Käytäntö, että sairasilmoitus pitää tehdä soittamalla. Miksei viesti riitä?
Se puhelu on jotenkin nöyryyttävä teatteri.
"köh köh niisk..mä olen vähän kipeä..niisk..
"vai niin."
"köh mut kai mä sillai voisin kokeilla että onnistuuko, jos toi käsi vaan pysyy paikallaan eikä irtoo.."
"no eiköhän tehä nyt niin, että oot saikulla tän ja huomisen."
Miksei tätä voisi hoitaa viestillä? "Moi, olen kipeä. Kuume.". Aikuisiahan tässä ollaan?
Kommentit (177)
Hah :D Meillä jos aamuvarhaisella soittaisi esimiehelle niin hän varmaan luulisi, että on pahakin hätätilanne. Ehei, jos on kipeä niin oma ilmoitus ja viesti riittää. Ymmärrän toki, ettei kaikilla aloilla ole luottoa työntekijöihin ja varmaan ihan syystäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisiko vaikka siksi, että se esihenkilö varmasti saa sen tiedon juuri silloin kun se ilmoitetaan?
Viestiä ei välttämättä huomaa tai pysty lukemaan heti jos on vaikka itse auton ratissa, ja siinä kohtaa kun sen lukee, voi jo olla tilanne, että ei ehdi enää hoitaa ajoissa siihen sijaista tmv.
En muutenkaan ymmärrä, mikä siinä soittamisessa on niin vaikeaa.
Tule nykyaikaan. Esihenkilö on palaverissa tai ainakin juuri aloittamassa uutta palaveria. Soittaminen on turhaa. Sieltä tulee viestiä. Olen palaverissa laita viesti. Miksi siis tehdä asiat monimutkaisesti. Soittakoot minulle jos palavereiltaan ehtii.
Meillä ainakin esimies soittaa takaisin, jos ei ole päässyt vastaamaan työntekijänsä soittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisiko vaikka siksi, että se esihenkilö varmasti saa sen tiedon juuri silloin kun se ilmoitetaan?
Viestiä ei välttämättä huomaa tai pysty lukemaan heti jos on vaikka itse auton ratissa, ja siinä kohtaa kun sen lukee, voi jo olla tilanne, että ei ehdi enää hoitaa ajoissa siihen sijaista tmv.
Jos on auton ratissa niin miten sitten pystyy vastaamaan puhelimeen yhtään sen paremmin?
Oletko tosissasi? Varmaan kaikissa max 15 vuotta vanhemissa autoissa on bluetooth joka yhdistää puhelut autoon, ja niillä joilla sellaista ei ole ja pitää pystyä puheluihin vastaamaan on aivan varmasti jonkunlainen handsfree -laite.
Sillä samalla laitteella voi kuunnella myös tulleet viestit ja vastata. Vai millä kivikaudella sinä oikein elät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule nykyaikaan. Esihenkilö on palaverissa tai ainakin juuri aloittamassa uutta palaveria. Soittaminen on turhaa. Sieltä tulee viestiä. Olen palaverissa laita viesti. Miksi siis tehdä asiat monimutkaisesti. Soittakoot minulle jos palavereiltaan ehtii.
No sehän nyt on selvää, että jos sieltä tulee viesti että olen palaverissa laita viesti niin sitten laitetaan viesti. Mutta jos on edellytetty soittoa, niin sitten kokeillaan soittaa ensin. Harvoin ne palaverit niin aikaisin alkaa, etteikö samaksi aamuksi töihin tulevat ehtisi sairastumisistaan soittaa ensin.
Poikkeuksia toki on, eikä kaikilla työpaikoilla ole mitenkään tärkeää, että se tieto tulee heti. Mutta jossain paikoissa se on välttämätöntä, että siihen saadaan joku tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin esimies soittaa takaisin, jos ei ole päässyt vastaamaan työntekijänsä soittoon.
Moni laittaa valmiin viestin mitä puhelimissa monesti on. Vaatii vain napinpainalluksen.
Tässä keskustelussa huomaa selvästi, että on niitä työpaikkoja, joissa luotetaan työntekijöihin ja sitten on niitä joissa ei. Mistä tämä epäluottamus tai luottamus syntyy - sitä voi sitten pohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän nyt on selvää, että jos sieltä tulee viesti että olen palaverissa laita viesti niin sitten laitetaan viesti. Mutta jos on edellytetty soittoa, niin sitten kokeillaan soittaa ensin. Harvoin ne palaverit niin aikaisin alkaa, etteikö samaksi aamuksi töihin tulevat ehtisi sairastumisistaan soittaa ensin.
Poikkeuksia toki on, eikä kaikilla työpaikoilla ole mitenkään tärkeää, että se tieto tulee heti. Mutta jossain paikoissa se on välttämätöntä, että siihen saadaan joku tilalle.
Jos ehtii vastata puhelimeen, niin ehtii myös lukea viestin. Kuten kerroin. Soittakoot takaisin sitten kun joutaa. Sairaslomalainen ei palavereissa istu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tiimissä laitetaan viesti pomolle, lähtökohtaisesti Teamsiin. Samalla kipeä infoaa toisella viestillä kollegoille, jos on jotain ihan akuuttia, mikä tarvitsisi hoitaa. Hyvin on toiminut jo monta vuotta.
Sama. Pomo ei yleensä edes vastaa viestiin ennen puolta päivää.
Omalla työpaikallani sairauspoissaolot aiheuttavat aina uudelleenjärjestelyjä, joiita pomo joutuu tekemään. Meillä todellakin pitää soittaa ja ymmärrän sen hyvin. Työpaikkoja on tietysti erilaisia.
Meilläkin. Tosin sen hoitavat ilmoitushetkellä vuorossa olevat työkaverit. Heille siis pitää soittaa poissaolosta. He hommaavat sijaisen tai sumplivat vuoroja uusiksi. Tämä on tosin johtanut siihen, että ainakin itse kysyn tutuilta sijaisilta jo ennen ilmoitusta.
Olen edellinen, meilläkin jos viikonloppuvuoroista sairastuu kesken viikonlopun, pitää soittaa vuorossa olevalle työkaverille. Arkisin meillä soitetaan pomolle, jolla on aina sijainen vastaamassa hänen numeroonsa, jos on itse pois.
Juuri sinun kaltaisten takia jotka valehtelette itselleenne saikkua vaikka oikeasti ette ole edes sairaita
Koska porukka saikuttaisi ryyppäämisen takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on auton ratissa niin miten sitten pystyy vastaamaan puhelimeen yhtään sen paremmin?
Oletko tosissasi? Varmaan kaikissa max 15 vuotta vanhemissa autoissa on bluetooth joka yhdistää puhelut autoon, ja niillä joilla sellaista ei ole ja pitää pystyä puheluihin vastaamaan on aivan varmasti jonkunlainen handsfree -laite.
Sillä samalla la
Minä ainakin elän sellaisella kivikaudella, missä neljä vuotta vanha autoni ei osaa lukea viestejä mutta ihmisten oletetaan osaavan puhua puhelimessa. Ajan usein aamulla 2h pääkaupunkiseudulle ja puhelut saan kyllä hoidettua, viestit pystyn lukemaan vasta perillä. Kyllä ottaisi päähän, jos joku olisi siinä lähettänyt viestin johon pitäisi reagoida heti mutta ei olisi yrittänyt soittaa ja varmastaa saanko tiedon.
Muutenkin ne viestit saattavat jäädä huomaamatta, mutta kun puhelin soi niin se aika harvoin jää huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Eka migreenikohtaus on kuitenkin vähän eri kuin meillä "migreenipotilailla". Ainakin kaikki itse tuntemani huomaavat tulevan kohtauksen etukäteen, kuka mistäkin. Itse esim. makeanhimosta.
Ei se mikään sydänkohtaus ole, jossa romahdat tajuttomaksi minuuteissa. Tai jollain ehkä, mutta ei niin yleisesti, että voisi migreenikkoja noin arvaamattomina ja hankalina keskimäärin pitää. Minä ainakin kykenen hoitamaan työni ja poissaoloni asiallisesti, vaikkei migreenini ole lievimmästä päästä.
Olet oikeassa. Mutta jos kohtaus alkaa illalla / yöllä ja vaadittaisiin saikkulappua, kohtaus voi olla pahimmillaan aamulla, kun pitäisi sinne lääkäriin lähteä. Ja mitä migreenistä ymmärrän, ei muutenkaan ole kohtauksen alla lähteä jonottamaan jonnekin päivystykseen tai edes varatulle ajalle, vaan lepo tms. on paljon toimivampaa. Vaikka ei olisi noin raju kohtaus.
Kohtauksen vaikeuden lisäksi riippuu paljon myös työnkuvasta voiko olla töissä vai ei. Mulla oli joskus työkaveri, joka oli kohtauksessa töissä, mutta hoiti vain kiireisimmät asiat ja muun ajan makasi sohvalla silmät kiinni hiljaisessa. Hänen työssään se toimi, koska suuri osa työstä oli siirrettävissä seuraavaan päivään. (Ja työkaveri ennakoi aina työnsä pidemmälle, joten homma ns. rullasi tarvittaessa muutaman päivän lähes omalla painollaan ilman ennen.) Jossain toisen tyyppisessä työssä taas ei olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa huomaa selvästi, että on niitä työpaikkoja, joissa luotetaan työntekijöihin ja sitten on niitä joissa ei. Mistä tämä epäluottamus tai luottamus syntyy - sitä voi sitten pohtia.
Se johtuu yleisestä tavasta. Isommissa firmoissa kopioidaan yleiset ohjeet sellaisinaan. Voidaan kehua kuinka meillä noudatetaan sitä ja sitä standardia. Pikkufirmoissa luovitaan eikä niissä ole niin paljon byrokratiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tiimissä laitetaan viesti pomolle, lähtökohtaisesti Teamsiin. Samalla kipeä infoaa toisella viestillä kollegoille, jos on jotain ihan akuuttia, mikä tarvitsisi hoitaa. Hyvin on toiminut jo monta vuotta.
Sama. Pomo ei yleensä edes vastaa viestiin ennen puolta päivää.
Omalla työpaikallani sairauspoissaolot aiheuttavat aina uudelleenjärjestelyjä, joiita pomo joutuu tekemään. Meillä todellakin pitää soittaa ja ymmärrän sen hyvin. Työpaikkoja on tietysti erilaisia.
Meilläkin. Tosin sen hoitavat ilmoitushetkellä vuorossa olevat työkaverit. Heille siis pitää soittaa poissaolosta. He hommaavat sijaisen tai sumplivat vuoroja uusiksi. Tämä on tosin johtanut siihen, että ainakin itse kysyn tutuilta sijaisilta jo ennen ilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän nyt on selvää, että jos sieltä tulee viesti että olen palaverissa laita viesti niin sitten laitetaan viesti
Kysehän ei ole siitä EHTIIKÖ, vaan huomaako. Jos työpaikka on sellainen, että sinne ei tarvitse ketään lähettää tilalle niin eihän tällä ole mitään väliä. Mutta kyllä minua ihan sairastavana työntekijänäkin ahdistaisi, jos en olisi varma, että poissaoloilmoitukseni on vastaanotettu ja tiedän, että ensimmäinen asiakas pitäisi ottaa vastaan klo 8.00.
Ilmeisesti sitten on sellaisiakin työntekijöitä, joita ei yksinkertaisesti kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän nyt on selvää, että jos sieltä tulee viesti että olen p
Kysehän ei ole siitä EHTIIKÖ, vaan huomaako. Jos työpaikka on sellainen, että sinne ei tarvitse ketään lähettää tilalle niin eihän tällä ole mitään väliä. Mutta kyllä minua ihan sairastavana työntekijänäkin ahdistaisi, jos en olisi varma, että poissaoloilmoitukseni on vastaanotettu ja tiedän, että ensimmäinen asiakas pitäisi ottaa vastaan klo 8.00.
Ilmeisesti sitten on sellaisiakin työntekijöitä, joita ei yksinkertaisesti kiinnost
Miksei huomaisi? Jos kuulee puhelimen soivan niin miksei kuule viestin merkkiääntä? Se ei ole sinun ongelmasi jos esihenkilösi ei saa ilmoitustasi vastaan. Sinä olet ilmoittanut ja jos esihenkilö ei palaveriltaan sitä huomaa niin se on voi voi firman kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Äänestä kuulee, onko oikeasti kipeä 🤧
Miten äänestä kuulee mahataudin tai katkenneen jalan?
Nhhhhh, pröööööt, prät, prät....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi? Varmaan kaikissa max 15 vuotta vanhemissa autoissa on bluetooth joka yhdistää puhelut autoon, ja niillä joilla sellaista ei ole ja pitää pystyä puheluihin vastaamaan on aivan varmasti jonkunlainen handsfre
Jos on kriittistä, että tieto menee perille, puhelu on parempi. Itselläkin viestit voivat mennä ohi. Olen tehnyt melkein koko työurani keskittymistä vaativaa työtä avokonttorissa, jossa usein jonkun puhelin tai tietokone pimpottaa ties mitä viestiä (vielä joku vuosi sitten ihmiset eivät tajunneet hiljentää noita pois). Ja kotona koko perheen kännyköihin tulee viestejä. Aivoni siis eivät enää reagoi noihin piippauksiin.
Toki jos tekisin työtä, jossa niissä olisi usein jotain akuuttia, varmaan oppisin nopeasti taas havaitsemaan ne.
Lisäksi pienikin häly helposti peittää viestin äänen. Ymmärrän siis, että joissakin paikoissa puhelu voi olla paras väline.
Kuulostaa tutulle...