Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Työttömyys ei johdu laiskuudesta vaan työpaikkojen katoamisesta

Vierailija
03.09.2025 |

On keskusteltava perustulosta, työajan lyhentämisestä, verotusmalleista ja koulutuksen radikaalista uudistamisesta.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011469161.html

Kommentit (345)

Vierailija
301/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä on mutta ei työhaluja. Ihmiset kouluttautuvat aivan väärille aloille. Monen työttömän kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä missä meni vikaan. 

Siinä sopisi työvoimatoimistojen toimia aktiivisemmin.

Vierailija
302/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 51v työtön ja nuo puheet perustulosta jne. ei varmasti muutu konkretiaksi minun elinaikana, tai ainakaan työiän aikana enää. Työttömänä loppuikä.

Mitä osaat tehdä tai voisit oppia tekemään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No shit, Sherlock 🤦

Vierailija
304/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin Suomessa noin 39 prosenttia nuorista aikuisista on suorittanut korkea-asteen. Se on selvästi vähemmän kuin OECD-maiden keskiarvo, joka on 48 prosenttia.

Petteri Orpon (kok.) hallituksen tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä korkeakoulutettujen nuorten määrä kohoaa lähelle 50 prosenttia. Sama tavoite oli myös edeltävällä hallituksella.

Teknologiateollisuudessa arvioidaan, että korkeakoulutettujen määrää pitäisi pystyä lisäämään vielä tätäkin enemmän.

- Jotta kasvun edellytyksemme säilyvät, jopa 70 prosentilla Suomen nuorista aikuisista tulisi 15 vuoden päästä olla korkeakoulutasoista osaamista, Pöntynen sanoo.

Vierailija
305/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M E N K Ä Ä   T Ö I H I N !!!!!! T. RANKAISIJATAR RIIKKA

Vierailija
306/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä on mutta ei työhaluja. Ihmiset kouluttautuvat aivan väärille aloille. Monen työttömän kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä missä meni vikaan. 

Hyi hyi, ikävät ihmiset ovat opiskelleet lähihoitajaksi, putkiasentajiksi jne. ja valmistuvat nyt kortistoon. Kylläpä ovat typeriä, miten joku kuvitteleekin että tuollaisella työllistyisi. Olisivat opiskelleet vaikka lääkäriksi.

Vierailija
307/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hyi, ikävät ihmiset ovat opiskelleet lähihoitajaksi, putkiasentajiksi jne. ja valmistuvat nyt kortistoon. Kylläpä ovat typeriä, miten joku kuvitteleekin että tuollaisella työllistyisi. Olisivat opiskelleet vaikka lääkäriksi.

Putkimiehille ja lähihoitajille luulisi EU:n alueelta löytyvän töitä, jos ei Suomesta. Paluumuuttajien muualla kartutettua kokemusta pitäisi taas sitten Suomessa hyödyntää, eikä karsastaa.

Vierailija
308/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta lähentelee miljoonaa työtöntä. MISSÄ TYÖPAIKAT MEILLE TYÖTTÖMILLE HALLITUS???!!!

Pitäskö hallituksen taistella automaatiota vastaan

Automaatiota pitää käyttää siellä, missä se poistaa työhön liittyviä vaaroja ja yksitoikkoisuutta. Vaikkapa siivoukseen ja purkutyöhön. Ihmistyövoimaa pitää suunnata sinne, missä sitä eniten kaivataan, esim. hoivaan ja asiakaspalveluun. Nyt tekoäly kirjoittaa kirjeet ja palvelee asiakkaat, kun ihminen luuttuaa lattiat.

Vierailija
309/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on liikaa :(

Vierailija
310/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta lähentelee miljoonaa työtöntä. MISSÄ TYÖPAIKAT MEILLE TYÖTTÖMILLE HALLITUS???!!!

Pitäskö hallituksen taistella automaatiota vastaan

Ei, vaan ihmisten tulisi kehittyä kognitiivisesti. Enää ei haaveilla peltotöistä tai käsinompelustakaan. On adaptoiduttava siihen kehityksen vaiheeseen, mikä on ihmiskunnassa meneillään. Mahdollisesti johdettava itse itseään. 

Sosiaaliturva takaa kaikille toimeentulon ja jos kilpailyyhteiskunta purettaisiin, sekä erinäiset haittatyöt lopetettaisiin, voisimme kaikki olla "vapaita" työstä. Mutta tämä vaatisi osaltaan myös sen, että ihmiset tekisivät järkeiviä asoita ja käyttäisivät aikansa tuottavasti, vähintäänkin harmittomasti. Tämä lienee se suurempi ongelma kuin se, että tarvittaisiin rahaa ja bkt:ta.

Pikamuotiahan pidetään suurena saastuttajana ja työntekijöitä riistävänä epäeettisenä alana. Se ei silti taida poistua, joten Suomi voisi suuntautua kestävään pikamuotiin: 100 prosenttisesti kierrätettävä, uusiutuva materiaali, jonka robotit kutovat, leikkaavat ja ompelevat. Asiakas ostaa viimeisimmän designin, jonka palauttaa vaikka seuraavana vuonna ja saa maksamansa pantin takaisin. Ja eikun uutta, ihmisen suunnittelemaa luomusta valitsemaan, made in Finland/ EU.

Vierailija
311/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuonna 2023 Suomen sosiaaliturvamenot olivat 87 miljardia euroa.

Sosiaaliturvan menoista suurin osuus (43 %) oli ikääntymiseen liittyviä menoja.

Sosiaaliturvamenoista eläkeläisiin liittyvät menot 38 miljardia euroa ja työttömiin liittyvät menot 4 miljardia euroa. "

https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…

Vierailija
312/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiin suoraan että rakennusalalle halutaan kolmansien maiden halpatyökehitysmaalaisia, koska niitä on helppo käyttää hyväksi kun eivät tajua ottaa selvää oikeuksistaan. 

Itse olen hakenut alalta satoja työpaikkoja mutta ilmeisesti ammattilainen ei kelpaa. 

Ongelma on siinä että nämä halpatyöläiset tienaa aivan valtavasti sillä piehenköllä palkallaan kun se siirretään heidän kotimaihinsa. Lisäksi he ovat ahkeria ja laatu on ihan riittävää nykyrakentamiselle. Ei monesta Suomalaisesta olisi enää esimerkiksi maataloiden kausitöihin konttaamaan marjapellolle tai edes sinne rakennusalalle.

Paitsi että nämä halpatyöläiset kuitenkin joutuvat maksamaan saman hinnan ruuasta ym. välttämättömästä kuin muutkin. Sen lisäksi välitysfirmat usein vetävät välistä törkeitä palkkioita itselleen. Jopa kaiken maailman täyteen ahdetuista "majoituksista" vedetään kovaa hintaa. Kuinkahan paljon lopulta jää kotiin lähetettävää? 

Vierailija
313/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Työttömiä on aina ollut yli 200 000, vaikka töitä olisi paljon tarjolla.

Nytkin kun toimistoja tyhjenee etätyön takia, niin sieltä loppuu monet kiinteistöön liittyvät työt ja tämän älkeen siltä etätyöläiseltä saattaa loppua työt, kun asiakasyritykset katoavat.

Todella harva tuntuu ymmärtävän kerrannaisvaikutuksia. Putki- ja sähkömiehiäkään ei tarvita pitämään kiinteistöistä huolta entiseen malliin.  

Muualla Euroopassa vallitsee paikoin bisneksen laajenemista rajoittava hurja asuntopula. Monikansallisten firmojen Euroopan konttoreita voisi siksi haalia Helsingin seudullekin. Suomi-kuva ulkomailla kun on nyt myös aikaisempaa vetäävämpi.

Vierailija
314/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarinan pointti on se, että vähemmän tuottavat työt poistetaan markkinoilta. Vain supertyöntekijöitä on varaa pitää yksityisellä sektorilla. Valtio sitten palkkaa verorahojen turvin niitä heikompia yksilöitä. Se ei kuitenkaan ole millään tavalla toimiva yhtälö. Kyllä lähes kaikille pitäisi löytyä työtä, jota pystyvät tekemään ja josta jonkun kannattaa maksaa palkkaa. Se vaan ei nykyisessä ympäristössä pidä paikkansa kun sellaiset yritykset menee sitten konkkaan."

Se, että valtio työllistää, vaikka voittoa tuottamattomastikin, ennaltaehkäisee kuitenkin muita sosiaalisia, terveys- ja järjestysongelmia jne. Eli plussan puolelle varmaan jää, jos kaikki lasketaan mukaan. 

Vierailija
315/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 51v työtön ja nuo puheet perustulosta jne. ei varmasti muutu konkretiaksi minun elinaikana, tai ainakaan työiän aikana enää. Työttömänä loppuikä.

Niin en ole ollut aina työtön vaan olen ollut teollisuudessa tuotantotyössä. josta työkokemusta on yli 10 vuotta. Olen hakenut siihen liittyviä töitä, esim. tuotantotyö, kokoonpano, pakkaaja, tuotekeräilijä, siivoustyötä, esim. loppusiivous, ym. vastaavanlaisia duunarin hommia, mutta en pääse mihinkään. Työturvallisuuskorttikin näyttää olevan täysin arvoton.

On ollut todella tympeää huomata että sillä työkokemuksellakaan ei ole mitään arvoa. Minusta ei ole mihinkään yliopisto-opiskeluun, mutta eipä sekään näytä töitä takaavan kun on akateemisia työttömiäkin. Mulla ei ole nyt enää mitään näköalaa mihin voisin päästä töihin tienaamaan.

Vierailija
316/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putkimiehille ja lähihoitajille luulisi EU:n alueelta löytyvän töitä, jos ei Suomesta. Paluumuuttajien muualla kartutettua kokemusta pitäisi taas sitten Suomessa hyödyntää, eikä karsastaa.

Eures-työnhausta sitten katsomaan vapaita työpaikkoja ja hakemusta vetämään. Parempi olla töissä vaikka ulkomailla kuin olla Suomessa pitkäaikaistyöttömänä.

Vierailija
317/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eures-työnhausta sitten katsomaan vapaita työpaikkoja ja hakemusta vetämään. Parempi olla töissä vaikka ulkomailla kuin olla Suomessa pitkäaikaist

Ihan kuin kielimuuria ei olisi olemassakaan...

Vierailija
318/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Ässä-arvan. Ei voittoa. Itku tuli.

Vierailija
319/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kohdalla johtuu pelkästä laiskuudesta. Olen 60 v.enkä edes aio etsiä työpaikkoja. Sairauteni takia työnhaku on poistettu, mutta eläkkeelle ei vielä päästetä. Notkunpa tässä vielä viisi vuotta työkkärin kirjoilla jouten päiten. Kukaan tuskin edes ottaisi töihin. 

Tässä on esimerkki tyypillisestä vihervasemmistolaisesta tukiloisesta. Kannatan varauksetta työttömyyskorvausten muuttamista siten että se maksetaan jatkossa viinassa ja kaupan päälle saa köydenpätkän ja jakkaran.

Olen raitis kuusikymppinen, vajaakuntoinen ja työnhakija, vaikka työvoimapalveluissakin myönnetään oikean paikkani olevan eläkkeellä. En vain saa eläkettä. Yli 200 hakemusta ei ole tuottanut tulosta. Toivottavasti oikeistolaiset fasistit saavat köydenpätkän ja jakkaran. Tai vielä parempi, että muuttuvat itse ty

Tuossa tilanteessa olisi järkevämpää saada lopettaa palkkatyön hakeminen ja suuntautua tekemään vapaaehtoistyötä hommissa, joihin vielä pystyy. Tuet tms. säilyttäen.

Vierailija
320/345 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin en ole ollut aina työtön vaan olen ollut teollisuudessa tuotantotyössä. josta työkokemusta on yli 10 vuotta. Olen hakenut siihen liittyviä töitä, esim. tuotantotyö, kokoonpano, pakkaaja, tuotekeräilijä, siivoustyötä, esim. loppusiivous, ym. vastaavanlaisia duunarin hommia, mutta en pääse mihinkään. Työturvallisuuskorttikin näyttää olevan täysin arvoton.

On ollut todella tympeää huomata että sillä työkokemuksellakaan ei ole mitään arvoa. Minusta ei ole mihinkään yliopisto-opiskeluun, mutta eipä sekään näytä töitä takaavan kun on akateemisia työttömiäkin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011644730.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä