Ihmettelen talopakettien valmiita pohjapiirroksia.
Makuuhuoneet ovat todella pieniä koirankoppeja, kyllä varsinkin lapset tekevät huoneissaan muutakin kuin nukkuvat. Ja ihan kaikissa on avokeittiö, eikä lämmintä säilytystilaa lainkaan, esim vaatehuoneita.
Jos valitset jostain mallista enemmän neliöitä, niin makuuhuoneiden koko pysyy pienenä, sen sijaan tämän avokeittiö-olohuone yhdistelmän koko kasvaa valtavaksi halliksi.
En tajua.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Valmistaloissa ei ollut yhtään meille sopivaa pohjaa, siksi arkkitehti teki meille sopivan.
Meillä ei tarvittu arkkitehtia, ihan talomyyjä riitti että saatiin huoneet, ovet, vesipisteet, vessat ym sinne minne haluttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuone tila tuhlataan usein heittämällä iso sänky keskelle huonetta ja 95% koko huoneen kuutioista jää käyttämättä, mm kaikki kaikki tila sängyn yläpuolella.
Avokeittiiö ei tosiaan sovellu lapsiperheille, kun kaikki meteli ja käry tunkee olohuoneeseen ja ne hirveät sotkut ja tiskikasat, mitä KAIKILLA lapsiperheillä on keittössä AINA, ne ovat ruma näky olohuoneessa.
Ai.
Mulla on 4v kaksoset ja 7v esikoinen, hirveää sotkua ja tiskikasoja ei tule kun on ollut tapana siivota heti kun sotkua tulee. En ole koskaan ymmärtänyt ajatusmallia missä paskaa kerrytetään röykkiöittäin, eikä se haittaa ketään "koska keittiön oven saa kiinni eikä kukaan näe"
Käry ei leviä kun liedessäkin on oma tuuletin. Ja avokeittiössä on helpompi vahtia lapsia samalla kun teet ruokaa. Monesti lapset haluavat osallistua, baarijakkaralta saarekkeella sekoittavat ruo
Niihän se on, ja kun tuoreeltaan laittaa tiskikoneeseen on helpoin. Samoin pyyhkii tasot, siistii. Ja pöydälle ei jää kuin vesikannu täytettynä ja pari puhdasta lasia.
Mitään iso röykkiötä ei tarvi kerätä, kun koneessa on parin ruokailun tiskit, ja kone päälle. Voi tämän jälkeen koneesta nostaa pöytään puhtaat, ja panna puolet kaappeihin.
Monet asiat on vaan sitä, että omaksuu parhaat käytännöt.
Naapuri hankki kaksi tiskikonetta, niin ei tarvi välillä nostaa kaappiin, voi ottaa puhtaat suoraan tiskikoneesta. Se toimii myös säilytyskaappina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuonekin on niin rikkonaisia, että nr oikein huutaa:"tänne et 14" isompaa televisiota tuo."
Televisio 🤣🤣
Kuka alle 80 vuotias semmosta enää katsoo?
Hei haloo, 90 luku soitti ja pyysi telkkaria takaisin 💪🏿
Siitä voi nykyään katsoa muutakin, kuin Ylen tv kanavia. Jos sen vain saa sinne olohuoneeseen jota ei meinaa enää asunnoista nykyään löytyä.
Meille tuli 20 vuotta sitten älvsbyn silloin isoin malli. Ainoa lisäys oli ikkuna saunaan, muuten täysin normaali, ja olen ollut erittäin tyytyväinen huoneiden sijoitukseen kuten lähes kaikkeen muuhunkin. Eli ehkä tutkit väärän firman taloja? Seiniä ym voi toki siirrellä, mutta onneksi ei tarvittu, joten saatiin suht halvalla hyvää.
Mitä ihmeteltävää siinä on? Joillekin varmaan kelpaa mitta vaihtoehtoja löytyy ja sina voi räätälöidä tai tehdä ihan oman.
Jos taloon laittaa satoja tuhansia rahaa ja siinä asuu jopa vuosikymmeniä niin itse ainakin teen just sellaisen kuin haluan. Jos valmispohjista löytyy aihio joka sopii muokattuna, voin harkita sitä, mutta ensi sijassa kyllä suunnittelen ihan itse koko roskan.
Sitä paitsi talopaketti on muutenkin lähinnä rahastusta. Hitusen voi säästää rakennuksen pystytysnopeudessa työmaalla jos talo tulee elementteinä tehtaalta, mutta käytännössä talopaketti ei juuri säästä aikaa eikä rahaa. Usein pitkästä tavarasta paikan päällä tehtynä saa nopeammin valmista jos on hyvät tekijät. Aikataulutus joustaa enemmän. Toisaalta itse tehden voi säästää paljon jos vaikka venyttää aikataulua mikäli ei ole kiire laittaa villoja märkänä ja pinnoittaa betonilattiaa kosteana.
Meillä tehtiin aikanaan (1999) niin, että suunniteltiin itse unelmiemme pohja. Asetettiin itsellemme pinta-alaraja, jonka yli meillä ei todennäköisesti rahat riitä. Sen rajan alla pyöritettiin kymmeniä eri versioita ja lopulta löytyi passeli. Sitten otettiin arkkitehti tms. ammattilainen (en jaksa muistaa hänen koulutustaan), jolle annettiin tehtäväksi korjata virheet ja ehdottaa parannuksia. Joitain hyviä pointteja häneltä tulikin, mutta suunnilleen oman luonnoksen mukainen talosta lopulta tuli.
Sitten kun oli piirustuksen valmiit, kysyttiin tarjoukset talopakettitoimittajilta. Siinä vaiheessa vielä annettiin lupa tehdä pieniä muutoksia, jos sillä saa kyseisen firman rakennustavalla helpommin tehtyä. Meillä oli tuossa vaiheesa vielä materiaali auki, eli kisassa oli mukana isoista ja pienistä elementeistä taloja tekeviä, isoista (hirsi) ja pienistä (pre-cut) puupalikoista rakentava ja jokunen harkko/kivitalokin. Yhtään täysin pitkästä tavarasta rakentavaa timpuria ei ollut kisassa mukana, kaikki oli talotehtaita.
Hirsitalo tuli, ja hyvin toimii pohja. Vuosikymmenten saatossa on havaittu muutama juttu, jotka olisi ehkä kannattanut tehdä vähän toisin.Ei mitään isompaa kuitenkaan.
Meillä on rinnetalo. Joku noiden talotehtaiden myyjistä sanoi että "No onhan meillä esitteissä malliksi muutama rinnetalokin, mutta ei niitä käytännössä kukaan sellaisena osta. Kyllä rinnetalo pitää aina suunnitella rakennuspaikan mukaan".
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama uusissa kerrostaloissa. Makuuhuoneet ovat pieniä. Miten käyttökelpoinen on 7,5 neliömetrin huone. Työpöydän lisäksi sinne eivät edes vieraat sovi yöpymään.
Vieraswc on poistettu uusimmista asunnoista. Samoin vaatehuone.
Keittiö-olohuone täysin yhdessä. Kumpikin olemattoman kokoisia. Tuollaista huushollia on perheessä vaikea pitää siistinä.
Piha-alueet puuttuvat täysin. Ei ole ihme, että asuntoja ei saada myydyiksi. Noista pitäisi vielä maksaa huippuhintoja.
Juuri noin. Käytiin katsomassa kahta uutta kerrostalokotia. Toisessa oli 2 makuuhuonetta, joista toinen hyvin pieni. Sanoin heti, että eihän meidän tytöt siihen mahdu, heillä on kerrossänky ja toimistopöytä ja hyllykköjä. Sitten jos oltaisiin otettu se minun ja mieheni makuuhuoneeksi, parisänkyyn olisi jompi kumpi joutunut kiipeämään toisen yli, koska tilaa ei yksinkertaisesti ollut niin että molemmin puolin parisänkyä olisi päässyt liikkumaan,
Keittiö/olohuone oli siellä kyllä reilun kokoinen, mutta periaatteessa en tykkää, että liesi on saarekkeessa sohvan vieressä. Toiseen kohtaan sohvaa ei saanut, koska huoneiden ovet oli toisella seinämällä jne.
Toisessa taas oli 3 pientä makuuhuonetta. Kysyin, onko mahdollista avata seinää ja tehdä kahdesta pienestä meidän tytöille yksi suurempi. Ei ollut mahdollista. Sinä oli oma sauna, joka oli niin pieni, että tiukkaa olisi tehnyt edes 2 aikuista ihmistä mahtua yhtä aikaa. Sinä avokeittiössä sentään oli tajuttu laittaa liesi seinustalle eikö keskelle huonetta saarekkeeseen.
En ihmettele, ettei niistä ollut varauksia. Molemmat uusia asuntoja, mutta jos eläkeläiset muuttaa, ei ne mitään pieniä makuuhuonekoppeja halua ja lapsiperhe taas ei mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa, ja kaikilla valmistajille sama pohja käytönnössä. Kodinhoitohuonen kylpyhuonesauna-osasto on valta suhteessa asuntoon, ja pesukone ja suihku aina eri kerroksessa kuin makuuhuoneet.
Kylpyhuone ei voi olla liian iso. Sehän on käytetyin olohuone.
Kun rakennuttaa pitkästä saa juuri sellaisen kuin haluaa. Tärkeimpänä niin hyvät materiaalit kuin haluaa. Mm.eristykset on meillä paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia olemme suunnitelleet 3 taloamne itse. Saatiin juuri mitä haluttiin.
Kaikissa isot enemmän tai vähemmän avoimet keittiöt (meille ihan "must"), makuuhuoneiden koot ja sijoittelut kuten haluamme, ikkunoita enemmän kuin pakettitaloissa (esim makuuhuoneissa 1 iso + kulman toisella puolella kapeampi - moninkertaistaa valon määrän huoneissa)! Enemmän vessoja ja kylpyhuoneita siellä missä tarvitaan jne
Miksi kolme, jos kerran itse saitte suunnitella haluamanne? Eikä silti mennyt nappin ekalla, eikä vielä tokalla yrittämällä?
Perhetilanteet elää, lapsiperhe, tyhjä pesä, ihan eri tarpeet. Ammattilaiset tekee , suunnittelee ja aina kehitystä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuone on taas suunniteltu niin rikkinäiseksi tai isoja ikkunoita on niin paljon, että millekään seinälle ei sovi edes se televisio. Myyntikuvissa kaikki istuvat sohvilla ja tuijottavat ikkunasta ulos? Itse rakastan isoja ikkunoita, mutta silti pitäisi olla jokin seinä tai edes pätkä seinää.
Tämä sama ongelma on yllättäen myös kerrostalojen päätyhuoneistoissa, joissa avokeittiö on ainoalla ikkunattomalla seinällä.
Television sijaan kannattaneekin hankkia rullaverhotyyppinen valkokangas ja videotykki. Nykyään tykki voi sijaita jopa kankaan alla olevalla pöydällä.
Moni-ikkunaisen olohuoneen pimentäminen televisionkatselua varten voi olla ongelma, jos pelkät sälekaihtimet tai rullaverhot eivät riitä. Kaukosäädettävät älylasit olisivat kätevät.
Jos neliöitä riittää, paras ratkaisu olisi oma mediahuone, jo
Meillä ei ole telkkaria olohuone-keittiö-eteinen-tilassa (75m2) on erillinen tv-huone ja makkareissa on tv. Vihaan tv:n joutavaa mölinää. On päällä vain kun sitä katsellaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeteltävää siinä on? Joillekin varmaan kelpaa mitta vaihtoehtoja löytyy ja sina voi räätälöidä tai tehdä ihan oman.
Jos taloon laittaa satoja tuhansia rahaa ja siinä asuu jopa vuosikymmeniä niin itse ainakin teen just sellaisen kuin haluan. Jos valmispohjista löytyy aihio joka sopii muokattuna, voin harkita sitä, mutta ensi sijassa kyllä suunnittelen ihan itse koko roskan.
Sitä paitsi talopaketti on muutenkin lähinnä rahastusta. Hitusen voi säästää rakennuksen pystytysnopeudessa työmaalla jos talo tulee elementteinä tehtaalta, mutta käytännössä talopaketti ei juuri säästä aikaa eikä rahaa. Usein pitkästä tavarasta paikan päällä tehtynä saa nopeammin valmista jos on hyvät tekijät. Aikataulutus joustaa enemmän. Toisaalta itse tehden voi säästää paljon jos vaikka venyttää aikataulua mikäli ei ole kiire laittaa villoja märkänä ja pinnoittaa betonilattiaa kosteana.
Ei kai itselleen haluakaan sekundaa tehdä, punnittua puhetta kiva lukea.
"Nytpä tahdon olla mä pienen mökin laittaja mieheni, raksamestarin vasen käs" joku kaunis päivä, haaveissamme tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi ahdistavalta olla yksinään siellä, jos muu perhe + vieraat olkkarissa. Sitten ymmärrän, jos on palkattu palvelusväki, joka ei ole jaloissa kun tekevät ruokaa 😅
Tuohan nyt kertoo vain siitä, että teillä yksi ihminen kokkaa ja muut ei. Miksi yleensäkin pitää tarjota ruokaa, jonka valmistaminen kestää kauan? Ongelmaa tuskin tulee, jos valmistus/viimeistely kestää vain hetken.
Ei johdu tuosta, vaan johtuu siitä, että edellinen emäntä on itse ruoanlaittotaidoton. Hän tarvitsee vieraatkin apuun ruokiensa laittamiseen. Tuo trendi on ikävällä tavalla levinnyt ensin pizzataksien ja myöhemmin Woltin myötä.
Keittiö toimintatilana, seurustelua varten on tosiaan eri juttu ne tavaroille laskutilat ja
askeleet, kulkemiset, kolmion muodostavat jääkaappi-tiskipöytä-hella. Kaikki tyypit ei tykkää huushollista ja
silloin onkin hyvä ajatella, jos seuraava asukas/sukupolvi innostuisi, nappaisi "toimiva keittiö, tämä istuu toiveisiini".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tietää että rahalla saa millaisen talon vaan, siitä ei ole kyse. Mutta Suomessa on aina vain yksi tyyli käytössä kerrallaan ja kaikki talot on sillä samalla tyylillä, huomaa myös esim asuntomessutaloissa, harvoin siellä mitään oikeasti uniikkia on. Ja huomaa myös valmiissa pohjissa. Jos joku löytää valmiin talomallin jossa on keittiö niin kertokaa ihmeessä! Huvikseni sellaista etsin. Vaatehuonekin on harvinaisuus, missä esim matkalaukku, joulukoristeet yms kausitavara pidetään?
Jos kaikki kerran sen tietää, että rahalla saa, niin miksi tällainen iänkaikkinen valitus muiden ihmisten taloista? Suomi on kallis maa, tänne on kallis rakentaa ja täällä on kallista pitää taloja lämpimänä.
Väitän sitä paitsi, että vaatehuone löytyy suurimmasta osasta uudistaloja, ja samoin löytyy jonkin sortin varasto.
No nyt tuli oikeaa puhetta, etteivät varastot, hulppeat varastotilat ok-asumisessa ole ihan välttämättömiä.
Ehkä on aiemmin asuttu ahtaasti cityissä ja sitten kun itselle pytinki,
niin rakentaa varastoa, jotta saa harrastaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistaloissa ei ollut yhtään meille sopivaa pohjaa, siksi arkkitehti teki meille sopivan.
Meillä ei tarvittu arkkitehtia, ihan talomyyjä riitti että saatiin huoneet, ovet, vesipisteet, vessat ym sinne minne haluttiin.
Meillä 2 ensimmäistä tonttia oli rinnetontteja joihin sisääntulo alhaalta ja käänteinen huonejärjestys. Sellaista valmispakettia ei ole 30v tullut vastaan edes isoilla muutokdilla
Helpointa oli suunnitella itse, toisessa talossa arkkitehti teki rakennesuunnitelmat harkkotalolle.
Ap: Lakkaa ihmettelemästä ja tee itse. Paperi on halpaa ja kyniä lienee saatavilla. Vain taivas on rajana. Siitä tulee täydellinen.
Tulet huomaamaan, että ei se niin helppoa ole. Erityisesti, kun alat piirtää täsmälleen mittakaavassa ja muistat, että jokainen neliö maksaa. Tonttikin asettaa omat reunaehtonsa.
Syy pieniin huoneisiin on hyvin yksinkertainen, rakentaminen on sen verran kallista että vain hyvin harvalla on varaa oikeasti isoon taloon (siis 200 neliötä ja siitä ylöspäin). Ja vaikka tuollaisen talon saisi jostain ilmaiseksi, yksinomaan sellaisen ylläpito (lämmitys, jäähdytys, huoltaminen, kiinteistöverot) tulee aika kalliiksi.
Kun neliömäärä on rajattu niin mitä useampia huoneita halutaan, sitä pienempiä ne huoneet ovat.
Jos nyt harkitset rakentavasi niin käy katsomassa mahdollisimman monia muita taloja, jututa niiden asukkaita, jos suinkin mahdollista niin tarjoudu talkooavuksi jonkun muun omakotitalon raksalle. Opit tuossa paljon ja saatat säästää ison tukun rahaa kun et ehkä tee niitä virheitä suunnittelussa ja rakentamisessa mitä olisit muuten tehnyt. Huomaa että kustannusten minimitaso lyödään lukkoon n 95-98 % jo suunnitteluvaiheessa, sen jälkeen tuota kustannusta on käytännössä mahsdoton pudottaa (kustannustaso voi kyllä nousta jos muuttaa tehtyä suunnitelmaa tai tyrii jotain). Rakentaminen ei ole rakettitiedettä, siitä selviää tavallinen perhekin mutta näillä ohjeilla vältät muutaman ongelman. Ja ota valokuvia paljon, ihan projekti alusta lähtien (rakentamaton tontti), koko projektin ajan ja ihan viimeiseen lopputarkastukseen saakka. Ne kuvat saattavat säästää sinulta paljon trahaa, aikaa ja hermoja kuin voit tarkistaa jälkikäteen yhtä ja toista.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli 20 vuotta sitten älvsbyn silloin isoin malli. Ainoa lisäys oli ikkuna saunaan, muuten täysin normaali, ja olen ollut erittäin tyytyväinen huoneiden sijoitukseen kuten lähes kaikkeen muuhunkin. Eli ehkä tutkit väärän firman taloja? Seiniä ym voi toki siirrellä, mutta onneksi ei tarvittu, joten saatiin suht halvalla hyvää.
Mutta talotehtaiden mallit oli aika erilaisia 20 vuotta sitten. Esimerkiksi mun vanhemmat rakennutti pakettitalon 2000-luvun alussa ja siihen tehtiin muistaakseni vain joku sisäoven siirto tai muuta vastaavaa pientä. Oli erillinen keittiö, makuuhuoneet aika suuria, olkkari semmonen tavallisen kokoinen johon mahtui sohva ja telkkari. Ei tuolla pohjapiirustuksella ole tarjolla taloja, kun nyt katselin ja oma rakennusprojekti on alkamassa. Neliöistähän se on kiinni myös. Meillä on rakennusoikeus 127 + autokatos ja varasto. Jos siihen haluaa neljä makkaria niin avokeittiö on pakko laittaa, kun tila ei riitä.
ja miksi wc-pönttö on lähes aina melkein suihkun alla ainakin kerros- ja/tai rivitaloissa
Miksi rakennutat talon mihin ei mahdu pyykkiteline, jos se on sulle ehdoton vaatimus? Vai meinaatko että valmiissa pohjissa pitäisi olla erikseen tila pyykkitelineelle, sinua miellyttämään vaikket edes ole ostamassa?