Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Adhd-Satu hankki 7 lasta ja uupui

Vierailija
03.09.2025 |

Lapset ovat kyllä paljon eri isiensä luona.

Kommentit (336)

Vierailija
281/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos on yksinhuoltaja 7 lapselle niin uupuu ihan ilman sitä adhtakin. Ja saattais uupua vaikka olis suhteessakin ja lspsilla sama isä.

Itse uuvuin, enkä ole nepsy. Ja lapsiakin vain kolme. Tosin vanhimmalla lapsella sitten ADHD. Ja muutakin.

Vierailija
282/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos on yksinhuoltaja 7 lapselle niin uupuu ihan ilman sitä adhtakin. Ja saattais uupua vaikka olis suhteessakin ja lspsilla sama isä.

Itse uuvuin, enkä ole nepsy. Ja lapsiakin vain kolme. Tosin vanhimmalla lapsella sitten ADHD. Ja muutakin.

Ootko varma ettei sullakin adhd? Tai miehelläsi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sattuneesta syystä perehtynyt aiheeseen ja tuo on täysin klassinen tarina. Hänen itsehoitonsa on ollut raskaudet, koska hormonaaliset muutokset raskauden aikana tukevat lääkitsemöttömiä ADHD-aivoja. Aivot kyllä huomaavat, mistä ne saavat helpotusta säätelyynsä. Nyt hänellä on raskaudet loppuneet ja esivaihdevuodet alkaneet.

Monet ADHD:t saavat ensimmäiset elämän romauttavat "masennus"oireet (dopamiimipuuteperäinen uupumus ja lamaannus). Jos siihen vielä annetaan SSRI, se pahentaa tilaa entisestään.

Minä ja moni muu olemme työkyvyttömyyseläkkeellä, koska tässä maassa maksetaan akateemisille ja hyvin uransa hoitaneille naisille mielummin eläkettä kuin myönnettäisiin ADHD-l

Niin. Itse puhuin ihmisestä, jolla on ADHD. En puhunut ihmisestä, jolla on ADHD diagnoosi. Se on spektri siinä missä autismikin ja sama ihminen liikkuu spektrillä eri kohtiin eri tekijöiden vaikutuksesta. (Esi) vaihdevuodet on monille naisille se, mikä siirtää ADHD:n tasolle, joka kaipaa diagnoosia, vaikka se ennen olisi pysynyt alle. 

Itsediagnosointi tästä vielä puuttuikin. Alkaa kuulostaa koko ajan enemmän mielikuvitusongelmalle, sopivasti vaihtelee tilanteen mukaan.

Vierailija
284/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli parempaa aikaa, kun naapurikontrolli ja yhteiskunnan kontrolli sääti, että lapsia ei yleensä tehty kuin yhdelle miehelle. Perheet myös pysyivät koossa. 

1970-luvulla ei ollut tuollaisia sinne tänne lapsia tekeviä juuri lainkaan. (Aina heitä on ollut pieni määrä. Mm mieheni isoäiti.)

Ainahan on ollut, löytyy ihan lähisuvusta. Kolme lasta kolmelle eri miehelle, vanhin syntynyt 1944 Ja adoptoitu pois.

Tavallisempaa kun tajuatkaan. Ei vaan levitelty maailmalle koska ei ollut nettiä.

Vierailija
285/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän syystä ne eniten lisääntyvät eivät ole yleensä siitä terävimmästä päästä? Ihmettelen miten ovat päässeet koulusta läpi. 

Mistähän syystä ne typerimmät kommentoivat lukematta juttua tai ketjun aiempia vastauksia? Ihmettelen miten ovat päässeet koulusta läpi.

Papukaijavastaus kertoo todella heikosta keskustelukyvystä.

Vierailija
286/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sattuneesta syystä perehtynyt aiheeseen ja tuo on täysin klassinen tarina. Hänen itsehoitonsa on ollut raskaudet, koska hormonaaliset muutokset raskauden aikana tukevat lääkitsemöttömiä ADHD-aivoja. Aivot kyllä huomaavat, mistä ne saavat helpotusta säätelyynsä. Nyt hänellä on raskaudet loppuneet ja esivaihdevuodet alkaneet.

Monet ADHD:t saavat ensimmäiset elämän romauttavat "masennus"oireet (dopamiimipuuteperäinen uupumus ja lamaannus). Jos siihen vielä annetaan SSRI, se pahentaa tilaa entisestään.

Minä ja moni muu olemme työkyvyttömyyseläkkeellä, koska tässä maassa maksetaan akateemisille ja hyvin uransa hoitaneille naisille mielummin eläkettä kuin myönnettäisiin ADHD-lääkitys. 

No höpöhöpö taas. Olen nainen ja ADHD lääkitys on varsin helppo saada. Itse sain sen ihan lääkärissä ottamalla asian puheeksi. Siitä ohjattiin psykologille, tehtiin tutkimuksia ja sain lääkityksen. 

En kylläkään käytä sitä, tarvitsisin sitä opiskeluihin ym, mutta tavallinen arki sujuu ilmankin, kun on opetellut itselle sopivat rutiinit. 

Minulla lääkkeestä on aika paljon sivuvaikutuksia, joten en sitä käytä, kuin pakon edessä. Itsetuntemus ja oman käytöksen ymmärtäminen on todella oleellista myös.

Yhdellä lapsistani on ADHD ja hänkin pärjää kotona ilman lääkettä, koulupäivinä sitä syö.

Lääkityksen kyllä saa, etenkin jos on suuria ongelmia. Mainittakoon että minulla ei ole mitään päihde- tai mielenterveysongelmia, kuten ahdistusta, masennusta tms. 

Lääkkeet eivät auta kunnolla, jos niitä ottaa vain silloin tällöin. Vaikuttavan aineen pitoisuudet veressä heittelevät liikaa. Mutta tottahan nyt potilas tietää asiasta enemmän kuin lääkäri.

Vierailija
287/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla kaanis ruusunen . 

Vierailija
288/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AINA red flag mikäli lapsia useammalle kuin yhdelle isälle.

Mutta ei ole red flagga jos miehellä on lapsia siellä sun täällä?

Kun sitähän ei kukaa tiedä jos ei ääneen kerro.

Lapsethan jäävät useimmiten äitiensä hoidettaviksi.

Vierailija
289/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä saavat lisääntyä?

- Samaa haluaisin kysyä sinun äidiltäsi.

Kysy pois, minä en saanut osallistua päätöksentekoon.

Vierailija
290/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko varma ettei sullakin adhd? Tai miehelläsi? 

Vastaan, meillä on ainakin neljässä polvessa eri kirjaimia ja autismin kirjoa. 

Diagnoosit 90 luvulla syntyneillä ja yhdellä 70 luvulla syntyneellä.

Hyvin voi olla että minullakin on.

Vierailija
291/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja moni muu olemme työkyvyttömyyseläkkeellä, koska tässä maassa maksetaan akateemisille ja hyvin uransa hoitaneille naisille mielummin eläkettä kuin myönnettäisiin ADHD-lääkitys. 

No höpöhöpö taas. Olen nainen ja ADHD lääkitys on varsin helppo saada. Itse sain sen ihan lääkärissä ott

Lääkkeet eivät auta kunnolla, jos niitä ottaa vain silloin tällöin. Vaikuttavan aineen pitoisuudet veressä heittelevät liikaa. Mutta tottahan nyt potilas tietää asiasta enemmän kuin lääkäri.

Tämähän riippuu lääkkeestä ja siitä, kuinka pitkä puoliintumisaika on tai millainen vaikutustapa lääkkeellä on ylipäätään.

Ihan on lääkärin ohje. Voi syödä päivittäin tai ottaa tarvittaessa. Lääkäri on kyllä siis asiasta tietoinen, jopa paremmin kuin sinä. Lääkäri on nimenomaan kommentoinut että on hyvä antaa elimistön levätä, eli tauko lääkkeestä on ihan hyvä juttu, jos se kyseiselle henkilölle sopii. Nätämhään on sitten yksilöllistä kuinka paljon lääkettä tarvitsee.

Jos et ole koskaan ADHD lääkettä käyttänyt, etkä tiedä, miten se vaikuttaa ja miltä se tuntuu, ei kannata kommentoida. 

Nuo lääkkeet ovat muuten verraten lyhytvaikutteisia, vaikutusaika on esim 6 tuntia. Eli ei edes täyden työpäivän verran. Minulle esimerkiksi tulee hirveä väsymys, kun vaikutus hiipuu, mikä on pienimuotoinen ongelma, koska työpäivän pituus on 10 tuntia yleisesti.

Vierailija
292/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jokaisella 7 lapsella olisi ADHD, he eivät olisi sen suurempi taakka yhteiskunnalle kuin ykköstyypin diabeetikko, jos ADHD:ta hoidettaisiin tavalla, jonka nykytietämys kyllä mahdollistaisi.

Satu näyttää asialliselta. Ei hohkaa päihde- tai elämänhallintaongelmaa. 

Pystyt sen arvioimaan vain kuvan perusteella?

Verbi näyttää kertoo sen, että kyseessä on puhdas arvelu, joten turha takertua vänkäämään asiasta. 

Vierailija
293/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri lääkkeillä on erilaisia vaikutustapoja.

Siinä vaiheessa, kun ADHD - ihminen uupuu, on kyseessä jo niin vakava dopamiinijärjestelmän vajaus, että jatkuva lääkitys saattaa olla hyvinkin tarpeen. 

Vierailija
294/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitushakuista oli otsikointikin, kun yksi lapsista on jo 21v ja asuu omillaan. Mutta selkeästi kävi myös ilmi, että se uupumus iski näiden kahden nuorimmaisen syntymän jälkeen. Ja ne ovat eri isälle kuin muut lapset. Olisi ehkä kannattanut jättää tekemättä...

Mutta se mikä itsellä aina tulee mieleen kun tällaisia otsikoita katsoo, että en pode huonoa omaatuntoa vapaaehtoisesta lapsettomuudestani. Joku noita tulevia veronmaksajia aina näyttää tekevän senkin edestä.

Enpä tiedä, onko nämä niinkään tulevia veronmaksajia kuin erilaisten sosiaalitukien nettosaajia. Oppivat äidiltään, miten yhteiskunnassa operoidaan ja me todelliset veronmaksajat hoidamme laskun.

Meissä todellisissa veronmaksajissa on paljon ADHD:ita. Osa maksaa aika paljonkin, kun yrittäjissä on suhteellisesti enemmän ADHD kuin väestössä keskimäärin.

Mitä paremmin neurotyyppi on diagnosoitu ja hoidossa, veronmaksukyky säilyy. 

Vierailija
295/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän syystä ne eniten lisääntyvät eivät ole yleensä siitä terävimmästä päästä? Ihmettelen miten ovat päässeet koulusta läpi. 

Lapsia tekevät eniten korkeasti koulutetut ja varakkaat ihmiset...

Vierailija
296/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höpöhöpö taas. Olen nainen ja ADHD lääkitys on varsin helppo saada. Itse sain sen ihan lääkärissä ott

Ei tuo pidä paikkaansa ADHD-lääkkeiden kanssa. Ne on nimenomaan täsmälääkkeitä, jotka toimii heti suoraan otettuna, eikä vaikutus ole kovin pitkäkestoinen. Niillä ei ole tarkoitus luoda mitään pysyvää, vakaata määrää vaikuttavaa ainetta elimistöön. Niitä nimenomaan saa käyttää tarpeen mukaan, eikä ole mikään pakko käyttää viikonloppuisin jos silloin ei ole tarvetta. 

Vierailija
297/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin pitäisi vaan tehdä pakkosteri vaikka kahden lspsen jälkeen. Lapsiparat.

Haikailet Saksan n atsiaikoja? Hurjaa. Aika paljon pienempi paha joku ADHD tuohon verrattuna. 

N-kortti pelattu, hyvin mielikuvituksettomasti.

Joo, aikamoisen mielikuvituksen kyllä tarviis, että ei liittäis "heikomman aineksen" pakkosterilointia n atseihin. 

298/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa että ei muka kuulu kellekään montako lasta hankkii. Kyllä se todellakin kuuluu, koska tässäkin tapauksessa yhteiskunta maksaa tämän perheen elättämisen. Ei voi vain pukata lisää lapsia ja olettaa, että kyllä niistä joku muu huolehtii. Pitää jo ennen raskautta miettiä löytyykö itseltä voimavaroja ja rahaa huolehtia lapsista. Jos ei löydy niin sitten sitä ties monennettako lasta ei pidä hommata. 

Eli yhteiskunnalla ei olekaan mitään huolta alhaisesta syntyvyydestä? 

Ei ole huolta. Syntyvyys on maapallolla aivan liian suurta nyt jo. Viidestä kahdeksaan miljardiin 40 vuodessa ja vauhti kiihtyy.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
299/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitushakuista oli otsikointikin, kun yksi lapsista on jo 21v ja asuu omillaan. Mutta selkeästi kävi myös ilmi, että se uupumus iski näiden kahden nuorimmaisen syntymän jälkeen. Ja ne ovat eri isälle kuin muut lapset. Olisi ehkä kannattanut jättää tekemättä...

Mutta se mikä itsellä aina tulee mieleen kun tällaisia otsikoita katsoo, että en pode huonoa omaatuntoa vapaaehtoisesta lapsettomuudestani. Joku noita tulevia veronmaksajia aina näyttää tekevän senkin edestä.

Enpä tiedä, onko nämä niinkään tulevia veronmaksajia kuin erilaisten sosiaalitukien nettosaajia. Oppivat äidiltään, miten yhteiskunnassa operoidaan ja me todelliset veronmaksajat hoidamme laskun.

Meissä todellisissa veronmaksajissa on paljon ADHD:ita. Osa maksaa aika paljonkin, kun yrittäjissä on suhteellisesti enemmän ADH

ADHD ei sulje pois tuottavaa työtä, vaan parhaimmillaan tekee siitä hyvinkin tuottavaa. Hankalinta aikaa on ADHDlle se täysin epäsopiva koulumailma, missä pitäisi istua hiljaa paikallaan 45min, kun on tajunnut asian jo ensimmäisen 5 minuutin aikana. 

Vierailija
300/336 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meissä todellisissa veronmaksajissa on paljon ADHD:ita. Osa maksaa aika paljonk

ADHD ei sulje pois tuottavaa työtä, vaan parhaimmillaan tekee siitä hyvinkin tuottavaa. Hankalinta aikaa on ADHDlle se täysin epäsopiva koulumailma, missä pitäisi istua hiljaa paikallaan 45min, kun on tajunnut asian jo ensimmäisen 5 minuutin aikana. 

No tämä. Samalla on lukenut oppikirjasta sen käsiteltävän luvun, tehnyt läksyt, piirrellyt, hälissyt ja nukkunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi