Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen äitini omaishoitaja. Miten kestäisin sen, että välillä on koko päivän peloissaan ja ahdistunut ja jatkuvasti kyselee. (Muisti heikentyy

Vierailija
30.08.2025 |

Järjellä ymmärrän, että hänellä on välillä sen vuoksi ongelmaa ja pelkoa, kun hän ei käsitä, missä on (oma pitkäaikainen kotinsa) tai kuka minä olen. Kun menen välillä yleiseen huoneeseen, huutelee, että tule tänne, pelottaa. 

Välillä on paljon hyviäkin päiviä, jolloin ei ole noin takertuva, mutta miten selvitä näistä rasittavista päivistä. 

Hänellä on huono kuulo. Kaikki pitää sanoa kovalla äänellä. Kuulolaitetta en enää hänelle laita kuin tärkeissä tilanteissa, sillä on vaara, että joutuu roskiin. 

Viime yön hän huusi koko yön noin puolen tunnin välein, että siivotkaa mun huone ja miksi ei kukaan siivoa huonettani, missä viipyy siivous. Sitten nukahti ja sama alkoi taas. 

Aamulla veti sängystään kaikki suojukset pois (yhtä lukuun ottamatta, onneksi). Lakanat ja kaikki lattialle, kun ovat kuulemma jonkin aiemman potilaan likaiset lakanat. Sitten alkoi jankuttaa, että viekää minut sinne, mistä tänne haittekin. 

Miten jaksaisin olla kärsivällinen? Koen itsesyytöksiä, kun olen välillä aika epäkohtelias, kun rasitus. 

Kyllä on sitten paljon parempiakin muistipäiviä. Kyllä hän muistaa suomen presidentin ja mikä viikonpäivä on jne. Eli ei ole täysin muisti mennyt. Tää on ehkä ennemmin sekavuutta. 

Eilen juttelin asiasta psykiatrin kanssa. Ei oikeastaan ollut mitään uutta neuvoa. Rauhoittava lääkitys hänellä on ennestään. (Vakava masennus jo 30 vuotta)

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita radio hänen sängyn viereen, ja sieltä kanavaksi RadioDei, ja hän saaa kuunnella vaikka virsiä keskellä yötä hiljaisella kun sinä nukut toisessa huoneessa. Laita Raamattu viereen ja hän saa lukea sitä, tai sinä luet hänelle sitä ääneen, evankeliumeja. Rukoilette yhdessä iltarukouksen, Isämeidän, jospa se auttaa

Vierailija
82/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vielä, omaa hyvinvointia on myös pakko miettiä. Jos pitempään oma elämä on pelkästään omaishoitajana eikä muuta ole, jaksa tai pysty olemaan niin romahdat nopeammin ja pahemmin. Onko edes vanhusten päivätoiminta joskus mahdollista? 

Tsemppiä, arvostan paljon että hoidat ja huolehdit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita radio hänen sängyn viereen, ja sieltä kanavaksi RadioDei, ja hän saaa kuunnella vaikka virsiä keskellä yötä hiljaisella kun sinä nukut toisessa huoneessa. Laita Raamattu viereen ja hän saa lukea sitä, tai sinä luet hänelle sitä ääneen, evankeliumeja. Rukoilette yhdessä iltarukouksen, Isämeidän, jospa se auttaa

Hänellä on huono kuulo. Jos jättäisi radion yöksi päälle, se kuuluisi naapureillekin. Emme käytä enää radiota. Telkkariin on kuulokkeet ja sitä katselee ja kuuntelee istuen. 

Isäni kuoleman jälkeen seurakunnasta pappi soittaa hänelle 3 kuukauden välein. Se on hänelle hyvä asia, mutta unohtuu nopeasti. 

Vierailija
84/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin rohkaisen että ei pidä pelätä hoivapaikkoja, niitä on hyviäkin, jos vain paikan saa! Äitini kuoli tänä vuonna, asui sitä ennen pari vuotta muistisairaiden ympärivuorokautisen hoivan yksikössä. Säätiön pyörittämä paikka, josta kaupunki ostaa hoivapaikkoja. Siellä oli pääosin tosi kivat hoitajat ja vanhukset siistejä, nostettiin aina päiväksi ylös, tarvittaessa autettiin syömisessä, oli päivällä pientä ohjelmaa aina jne. Toki esim ulkoiluttamiseen hoitajilla ei ollut paljon aikaa eli se jäi läheisten käyntien varaan. 

Kun vain löytäisin hyvän hoivapaikan. Viiden tutun tai sukulaisen vanhemmat on olleet huonossa hoivassa. On ollut järkyttäviä laiminlyöntejä ja käydessä on ollut vaikea kommunikoida hoitajien kanssa kielisyistä. 

Pari esimerkkiä: yksi kuoli laiminlyönniin seurauksena. Ja hoitajat valehtelivat huoneessa käynneistään. (Omainen tiesi, koska oli siellä tunteja joka päivä.) Toinen oli isossa hoivapaikassa, jossa hoidettiin kuin tehtaassa liukuhihnalla. Lähes pelkkiä kielitaidottomia. Kolmas oli tapaus, jossa omainen sanoi hoitajille, että vanhempansa on selvästi nyt nopeasti kuolemassa ja vaati saattohoitopäätöstä. (Tää omainen on itsekin alaa sivuavassa työssä) Sanoi nähneensä monta kuolevaa. 2 hoitajaa oli kopissaan ja sanoi, että ei se mihinkään kuole. Lääkärikin kävi pari päivää sitten siellä palvelutalossa katsomassa potilaat. Käskivät omaisen lähteä pois. Ja kuitenkin: vanhus kuoli parin tunnin kuluttua. 

Painehaavoista ei kukaan tuttu ole sanonut mitään, mutta lääkäri sanoi sellaisten olevan yleisiä hoivalaitoksissa. 

Ehkä mulla on liian huono kuva. Voi olla, että sattumoisin tunnen vain näitä hoivaan pettyneitä omaisia. 

Ap

Vierailija
85/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samansuuntaisia kokemuksia hoivakodista myös täällä. Perushoitokin ihan retuperällä. Henkilökunta vaihtuu tiheään. Jos kysyy jotain omaisen hoitoon tai terveyteen liittyvää, kukaan ei tiedä. Ja paljon muuta mistä ei viitsi edes kirjoittaa.

Vierailija
86/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin hoivakoteihin noin vaan mennä. Ei vaikka ei pärjäisi. Viisi kertaa päivässä käy hoitaja, lääkärin todistus ja toiminta-arvio.

Vierailija
87/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samansuuntaisia kokemuksia hoivakodista myös täällä. Perushoitokin ihan retuperällä. Henkilökunta vaihtuu tiheään. Jos kysyy jotain omaisen hoitoon tai terveyteen liittyvää, kukaan ei tiedä. Ja paljon muuta mistä ei viitsi edes kirjoittaa.

Kirjoita myös siitä paljon muusta, mitä tiedät. 

Ap

Vierailija
88/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oliko äidilläsi sitä muistisairausdiagnoosia ja siihen lääkitystä? Mun äidilläni alz.lääkitys auttoi paljon, sairauden alkuvaiheessa hän vielä ja lääkityksen aloitettua muutos hyvään suuntaan oli aivan selkeä. Ekasta lääkkeestä tuli vatsa löysälle mutta lri vaihtoi toiseen jota sietää ilman sivuvaikutuksia.

Muistisairausdiagnoosi auttaa siinä kohtaa kun alkaa järjestämään esim kotihoidon apuja. Oletko äitisi virallinen omaishoitaja? 

Vierailija
89/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko äidilläsi sitä muistisairausdiagnoosia ja siihen lääkitystä? Mun äidilläni alz.lääkitys auttoi paljon, sairauden alkuvaiheessa hän vielä ja lääkityksen aloitettua muutos hyvään suuntaan oli aivan selkeä. Ekasta lääkkeestä tuli vatsa löysälle mutta lri vaihtoi toiseen jota sietää ilman sivuvaikutuksia.

Muistisairausdiagnoosi auttaa siinä kohtaa kun alkaa järjestämään esim kotihoidon apuja. Oletko äitisi virallinen omaishoitaja? 

Olen virallinen. Kysyin geriatrilta siitä lääkityksestä, niin sanoi, että voi tulla ripuli ja sitten alkaa huono kierre. Suositteli sitä muistisairaille tarkoitettua lisäravinnejuomaa, joka on käytössä. 

Ap

Vierailija
90/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen virallinen. Kysyin geriatrilta siitä lääkityksestä, niin sanoi, että voi tulla ripuli ja sitten alkaa huono kierre. Suositteli sitä muistisairaille tarkoitettua lisäravinnejuomaa, joka on käytössä. 

Ap

Siis ei ole käytössä lääkitystä muistisairauteen? 

Vierailija
91/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista jos ei geriatri määrännyt muistisairauslääkettä vaan lisäravinnetta??

Vierailija
92/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei menetettyä muistia juurikaan voi takaisin saada. Alzheimertyyppiselle dementialle tavallista on asioiden toistelu jopa muutaman minuutin välein.

Kyllä sitä oppii silti vastailemaan rauhallisesti. Pidä itsesi kunnossa. Olet hyvä ihminen, kun huolehdit äidistäsi.

Vierailija
93/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut lähinnä kokemus siitä, että hoivakotiin on äärettömän vaikea päästä. Isä pääsi vasta viimeiseksi kuukaudekseen, hoito oli hyvää. Samoin äiti on nyt vihdoin hoivakodissa, taustalla kotona kaatumiset / sekavuus, harhaluuloisuus ja lopulta liikuntakyvyn menetys. Hoito on hyvää. 

Vierailija
94/111 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geriatrilla voisi vielä käydä lääkitystä katsomassa. 

Vierailija
95/111 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin sairaus havaittiin  1v 4kk sitten, oli hullunmylläkää kun touhotti raha asioistaan joita kuvitteli, kaatui ja joutui ( pääsii )  geriatrian osastolle jossa diagnosoitiin vaskulaarinen dementia, sai kotihoidon 4 kertaa päivässä, ruokapalvelun, mä vein välipalat, maidot. melko nopeasti sairaus eteni, nyt on palvelukodissa, oli sitä ennen 3kk sairaalassa kun kävelytaito katosi. 

Vierailija
96/111 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelen äidilläni olevan ainakin vaskulaarityyppistä dementiaa, sillä hänellä on ollut kauan sitten 2 aivoinfarktia, tosin lieviä. Hänellä on siihen kyllä estolääkitys (orisantin). 

Kävi omatoimisesti 10 vuotta sitten kuvauttamassa aivonsa yksityisellä magneetilla. Neurologi ei maininnut mitään alkavasta dementoasta ainakaan pitkässä lausunnossaan. Saattoi siinä olla jotain ikääntymismuutosta, mutta oli katsonut sen ikään kuuluvaksi. Muistan yhden lauseen sanatarkasti: "muistialueet hyvät". 

Olen ymmärtänyt, että alzheimer näkyy jo kauan ennen oireita. 

Ap

Vierailija
97/111 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin sairaus havaittiin  1v 4kk sitten, oli hullunmylläkää kun touhotti raha asioistaan joita kuvitteli, kaatui ja joutui ( pääsii )  geriatrian osastolle jossa diagnosoitiin vaskulaarinen dementia, sai kotihoidon 4 kertaa päivässä, ruokapalvelun, mä vein välipalat, maidot. melko nopeasti sairaus eteni, nyt on palvelukodissa, oli sitä ennen 3kk sairaalassa kun kävelytaito katosi. 

Millä tavalla kävelytaito katosi sun äidillä? Pikku hiljaa vai äkillisesti? Mietin, kun mun äiti on alkanut kaatuilla kerran viikossa. 

Ap

Vierailija
98/111 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten kukaan kestää hoitaa pitkälle edennyttä muistisairasta omaishoitajana. Hoitohenkilökuntakin on monta kertaa stressaantunut näissä dementiapaikoissa.

Vierailija
99/111 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten kukaan kestää hoitaa pitkälle edennyttä muistisairasta omaishoitajana. Hoitohenkilökuntakin on monta kertaa stressaantunut näissä dementiapaikoissa.

En taida pystyäkään sitten kun dementia on pitkälle edennyt. Toistaiseksi hoidan. 

Ap

Vierailija
100/111 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää irtisanoa sun omaishoitajuus, sitten on helpompi saada hoitopaikka. Mun äidillä ALS ja sanottiin että voi kun sun äidillä olisi Alzheimer niin paikkoja olisi paljon mitä hakea.

ALS potilaita juuri kukaan ei pysty vastaanottamaan. Joten minäkin hoidan parin tunnin yöunilla äitiäni, nyt liikkuu enää yksi käsi vähän, muuten liikkumaton. On muuten raskasta yrittää hoitaa yksin potilasta, joka on täysin flegmaattinen. Sun äitis sentään käy yksin vessassa, suihkussa sun muuta. Mut joo ota yhteys omaishoitoon, katkase se ja hae hoitopaikkaa.