Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytäntö, että sairasilmoitus pitää tehdä soittamalla. Miksei viesti riitä?

Vierailija
30.08.2025 |

Se puhelu on jotenkin nöyryyttävä teatteri.  

"köh köh niisk..mä olen vähän kipeä..niisk..

"vai niin."

"köh mut kai mä sillai voisin kokeilla että onnistuuko, jos toi käsi vaan pysyy paikallaan eikä irtoo.."

"no eiköhän tehä nyt niin, että oot saikulla tän ja huomisen."

Miksei tätä voisi hoitaa viestillä?  "Moi, olen kipeä. Kuume.".  Aikuisiahan tässä ollaan?

Kommentit (177)

Vierailija
141/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma auraton migreenini ei ole koskaan tullut sellaisena hyökyaaltona päälle, etten olisi ehtinyt ilmoittaa töihin ennen toimintakyvyn menetystä. Jos tilanne olisi se, että pomolle ei voisi sillä hetkellä vielä soittaa, laittaisin viestin että tilanne on tämä ja soitan heti kun pystyn. Minusta lähtökohtaisesti on helpompi soittaa se ihan sama "moi, olen kipeä ja ainakin tänään pois", sen sijaan että kirjoittaisin saman viestillä. Ja minä kuitenkin olen jossain määrin puhelinkammoinen. Soittaminen ja vastaaminen on kuitenkin sellainen kansalaistaito, mikä kannattaa jokaisen opetella, ettei joudu syrjäytymisvaaraan. 

Jahas sulla on sitten joku kellotettu migreeni, joka alkaa vasta työvuoroihin sopivasti.

Migreeni voi alkaa kesken yöunienkin tai ihan milloin vaan ja puhuminen voi sattua tai suusta tulla ihan hassusti sanoja. Ite laitan mielummin viestin kuin soitan. Eikä ne pomot aina vastaa. 

Tosin Ite en oo ollu migreenin takia koskaan töistä saikulla. 

Vierailija
142/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut saikulla parin vuoden sisään 3 kertaa. Joka kerta sama hiton rumba. Soitan olevani kuumeessa, pomo käske soittamaan seuraavana päivänä uudelleen lisää saikkua. Tai ohjaa työterveyteen, josta sitten kirjoitetaan pidempi saikku kuin olisi alunperin ollut edes tarpeen. Älytöntä kyykytystä jonka ymmärtää kestosaikuttelijoiden kohdalla. Ja esihenkilön luvalla saisi olla 5 päivää ilman todistusta, silti täytyy kyykyttää. Työterveyden kanssa sitten saa selvitellä, miksi ottaa sinne yhteyttä vaikka esihenkilö olisi voinut poissaolon myöntää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se viesti varmaan riittäisikin, jos työ on sellaista, ettei kenenkään päivän poissaolo edellytä mitään välittömiä toimenpiteitä.

Mutta kuten tässä onkin jo monta kertaa tullut ilmi, on myös sellaisia töitä, missä jonkun poissaolo edellyttää nopeaa reagointia. Silloin se puhelu on yleensä nopein ja varmin tapa asia hoitaa ja se sairastunut työntekijäkin tietää heti, että tieto on vastaanotettu ja sitä voi kömpiä rauhallisin mielin sänkyyn lepäämään.

Eikä siitä mitään teatteria tarvitse tehdä, sen kun soittaa ja sanoo suoraan että olen sairaana enkä pysty tulemaan töihin.

Vierailija
144/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina ihmettelen myyttiä sarjasaikuttajista. Suurin osa suomalaisista vaikuttaa olevan pikemminkin sellaisia puolikuntoisena tai sairaana kuumeessa väkisin töihin meneviä, jotka tartuttaa sen muihin, jotka sitten joutuu olemaan saikulla näiden malttamattomien takia. Tätä vois pikemminkin tutkia, paljonko työnantajille maksaa lopulta se, kun joku tulee väkisin sairaana töihin tartuttamaan muut. Säästääkseeen yhden päivän salkkua eikä tajua, että sitten tulee vaan enemmän työpaikalla poissaoloja. Aivan älytöntä. Ja se tietty maksaa niille työntekijöillekin kun pitää hakea lääkettä ym. apteekista/kaupasta. 

Ja joillakin aloilla tulee ne sairaudet ihan sieltä töistä. Niistä pitäis saada jotain korvausta. 

T. Kasvatusalalla

Vierailija
145/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen myyttiä sarjasaikuttajista. Suurin osa suomalaisista vaikuttaa olevan pikemminkin sellaisia puolikuntoisena tai sairaana kuumeessa väkisin töihin meneviä, jotka tartuttaa sen muihin, jotka sitten joutuu olemaan saikulla näiden malttamattomien takia. Tätä vois pikemminkin tutkia, paljonko työnantajille maksaa lopulta se, kun joku tulee väkisin sairaana töihin tartuttamaan muut. Säästääkseeen yhden päivän salkkua eikä tajua, että sitten tulee vaan enemmän työpaikalla poissaoloja. Aivan älytöntä. Ja se tietty maksaa niille työntekijöillekin kun pitää hakea lääkettä ym. apteekista/kaupasta. 

Ja joillakin aloilla tulee ne sairaudet ihan sieltä töistä. Niistä pitäis saada jotain korvausta. 

T. Kasvatusalalla

Lisäksi kun menevät malttamattomina töihin ja tartuttavat muihin, ne töihin tulevat joutuu tekemään entistä kovemmin hommia ja sitten sairastuvat helpommin itekin tautiin. 

Vierailija
146/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Kasvatusalalla

Tulevat töihin juuri niiden sarjasaikuttajien luoman leimautumisen pelon vuoksi.  Kyseessä on ihan oikea ilmiö. Joillekin tuntuu iskevän aina kaikki pöpöt perjantaisin, maanantaisin ja lomien jälkeen. Ja jos ei itselle iske, niin lapselle kyllä.  

Vierailija
147/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kasvatusalalla

Tulevat töihin juuri niiden sarjasaikuttajien luoman leimautumisen pelon vuoksi.  K

Ja höpöhöpö. Oon ollu monessa paikassa, missä tällaisia sarjasaikuttajia ei ole. Tai oikeastaan en tiedä, onko missään ollut. Ja silti sama meininki. 

Ja on ihan tyypillistä, että sairastumiset alkaa lomien aikoihin. 

Ite sairastunut usein perjantaina. Kerropa mitä hyötyä siitä on, jos omalla ilmoituksella sais olla 3 päivää pois? Siinä menettää ne 2 omailmoituspäivää ja sen lisäksi viikonloppuvapaa menee sairastaessa. Usein pe on myös lyhyin päivä. Eli työntekijän näkökulmasta perjantai on tympeä päivä sairastua. 

En oo tajunnu tota "seurataan kuka sairastuu maanantaina"-systeemiä. Luulis että tollasta seurattaisiin vasta sitten, jos on muitakin merkkejä esim. alkoholismista tai vastaavasta. 

Miksi ihminen saa sairastua vain ti-to? 

Vierailija
148/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pomo kanssa kyykyttää alaisia. Pitää soittaa, vaikka olisi kuinka sairas. Sitten vielä epäillään, onko oikeasti sairas. Sitten kerrotaan, kuinka muut joutuvat nyt joustamaan, kun olet sairas. Syyllistämistä yms. 

Vierailija
149/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Äänestä kuulee, onko oikeasti kipeä 🤧

Myös selkäkipu tms? Kuume ilman nuhaa? Vatsatauti?

Vierailija
150/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti vain tajuton ihminen ei voi soittaa ilmoittaakseen että on sairas, isompi työ se on sairaana viestejä kirjoitella, esim kovassa pääkivussa tai kuumeessa kun ei tahdo edes nähdä mitä tekee. Turha siis yrittää "kun ei pysty pää pipi mutta viestin voin kirjoittaa" 

Vierailija
151/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin mutta alkaisin painelemaan nappeja ja huutaisin haloo, haloo, ei kuulu, haloo, iskisin luurin korvaan ja laittaisin viestin perään.

Vierailija
152/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli työssä työterveysasema, jonne oli helppo soittaa. Hieman ärsyttävää oli se sama litania: Lepää ja juo jotain lämmintä. Paras  oli kun soitin oksennustaudista, siis ihan oikeasta sellaisesta, niin sh ohjeisti: (100% totta) Ei kannata mitään rasvaista ja raskasta syödä syödä kuten pizzaa ja hampparia. Ihana neuvo. Hyvä kun vesi edes pysyi sisällä. 

No mutta hyvin tuo toimi siinä mielessä, että yleensä ei ollut ruuhkaa ja sai jonkun nopeasti langan päähän. Soitolla sai sen 3 päivää keskimäärin. 

Tekstareita ei varmasn haluta, koska on äärimmäisen tärkeää, että sh pääsee arvioimaan onko sinulla tarvetta sairaslomaan oireiden perusteella? On myös ehkä tarpeellista saada niitä ohjeita siihen flunssaan? Tuo oli sitten sarkasmia. 

Periaatteessahan miksei tekstari voisi toimia, jos muutenkin saikkua annetasn puhelun perusteella esim. flunssiin. Epäselvät tapaukset, joita  ei itse osaa arvioida esim. saikun tarpeellisuutta tai kaipaa muita ohjeita, voisivat kysellä  ja soittaa. Loppujen lopuksi nimittäin varmaan  äärimmäisen harvinaista on tilanne, missä sh sanoisi langan päässä; et saa jäädä sairaslomalle esim. jos flunssasta kyse? 

Mitä tulee siihen, että pitää kuulostaa flunssaiselta tuskin senkään perusteella saikkuja annetasn. Esitykset köhimisineen on tyhmiä. Toisaalta monilla on flunssassa flunssainen ääni ilman mitään esitystäkin. Miten se vaikuttaa saikkuun, enpä tiedä.Tuskin kielletään saikku silläkään perusteella, että henkilö ei kuulostanut kovin flunssaiselta. Se että kuulostaa kovin flunssaiselta voi vaikuttaa ehkä myötätuntoon tai vaikka saikun pituuteen? Ja jos tuttu kuten työkaveri, niin onhan siinä se uskottavuus tekijä myös eli vaikuttaa siltä, että ei ainakaan ole feikkisaikku. Kyllä tuollsiset varmaan käy joidenkin mielessä, jos on useasti flunssa saikulla?   Jos flunssan pitäisi todistaa, ei siihen puhelu riitä, vaan  pitäisi sitten tarkistaa itse henkilö. 

Hieman holhoamista soittelu on, mutta tuossakin asiassa saattaa tulla lisää niitä huijareita, jos liian mukavaksi ja helpoksi tehdään asiat, joten voihan tuokin olla yksi syy siihen, että tekstarit ei kelpaa. 

Sen sijaan työkavereille tai pomolle pitäis kelvata tekstari sillä ehdolla, että jos ei saa kuittausta siihen henkilön on soitettava. Ei ole reilua, että sairaana pitää soitella useaan paikkaan ja roikkua vielä linjoilla. Joissain paikoissa joudut jonottamaan ensin työterveyshuoltoa ja sitten vielä soittelemaan työkavereille. 

Pomon töytyy vaan tietää kuinka kauan olet saikulla. Muu ei kuulu hänelle, joten miksei ilmoitusluonteinen tekstari  riittäisi? 

Vierailija
153/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Äänestä kuulee, onko oikeasti kipeä 🤧

Migreenikohtauksessa on vaikeaa puhua. Migreenipotilailla on muutenkin korkeampi aivoinfarkiriski. Joku voi tulkita migreenikohtausta potevan sammalluksen humalaisen sammallukseksi.

Jopa on taas seliselityksiä.

Vierailija
154/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun vielä viitsin nöyristellä, niin töissä keksittiin tää ekan sairaspäivän lääkärintodistus oltava, vasten työntekijöiden kitinää.

Itse kyllä tiesin miten käy, kun asuin n 80 km päässä duunista ja 20km terveysasemalta.

Jokainen mahatauti, nuhakuume ym niin ekana pakko lääkäriin. Meilläpäin tuli aina viikoks loma, joka kerta. Oli kiva seurata pomon hampaiden kiristelyä, kun kolmesta lapsesta ja joka nuhasta viikko saikkua. Yritti raukka vielä palata vanhaan, kun tajus, että ennen päivän parin lepo ja duuni jatku, ei jatkunut enää koskaan ton jälkeen. Ankee paikka. Ankee oli kyl äijäkin.

Eikä matkan takia voinut pakottaa omalle lekurilleen, työterveys on aika monessa paikassa pelkkää dokaamisenkyttäystä.

Vierailija
155/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on migreenikohtauksia varten valnis luonnos viesteissä, ei tarvitse kirjoittaa, senkun tuuttaa viestin eteenpäin. Toimii.

Vierailija
156/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaminen on häpeärangaistus siitä, että orja kehtaa olla pari päivää tekemättä kapitalistille rahaa ja sille pitää vielä maksaa tästä. Kauhea vasemmisto on tällaisen epäoikeudenmukaisuuden mahdollistanut, mutta Petteri ja Riikka korjaavat asian kyllä.

Aurinkoisin syysterveisin, EK:n viestintäosasto 

Vierailija
157/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausilmoitus

Sairausloma/sairauspoissaolo

Vierailija
158/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tositarina. Tyttären työterveyshuolto oli Terveystalossa. Kun soitti sinne flunssasta niin, sh oli kirjoittanut sairaslappuun: Henkilö  soitti valittaen kurkkukipua ja nuhaa. Ei kuulostanut kuitenkaan flunssaiselta. Sairasloma 2 päivää annettiin kuitenkin. 

Ihmettelimme ja hieman naureskelimme tuota tyttären kanssa. Sanoin hänelle, että hei, ei tuo ole ollenkasn normaali käytäntö sairas poissaoloista ja tuolloisia yleensä kirjoitella, joten älä välitä. Ei tuo ollut onneksi ensimmäinen saikku, joten Silsi hänkin ihmetteli tuota sh:n kirjoittamaa lappua. 

Ja ei, ei ollut feikkisaikku. Sitäpsitsi kyllä hän taisi jopa kuulostaa flunssaiselta, mutta sehän ei ollut se pääpointti tuossa. 

Vierailija
159/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimessa on vaikea valehdella. Toisaalta pomo voi haluta tietää missä vaiheesssa työntekijä saattaa olla käytettävissä koska hänen tehtävänsä on järjestää asiat niin että hommat tulee hoidettua.

Vierailija
160/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajasi epäilee aiheellisesti että olet kännissä. Sen kuulee puhelimessa. Siksi pitää soittaa. Ei rehellisellä sairalla ole mitään pelättävää. Pitäähän työnantajan/esimiehen tietää, oliko sulla töissä jotain tärkeää kesken ja pitäiskö se antaa tehtäväksi jollekulle muulle. Moni heistä  on myös ihminen, jota kiinnostaa alaisten hyvinvointi. 

Älkää viitsikö olla noin kakaroita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi