Haluatko kysyä entiseltä huumenuorelta?
Täällä on viime aikoina ollut paljon keskustelua huumeista ja ajattelin, että kiinnostaako kuulla jotain siitä maailmasta siellä eläneeltä. Kuulun itse näihin, jotka tuohon maailmaan eksyivät jo alaikäisenä. Mitään yksityiskohtaisia käyttötapojen kuvailua tai aineiden vaikutuksia en ala kertomaan, ettei se madalla kenenkään kynnystä kokeilla.
Nyt ikää 36 vuotta ja noista ajoista alkaa olemaan jo 10 vuotta, joten etäisyyden tuomaa perspektiiviä alkaa olemaan jo.
Kommentit (362)
AP, sinä rakas ainutlaatuinen ihminen. Pystyt koskettamaan muita tällä omalla tyylilläsi. Kiitos tästä avauksesta.
Onneksi tämä ketju on pysynyt asiallisena muutamaa tylyä kommenttia lukuunottamatta. Otsikon luettuani oletin että välittömästi alkaa armoton haukkuminen mutta hyvin on asiallisena pysynyt. Kiitos siitä kaikille teille. Toivottavasti tästä olisi apua niille jotka kamppailevat riippuvuuksien kanssa, ja heidän läheisilleen myös.
Vierailija kirjoitti:
Joo, on ollut tosi liikuttava ketju, mutta mun on pakko muistuttaa, etteivät kaikki narkkarit ole todellakaan tuollaisia kuin aloittaja. Ap on narkkariksi poikkeuksellisen fiksu ja vastuuntuntoinen, mutta suurin osa ei ole tuollaisia. Suurin osa on itsekkäitä ja harva oikeasti edes haluaa raitistua.
Kannattaa muistaa, että päihteet ja riippuvuus vaikuttavat persoonallisuuteen. Monet päihderiippuvaiset ovat kuvanneet heidän ns. päihdepersoonan ja raittiin persoonan olevan hyvinkin erilaisia.
Katkelma Tilastokeskuksen uutisesta:
Nuorten huumekuolemat lähes kaksinkertaistuivat vuonna 2023
Uutinen 28.11.2024
Huumeisiin kuolleita oli viime vuonna ennätyksellisen paljon. Huumausainekuolemia oli kaikkiaan 310, eli 60 enemmän kuin vuonna 2022.
Tiedot selviävät torstaina julkaistusta Tilastokeskuksen kuolemansyytilastosta.
Eniten huumekuolemia oli 1524-vuotiaiden ikäryhmässä. Tässä ikäryhmässä kuolleiden määrä myös kasvoi eniten.
Viime vuonna huumeisiin kuoli kaikkiaan 91 alle 25-vuotiasta nuorta. Tämä on enemmän kuin koskaan aiemmin vuodesta 2006 alkavan mittaushistorian aikana, Tilastokeskuksen aktuaari Kati Taskinen sanoo.
Nuorten huumekuolemien määrä kasvoi 40:llä edellisvuodesta. Kymmenen vuoden takaiseen verrattuna kuolemia oli nyt yli 60 enemmän.
Vuonna 2023 joka neljäs 1524-vuotiaana kuollut menehtyi huumeisiin, Taskinen kertoo.
...
https://stat.fi/fi/uutinen/nuorten-huumekuolemat-lahes-kaksinkertaistui…
Vierailija kirjoitti:
Katkelma Tilastokeskuksen uutisesta:
Nuorten huumekuolemat lähes kaksinkertaistuivat vuonna 2023
Uutinen 28.11.2024
Huumeisiin kuolleita oli viime vuonna ennätyksellisen paljon. Huumausainekuolemia oli kaikkiaan 310, eli 60 enemmän kuin vuonna 2022.
Tiedot selviävät torstaina julkaistusta Tilastokeskuksen kuolemansyytilastosta.
Eniten huumekuolemia oli 15-24-vuotiaiden ikäryhmässä. Tässä ikäryhmässä kuolleiden määrä myös kasvoi eniten.
Viime vuonna huumeisiin kuoli kaikkiaan 91 alle 25-vuotiasta nuorta. Tämä on enemmän kuin koskaan aiemmin vuodesta 2006 alkavan mittaushistorian aikana, Tilastokeskuksen aktuaari Kati Taskinen sanoo.
Nuorten huumekuolemien määrä kasvoi 40:llä edellisvuodesta. Kymmenen vuoden takaiseen verrattuna kuolemia oli nyt yli 60 enemmän.
Vuonna 2023 joka neljäs 15-24-vuotiaana kuollut menehtyi huumeisiin, Taskinen kertoo.
...
Alaikäiset ovat vielä huoltajiensa vastuulla. Näitä nuoria on autettava.
Kommentoin sivusta, että käsitys siitä, että entinen addikti on aina vaarassa retkahtaa, on väärä. Monilla niin varmasti on, mutta kaikilla ei enää sen jälkeen, kun saanut itsensä irti.
Se on vähän kuin joku teini-iän rakkaus, johon olit joskus niin hulluna, että et kuvitellut voivasi elää ilman häntä. Sitten näet hänet vuosien päästä sellaisena kuin on oikeasti ilman niitä rakastuneen ruusulaseja, etkä voi ymmärtää, mitä ihmettä näit siinä tyypissä.
Aina voi myös käydä niin, että ihminen, jolla on aina ollut kaikki hyvin, ajautuu jonkin kriisin tai paineiden vuoksi johonkin addiktioon, joka pilaa hänen elämänsä. Sen sijaan ihminen, joka on kerran selvitellyt tiensä ulos addiktiosta, voi olla herkempi tunnistamaan ja varomaan siihen johtavaa käytöstä verrattuna ihmiseen, joka uskoo olevansa kaiken sellaisen yläpuolella.
Kaikkea hyvää ap:lle!
Vierailija kirjoitti:
Pelkän amiksen käynyt ei kyllä ilmaise itseään näin, sen voin sanoa omasta kokemuksestani amiksen äidinkielen opettajana. Tosin ne kokemukset ovat viime vuosilta, kun koko ammattikoulutus on pilattu.
Lukemista, ajattelua ja analysointia voi jatkaa läpi elämän, opiskeluakin. Siihen sinulla on kaikki edellytykset.
Onnea matkallesi!
Mun isä on "pelkän amiksen käynyt" ja ilmaisee itseään erittäin hyvin. Älliä olis riittänyt vaikka yliopistoon, mutta ei tukea kotoa. Lukee paljon ja monipuolisesti, katsoo dokumentteja ja vanhoja Suomi-filmejä, on fiksu ja paremmin perillä maailmasta kuin minä, korkeakouluja käynyt ja ulkomaillakin asunut, matkustellut ihminen. "Amis" ei tee kenestäkään tyhmää tai toistaitoista, tai kykenemätöntä ilmaisemaan itseään monipuolisesti ja vivahteikkaasti. Ja lukio/yliopisto ei ole ainoa reitti intellektuelliuteen ja analyyttiseen diskurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, on ollut tosi liikuttava ketju, mutta mun on pakko muistuttaa, etteivät kaikki narkkarit ole todellakaan tuollaisia kuin aloittaja. Ap on narkkariksi poikkeuksellisen fiksu ja vastuuntuntoinen, mutta suurin osa ei ole tuollaisia. Suurin osa on itsekkäitä ja harva oikeasti edes haluaa raitistua.
Kannattaa muistaa, että päihteet ja riippuvuus vaikuttavat persoonallisuuteen. Monet päihderiippuvaiset ovat kuvanneet heidän ns. päihdepersoonan ja raittiin persoonan olevan hyvinkin erilaisia.
Jekyll ja hyde ilmiö. Kännissä tai aineissa ihan eri ihminen kuin selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tää ap:n tarina on avannut just tota, että se pelkkä halu ei oikeasti riitä raitistumiseen. Jos ihmisellä on takana rikkonainen ja traumaattinen lapsuus, huumeiden pariin on ajautunut jo käytännössä lapsena, kärsit mielenterveysongelmista ja et näe itselläsi yhtään mitään tulevaisuutta, on tosi vaikea lähteä rakentamaan niistä lähtökohdista uutta elämää. Tuntuu, että ihmiset vaan jotenkin kuvittelevat, että sulla on normaali elämä, sekaannut huumeisiin ja jos lopetat, niin sitten vaan palaat siihen normaaliin elämään. Ei, vaan sun pitäis alkaa rakentamaan kaikkea nollasta, usein ilman mitään tukiverkostoja ja sitten vielä pahimmillaan päälle monien vuosien syvä masennus ja päivittäiset itsemurha-ajatukset. Jokainen voi omalla kohdallaan rehellisesti miettiä, mitkä olis omat voimavarat nousta noista lähtökohdista.
Muutenkin se, että ap osaa kuvailla kokemuksiaan ja tunteitaan poikkeuksellisen hyvin, ei tarkoita sitä etteikö vähän tyhmempikin narkkari kokisi ja tuntisi ihan samoja asioita. Ei me voida alkaa arvottamaan ihmisiä sen perusteella kuka osaa ilmaista itseään riittävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tää ap:n tarina on avannut just tota, että se pelkkä halu ei oikeasti riitä raitistumiseen. Jos ihmisellä on takana rikkonainen ja traumaattinen lapsuus, huumeiden pariin on ajautunut jo käytännössä lapsena, kärsit mielenterveysongelmista ja et näe itselläsi yhtään mitään tulevaisuutta, on tosi vaikea lähteä rakentamaan niistä lähtökohdista uutta elämää. Tuntuu, että ihmiset vaan jotenkin kuvittelevat, että sulla on normaali elämä, sekaannut huumeisiin ja jos lopetat, niin sitten vaan palaat siihen normaaliin elämään. Ei, vaan sun pitäis alkaa rakentamaan kaikkea
Jep.
Pelkkä halu ilman mitään tukea ei todennäköisesti riitä, ja pelkkä tuki ilman asianomaisen omaa halua päästä irti päihteistä ei riitä.
Tarvitaan siis sekä halu että tuki.
Mun mielestä tässä keskustelussa parasta on ollut se, että ap aloittaa joka toisen vastauksensa tyyliin "tämä on tosi vaikea kysymys" ja sitten linkoaa perään mielettömän hyvän ja fiksun vastauksen :D
Mä haluaisin tietää enemmän siitä huumepiirien mekanismista, kun vaikuttaa, että samaa tapahtuu kaikkialla. Nuoret, joilla on paha olla, löytävät toisensa, ongelmistaan kertomattakin, niinkö? Mitenkä he päätyvät niiden vanhempien käyttäjien seuraan? Haalivatko diilerit niitä teinejä sinne tietoisesti? Eikö niiden vanhempien käyttäjien olotila toimisi jo varoitusmerkkinä uudelle tulijalle? Onko jonkinlainen huomio ja ystävällisyys se koukuttavin huume kovia kokeneelle nuorelle? Ja sen jälkeen alkaa riisto ja väkivalta...
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää enemmän siitä huumepiirien mekanismista, kun vaikuttaa, että samaa tapahtuu kaikkialla. Nuoret, joilla on paha olla, löytävät toisensa, ongelmistaan kertomattakin, niinkö? Mitenkä he päätyvät niiden vanhempien käyttäjien seuraan? Haalivatko diilerit niitä teinejä sinne tietoisesti? Eikö niiden vanhempien käyttäjien olotila toimisi jo varoitusmerkkinä uudelle tulijalle? Onko jonkinlainen huomio ja ystävällisyys se koukuttavin huume kovia kokeneelle nuorelle? Ja sen jälkeen alkaa riisto ja väkivalta...
Huumepiireissä vetää monia puoleensa sen huumeen lisäksi se, että sinne hyväksytään aikalailla ihan kuka vain. Ei tarvitse stressata jos on koulut käymättä ja koulussa kiusattiin, kun lähdet mukaan miettimään mistä saadaan tämän päivän annos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat päihteet poistavat estoja, jolloin ihminen uskaltaa tehdä ne asiat, joista selvinpäin haaveilee.
Toivottavasti ap palailee vielä vastailemaan, kun itsellänikin jäi paljon sellaisia asioita mihin kaipaisin vielä avaamista.
Esim. just toi, että miksi ne nuoret palaavat kerta toisensa jälkeen sinne huumepiireihin jos se meno kerta on tosi hirveää siellä? Ymmärrän kyllä sen, että on rikkonaista taustaa ja paha olla ja ettei laitos ole mikään ihanteellinen paikka kasvaa. Vaikea silti ymmärtää, että miten joku sellainen paikka missä sua toistuvasti esim. pahoinpidellään tai hyväksikäytetään voi olla parempi kuin vähän ankea laitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tää ap:n tarina on avannut just tota, että se pelkkä halu ei oikeasti riitä raitistumiseen. Jos ihmisellä on takana rikkonainen ja traumaattinen lapsuus, huumeiden pariin on ajautunut jo käytännössä lapsena, kärsit mielenterveysongelmista ja et näe itselläsi yhtään mitään tulevaisuutta, on tosi vaikea lähteä rakentamaan niistä lähtökohdista uutta elämää. Tuntuu, että ihmiset vaan jotenkin kuvittelevat, että sulla on normaali elämä, sekaannut huumeisiin ja jos lopetat, niin sitten vaan palaat siihen normaaliin elämään. Ei, vaan sun pitäis alkaa rakentamaan kaikkea
Ketään ei arvostella, puhumattakaan arvoteta, sen perusteella, kuinka hyvin osaa itseään ilmaista. Kyse on vain siitä, että tämä AP on onnistunut tässä ketjussa ilmaisemaan itseään niin aidosti ja selkeästi, että monet ovat kiinnittäneet siihen huomiota. Kun hän jossain vaiheessa mainitsi vähän ajattelevansa joitain opintoja, niin siihen häntä on siksi kovasti täällä kannustettu.
Aivan varmasti monet muutkin narkkarit kokevat ja tuntevat samoja asioita. Mutta kuten AP korostaa, kaikki on kiinni omasta tahdosta lopettaa, sitä eivät ulkopuoliset, edes rakkaat läheiset, voi tehdä toisen puolesta. Ja siltikin se on todella, todella vaikeaa. Homma vei vuosia AP:ltäkin, kuten hän kertoo.
Ap on tosiaan korostanut sitä, että raitistuminen on kiinni omasta tahdosta, mutta kyllähän hänen kirjoituksistaan käy myös hyvin selville se, ettei se oma halu ole lopulta yksinään riittävä. Vaan tosiaan sen oman tahdon lisäksi täytyy olla se joku tuki siinä mukana. Eli jos sulla ei ole yhtään ketään tai mitään, ei pelkkä kova tahto yksin riitä.
Mä en jaksa kahlata koko ketjua läpi joten en tiädä onko tätä jo kysytty, mutta mitä mieltä kannabiksesta? Pitäiskö laillistaa vai onko portti kovempiin huumeisiin? Aloititko itse kannabiksella?
Juuri näin. Me olemme kaikki vain ihmisiä ja sellaisina hyvinkin epätäydellisiä. Kannattaa muistaa, että itse kunkin tilanne voi muuttua milloin vain: omat ja läheisten sairaudet, äkkikuolema, yllättävät käänteet työkuvioissa, maailmantilanteen muutokset yms. pitävät huolen siitä, että kukaan täällä ei voi pärjätä ilman muita tai halveksia heikkoja.