Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Työttömyys ei johdu laiskuudesta vaan työpaikkojen katoamisesta

Vierailija
03.09.2025 |

On keskusteltava perustulosta, työajan lyhentämisestä, verotusmalleista ja koulutuksen radikaalista uudistamisesta.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011469161.html

Kommentit (345)

Vierailija
321/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiin suoraan että rakennusalalle halutaan kolmansien maiden halpatyökehitysmaalaisia, koska niitä on helppo käyttää hyväksi kun eivät tajua ottaa selvää oikeuksistaan. 

Itse olen hakenut alalta satoja työpaikkoja mutta ilmeisesti ammattilainen ei kelpaa. 

Ongelma on siinä että nämä halpatyöläiset tienaa aivan valtavasti sillä piehenköllä palkallaan kun se siirretään heidän kotimaihinsa. Lisäksi he ovat ahkeria ja laatu on ihan riittävää nykyrakentamiselle. Ei monesta Suomalaisesta olisi enää esimerkiksi maataloiden kausitöihin konttaamaan marjapellolle tai edes sinne rakennusalalle.

Paitsi että nämä halpatyöläiset kuitenkin joutuvat maksamaan saman hinnan ruuasta ym. välttämättömästä kuin muutkin. Sen lisäksi välitysfirmat usein vetävät välistä törkeitä palkkioi

Omat kuluthan heillä rahoitetaan usein tuista. 

Vierailija
322/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä sellaista oravanpyörää, että hiljaiseksi vetää. Viedään raha täältä ja leikataan sieltä -> seuraava hallitus peruu leikkaukset ja kohdentaa ne toisin -> seuraava hallitus peruu leikkaukset ja kohdentaa ne aikaisempiin -> seuraava hallitus peruu leikkaukset ja kohdentaa ne uusin jne jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien pakkohaku pois. Joutuu hakemaan paikkoja, joihin ei mitään osaamista. Ihmiset osaa kyllä itse arvioida potentiaaliset paikat ja hakea niihin. Nyt työnantajat ei ilmoittele paikoista, kun älytön hakemustulva ihmisiltä, jotka ei sovi ko. työhön. 

Vierailija
324/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää kuinka paljon on laitettu rahaa Ukrainaan, kehitysmaista roudataan porukkaa jne.

Vierailija
325/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömissä työnhakijoissa on valtava käyttämätön potentiaali. Median luoma järjetön negatiivinen ja yleistävä asenne työttömiä kohtaan on levinnyt laajalle. Turha valittaa työvoimapulasta, jos ei työtön kelpaa.

Vierailija
326/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Työttömiä on aina ollut yli 200 000, vaikka töitä olisi paljon tarjolla.

Ei pidä paikkkaansa. 

Vuonna 1975 oli 60 000 työtöntä. Kekkonen piti sitä kansallisena hätätilana, ja runnasi kokoon hallituksen, jonka päätehtävänä oli työttömyyden vähentäminen. https://yle.fi/a/20-82571

80-luvulla oli oikeasti työvoimapula, ja töihin otettiin ketkä vain kynnelle kykenivät.

Vierailija
327/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä on mutta ei työhaluja. Ihmiset kouluttautuvat aivan väärille aloille. Monen työttömän kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä missä meni vikaan. 

Hyi hyi, ikävät ihmiset ovat opiskelleet lähihoitajaksi, putkiasentajiksi jne. ja valmistuvat nyt kortistoon. Kylläpä ovat typeriä, miten joku kuvitteleekin että tuollaisella työllistyisi. Olisivat opiskelleet vaikka lääkäriksi.

Putkimiehiä tarvitaan aina ja palkkakin ihan kelpo.

Vierailija
328/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pari vuotta sitten Hesari valehteli työvoimapulaa ja vaati ratkaisuksi arvatkaa mitä.

Vierailija
329/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 51v työtön ja nuo puheet perustulosta jne. ei varmasti muutu konkretiaksi minun elinaikana, tai ainakaan työiän aikana enää. Työttömänä loppuikä.

Olen ollut työelämässä vuodesta 1989 alkaen ja olen 54v. Lähtisin heti eläkkeelle ja antaisin työpaikkani jollekin nuoremmalle mutta ei käy meidän valtiolle.

Vierailija
330/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttuneessa maailmantilanteessa Länsi on havahtunut tosiasiaan, että suurin osa elintärkeästä teollisuustuotannosta on ulkoistettu maihin, joista on muodostunut Lännelle vihamielinen blokki. Kiina(melkein kaikki teollisuus), Venäjä(energia, lannoitteet), Intia(kemianteollisuus ja mm. suunnittelua, IT-tukea jne.)

Tiesittekö, että Postin IT-tuki on viikonloppuisin Intiassa? Lähikaupan kassatytöt yrittävät saada järjestelmäongelmiin apua intianenglanniksi...

Tiedän hyvin, sama oli suomen suurimmalla operaattorilla. Piti soittaa Intiaan it tukeen ja vi...... siitä aksentista ei kukaan ymmärtänyt mitään. 

Vierailija
331/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se joillakin laiskudesta johtuu. Esim itse olen aamuisin TOSI väsynyt. Muutenkin kroppani kestää 2-4h työtä per päivä hyvin ja tämän ajan teenkin kovalla teholla esim. sali/juokstutreeniä. Mutta esim. 8h hyllyttämistä kaupassa en jaksa tehdä.

Ok. Omalla kustannuksella voit elää noin, yhteiskunnan ei kuulu maksaa sinulle mitään. 

Vierailija
332/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on huolissaan työttömyyden lisääntymisestä mutta samaan aikaan iloisesti käyttävät esimerkiksi itsepalvelukassoja... 

Valittavat kivikalkaliikkeiden ja palvelun katoamisesta, mutta ostavat verkkokaupasta.

Onhan se mahtavaa sivittaa kenkä tai vaate liikkeessä ja tilata se sitten halvemmasta nettimuymälästä. Tai kokeilla soitinta musiikkiliikkeessä ja tilata se sitten Thomannilta.

Vierailija
333/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvin vähän töitä, joita voi tehdä ilman täsmälleen oikeaa koulutusta. Ja tämä hallitus on päättänyt vaikeuttaa uudelleenkouluttautumista.

Olen eri mieltä. Nykyään koulutus vaaditaan vaatimattomiinkin duuneihin vaikka pienellä perehdytyksellä niihin voitaisiin palkata lähes kuka vaan. 

Vierailija
334/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on huolissaan työttömyyden lisääntymisestä mutta samaan aikaan iloisesti käyttävät esimerkiksi itsepalvelukassoja... 

Tämä! Minä en ole ikinä käyttänyt niitä, enkä käytä. Myyjien tehtävä on laskuttaa minua.

Minä taas en todellakaan jonota yhden maitopurkin kanssa kassalle vaan menen vapaalle itsepalvelu kassalle. Tällaiset ihmis kassa duunit valitettavasti loppuvat pian.

Vierailija
335/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä töitä on mutta niitä ei ole suurimpien kaupunkien keskustoissa missä suurin osa työttömistä asuu eikä suostu muuttamaan töiden perässä. Ja toisekseen ei niitä työpaikkoja julkaista enää julkisissa foorumeissa kun tulee aina satoja hakemuksia joista paljastuu heti ensi silmäyksellä että ei edes halua töitä mutta työkkäri vain pakottaa hakemaan. Ja kolmannekseen nykyiset työttömät on niin laiskoja että ei suostu tekemään töitä ellei se ole riittävän kevyttä ja helppoa

Niin, on se kumma, kun ei kaupungista muuteta maalle, vaikka kaupan kassalla olisi tarjolla työtä 25h/vk. Juurespakkaajakin tarjoaa neljäksi kuukaudeksi/vuosi töitä ja maksaa ihan TES:in mukaista palkkaa. Viokra-asunyoja ei ole, mutta täältä saa ihan mukavan omakotitalon 100000€ hintaan  20km keskustan ulkopuolelta.

Tuet pois, niin alkavat muuttamaan sieltä kaupungista tänne!

Vierailija
336/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintö ja lahjaverotus pitäisi poistaa välittömästi. Alle 2500€ kuussa tienaavat ei pitäisi maksaa veroja ollenkaan jne.

Vierailija
337/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa Persuista on työttömiä Kelaloisia joilla on päivät aikaa istua Vauvalla trollailemassa ja puhumassa paskaa.

Epäilen enemmän vihervassareita.

Vierailija
338/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Työttömiä on aina ollut yli 200 000, vaikka töitä olisi paljon tarjolla.

Höpö höpö.......osaatko etsiä tilastoja?

Vierailija
339/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteiset kassat tulevat katoamaan viiden vuoden sisällä. 

Vierailija
340/345 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiin suoraan että rakennusalalle halutaan kolmansien maiden halpatyökehitysmaalaisia, koska niitä on helppo käyttää hyväksi kun eivät tajua ottaa selvää oikeuksistaan. 

Itse olen hakenut alalta satoja työpaikkoja mutta ilmeisesti ammattilainen ei kelpaa. 

Ei ne sen kummempia oikeuksia kaipaa vaan ku ne tekee betonihommia 10€/tunti

Asuvat kymmenen samassa asunnossa. Ei tarvitse ihmetellä kun täit, luteet, syyhy jne. ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän