Onko suomalainen käytännöllisyys tappanut tyylin kokonaan?
Moi kaikki!
Olin viime viikonloppuna Tukholmassa ja huomasin taas kerran miten eri tavalla ruotsalaiset suhtautuu arjen tyyliin. Siellä ihan tavallisessa ravintolassa oli kynttilöitä pöydissä keskellä päivää, ihmiset oli pukeutunut huolellisesti vaikka meni vaan ystävän luo syömään, ja yleensäkin tuntu että panostetaan tunnelmaan ja ulkonäköön tavalla joka Suomessa leimattais heti "turhaksi näyttelyksi".
Sama juttu on jäänyt mieleen matkoilta muuallekin. Ranskassa myyjä käärii ostoksesi kauniisti vaikka kyse olis yhdestä leivästä, Japanissa toimistotyöläinen syö lounaan kauniisti aseteltuina paloina vaikka söis yksin penkillä, Italiassa mummo kattaa pöydän huolella vaikka ruoka olis pelkkä pasta. Siellä tuntuu että pienet eleet ja kauneus on osa arkea, ei mikään erikoisjuttu mistä pitää hävetä.
Täällä meillä tuntuu että jos laittaa hiukan liikaa vaivaa mihinkään, niin muut alkaa epäilemään motiiveja. Tää näkyy vaikka niissä keskusteluissa häälahjoista. Kaikki haluaa vaan tilisiirtää rahaa MobilePaylla koska se on "käytännöllisintä". Missä on se tunnelma, yllätys, yhteinen hetki kun lahjoja avataan? Kai sekin on "turhaa näyttelyä" nykyään.
Sama näkyy kotona - ruotsalaiset kaverit kutsuu "middag hemma" ja siellä on kattausta, kynttilöitä ja tunnelmaa vaikka ruoka olis ihan tavallista. Täällä sanotaan "tuu syömään" ja tarjotaan mikroruokaa paperilautasilta että "ei tarvii tiskata".
Mua alkaa häiritsemään tää suomalainen käytännöllisyyskultti. Onko me unohtanut että elämässä voi olla myös kauneutta ja tyyliä ilman että se on "turhaa"? Vai onko tää vaan mun kuvitelma ja ruotsalaisetkin on oikeasti yhtä käytännöllisiä sisimmässään?
Onko suomalaisuus nykyään synonyymi sille, että ei viitsi yrittää? Onko teillä kokemuksia siitä, että teitä on pidetty 'liian hienona' kun olette yrittäneet?
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään rennosta suomalaisesta kulttuurista. Täällä ei tarvitse liikaa miettiä, mitä muuta ajattelevat, vaan saa vain olla mitä on.
En tykkää sellaisesta estetiikan pingottamiskulttuurista kuin vaikka kuulemma Japanissa, jossa äidit piipertävät aamulla pitkään lasten eväiden kanssa, ettei vaan katsota eväitä eskarissa tai koulussa vinoon ja sitten leimauduta huonoksi äidiksi.
En kaipaa sellaista kuin Etelä-Koreassa, jossa leikellyt kasvot ovat osoitus huomaavaisuudesta muita ihmisiä kohtaan.
En kaipaisi edes ryppyotsaista tukholmalaispingotusta, jossa pitää koko ajan näyttää kuuluvansa korostetun keskiluokkaisen trendikkään tyylikkääseen ja hyvännäköiseen massaan ja pelätä leimautuvansa pienestäkin etikettivirheestä rupusakiksi.
Entä pidätkö vanhanajan suomalaisesta, tavallisesta maaseudun kulttuurista, jossa arvostettiin kauneutta huomattavasti enemmän kuin nykyään?
Välillä tuntuu että jotkut asiat tehdään tahallaan rumiksi jotta olisivat "aitoja"
Suomalaiset vaan on köyhempiä. Sosialismiin ei kuulu vauraus ja hienostelu.
Mä alankin nyt heti samantien paluun entiseen laittautumiseen takaisin. Olkoon collarit koti- ja lenkkihousuina, kaupoille, menoihin yms. laitan vähintään farkut mieluummin suorat housut tai hameen. Tukka kuosiin ja kunnon siisteys ja järjestys kotiinkin. Alan myös kattamaan kauniimmin ja pistän jonkun kukan ja kynttilän lipaston päälle.
En pahasti ole päästänyt repsahtamaankaan mutta tasoa voin vähän vielä nostaa. Siitä on iloa ainakin itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset vaan on köyhempiä. Sosialismiin ei kuulu vauraus ja hienostelu.
Ketjussa on kerrottu moneen kertaan, ettei kyseessä ole varallisuus tai hienostelu. Sen sijaan kauneuden arvostaminen, jonka ei soisi olevan vain vauraille varattu elämänilo.
Voisin kaivaa hyvät astiat ja kattaa arkenakin. En koe sitä tärkeäksi tai näe mitä lisäarvoa se toisi päivääni, joten miksi tekisin niin? Siksi että joku palstalainen pitäisi minua parempana ihmisenä? Astiat pitäisi tietysti vielä tiskata käsin, ettei tule kulumaa tai naarmuja. :D
Suomessa on tavallista, että kysytään juhlapäivästä tai juhliin menosta jos laittaa hameen tai mekon päälle. Auta armias, jos laittaa hiukset, meikkaa hieman ja laittaa hameen tai mekon! Silloin pidetään ylpeänä ja itseään täynnä olevana. Ihmiset eivät ajattele yhtään, että jollakulla voi olla yksityiselämässään muuten ikävämpi jakso meneillään ja hän haluaa saada edes pientä iloa elämäänsä laittautumalla sellaiseksi, että oma peilikuva miellyttää enemmän itseään.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kaivaa hyvät astiat ja kattaa arkenakin. En koe sitä tärkeäksi tai näe mitä lisäarvoa se toisi päivääni, joten miksi tekisin niin? Siksi että joku palstalainen pitäisi minua parempana ihmisenä? Astiat pitäisi tietysti vielä tiskata käsin, ettei tule kulumaa tai naarmuja. :D
Olet ymmärtänyt ketjun ehkä hieman väärin :)
Ei ole, voi olla sekä käytännöllinen että tyylikäs. Tämä koko homma on taas jotain suomalaisuuden dissaamista.
Tämä on tositarina, mutta olin masentunut ja masentuneena muutin hyvin rumasta paikasta kauniiseen. Saattoi olla sattumaa, mutta siitä alkoi suhteellisen nopea toipuminen. Onko muilla täällä tapahtunut jotain tälläista?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, voi olla sekä käytännöllinen että tyylikäs. Tämä koko homma on taas jotain suomalaisuuden dissaamista.
Tässä ketjussahan on kehuttu paljon vanhaa suomalaista kulttuuria, nykyinen tila ei ole mitään suomalaisuuden ydintä
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tavallista, että kysytään juhlapäivästä tai juhliin menosta jos laittaa hameen tai mekon päälle. Auta armias, jos laittaa hiukset, meikkaa hieman ja laittaa hameen tai mekon! Silloin pidetään ylpeänä ja itseään täynnä olevana. Ihmiset eivät ajattele yhtään, että jollakulla voi olla yksityiselämässään muuten ikävämpi jakso meneillään ja hän haluaa saada edes pientä iloa elämäänsä laittautumalla sellaiseksi, että oma peilikuva miellyttää enemmän itseään.
Tuo on niin rasittavaa! Eikö voisi ajatella että kivan PIRISTÄVÄÄ muillekin, kun joku jaksaa panostaa arkeen! Sitten väitetään ettei syynä on se ettei ulkoinen kiinnosta vaikka käytös todistaa aivan muuta.. ihminen jota kiinnostaa "sisin" EI kommentoi muita nolaavasti tai edes kiinnitä suurta huomiota ulkoiseen olemukseen.
Ruotsissa on muuten myös Jante-kulttuuri! Kyllä sielläkin kysytään, jos kulkee liian hienona. :D Erona vaan se, että kysytään myös jos kulkee liian rupuisena. Pitää olla tyylikäs mutta ei näyttää siltä että haluaa erottua, poikkeuksena ehkä joku trendikäs Tukholman osa. Siellä ei rikkailla näy urheiluautoja niinkuin täällä.
Kansa on tyylikästä, mutta jokainen aika samalla tavalla. Tykkään kyllä ruotsalaisesta tyylistä, mutta en halua itse pukeutua niin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tositarina, mutta olin masentunut ja masentuneena muutin hyvin rumasta paikasta kauniiseen. Saattoi olla sattumaa, mutta siitä alkoi suhteellisen nopea toipuminen. Onko muilla täällä tapahtunut jotain tälläista?
Kauneus ympärillä on varmasti tervehdyttävää. Tulee iloisempi olo. Rumuus ja ankeus masentaa. Mullakin on siitä kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että muistan että mummo ja vaari elivät yksinkertaisesti mutta jotenkin tyylikkäästi. Heillä oli omat tavat: kahvi tarjoiltiin aina oikeilla kupeilla vaikka olisi ollut kiire, ja kun tuli vieraita, pöytä katettiin kunnolla, se oli itsestäänselvyys, ei mikään show. Vaari vaihtoi aina kotiin tullessaan siistit vaatteet päälle ja tiesi milloin ottaa hattu päästä, mummo taitteli pyykin huolella ja piti keittiön siistinä vaikka rahaa oli vähän ja hommaa paljon. Ruokapöydässä istuttiin yhdessä, ateria aloitettiin ja lopetettiin kunnolla. He opettivat että käytännöllisyys ja kauneus voivat kulkea käsi kädessä.
Ovat minun isovanhemmat ja jopa vanhemmat olleet aina tyylikkäitä ja hienostuneita. Samaan aikaan heidän kanssaan on elänyt vähemmän hienostuneita ja tyylikkäitä. Kappas, näinhän se on edelleen. Osa panostaa, osa ei.
Ei se minua haittaa, jos jollain on enemmän rahaa panostaa vaikka pukeutumiseen. Mut ylimielisyys haittaa. On se ylimielinen sit kroisos tai pummi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun näkökulmani on vähän erilainen. Suomessa tuntuu että jokaisella köyhälläkin on arkiastioina design-Iittalaa jne. ja tällaiseen en ole muualla törmännyt. Vaikka opiskelija tai eläkeläinen, silti voi keittiössä olla Teemaa ja Hackmania.
Me huolehditaan että arkisetkin hetket on mukavampia laadukkailla esineillä. Se on vaan niin itsestäänselvää meille että ei tule edes mieleen pitää sitä "tyylinä". Ja sitten kun täällä joku kattaa pöydän liian huolellisesti tai pukeutuu liian hienosti arkeen, se tuntuu "liioittelulta" koska meillä se kauneus on jo sisäänrakennettuna niihin jokapäiväisiin esineisiin.
En nyt ihan design tuotteina perus arkista teema astiastoa pitäisi. Muuallakin on omat merkkinsä, kaikki ei vaan tunnista niitä.
Eipä Fiskars itsekään Arabiaa ja Iittalaa luksusbrä
Ei teema ym. mitään luxusbrändiä yritä esittää, mutta on se designia kuitenkin! Ihmiset todellakin sokeutuneita sille, kun on meillä niin arkipäivää. Osa ihmisistä kokee designiksi vain sellaisen, mihin kaikilla ei ole varaa. Ja sit oma identiteetti pohjautuu tähän erottautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa monet ravintolatkin on sellaisia että itse pitää viedä likaiset astiat pois kun se on varmaan ravintolalle käytännöllistä. Nyt kun olen lomalla Turkissa ihmettelen miten edullisen hintatasonkin ravintoloissa kesken ruokailunkin käydään vaihtamassa puhtaat lautaset eteen. Pienistä asioista tulee todella juhlallinen olo. Aivan kun olisi jossain Nobel illallisella kun ei ole tälläiseen palveluun tottunut. Suomessa tosiaan käytännöllisyys liittyy osittain myös laiskuuteen. Sen näkee kun on hetken aikaa pois Suomesta.
Muissa maissa työntekijät ovat niin halpoja, et siellä varaa pitää näitä blokkareita. Palkan saavat tipeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeasti, että Ruotsissa ollaan yhtä tyylikkäitä ja hienoja jossain pikkukaupungeissa tai Tukholman keskustan ulkopuolella? Ihan samanlaisia tallaajia siellä ollaan kuin täällä. Samoin Ranskassa ja Japanissa.
Hauskaa aina, kun suomituristit liikkuvat keskustoissa eli kalliilla alueilla ja luulevat, että joku kylän mammakin pukeutuu kuin Pariisin muotiviikoilla. Täytyy olla todella huono itsetunto.
Olen asunut Ruotissa ja kyllä siellä ollaan keskimäärin tyylikkäämpiä kuin Suomessa, poikkeuksena ehkä suomalaiset nuoret naiset
Mutta suomalaiset eivät pukeudu yhdenmukaisesti. Jo ruotsissa on aina kaikilla ne samanlaiset vaatteet. Suomessa taas tyylit ovat yksilöllisempiä. Tästä on ollut puhetta jo minun kouluaikoina, ja ihan viime vuosina. Minusta se on arvokkaampaa, kuin se, että kaikilla saman väriset ja merkkiset kuteet.
Jep 👍