ja ilmoittautumiset .
Oliko muistotilaisuuteen tilattu jousikvartetti ja hävittäjien ylilento, vai mistä ap nyt on vetänyt herneensä nenään?
Se on niin kun joku ilahtuu kun saa "minun rahaa" ei ymmärrä ettei se kuolinpäivän saldo ole "minun rahaa." Siitä menee monia pakollisia maksuja, yhtiövastikkeet on maksettava, sähkö pidettävä asunnossa, vainajan laskuja tipahtelee postiluukkuun, niissä on oma hommansa peruutella " kirjakerhot ja yhdistysmaksut." Tulee kiinteistöveroa, maantiemaksuja, jätehuoltoa, jokaisella tietysti omien tilanteitten mukaan.
Suurta kunnioituksen puutetta vainajaa kohtaan jos ärisee näistä elämän loppumiseen kuuluvista asioista ahnaana " minun rahani nyt kuluu."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kalliksi tulee jos lähtee pitopalvelun hinnasta tai hesarin kuolinilmoituksesta riitelemään.
Ennen perukirjaa ei voi maksaa kuin selkeästi vainajan nimellä olevia ja hautaukseen liittyvät laskut. Kolmeen kuukauteen ehtii jo kertyä kolmet asumismenotkin. Jos pankille vaikka velkaa pankki ottaa automaattisen lyhennyksen siltä tililtä mihin vainaja sen on sopinut jne
En yleensä pyöri Vauva-palstalla ja tuo sinun selityksesi on tosi heikko. Jos et tunnista edes sitä, että kuolinpesä on yhteishallinnassa, et todellakaan ole asianajaja.