Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Työttömyys ei johdu laiskuudesta vaan työpaikkojen katoamisesta

Vierailija
03.09.2025 |

On keskusteltava perustulosta, työajan lyhentämisestä, verotusmalleista ja koulutuksen radikaalista uudistamisesta.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011469161.html

Kommentit (345)

Vierailija
281/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä otin yhteyttä tekstiviestitse erääseen Kokoomuksen kansanedustajaan ja kerroin hänelle, että digitalisaatio vie enemmän työpaikkoja kuin tuo, niin hän otti tästä herneen nenäänsä ja vastasi, että älä enää koskaan lähettele minulle tällaisia viestejä, taikka minä otan yhteyttä eduskunnan tietoturvahenkilöihin, jotka ryhtyvät tilanteen vaatimiin toimenpiteisiin.

Aaah, Ylikansallinen Sekoomus vauhdissa.

Vierailija
282/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvin vähän töitä, joita voi tehdä ilman täsmälleen oikeaa koulutusta. Ja tämä hallitus on päättänyt vaikeuttaa uudelleenkouluttautumista.

Lapasen hallitus on niin sieltä, minne ei aurinko ikinä paista.

Orpo keksi että työttömien tulee hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa.

Kävikö se salaa mariinin hallituksessa keksimässä tuon, kun mariinin hallituksen aktiviimalli tässä on käytössä.

Muuten idea on ikivanha ja alkujaan vasemmistolaisen ay-vaikuttaja ralf sundin työryhmältä jostain vanhasen(?) hallituksen ajoilta tjsp. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENKÄÄ TÖIHIN! PERUSTAKAA FIRMOJA! t. Riikka Purra

Vierailija
284/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Minna Helle kokoomuslaisia? Hänestä tulee EK:n seuraava toimitusjohtaja, kun ex-kokoomuslaispoliitikko Jyri Häkämies astuu pois 'temppelistä'.

Vai tulee Minnulista EK:n toimari. Voihan vittulan väki!

Vierailija
285/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikkojen häviäminen johtuu vihreästä siirtymästä.

tilataan kaikki kiinasta, niin suomesta ei tule hiilidioksidia. jee!

Vierailija
286/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Työttömiä on aina ollut yli 200 000, vaikka töitä olisi paljon tarjolla.

No muutamia laiskoja ja pumme on ollut ja tulee olemaan aina, lisäksi meillä on vammaisia, terveyden menettäneitä, rikollisia, päihdeongelmaisia, jne....

Mutta lähivuosina yhä useampi ihan työkykyinen menettää työnsä ja sitten nuo työttömyysluvut nouset aivan toisen laisiksi, eikä ne siitä ikinä sen jälkeen vähene, ne vain kasvavat.

Nytkin kun toimistoja tyhjenee etätyön takia, niin sieltä loppuu monet kiinteistöön liittyvät työt ja tämän älkeen siltä etätyöläiseltä saattaa loppua työt, kun asiakasyritykset katoavat.

Ja tämä nyt vain yksi pienen pieni esimerkki kehityksestä ja siitä miten se lumipallon etenee.

Aivan väärä visio,aina on töitä ollut ja tulee olemaan.Työpaikat ja työnkuva vain muuttuu.

Vierailija
287/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipahtaakohan PS hallituksesta 2027?

Vierailija
288/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä otin yhteyttä tekstiviestitse erääseen Kokoomuksen kansanedustajaan ja kerroin hänelle, että digitalisaatio vie enemmän työpaikkoja kuin tuo, niin hän otti tästä herneen nenäänsä ja vastasi, että älä enää koskaan lähettele minulle tällaisia viestejä, taikka minä otan yhteyttä eduskunnan tietoturvahenkilöihin, jotka ryhtyvät tilanteen vaatimiin toimenpiteisiin.

Kun ei kestetä tosiasioita.

Vierailija
289/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Da!

Vierailija
290/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä niminen?

Vierailija
291/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvin vähän töitä, joita voi tehdä ilman täsmälleen oikeaa koulutusta. Ja tämä hallitus on päättänyt vaikeuttaa uudelleenkouluttautumista.

Lapasen hallitus on niin sieltä, minne ei aurinko ikinä paista.

Orpo keksi että työttömien tulee hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa.

Kävikö se salaa mariinin hallituksessa keksimässä tuon, kun mariinin hallituksen aktiviimalli tässä on käytössä.

Muuten idea on ikivanha ja alkujaan vasemmistolaisen ay-vaikuttaja ralf sundin työryhmältä jostain vanhasen(?) hallituksen ajoilta tjsp. 

Ei, kyllä Orpo keksi sen Sipilän aikana ja vielä kikyt päälle.

Vierailija
292/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ainakin se työpaikka, missä minä olin neljättä vuotta, katosi. Työt loppui.

Vierailija
293/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on mutta ei työhaluja. Ihmiset kouluttautuvat aivan väärille aloille. Monen työttömän kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä missä meni vikaan. 

Vierailija
294/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51v työtön ja nuo puheet perustulosta jne. ei varmasti muutu konkretiaksi minun elinaikana, tai ainakaan työiän aikana enää. Työttömänä loppuikä.

Vierailija
295/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten palsta on täynnä ihmisiä jotka mukamas menisivät töihin, mutta heti kun sellaista tarjotaan, ollaankin monisairaita ja -vammaisia.

Vierailija
296/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla inhimillisiä matalan kynnyksen työpaikkoja myös. Tehdastyöt oli ennen tämmöisiä. Ei kaikki voi olla asiantuntijoita ja niillekään ei aina töitä ole.

Onhan noita vaikka kuinka paljon kuten Wolt-kuski, taksikuski, pysäköinnintarkistaja, varastomies, pakettiauton kuljettaja, postin jakelija, kaupan kassa, alkon myyjä. Perinteinen tehdastyö on suurelta osin hävinnyt mutta jonkin verran on koneteollisuutta ja laivanrakennusta jäljellä ja töitä tarjolla jos osaa hitsata tms. Puunjalostusta on sahoilla, paperitehtailla ja sellutehtailla. Mitään kokoonpanolinjoja ei taida Suomessa enää olla vaan ne työt on ulkoistettu Aasiaan tai robotti tekee työt.

Vierailija
297/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä niminen?

Paljastan sen verran, että vanhempi nainen, joka on syntynyt 1960-luvulla.

Vierailija
298/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana Ano Turtiainen!!!

Vierailija
299/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas mielenkiintoinen havainto.

Vierailija
300/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on maailman naurettavin asia, että suomessa päättäjät miettivät 24/7 miten saamme suomeen työpaikkoja ja ihmisille töitä.

Kun samaan aikaan ne maailman viisaimmat nerot, 10 kertaa päättäjiämme fiksummat, tekevät kaikkensa, että tekoäly, robotiikka ja automaatio kehittyy niin, että mihinkään työhän ei tarvita ihmistä lainkaan.

Eikö jotenkin koordinoidusti pitäisi lisätä koulutuspaikkoja sekä järjestää uudelleenkoulutusta niille aloille, joissa ihmisiä tarvitaan? Voisi myös ennakoida hieman tulevaisuutta koulutettavien määrän suhteen. Nythän on työttömyyttä ja työvoimapulaa yhtä aikaa. Työntekijöitä pitäisi ihan konkreettisesti välittää työpaikkoihin. Hyvä vain, jos epäterveellinen työ jää robottien tehtäväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi