Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä entiseltä huumenuorelta?

Vierailija
02.09.2025 |

Täällä on viime aikoina ollut paljon keskustelua huumeista ja ajattelin, että kiinnostaako kuulla jotain siitä maailmasta siellä eläneeltä. Kuulun itse näihin, jotka tuohon maailmaan eksyivät jo alaikäisenä. Mitään yksityiskohtaisia käyttötapojen kuvailua tai aineiden vaikutuksia en ala kertomaan, ettei se madalla kenenkään kynnystä kokeilla.

Nyt ikää 36 vuotta ja noista ajoista alkaa olemaan jo 10 vuotta, joten etäisyyden tuomaa perspektiiviä alkaa olemaan jo.

Kommentit (362)

Vierailija
321/362 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä kirjoitat hyvin Ap. Oletko miettinyt, että voisit ehkä kirjoittaa kokemuksistasi kirjan? Se voisi auttaa nuoria, joilla on ongelmia päihteiden kanssa. Toivon kaikkea hyvää sinulle.

Samaa mietin. Tosin kaiken uudelleen eläminen olisi varmasti hyvin raastava kokemus, eli siihen ryhtyvältä vaadittaisiin todella paljon.

Vierailija
322/362 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua vähän ihmetyttää aloittajan tarinassa, että käykö se irrottautuminen tosiaan noin helposti? Oon siis ajatellut, että epäonnistuneita yrityksiä olisi useita ja sitä rajaa. Ettei tollain, että nyt sai riittää ja sitten vaan lopettaa.

Ei ollut mun mielestä helppoa kun voi pahoin kaksi kuukautta. Siihen vielä henkisiä vaivoja lisäksi. Ne on ne kovat huumeet oikeasti vaarallisia.

Niin ja siihen vielä päälle puolen vuoden raatona olo ja useamman vuoden vakava masennus ja itsemurha-ajatukset. Ei todellakaan voi sanoa helpoksi irrottautumiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/362 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ristiriitaiset fiilikset jäi tästä ketjusta. Ap vaikuttaa tavallaan olosuhteiden uhrilta ja tosi symppikseltä tyypiltä, mutta sitten toisaalta kuitenkin diilannut ja tehnyt rikoksia. Tavallaan vielä ymmärrän sen käytön, mutta että on pitänyt lähteä mukaan rikoksiin niin ei hyvä.

Tämän tyyppinen jalustalta sormen heiluttelu on kyllä minun mielestäni hyvin naivia. Toisen tilanteen tuntee ja tietää vasta sitten kun on hänen kengissään kävellyt. Eli ei koskaan täysin.

Vierailija
324/362 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tämän takia onkin tärkeää, että jokainen täällä tarinaani lukenut ymmärtää, että minä en ole ollut vahva tai millään tavalla parempi kuin yksikään samassa tilanteessa ollut. Minä olen ollut vain ääretttömän onnekas ja etuoikeutettu saadessani niin paljon hyvää elämääni. Minulla on ollut ihmisiä jotka ovat pitäneet minut elossa ja kantaneet minut vaikeimpien hetkien yli. Jos heitä ei olisi ollut, olisin edelleen huumekierteessä tai sitten kuollut."

On hyvä asia arvostaa saamaansa hyvää, vaikka minusta olet kyllä saanut myös osuutesi epäonnesta elämässä. Samaan aikaan on ihmisiä, jotka eivät pääse irti huumeista, vaikka vanhemnmat ja muut perheenjäsenet tekevät kaikkensa auttaakseen. Ehkä aivokemia selittää eron, ehkä sitkeys jaksaa vieroitusoireita ja kipuja, joiden kestosta ei ole tietoa. Kuukausikaupalla.  Ymmärrys siitä, että tulevaisuudessa häämöttävä vaihtoehto on parempi kuin paluu menneeseen on  mielestäni asia, josta voit kiittää itseäsi etkä onnea. Onnea saattoi taas olla ammatin valitseminen, jossa töitä on riittänyt. Kaikkien näiden vaiheiden kautta sinusta tuli se, jonka kanssa kumppanisi haluaa jakaa elämänsä. On hienoa lukea, miten onnellinen olet hänestä. Kaikkea hyvää.

Vierailija
325/362 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tämän takia onkin tärkeää, että jokainen täällä tarinaani lukenut ymmärtää, että minä en ole ollut vahva tai millään tavalla parempi kuin yksikään samassa tilanteessa ollut. Minä olen ollut vain ääretttömän onnekas ja etuoikeutettu saadessani niin paljon hyvää elämääni. Minulla on ollut ihmisiä jotka ovat pitäneet minut elossa ja kantaneet minut vaikeimpien hetkien yli. Jos heitä ei olisi ollut, olisin edelleen huumekierteessä tai sitten kuollut."

On hyvä asia arvostaa saamaansa hyvää, vaikka minusta olet kyllä saanut myös osuutesi epäonnesta elämässä. Samaan aikaan on ihmisiä, jotka eivät pääse irti huumeista, vaikka vanhemnmat ja muut perheenjäsenet tekevät kaikkensa auttaakseen. Ehkä aivokemia selittää eron, ehkä sitkeys jaksaa vieroitusoireita ja kipuja, joiden kestosta ei ole tietoa. Kuukausikaupalla.  Ymmärrys siitä, että tuleva

En voi olla ketjun luettuani miettimättä, että ehkä irtipääsemisessä kyse on onnekkuuden lisäksi ainakin jonkin verran henkilökohtaisista persoonallisuuspiirteistä? Ap vaikuttaa tekstin ja kaiken kertomansa perusteella selvästi keskimääräistä älykkäämmältä ja tunnollisemmalta persoonalta. Ehkä nämä piirteet ainakin jossain määrin korreloivat onnistumisen kanssa Ap:n mainitseman onnekkuuden lisäksi?

Vierailija
326/362 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kyse on AP:n persoonasta. Hän on näyttänyt tässä viestiketjussa selvästi kykynsä itsetutkiskeluun, erittelyyn ja analyysiin. Hän on tehnyt tyylillään vaikutuksen useisiin keskusteluun osallistuneisiin. Traumaattisesta taustastaan hän pystyy puhumaan rauhallisesti.

Vierailija
327/362 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä kirjoitat hyvin Ap. Oletko miettinyt, että voisit ehkä kirjoittaa kokemuksistasi kirjan? Se voisi auttaa nuoria, joilla on ongelmia päihteiden kanssa. Toivon kaikkea hyvää sinulle.

Siis oon miettinyt ihan samaa. Ap kirjoittaa tosi hyvin ja koskettavasti. Näitä hänen kuvailujaan on ollut tosi mielenkiintoista lukea ja asiasta on tullut jotenkin ymmärrettävämpi. Tosiaankin vois olla kaikki aineet kirjan kirjoittamiseen.

Vierailija
328/362 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tän palstan taso on nykyään sitä mitä on? Tämä ketju osoittaa tosi hyvin, että täällä pystyy keskustelemaan myös järkevästi ja täällä on tolkun ihmisiä. Ap on ollut ihan loistava ilmaisemaan itseään ja ihmiset ovat tosi hienosti keskustelleet hänen kanssaan. Eikä trollien annettu pilata ketjua.

Vierailija
329/362 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on ollut uskomattoman koskettava.

Vierailija
330/362 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua jäi kiinnostamaan millainen ihminen ap:n kumppani on? Hän siis ilmeisesti on ihan hyvästä perheestä ja koulutettu ja jos aikajanaa yhtään laskin oikein, niin aloittaja ei ollut ehtinyt montaa vuotta kuivilla olemaan kun tapasivat.

Ihan siis ilman mitään pääaukomista vaan sanon, etten itse olisi ikinä lähtenyt suhteeseen 10 vuotta narkanneet ihmisen kanssa, joka on ollut vasta hetken kuivilla. Tuskin olisin lähtenyt, vaikka olisi ollut sen 10 vuotta kuivilla.

Vai et olisi lähtenyt? Entä jos et ole tietoinen toisen taustoista tai jopa nykyisyydestä? Tässäkin keskustelussa on tullut moneen kertaan esiin, että narkkareita on kaikenlaisia, osa heistä täysin normaalisti työelämässä. Ja suurin osa käyttää, koska on pakko, ei siksi, että itse haluaisi.

Tähän tiivistyy AP:n ydinsanoma: entinen narkkari ja narkkarikin on ensisijaisesti ihminen.

Huoh, no en olisi lähtenyt. Joo, aloittaja antaa itsestään tosi symppiksen kuvan, mutta en minä silti olisi valmis ottamaan noin suurta riskiä. Narkkari on kuitenkin aina narkkari. En minä uskaltaisi perustaa perhettä ja laittaa omaa ja lasteni tulevaisuutta ihmiseen joka on "nyt" kuivilla. Mitä jos jotain tapahtuu? Jos tulee isoja vastoinkäymisiä ja kama alkaa houkuttaa? Tai mitä jos tulee just joku leikkaus ja siihen opiaatit, josta koko touhu taas lähtee liikkeelle?

En tuomitse aloittajaa ja toivon hänelle tietenkin hyvää. Silti ihmettelen kuka on valmis sitoutumaan loppuelämäksi ja ottamaan lainoja sun muuta ihmisen kanssa, joka voi hetkellä millä hyvänsä retkahtaa? 

Vierailija
331/362 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitsekaan. Sillä tämä aito, rehellinen ihminen, joka uskaltaa paljastaa haavoittuvuutensa ja joka olisi aivan varmasti valinnut toisin, jos olisi itse saanut valita, millaisiin olosuhteisiin syntyi, on jo varattu. Hän on löytänyt ihmisen, jota rakastaa ja joka rakastaa häntä.

Vierailija
332/362 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy alkaa suuntaamaan kohti työrupeamaa, mutta haluan kiittää kaikkia jotka ovat täällä laittaneet minulle myötätuntoisia ja kannustavia viestejä.

Ajattelin, että voisin tuoda jotain vähän erilaista näkökulmaa huumekeskusteluun, mutta en osannut ajatella keskustelun muuttuvan tällaiseksi mitä se nyt on ollut. Ajattelin sen pyörivän enemmän tyypillisen huumausainekeskustelun tavoin, mutta yllättäen aihe kiinnostikin ihmisiä paljon syvällisemmällä tasolla. 

Yllätyin myös siitä kuinka kauniita viestejä olen saanut ja kuinka hyvältä on tuntunut lukea niitä. Huumeongelma on ihan valtava häpeä ja stigma. Kannan sitä häpeää joka päivä mukanani ja tulen kantamaan loppuelämäni. Hyvinä hetkinä mielessäni on aina se, että minun kaltaiseni ihminen ei ole ansainnut tätä. Normaalien ihmisten seurassa tunnen olevani aina jollain tapaa epäkelpo ja ulkopuolinen. Olen pyrkinyt elämään siten, että vain läheisteni ajatuksilla minusta on väliä, mutta lukiessani näitä viestejänne on tuntunut hämmentävän hyvältä. Tullut sellainen olo, että jopa tuntemattomat normaalit ihmiset voivat hyväksyä minut ihmisenä, ei pelkkänä narkkarina.

Kiitos paljon teille, että palautitte minulle hieman sitä ihmisarvoa, jonka olen ottanut itseltäni pois.

Ap

You are enough.

You always have been.

You just forgot and that is fine.

Welcome back.

<3 <3 <3

Vierailija
333/362 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongasin tämän ketjun eilen ruokiksella ja ehdin vasta nyt aamulla lukemaan ajatuksella läpi. Todella paljon ajatuksia herättävä ketju ja kyllä, laadukkainta av:ta hetkeen. Täytyy itsekin laittaa muutamia heränneitä ajatuksia tähän.

Myönnän alkuun, että kuuluin itsekin näihin jotka aika iloisesti antoivat täyden vastuun käyttäjille ja ajattelin, että lopettaminen on vain päätös ja näiltä ihmisiltä puuttuu selkäranka. Oli kuitenkin hyvin avaavaa lukea kuin todella nuoret ajautuvat tuohon maailmaan ikään kuin olosuhteiden pakosta. Meillä on oikeasti alaikäisiä jotka voivat niin huonosti, että he hakevat joko tunteita tai tunteettomuutta aineista, eikä vain kokeile rajojaan. Mielestäni aloittajan pointti siitä, että harva antaisi 14-vuotiaan käsiin auton jne., mutta monet kuitenkin täyden vastuun itsestään silloin kun on ajautunut vaikeuksiin, oli oikein hyvä.

Toisena yllätyksenä tuli tuo vieroitusoireiden rankkuus. Olin jotenkin kuvitellut, että se on muutamien päivien max. viikon juttu ja sen takia ajatellut, että eikö tuon vertaa ole selkärankaa. En osannut ajatella, että kyseessä on kuukausia kestävä jakso ja sen jälkeen jopa vuosia kestävä vakava masennut. Nyt on helpompi ymmärtää miksi käyttäjät retkahtavat uudestaan, vallankin he joilla ei ole mitään tai ketään.

Paljon kaikkea hyvää aloittajalle ja kiitos kun avasit silmiäni tälle vaikealle aiheelle.

Vierailija
334/362 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on ollut tosi liikuttava ketju, mutta mun on pakko muistuttaa, etteivät kaikki narkkarit ole todellakaan tuollaisia kuin aloittaja. Ap on narkkariksi poikkeuksellisen fiksu ja vastuuntuntoinen, mutta suurin osa ei ole tuollaisia. Suurin osa on itsekkäitä ja harva oikeasti edes haluaa raitistua.

Vierailija
335/362 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko sinusta yhteiskunnalle hyödyllinen lopettamisen johdosta, eli käyt töissä ja maksat veroja vai oletko veitsen terällä ja yhteiskunnan tuilla asuva rasite?

Vierailija
336/362 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko sinusta yhteiskunnalle hyödyllinen lopettamisen johdosta, eli käyt töissä ja maksat veroja vai oletko veitsen terällä ja yhteiskunnan tuilla asuva rasite?

Kysytkö tosissasi? Yksikään narkki ei ole hyödyllinen yhteiskunnalle tai kellekkään muulle. Nämä pitäisi eristää elämään yhteiskunnan ulkpuolelle. Narkatkoon kaikki siellä keskenään, mutta yhteiskunnalta on ihan turhalta odottaa yhtään mitään.

Vierailija
337/362 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajanhan Ap on käynyt töissä ja niin ollen maksanut myös veroja.

Vierailija
338/362 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaat vai nopeet?

Vierailija
339/362 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö tosissasi? Yksikään narkki ei ole hyödyllinen yhteiskunnalle tai kellekkään muulle. Nämä pitäisi eristää elämään yhteiskunnan ulkpuolelle. Narkatkoon kaikki siellä keskenään, mutta yhteiskunnalta on ihan turhalta odottaa yhtään mitään.

Onko elon musk hyödyllinen vai hyödytön? Jos taide katsotaan hyödylliseksi niin siellä niitä käyttäjiä on paljon. Ihan taviksissakin on käyttäjiä. Varsinkin kannabiksen käyttäjiä mitä en pidä huumeiden käyttönä. Se aine kun ei koukuta fyysisesti eikä se ole hengenvaarallista. 

Vierailija
340/362 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkei juuri tälllä hetkellä olisikaan, niin tulevaisuudessa voi aivan hyvin olla. Ei tämä hetki ole mikään muuttumaton ja ikuisesti pysyvä tila, elämässähän tapahtuu muutoksia koko ajan. Ei kannata leimata ketään hänen menneisyytensä perusteella.

Meidän tulee antaa toivoa ja tarjota tukea ja rohkaisua niille ihmisille, jotka ovat joutuneet vaikeuksiin ja hankalaan, suorastaan epätoivoiseen tilanteeseen. Riippumatta siitä, miten he ovat siihen tilanteeseen joutuneet. Se, että heitä katsotaan ylemmyydentuntoisesti omaa nenänvartta pitkin, ei todellakaan auta - se vain pahentaa ongelmaa. Ap itse mainitsi tuossa jokunen viesti sitten pelkäävänsä, että se häpeä ja stigma narkkarielämästä on risti, jota hän joutuu ehkä raahaamaan koko elämänsä. Se on surullinen ajatus, mutta toivon että tähän löytyy armollisempi näkökulma niin Ap:lle itselleen, kuin yhteiskunnallekin. Olkoon mennyt mennyttä. 

Kukaan meistä ei ole täydellinen. Kaikilla on oma polkunsa, joka sisältää mutkia, mäkiä, kiviä ja kantoja. Kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa elämä tempaisee yhtäkkiä maton jalkojen alta. Ollaan siis inhimillisiä toisiamme kohtaan eikä tuomita. Pyritään yhteistyössä rakentamaan parempi tulevaisuus meille kaikille. Sellainen yhteiskunta, jossa kukaan ei voi niin huonosti, että sitä pitäisi paeta päihteisiin. Opetellaan taas välittämään toisistamme.

Ja jos kaveri kompastuu, ojennetaan hänelle käsi ja autetaan taas jaloilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä