Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko omana kouluaikanasi lyhyt matikka "noloa"?

Vierailija
01.09.2025 |

Juteltiin pojan kanssa opiskelusta ja hän oli tuota mieltä ja kuulemma samaa mieltä ovat kaverinsakin. "Normaaliälyiset" ottavat pitkän matikan ja lyhyt matikka on sitten niille muille. Erityisen noloa on vaihtaminen pitkästä matikasta lyhyeen. Oliko teidän kouluaikana samanlaiset asenteet vai olivatko matikat yhdenvertaisia?

Kommentit (150)

Vierailija
1/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut noloa. Varsinkin kun pitkän matikan painoarvo oli tuolloin pienempi ja lukion päättötodistuksellakin pystyi hakemaan jatko-opintoihin (esim. opistot kuten teku tai kauppaoppilaitos). Ylioppilastodistus vaadittiin sitten yliopistoon haettaessa. Itsekin vaihdoin lyhyeen matikkaan ekaluokan jälkeen.

Nykyäänhän ei edes lukion päättötodistusta taida saada eikä sillä ole mitään virkaa kun kaikkialle haetaan ylioppilastodistuksella.

Vierailija
2/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ollut eikä omat lapset ajattele noin. Muutenkin mielestäni olisi syytä kasvatuksella puuttua tuollaiseen ajatukseen. Itse luin pitkän matikan, fysiikan, kemian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI on mielestäni miesten aatelia 

Vierailija
4/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se noloa ollut, mutta itselläni ainakin oli sellainen asenne, että pitkä on hyvä olla ihan varalta. Muista ihmisistä en ole kyllä ajatellut mitään sen perusteella. 

Vierailija
5/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haluatko olla diplomi-insinööri?

Aivan 

Vierailija
6/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä nolosta tiedä, mutta tyhmille se lyhyt matikka oli. Minkäs sitä kukaan älylleen voi.

Vierailija
7/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsuttiin leikillisesti palikkamatikaksi mutta sen kummempaa asenteellisuutta siihen ei liittynyt. 

Vierailija
8/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta ainakin moni pitkämatikkalainen oli kiinnostunut ja vähän kadekin ehkä mun ranskanopinnoista. 

Vierailija
9/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan 

Itse olen ja olen katunut sitä viimeiset 30 vuotta.

Vierailija
10/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä nolosta tiedä, mutta tyhmille se lyhyt matikka oli. Minkäs sitä kukaan älylleen voi.

Yeah 💪 

ap

Vierailija
11/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluaikanani ei ollut lyhyttä matikkaa. Oli vain täyskasvuista silakkaa. 

Vierailija
12/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimaa 💪

Vierailija
13/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan 

Olisit vaihtanut ajoissa alaa etkä vain katunut. DI-kaverini meni kolmikymppisenä lääkikseen ja on nyt onnellinen.

Vierailija
14/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sexy sexy sexy 🥰

Vierailija
15/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei, olin kielikoulussa. Matikka oli se aine, johon panostin vähiten kaikista. 

Vierailija
16/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan 

Olisit vaihtanut ajoissa alaa etkä vain katunut. DI-kaverini meni kolmikymppisenä lääkikseen ja on nyt onnellinen.

Hienoa hänelle. Minulla ei yh:nä ollut voimia lukea uutta akateemista uraa sopivan ikäisenä. Onneksi viihdyn työssäni aika hyvin, vaikka tämä ei olekaan unelma-ammatti.

Vierailija
17/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noloa, mutta hiukan laiskaa, pitkä matikka oli ikään kuin oletusarvo. Kun kerran matikkaa lukee, niin miksi sitten ei yhtä hyvin pitkänä? Meillä oli kyllä siitä hyvä koulu, että onnistui pitkän matikan (+fysiikka ja kemia) lisäksi lukemaan toisen kotimaisen ja kolme vierasta kieltä.

Vierailija
18/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli ns. kielilinja ja matikkalinja. Itellä ollut aina parempi kielipää, joten olin kielilinjalla. Harkitsin jopa tulkiksi kouluttautumista. Lyhyestä matikasta kirjoitin L:n, mikä oli vähän huvittavaa, että oli mun paras arvosana. Kielet oli sitten E:tä. Silloin puhuttiin, että lyhyen matikan L vastaisi pitkän C:tä. Sisarukset oli pitkällä matikalla ja C:t kirjoittivat. Minä kävin yliopiston, he Amk:n.

Vierailija
19/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta ainakin moni pitkämatikkalainen oli kiinnostunut ja vähän kadekin ehkä mun ranskanopinnoista. 

Sitä voi lukea oikean matikkan lukijakin!

T: Antti Laine

Vierailija
20/150 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmänkin hän on naisten aatelia, koska on uskaltanut miehiselle ajalle naisena.