Ihmettelen talopakettien valmiita pohjapiirroksia.
Makuuhuoneet ovat todella pieniä koirankoppeja, kyllä varsinkin lapset tekevät huoneissaan muutakin kuin nukkuvat. Ja ihan kaikissa on avokeittiö, eikä lämmintä säilytystilaa lainkaan, esim vaatehuoneita.
Jos valitset jostain mallista enemmän neliöitä, niin makuuhuoneiden koko pysyy pienenä, sen sijaan tämän avokeittiö-olohuone yhdistelmän koko kasvaa valtavaksi halliksi.
En tajua.
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Jos joku löytää valmiin talomallin jossa on keittiö niin kertokaa ihmeessä! Huvikseni sellaista etsin.
Oletko oikeasti edes katsellut talopaketteja? Älvsbytaloilla näytti olevan useita. Ai niin,ei saa olla Älvsby, vaikka katseletkin vain huviksesi. Monilla muillakin on pohjia, joissa keittiön voi erottaa omakseen vain yhden seinän lisäämällä. Jos ei siihen ole varaa, tuskin on taloon muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä, että sinä et ymmärrä sitä että asiakas voi halutessaan muuttaa sitä pohjaa.
Mä teetin pari vuotta sitten pakettitalon, vaihdoin sisäseinien paikkaa, neljästä pienestä huoneesta teetin kolme vähän isompaa, keittiö uusiksi jne yms.
Onnistuu, kun avaa suunsa ja pyytää.
Samaa mietin mutta tässähän ollaankin vain ihmettelemässä eikä ostamassa mitään.
Valmispaketeissa on just semmosia pohjia, mitä massat haluaa. Tuulipuvuissa suhisteleva Corolla-kansa siis lähtökohtaisesti haluaa postimerkin kokoisia makkareita ja "luksuksena" ison olohuone-keittiö combon.
just, ja me rakenus alan ammattilaiset mielellään tehdään niitä olohuone-keittiö comboja, koska ne on suosittuja, ne on muotia ja ne on tätä päivää, ja niissä rakenus urakoitsia säästää yhden seinän!
t: rakenus urakoitsia
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä, että sinä et ymmärrä sitä että asiakas voi halutessaan muuttaa sitä pohjaa.
Mä teetin pari vuotta sitten pakettitalon, vaihdoin sisäseinien paikkaa, neljästä pienestä huoneesta teetin kolme vähän isompaa, keittiö uusiksi jne yms.
Minä puolestani ihmettelen, että toimivan pohjan saa vain erikseen sopimalla. Voisivat laittaa tarjolle valmiiksi muitakin vaihtoehtoja kuin sen saman joka on kaikilla. Eihän toisenlaisen vaihtoehdon esilläpito nettisivuilla juuri mitään maksa. Eikäole järkeä suunnitella esimerkiksi toimivaa keittiötä joka kohteeseen uudestaan ja erikseen.
Mitä olen katsonut noita asuntomessuohjelmia ja uusien talojen esittelyä niin nykyään tosiaan on vallalla konsensus ettei nukkumiseen tarvita neliöitä vaan siihen yhdessäoloon joka tapahtuu seurakuntatalon typpisessä yhdistetyssä olohuone eteinen keittiö kombossa.
Minua taas naurattaa tällä uudella ok-aluella kun on sata taloa ja kaikissa eri pohja :D
Poikkeuslupia haetaan, että "pohjaratkaisu toimisi paremmin". No miksei naapuri sitten tarvinnut samanlaista poikkeuslupaa!?
Yleensä ne talotoimittajien pohjat on tarkasti mietittyjä. Kannattaa ottaa se mieluummin kuin antaa vaimon säheltää "unelmien taloaan" pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin mutta tässähän ollaankin vain ihmettelemässä eikä ostamassa mitään.
Valmispaketeissa on just semmosia pohjia, mitä massat haluaa. Tuulipuvuissa suhisteleva Corolla-kansa siis lähtökohtaisesti haluaa postimerkin kokoisia makkareita ja "luksuksena" ison olohuone-keittiö combon.
just, ja me rakenus alan ammattilaiset mielellään tehdään niitä olohuone-keittiö comboja, koska ne on suosittuja, ne on
Jälleen kerran: Et sinä säästä siinä yhden yhtä seinää, kun olet siirtänyt sen keskelle makuuhuonetta.
Valmistaloissa ei ollut yhtään meille sopivaa pohjaa, siksi arkkitehti teki meille sopivan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen katsonut noita asuntomessuohjelmia ja uusien talojen esittelyä niin nykyään tosiaan on vallalla konsensus ettei nukkumiseen tarvita neliöitä vaan siihen yhdessäoloon joka tapahtuu seurakuntatalon typpisessä yhdistetyssä olohuone eteinen keittiö kombossa.
Konsensuksessa pelataan Afrikan Tähteä tuolla olkkarissa, valkaistut hampaat vilkkuen.
Oikeassa elämässä perheen yksi jäsen haluaa katsoa lätkää, toinen formulaa, kolmas pelata pleikkarilla, neljäs ommella ompelukoneella vaatteita, viides ruiskumaalata mopokypäräänsä ja kuudes harrastaa akrobatiaa. Nuo kun yhdistät yhteen paikkaan, samassa ajanhetkessä, niin voi morjens, siinä sitä on kakofoniaa ja vipinää...
Hoivakotiasukit asukoon hoivakodeissa, jossa heitä sitten pyörätuoleilla ja moottorisängyillä siirrellään tarpeen tullen. ;)
Talopakettivalmistajille on edullista tehdä pieniä huoneita ja mahdollisimman vähillä varusteilla, kuitenkin otetaan mahdollisimman kova hinta.
Talothan on nykyisin riisuttu kaikesta mahdollisesta, jos vertaa esim. 90-luvun pakettitaloihin: oli erillistä keittiötä, vaatehuonetta, käytävän pätkää, jonka varrelta avautuivat ovet tilaviin makkareihin. Oli L:n mallista, kulmaa ja vinkkeliä. Nykytalot ovat tasan suorakaiteen muotoisia, kodinhoitohuoneen yhteydessä olevasta vaatehuoneista saa vain haaveilla. Kyseiset talot ovat kamalia perheellisille, jossa on henkilöitä, jotka haluaisivat myös omaa rauhaa. Nykytaloissa sitä ei ole.
Toivottavasti rakennat paremmin kuin kirjoitat.
Hyvä aloitus ap:llä. Asunnot rakennetaan parhaimmillaan sadoiksi vuosiksi. Kuitenkin lähes ihmis iän.
Kutsun näitä asuntoja pömpeleiksi. Säilytystilat on täysin riittämättömät. Makuuhuoneet makuu soppeja.
Minua haittaa kaikkein eniten se, että ulkoseinällä sijaitsevista kylppäreistä, saunasta, alkovista tai vaatehuoneesta puuttuvat tuuletus ikkunat. Se on jo rikos.
Ikkuna pinta-alaa saisi olla paljon. Haluan käydä suihkussa mieluimmin isossa ammeessa (160 x 85 cm) , en ikimaailmassa lattialla. Vähintään suihkukaappi, jossa on pohja, ei siis lattialla.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän ihmettelet.
Älä huijaa itseäsi, sä et koskaan osta etkä rakenna omaa, sä vain ihmettelet. Makaat sohvalla työttömänä ihmettelemässä vielä silloinkin kun kuolet infarktiin sipsipussi kädessä.
Jokainen ihminen voi vapaasti katsella talomalleja, vaikkei aikoisikaan ostaa. Mikä natsipäällikkö sinä kuvittelet olevasi?
Tärkein vaatimukseni: käytännöllinen!! Eli toimiva pohjaratkaisu, helppo siivota, ei hukkaneliöitä ja riittävästi säilytystilaa (esim. isovanhempieni kerrostaloasunnossa oli kaapistot lattiasta kattoon). Makuuhuoneeni ikkuna itään ja olohuone etelään tai länteen. Tarpeeksi suuri eteinen, josta pääsy keittiöön. Eteisessä myös tilat talvivaatteiden kesäsäilytykseen ja WC plus kokomittainen peili.
Seuraavaksi: hyvä eristys ja toimiva tuuletus.
Kolmanneksi: lattialämmitys, isot ikkunat ja korkeat huoneet.
Neljänneksi: kotoisa ja silti tyylikäs sisustus.
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö on meikäläiselle "ei missään tapauksessa" paitsi ehkä jos sattuisi ostamaan vanhanaikaisen maalaistalon, jossa on tupa.
Avokeittiö on käyttökelpoinen ja toimiva vain entisajan pohjalaistaloissa, joissa isossa tuvassa oli myös hellat, tiskipöytä ja kaapit. Siellä ei tuntunut ahtaalta. Tilaa oli toisin kuin nykyisissä taloissa.
Nykytaloissa toimiva ratkaisu on sellainen, että keittiö on hieman erillään ja sivussa olohuoneesta, jolloin aivan kaikki ei näy olohuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten ihmettelin, että kuka kotitalousasuoista ymmärtämätön noita uusia omakotitaloja oikein suunnittelee? Valtaosassa näissä avokeittiöhirvityksissä keittotilat olivat ahdettu tilan perimmäiseen nurkkaan. Taloon tultua saisi kauppakassien kanssa marssia olkkaritilan läpi, ennen kuin saavuttaa jääkaapin. Samoin oli talohirvityksiä, joissa keittotilat oli ahdettu sisäänkäyntiin nähden ylempään kerrokseen, hilaapa siinä ruokakasseja rappuja ylös alvariinsa.
Monesti yläkerrassa etenkin rinnetalossa on ne paremmat käytössä olevat tilat. Ja alakertaan mennään kun poistutaan talosta.
Meillä toinen talo oli näin. Yläkerrassa ns aikuisten tilat (master, keittiö, olohuone, wc, terassit). Maisemien maksimointi oli ajatuksena.
Ja t
Porrashissejä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia olemme suunnitelleet 3 taloamne itse. Saatiin juuri mitä haluttiin.
Kaikissa isot enemmän tai vähemmän avoimet keittiöt (meille ihan "must"), makuuhuoneiden koot ja sijoittelut kuten haluamme, ikkunoita enemmän kuin pakettitaloissa (esim makuuhuoneissa 1 iso + kulman toisella puolella kapeampi - moninkertaistaa valon määrän huoneissa)! Enemmän vessoja ja kylpyhuoneita siellä missä tarvitaan jne
Miksi kolme, jos kerran itse saitte suunnitella haluamanne? Eikä silti mennyt nappin ekalla, eikä vielä tokalla yrittämällä?
Mä tiedän pariskunnan joka rakensi myös kolmannen talon. Kaksi aiempaa myivät kahden vuoden asumisen jälkeen voitolla pois. Nykyinen taitaa jäädä loppuelämän kodiksi.
Unelmataloa ei saa mukaan, kun muuttaa töiden perässä paikkakuntaa ja yksi taloista on kakkoskoti .
T. Kolmen talon rakentaja.
Vierailija kirjoitti:
Valmistaloissa ei ollut yhtään meille sopivaa pohjaa, siksi arkkitehti teki meille sopivan.
Tämä.
90% pakettitaloista on tasamaalle.
Kun onkin rinnetontti, eri ilmansuunnat tai kulku pihalle eri puolelta siihen ei mitö vaan taloa tyrkätä.
Tai no - olen nähnyt muutaman ja ne on ihan hanurista!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nämä kommentit, miten avokeittiö-olohuone on hirveä, pohja ihan kauhea ja makkarit vääränmallisia jne..
Nyt on nyt ja ennen oli ennen. Elämä on ihan erilaista kuin 60/70-luvulla, ja asunnot tietysti suunnitellaan 2020-luvun tarpeisiin. Ja toisekseen, kuinka moni aidosti osaisi itse tehdä paremman pohjapiirustuksen - mukaanlukien mitä piilossa olevalle tekniikalle täytyy varata tilaa. Sitä on nykyvaatimusten takia ihan eri tavalla kuin 40 vuotta sitten. Olen pari kivitaloa rakennuttanut viime vuosina - onneksi palkatun arkkitehdin johdolla - joten jotakin pientä kokemusta asiasta on.
Jos joku haluaa elää ja asua kuin ennen, niin ei hätää: näitä 50-70-luvun ihanuuksia on koko maa pullollaan, ja niistä voi valita ihan mikä vain tuntuu parhaalta. Eivätkä maksa paljon mitään uusiin verrattuna. Ja ihan syystä.
Kun me aikoinaan etsittiin taloa, skipattiin k
Totta. Maksettiin kakkoskodin suunnitelmasta ja yhtään meidän toivetta ei huomioitu. Tärkeintä oli, miltä talo näyttää järvelle
Meidän mielestä talosta pitää näkyä järvelle, mutta talon ei pidä sinne näkyä. Oman suunnitelman mukaan saatiin haluamamme talo.
Ei johdu tuosta, vaan johtuu siitä, että edellinen emäntä on itse ruoanlaittotaidoton. Hän tarvitsee vieraatkin apuun ruokiensa laittamiseen. Tuo trendi on ikävällä tavalla levinnyt ensin pizzataksien ja myöhemmin Woltin myötä.