Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Adhd-Satu hankki 7 lasta ja uupui

Vierailija
03.09.2025 |

Lapset ovat kyllä paljon eri isiensä luona.

Kommentit (336)

Vierailija
241/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole ihme kun adhd jokaisella, kun siitä voi saada tukea 500 e/ kk. En tiedä sitten jos aikuisena todettu, saako enää mitään.

Saa reseptille Kela tuetut stimulantit. Piritorilta ostettuna maksaisi monta kymppiä per liuska. Adhd lääkkeiden "viihdekäyttö" on hyvin yleistä, vaikka tarvetta ei olisi.

No mulla on ADHD ja myös tuo lääkitys. Ei se tunnu yhtään miltään, joten hyvin vaikea keksiä sille mitään viihde käyttöä. Pääkivun siitä kyllä saa ja herkästi on etova olo, kai sekin viihteestä jollekulle käy. 

Tulikin juuri esille, miksi en lääkettä käytä, kuin pakon edessä, esim. Opiskellessa tarvitsisin. -ja ennenkaikkea olisin lapsena tarvinut, silloin ei lääkkeitä ollut. 

Mulla sama ongelma

Mitä lääkkeitä teillä on? Onko kokeiltu montaa? 

Vierailija
242/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sattuneesta syystä perehtynyt aiheeseen ja tuo on täysin klassinen tarina. Hänen itsehoitonsa on ollut raskaudet, koska hormonaaliset muutokset raskauden aikana tukevat lääkitsemöttömiä ADHD-aivoja. Aivot kyllä huomaavat, mistä ne saavat helpotusta säätelyynsä. Nyt hänellä on raskaudet loppuneet ja esivaihdevuodet alkaneet.

Monet ADHD:t saavat ensimmäiset elämän romauttavat "masennus"oireet (dopamiimipuuteperäinen uupumus ja lamaannus). Jos siihen vielä annetaan SSRI, se pahentaa tilaa entisestään.

Minä ja moni muu olemme työkyvyttömyyseläkkeellä, koska tässä maassa maksetaan akateemisille ja hyvin uransa hoitaneille naisille mielummin eläkettä kuin myönnettäisiin ADHD-lääkitys. 

No höpöhöpö taas. Olen nainen ja ADHD lääkitys on varsin helppo saada. Itse sain sen ihan lääkärissä ottamalla asian puheeksi. Siitä ohjattiin psykologille, tehtiin tutkimuksia ja sain lääkityksen. 

En kylläkään käytä sitä, tarvitsisin sitä opiskeluihin ym, mutta tavallinen arki sujuu ilmankin, kun on opetellut itselle sopivat rutiinit. 

Minulla lääkkeestä on aika paljon sivuvaikutuksia, joten en sitä käytä, kuin pakon edessä. Itsetuntemus ja oman käytöksen ymmärtäminen on todella oleellista myös.

Yhdellä lapsistani on ADHD ja hänkin pärjää kotona ilman lääkettä, koulupäivinä sitä syö.

Lääkityksen kyllä saa, etenkin jos on suuria ongelmia. Mainittakoon että minulla ei ole mitään päihde- tai mielenterveysongelmia, kuten ahdistusta, masennusta tms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiiin itsekästä ja ahnetta lisääntyä noin...

Vierailija
244/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan ole tajunnut ongelmiani ennen kuin työkyky lähti (50 v). Tai siis niiden kokonaisuutta ja lähdettä. Olen siis elänyt normaalia elämää ja lapset jäivät syntymättä vahingossa, kun ei tullut sopivaa isää vastaan. Mutta en olisi siinä vaiheessa tajunnut, että geenejäni olisi pitänyt jotenkin olla jatkamatta.

Sitä paitsi. Paljon pahempia ja haitallisempiakin asioita on ihmisillä. Oikeastaan juuri kukaan ei saisi lisääntyä, jos tuohon ajatukseen lähdetään. 

Vierailija
245/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako täällä sanoa että 7 lasta on totaalinen turn-off?

Ei tietenkään saa. Sehän on suvaitsemattomuutta ja vihapuhetta.

Vierailija
246/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuossa jutussa kävi ilmi, että elettäisiin koko elämä tukien varassa, tai että lapset olisivat erityistarpeisia?

"Itse hän jää kotiin, ja puuhastelee tai on puuhastelematta sen hetkisen jaksamisensa mukaan." Näin joka päivä. Joka toinen viikko harrastetaan, kun yhden isä hoitaa teinit ja vanhemmat lapset, ja loput tekee perhetyö. Hän ei itse tee mitään, ja täysin ilmeisesti olemisen ja elämisen hoitavat yhteiskunnan maksamat tuet.

ADHD ja masennus periytyvät voimakkaasti.

Tuo on omaa elämääni jo monennetta vuotta. ADHD ja masennus liittyvät yhteen. Mutta kun eivät liity. Sille masennukselle, mikä ADHD:hen liittyy, ei omaa edes diagnoosikoodia eikä sille ole hoito protokollaa. Kyse ei ole depressiivisest

Ei ADHD.hen liity mitään masennusta. Ei todellakaan. Tunnen monia, itsellänikin on. Kyllä masennukseen on ihan muut syyt.

Vierailija
247/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo monelle, joka ei pysty normaaliin työelämään , tapa hankkia elatusta ja elämäntehtävääkin , vissiin. Kun aina on raskaana tai äitiyslomalla, ei tarvitsekaan hakeutua töihin . 7 lapsesta saa jo kohtuullisesti elareita plus jotain yksinhuoltaja lisiä, asumistukea, toimeentulotukea ja mitä näitä nyt on. Ts, täysin veronmaksajien piikkiin.

Toivottavasti edes osa näistä lapsista on tulevia veronmaksajia.

Vierailija
248/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sattuneesta syystä perehtynyt aiheeseen ja tuo on täysin klassinen tarina. Hänen itsehoitonsa on ollut raskaudet, koska hormonaaliset muutokset raskauden aikana tukevat lääkitsemöttömiä ADHD-aivoja. Aivot kyllä huomaavat, mistä ne saavat helpotusta säätelyynsä. Nyt hänellä on raskaudet loppuneet ja esivaihdevuodet alkaneet.

Monet ADHD:t saavat ensimmäiset elämän romauttavat "masennus"oireet (dopamiimipuuteperäinen uupumus ja lamaannus). Jos siihen vielä annetaan SSRI, se pahentaa tilaa entisestään.

Minä ja moni muu olemme työkyvyttömyyseläkkeellä, koska tässä maassa maksetaan akateemisille ja hyvin uransa hoitaneille naisille mielummin eläkettä kuin myönnettäisiin ADHD-lääkitys. 

No höpöhöpö taas. Olen nainen ja ADHD lääkitys on varsin helppo saada. Itse sain sen ihan lääkärissä ottamalla asian puheeksi. Siitä ohjattiin psykologille

Jos sinun on ollut helppo se saada niin masennusdiagnoosilla olevan ei ole, koska kaikki on jo diagnosoitu masennukseksi. 

Ystäväni on kävelevä ADHD, eikä hänkään saanut lääkitystä. 

Vierailija
249/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä alkuperäisessä IL jutussa linkattu, "hauska" video. Tämä nainen etsi puhelintaan ja soittaa miesystävälleen, että tietääkö se naisen puhelimesta. Kesken puhelun tajuaa, että niin, häntä soittaa tätä puhelua sillä puhelimellaan.

https://www.instagram.com/reel/DNdB4yBiQyA/

Oikein lobotomiavideo. Tyhmistyy vaan, kun tuota monotonista ääntä kuuntelee.

Miesystävä siis löytyy. Ehkä ei ole lapsiluku vielä täynnä, kun on taas uutta matoa koukussa. Täytyy ihmetellä, millainen mies haluaa seurustella pentutehtailijan kanssa, mutta järvi ei kulu.

Tässä ei edes ole mitään hauskaa tai ihmeellistä. Ei tuo ole mikään osoitus hassunhauskasta sählääjä-adhd.sta. 

Ihana normaalia, itsekin etsin samallalailla puhelinta, silmälaseja tai autonavaimia.

Ja kyllä, minulla on diagnosoitu ADHD, eikä se ole tuollaista mitä julkisuudessa annetaan ymmärtää. Ihan on elämänhallinta kunnossa, käyn töissä ja elän normaalisti. Ei ole mielenterveysongelmia tms.

Se lääke ei sitten ole mikään taikakeino, vaikka tässäkin keskustelussa joku sitä jankuttaa että kun ei lääkettä saa. 

Vierailija
250/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika: suomalainen ei Suomalainen.

Vierailija
251/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä alkuperäisessä IL jutussa linkattu, "hauska" video. Tämä nainen etsi puhelintaan ja soittaa miesystävälleen, että tietääkö se naisen puhelimesta. Kesken puhelun tajuaa, että niin, häntä soittaa tätä puhelua sillä puhelimellaan.

https://www.instagram.com/reel/DNdB4yBiQyA/

Oikein lobotomiavideo. Tyhmistyy vaan, kun tuota monotonista ääntä kuuntelee.

Miesystävä siis löytyy. Ehkä ei ole lapsiluku vielä täynnä, kun on taas uutta matoa koukussa. Täytyy ihmetellä, millainen mies haluaa seurustella pentutehtailijan kanssa, mutta järvi ei kulu.

Tässä ei edes ole mitään hauskaa tai ihmeellistä. Ei tuo ole mikään osoitus hassunhauskasta sählääjä-adhd.sta. 

Ihana normaalia, itsekin etsin samallalailla puhelinta, silmälaseja tai autonavaimia.

Ja kyllä, minulla on diagnosoitu ADHD, eikä se ole tuollaista mitä julkis

Vaikka se ei olisi taikakeino, eikö sitä kannattaisi kokeilla, kun henkilön työkyvyttömyys venyy vuosiksi? 

Vierailija
252/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika: suomalainen ei Suomalainen.

Mihin viittaat? 

Vierailija
253/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on vain 2 isiä, lukemisen ymmärtäminen ois kova.

Vierailija
254/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINA red flag mikäli lapsia useammalle kuin yhdelle isälle.

Vierailija
255/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ny jalat ristiin hyvä rouva. 

Vierailija
256/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mitähän tahattomasti lapsettomat tästä tuumaavat?

- Emme yhtään mitään pahaa tuumaa. Emme ole kenenkään elämästä kateellisia jos sellaisia ennakkoluuloja omaat. Toivomme hyvää ja tiedämme että jokaisella ihmisellä on ns. ristinsä kannettavana.

Vierailija
257/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkeli kertoi monilapsisen äidin uupumisesta. Missään ei nuristu yhteiskunnan tukea, mainittiin vain perhetyön tunteja nyt leikatun. 

Satu vaikuttaa mielenkiintoiselta, fiksulta ja monella tapaa taitavalta naiselta. Lasten isätkin luetun perusteella ovat vastuunsakantavia hyviä ihmisiä.

Ei parisuhteissa voi aina onnistua. Joskus on parempi kaikkien kannalta muuttaa erilleen ja ottaa lasten vuoroviikot tai joka toinen viikonloppu tapaamiset käyttöön.

Räävitöntä ja asiatonta mustamaalausta ketju pullollaan. Liekö kateutta tai saavatko jotain toisen parjaamisesta mielihyvää ja ylemmyydentunnetta, oman egon buustausta.

Sadulla ei ole jäänyt elämä elämättä. Onko ihme, jos suurperheen äiti saattaa uupua. Ei uupumisriskin vuoksi kannata jättää elämää elämättä ja lapset tekemättä.

Uskon, että Satukin vielä toipuu lasten kasvaessa. 

Kaikkea hyvää Sadulle ja koko perheelle. 

Vierailija
258/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jos niillä on eri isä. Juoksisin ja lujaa.

Vierailija
259/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jos niillä on eri isä. Juoksisin ja lujaa.

Niin minäkin 

Vierailija
260/336 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: tulee tälläisistä jutuista aina mieleen, että miksi toimittaja tekee jutun, kun yleisön reaktio on itsestään selvä... No, tottahan se juttu kaiketi on, joten ehkä toimittaja ajattelee, että totuuden saa sanoa. 

Toimittajalle bonarit lisääntyy, kun saa paljon lukijoita. Ei muuta syytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan