Ihmettelen talopakettien valmiita pohjapiirroksia.
Makuuhuoneet ovat todella pieniä koirankoppeja, kyllä varsinkin lapset tekevät huoneissaan muutakin kuin nukkuvat. Ja ihan kaikissa on avokeittiö, eikä lämmintä säilytystilaa lainkaan, esim vaatehuoneita.
Jos valitset jostain mallista enemmän neliöitä, niin makuuhuoneiden koko pysyy pienenä, sen sijaan tämän avokeittiö-olohuone yhdistelmän koko kasvaa valtavaksi halliksi.
En tajua.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama uusissa kerrostaloissa. Makuuhuoneet ovat pieniä. Miten käyttökelpoinen on 7,5 neliömetrin huone. Työpöydän lisäksi sinne eivät edes vieraat sovi yöpymään.
Vieraswc on poistettu uusimmista asunnoista. Samoin vaatehuone.
Keittiö-olohuone täysin yhdessä. Kumpikin olemattoman kokoisia. Tuollaista huushollia on perheessä vaikea pitää siistinä.
Piha-alueet puuttuvat täysin. Ei ole ihme, että asuntoja ei saada myydyiksi. Noista pitäisi vielä maksaa huippuhintoja.
Meillä ei käy vieraita, niin mun ei onneksi tarvitse taloa ralennuttaessa teettää heitä varten tiloja.
Se on teidän tilanne.
Kuitenkin itseä kohtaan vastuullinen rakennuttaja, rakentaa kokonaisen apuasunnon talonsa päätyyn. Siellä voi nukkua vieraat, ja elää täysin erillistä elämää tai vaikka jompikumpi puolisoista sen jälkeen kun talo on valmis, ja avioero käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''Kun me aikoinaan etsittiin taloa, skipattiin kaikki, missä mainittiin, että arkkitehdin suunnittelema.''
Oho.. missä asutte? Teltassa?
KAIKKI talot ovat arkkitehtien suunnittelemia.
- ohis
Huom: Mainostetaan erikseen, että on arkkitehdin suunnittelema. Onko sinulla paljon muitakin vaikeuksia lukemiesi tekstien ymmärtämisessä?
Se on pelkkää markkinoijan sanahelinää.
Kuullostaahan se hienommalta että "tämän uniikin talon on suunnitellut arkkitehti Jukka W. Korhonen". Ikäänkuin Jukka olisi joku arvostettu ja tunnettu arkkitehti.
Kuin että sanottaisiin
"Tämä Älvsbyhusin on suunnitellut aliurakoitsijana työskentelevä arkkitehti Korhosen Jukka eli "Jukkis", joka on vetänyt kaikki tämän tehtaan talosuunnitelmat saman sapluunan läpi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistaloissa ei ollut yhtään meille sopivaa pohjaa, siksi arkkitehti teki meille sopivan.
Tämä.
90% pakettitaloista on tasamaalle.
Kun onkin rinnetontti, eri ilmansuunnat tai kulku pihalle eri puolelta siihen ei mitö vaan taloa tyrkätä.
Tai no - olen nähnyt muutaman ja ne on ihan hanurista!!
Mistä firmasta olet talopakettia kysynyt? Meidän talossa kuistit, etuovet ym sai halutessaan heittää mihin päin taloa halusi, lisäkustannus 0€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuone on taas suunniteltu niin rikkinäiseksi tai isoja ikkunoita on niin paljon, että millekään seinälle ei sovi edes se televisio. Myyntikuvissa kaikki istuvat sohvilla ja tuijottavat ikkunasta ulos? Itse rakastan isoja ikkunoita, mutta silti pitäisi olla jokin seinä tai edes pätkä seinää.
Tämä sama ongelma on yllättäen myös kerrostalojen päätyhuoneistoissa, joissa avokeittiö on ainoalla ikkunattomalla seinällä.
Television sijaan kannattaneekin hankkia rullaverhotyyppinen valkokangas ja videotykki. Nykyään tykki voi sijaita jopa kankaan alla olevalla pöydällä.
Moni-ikkunaisen olohuoneen pimentäminen televisionkatselua varten voi olla ongelma, jos pelkät sälekaihtimet tai rullaverhot eivät riitä. Kaukosäädettävät älylasit olisivat kätevät.
Jos neliöitä riittää, paras ratkaisu olisi oma mediahuone, jo
Suomalaisen kodin pyhä lehmä. Telkkari. Sen ympärille sitten rakennetaan lopputalo ja valitaan tontti.
Mulla ei ole telkkaria edes ollut kymmeneen vuoteen, elämässä muutakin tekemistä ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuone on taas suunniteltu niin rikkinäiseksi tai isoja ikkunoita on niin paljon, että millekään seinälle ei sovi edes se televisio. Myyntikuvissa kaikki istuvat sohvilla ja tuijottavat ikkunasta ulos? Itse rakastan isoja ikkunoita, mutta silti pitäisi olla jokin seinä tai edes pätkä seinää.
Tämä sama ongelma on yllättäen myös kerrostalojen päätyhuoneistoissa, joissa avokeittiö on ainoalla ikkunattomalla seinällä.
Television sijaan kannattaneekin hankkia rullaverhotyyppinen valkokangas ja videotykki. Nykyään tykki voi sijaita jopa kankaan alla olevalla pöydällä.
Moni-ikkunaisen olohuoneen pimentäminen televisionkatselua varten voi olla ongelma, jos pelkät sälekaihtimet tai rullaverhot eivät riitä. Kaukosäädettävät älylasit olisivat kätevät.
Jos neliöitä riittää, paras ratkaisu olisi oma mediahuone, jo
Kukaan järkevä ei hanki videotykkiä, harvat edes televisiota. Noh.. televisio menee 2. näyttönä jos tekee tietokoneella töitä.
Mitään tv propagandaa ja harvoin suoratoistoakaan kannattaa katsoa, reaalielämä arvokkaampaa.
Kylläpä juurikin. Oltiin puolison kanssa lyömässä kädet lämpöiseen paskaan, kun pyöriteltiin yhtä talopakettia, mikä näennäisesti olisi ollut ihan reilun kokoinen, mutta missään - ei missään kohtaa, ollut lämmintä varastotilaa. Eikä sitä saanut sijoiteltua mitenkään tuohon kaavamäärättyyn talomalliin. Missä kaikki kausivaatteet, matkalaukut, matot, varahuonekalut, joulukoristeet ym. säilytetään?
Vierailija kirjoitti:
Minua taas naurattaa tällä uudella ok-aluella kun on sata taloa ja kaikissa eri pohja :D
Poikkeuslupia haetaan, että "pohjaratkaisu toimisi paremmin". No miksei naapuri sitten tarvinnut samanlaista poikkeuslupaa!?
Yleensä ne talotoimittajien pohjat on tarkasti mietittyjä. Kannattaa ottaa se mieluummin kuin antaa vaimon säheltää "unelmien taloaan" pilalle.
Millä paikkakunnalla pitää hakea poikkeuslupaa huonejärjestyksen muuttamiseen talopaketin suunnitteluvaiheessa? Onneksi itse tein talon kuntaan, missä rakennusvalvontaa kiinnosti lähinnä sokkelin yp korko ja talon etäisyydet tonttirajasta.
Samaa olen ihmetellyt. Ja sitä, että tontit ovat onnettoman kokoisia. Suomessa, joka on täysin korpea suurimpaan osaan maailman maita verrattuna. Ja jopa pienillä paikkakunnilla. Mitä iloa on omakotitalosta, jos pihaa on metri talon ympärillä ja joka puolella naapurit. Olisi varmasti varaa kaavoittaa isompia tontteja, harvoin pienillä paikkakunnilla kaikki käy edes kaupaksi. Jos tontti on riitävä tuomaan omaa rauhaa niin sitten talo on yleensä räjäytyskunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Talopakettivalmistajille on edullista tehdä pieniä huoneita ja mahdollisimman vähillä varusteilla, kuitenkin otetaan mahdollisimman kova hinta.
Talothan on nykyisin riisuttu kaikesta mahdollisesta, jos vertaa esim. 90-luvun pakettitaloihin: oli erillistä keittiötä, vaatehuonetta, käytävän pätkää, jonka varrelta avautuivat ovet tilaviin makkareihin. Oli L:n mallista, kulmaa ja vinkkeliä. Nykytalot ovat tasan suorakaiteen muotoisia, kodinhoitohuoneen yhteydessä olevasta vaatehuoneista saa vain haaveilla. Kyseiset talot ovat kamalia perheellisille, jossa on henkilöitä, jotka haluaisivat myös omaa rauhaa. Nykytaloissa sitä ei ole.
No mitäs luulisit ? Saako talopaketti valmistaja joitain mitaleita asiakkailta siitä, että suunnittelee heille ilmaiseksi vaatehuoneet, vaatekaapit tms ?
No ei saa !
Päinvastoin hintalappu näyttää korkeammalta muihin nähden, kun on välttämätöntä säilytystilaa 20-30 m2 lisätty, vaan koska tarvitaan.
Joku pilluilija tietysti sanoo , ettei tarvi talvivaatteille, laskettelukamoille, kesä, syys, kevät tms harrastusvälineille lisätiloja. Ehkä näin, mutta missäs niitä sitten säilytetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuonekin on niin rikkonaisia, että nr oikein huutaa:"tänne et 14" isompaa televisiota tuo."
Televisio 🤣🤣
Kuka alle 80 vuotias semmosta enää katsoo?
Hei haloo, 90 luku soitti ja pyysi telkkaria takaisin 💪🏿
On siinä mielekkäämpi katselukokemus kuin millään puhelimella, läppärillä tai pöytäkoneen näytöllä. Noille laitteille tarvitsee kumminkin sen telkkariruudun kokoisen näytön lisäksi, eli sama se silloin on ostaa oikea televisio. Nuo muut laitteet voi sitten yhdistää niihin, vai loppuuko sinulla osaaminen tuohon?
Niin noh, mulla ei oo ollut tapana istua möllöttää telkkarin edessä niin suurella intohimolla että pitäisi alkaa ruutuja ostelemaan ja yhdistelemään. Joskus lapsena katselin piirrettyjä, niiden jälkeen jäänyt aika vähiin television orjana oleminen.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä, että sinä et ymmärrä sitä että asiakas voi halutessaan muuttaa sitä pohjaa.
Mä teetin pari vuotta sitten pakettitalon, vaihdoin sisäseinien paikkaa, neljästä pienestä huoneesta teetin kolme vähän isompaa, keittiö uusiksi jne yms.
Onnistuu, kun avaa suunsa ja pyytää.
Pointti taisi olla siinä, että ne valmiit pohjat on ihan perseestä. Eikö ole enää rohkeutta suunnitella järkeviä pohjaratkaisuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen katsonut noita asuntomessuohjelmia ja uusien talojen esittelyä niin nykyään tosiaan on vallalla konsensus ettei nukkumiseen tarvita neliöitä vaan siihen yhdessäoloon joka tapahtuu seurakuntatalon typpisessä yhdistetyssä olohuone eteinen keittiö kombossa.
Konsensuksessa pelataan Afrikan Tähteä tuolla olkkarissa, valkaistut hampaat vilkkuen.
Oikeassa elämässä perheen yksi jäsen haluaa katsoa lätkää, toinen formulaa, kolmas pelata pleikkarilla, neljäs ommella ompelukoneella vaatteita, viides ruiskumaalata mopokypäräänsä ja kuudes harrastaa akrobatiaa. Nuo kun yhdistät yhteen paikkaan, samassa ajanhetkessä, niin voi morjens, siinä sitä on kakofoniaa ja vipinää...
Jokainenhan saa haluta vaikka mitä. Mutta jokainen huolehtikoot ja kantakoot vastuun omasta harrastamisestaan. Vai pitäisikö vaikka minun vaimon osallistua venettä varten varatun säilytystilan kustannukseen, jos tykkään harrastaa veneiden kunnostostusta ?
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuone tila tuhlataan usein heittämällä iso sänky keskelle huonetta ja 95% koko huoneen kuutioista jää käyttämättä, mm kaikki kaikki tila sängyn yläpuolella.
Avokeittiiö ei tosiaan sovellu lapsiperheille, kun kaikki meteli ja käry tunkee olohuoneeseen ja ne hirveät sotkut ja tiskikasat, mitä KAIKILLA lapsiperheillä on keittössä AINA, ne ovat ruma näky olohuoneessa.
Ai.
Mulla on 4v kaksoset ja 7v esikoinen, hirveää sotkua ja tiskikasoja ei tule kun on ollut tapana siivota heti kun sotkua tulee. En ole koskaan ymmärtänyt ajatusmallia missä paskaa kerrytetään röykkiöittäin, eikä se haittaa ketään "koska keittiön oven saa kiinni eikä kukaan näe"
Käry ei leviä kun liedessäkin on oma tuuletin. Ja avokeittiössä on helpompi vahtia lapsia samalla kun teet ruokaa. Monesti lapset haluavat osallistua, baarijakkaralta saarekkeella sekoittavat ruokia kattilassa ym.
Jos keittiö olisi suljettu koppi, en näkisi lapsia vaan kuulisin pelkästään äänet ja joutuisin jatkuvasti keskeyttämään kokkaamisen kun pitäis katsoa lapsien perään. En kyllä ikinä ottaisi erillistä keittiötä M42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas naurattaa tällä uudella ok-aluella kun on sata taloa ja kaikissa eri pohja :D
Poikkeuslupia haetaan, että "pohjaratkaisu toimisi paremmin". No miksei naapuri sitten tarvinnut samanlaista poikkeuslupaa!?
Yleensä ne talotoimittajien pohjat on tarkasti mietittyjä. Kannattaa ottaa se mieluummin kuin antaa vaimon säheltää "unelmien taloaan" pilalle.
Millä paikkakunnalla pitää hakea poikkeuslupaa huonejärjestyksen muuttamiseen talopaketin suunnitteluvaiheessa? Onneksi itse tein talon kuntaan, missä rakennusvalvontaa kiinnosti lähinnä sokkelin yp korko ja talon etäisyydet tonttirajasta.
Ei millään !
Huonejärjestystä on järkevä muuttaa ja vaihtaa kuin sukkia suunnitteluvaiheessa.
Mitään poikkeuslupaa ei siihen tarvi, haettassa uutta rakennuslupaa.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä juurikin. Oltiin puolison kanssa lyömässä kädet lämpöiseen paskaan, kun pyöriteltiin yhtä talopakettia, mikä näennäisesti olisi ollut ihan reilun kokoinen, mutta missään - ei missään kohtaa, ollut lämmintä varastotilaa. Eikä sitä saanut sijoiteltua mitenkään tuohon kaavamäärättyyn talomalliin. Missä kaikki kausivaatteet, matkalaukut, matot, varahuonekalut, joulukoristeet ym. säilytetään?
Meillä ne säilytetään talon sisällä 20m2 vaatehuoneessa, tyyliin walk in closet, mikä on täynnä kaappeja ym säilytystilaa. Siinä se on olohuoneen ja makuuhuoneiden vieressä ihan omana huoneenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuone tila tuhlataan usein heittämällä iso sänky keskelle huonetta ja 95% koko huoneen kuutioista jää käyttämättä, mm kaikki kaikki tila sängyn yläpuolella.
Avokeittiiö ei tosiaan sovellu lapsiperheille, kun kaikki meteli ja käry tunkee olohuoneeseen ja ne hirveät sotkut ja tiskikasat, mitä KAIKILLA lapsiperheillä on keittössä AINA, ne ovat ruma näky olohuoneessa.
Ai.
Mulla on 4v kaksoset ja 7v esikoinen, hirveää sotkua ja tiskikasoja ei tule kun on ollut tapana siivota heti kun sotkua tulee. En ole koskaan ymmärtänyt ajatusmallia missä paskaa kerrytetään röykkiöittäin, eikä se haittaa ketään "koska keittiön oven saa kiinni eikä kukaan näe"
Käry ei leviä kun liedessäkin on oma tuuletin. Ja avokeittiössä on helpompi vahtia lapsia samalla kun teet ruokaa. Monesti lapset haluavat osallistua, baarijakkaralta saarekkeella sekoittavat ruo
Meillä lapset saivat tulla keittiöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuonekin on niin rikkonaisia, että nr oikein huutaa:"tänne et 14" isompaa televisiota tuo."
Televisio 🤣🤣
Kuka alle 80 vuotias semmosta enää katsoo?
Hei haloo, 90 luku soitti ja pyysi telkkaria takaisin 💪🏿
Mukavampi sieltä on katsella kaikkea kuin joltain pieneltä kännykän tai läppärin ruudulta. Minä käytän isoa televisiota läppärin lisänäyttönä.
Meillä on telkka lähes aina auki. Niin on myös lapsilla ja lastenlapsetkin katsoo telkasta lastenohjelmia. Sekä mummot ja vaaritkin telkkaa katsoo. Eli ikähaarukka on 2- 89 v.
En ota kantaa siihen, minkä ikäisenä televisiota saa tai pitää katsoa. Sitä kuitenkin ihmettelen, kun jotkut ihmiset pitävät televisiota päällä lähes koko valveillaoloaikansa. Tulisin hulluksi sellaisessa taustamölyssä. No, minulla ei ole televisiota vaikka olen täyttänyt jo 70. Netistä näkee kaiken, mitä haluan seurata (Yle areena + YouTube + lehtien digiversiot).
Ja pyykkitelineelle ei ole sitä tilaa. Se seilaa milloin missäkin.
Jajuuei, kaikkea ei voi laittaa rumpuun.
Miksi ei sitä paria neliötä voi käyttää pyykinkuivaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä, että sinä et ymmärrä sitä että asiakas voi halutessaan muuttaa sitä pohjaa.
Mä teetin pari vuotta sitten pakettitalon, vaihdoin sisäseinien paikkaa, neljästä pienestä huoneesta teetin kolme vähän isompaa, keittiö uusiksi jne yms.
Onnistuu, kun avaa suunsa ja pyytää.
Pointti taisi olla siinä, että ne valmiit pohjat on ihan perseestä. Eikö ole enää rohkeutta suunnitella järkeviä pohjaratkaisuja?
Jokainen ostaja on omalla tavallaan erilainen. Se mikä on sinun mielestä järkevä, voi monen muun mielestä olla päin naisen genitaalia ja päinvastoin.
Jos neliöitä riittää, paras ratkaisu olisi oma mediahuone, jonne voisi viritellä pari riviä oikeita leffanojatuoleja.