Ihmettelen talopakettien valmiita pohjapiirroksia.
Makuuhuoneet ovat todella pieniä koirankoppeja, kyllä varsinkin lapset tekevät huoneissaan muutakin kuin nukkuvat. Ja ihan kaikissa on avokeittiö, eikä lämmintä säilytystilaa lainkaan, esim vaatehuoneita.
Jos valitset jostain mallista enemmän neliöitä, niin makuuhuoneiden koko pysyy pienenä, sen sijaan tämän avokeittiö-olohuone yhdistelmän koko kasvaa valtavaksi halliksi.
En tajua.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Ja sitä, että tontit ovat onnettoman kokoisia. Suomessa, joka on täysin korpea suurimpaan osaan maailman maita verrattuna. Ja jopa pienillä paikkakunnilla. Mitä iloa on omakotitalosta, jos pihaa on metri talon ympärillä ja joka puolella naapurit. Olisi varmasti varaa kaavoittaa isompia tontteja, harvoin pienillä paikkakunnilla kaikki käy edes kaupaksi. Jos tontti on riitävä tuomaan omaa rauhaa niin sitten talo on yleensä räjäytyskunnossa.
Totta, mutta on silti parempi kuin kerrostalo tai rivitalo.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas naurattaa tällä uudella ok-aluella kun on sata taloa ja kaikissa eri pohja :D
Poikkeuslupia haetaan, että "pohjaratkaisu toimisi paremmin". No miksei naapuri sitten tarvinnut samanlaista poikkeuslupaa!?
Yleensä ne talotoimittajien pohjat on tarkasti mietittyjä. Kannattaa ottaa se mieluummin kuin antaa vaimon säheltää "unelmien taloaan" pilalle.
Ja sitten ihmetellään kun ei mene muutaman vuoden kuluttua se vaimon pilalle säheltämä unemien talo kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tietää että rahalla saa millaisen talon vaan, siitä ei ole kyse.
No ei saa kun on olemassa sellainen asia kuin rakennusmääräykset. Esim. täällä Hervantajärvellä Tampereella on pakko olla kaksikerroksinen eikä siihen auta vaikka sinulla olisi kaikki maailman rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas naurattaa tällä uudella ok-aluella kun on sata taloa ja kaikissa eri pohja :D
Poikkeuslupia haetaan, että "pohjaratkaisu toimisi paremmin". No miksei naapuri sitten tarvinnut samanlaista poikkeuslupaa!?
Yleensä ne talotoimittajien pohjat on tarkasti mietittyjä. Kannattaa ottaa se mieluummin kuin antaa vaimon säheltää "unelmien taloaan" pilalle.
Millä paikkakunnalla pitää hakea poikkeuslupaa huonejärjestyksen muuttamiseen talopaketin suunnitteluvaiheessa? Onneksi itse tein talon kuntaan, missä rakennusvalvontaa kiinnosti lähinnä sokkelin yp korko ja talon etäisyydet tonttirajasta.
Ei huonejärjestyksen muuttamiseen, vaan juuri kaikenlaisia mittojen paisutusta ja paiseita ja väärään kohtaan rakentamista mitä jostain syystä muut eivät tarvitse elääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä, että sinä et ymmärrä sitä että asiakas voi halutessaan muuttaa sitä pohjaa.
Mä teetin pari vuotta sitten pakettitalon, vaihdoin sisäseinien paikkaa, neljästä pienestä huoneesta teetin kolme vähän isompaa, keittiö uusiksi jne yms.
Onnistuu, kun avaa suunsa ja pyytää.
Pointti taisi olla siinä, että ne valmiit pohjat on ihan perseestä. Eikö ole enää rohkeutta suunnitella järkeviä pohjaratkaisuja?
Ne valmiit pohjat ovat "perseestä" vain sen unelmientalovaimon mielestä. Ne ovat kompromissejä aina ja monessa kohteessa huomaa kuinka vaimo on päässyt säheltämään pohjan pilalle kun on korostettu jotain yksittäistä asiaa ja sitten jokin toinen kohta on aivan hullulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä, että sinä et ymmärrä sitä että asiakas voi halutessaan muuttaa sitä pohjaa.
Mä teetin pari vuotta sitten pakettitalon, vaihdoin sisäseinien paikkaa, neljästä pienestä huoneesta teetin kolme vähän isompaa, keittiö uusiksi jne yms.
Onnistuu, kun avaa suunsa ja pyytää.
Just näin. Valmiit piirrokset ovat sellaisia stantardeja, mahdollisimman suurelle yleisölle tehtyjä. Jokainen on oikeutettu haluamiinsa muutoksiin. Kyllä on taas typerä aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kyllä menee itse sähläämään ja sitten on talossaan, että voi vitsi kun mentiin muuttamaan tuon seinän paikkaa / muutettiin leivinuuni eri kohtaan / keksittiin nerokas ratkaisu poistaa kylppäristä wc-istuin.
Sukulainen juuri totesi muunnetussa talossaan, että ehkä seuraava on parempi. Muuttivat pakettia siten, että talossa on tosi iso kodinhoitohuone ja makkarit on suht isoja (4kpl) tila näihin otettiin olkkari/keittiöstä. Lisäksi poistivat toisen wc-istuimen.
On jotenkin koomista, että ihmiset kuvittelevat itse olevansa arkkitehtejä fiksumpia.
Meillä on valmispaketti (121 neliötä/4 makkaria / vessa + kylppärissä pönttö), suurin osa ajasta vietetään joka tapauksessa tuossa isossa tupakeittiössä, joten makuuhuoneiden ei tarvitse olla jättimäisiä.
Yleensä niissä muutoksissa venytetään sitä talo myös ulkoapäin, ei siis pelkästään jaet
Meillä iso kodinhoitohuone on osoittautunut yllättäen tarpeelliseksi. Koira viettää päivänsä siellä, kun ollaan töissä ja koulussa. Sillä on iso huone leikkiä, nukkua, syödä ja juoda. Aiemmin oli 2 koiraa, ja nekin mahtuivat hyvin sinne. Kaakelilattia antaa anteeksi kaikenlaiset vahingot. Taloa rakentaessa ei ollut tietoakaan koirista. Eli neuvoni on että keksikää sille isolle tilalle käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli 20 vuotta sitten älvsbyn silloin isoin malli. Ainoa lisäys oli ikkuna saunaan, muuten täysin normaali, ja olen ollut erittäin tyytyväinen huoneiden sijoitukseen kuten lähes kaikkeen muuhunkin. Eli ehkä tutkit väärän firman taloja? Seiniä ym voi toki siirrellä, mutta onneksi ei tarvittu, joten saatiin suht halvalla hyvää.
Mutta talotehtaiden mallit oli aika erilaisia 20 vuotta sitten. Esimerkiksi mun vanhemmat rakennutti pakettitalon 2000-luvun alussa ja siihen tehtiin muistaakseni vain joku sisäoven siirto tai muuta vastaavaa pientä. Oli erillinen keittiö, makuuhuoneet aika suuria, olkkari semmonen tavallisen kokoinen johon mahtui sohva ja telkkari. Ei tuolla pohjapiirustuksella ole tarjolla taloja, kun nyt katselin ja oma rakennusprojekti on alkamassa. Neliöistähän se on kiinni myös. Meillä on rakennusoikeus 127 + autokatos ja varasto. Jos siihen haluaa neljä makkari
Tuo on ilmeisesti bruttoneliöt?
Meillä on huoneistoala 120m2 ja tähän olisi saanut helposti neljännen normikokoisen makkarin mutta meillä se on yhdistetty olohuoneeseen ja toimii ruokailutilana.
Keittiö on meillä avoin mutta helposti muunnettavissa umpikeittiöksi jos joku haluaisi. Esim vastaava Ainoakoti 122 vähän veivaamalla
No ei oo kovin hyvä mielikuvitus sullakaan:)