Käytäntö, että sairasilmoitus pitää tehdä soittamalla. Miksei viesti riitä?
Se puhelu on jotenkin nöyryyttävä teatteri.
"köh köh niisk..mä olen vähän kipeä..niisk..
"vai niin."
"köh mut kai mä sillai voisin kokeilla että onnistuuko, jos toi käsi vaan pysyy paikallaan eikä irtoo.."
"no eiköhän tehä nyt niin, että oot saikulla tän ja huomisen."
Miksei tätä voisi hoitaa viestillä? "Moi, olen kipeä. Kuume.". Aikuisiahan tässä ollaan?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ohjeistus, että sairastumisesta pitää ilmoittaa heti soittamalla. Sähköpostiviesti ei riitä. Kuitenkaan kukaan esimiehistäni ei ole halunnut puheluja vaan sähköpostin. Vielä pari vuotta sitten piti olla sairauslomatodistus eka päivästä alkaen myös lyhyissä poissaoloissa. Nyt sen tarpeellisuus riippuu esimiehestä.
Sairauslomatodistuksen tarve voi riippua myös työntekijästä. Saikuttajilta sellainen vaaditaan useammin kuin sellaiselta joka on kerra kymmenessä vuodessa. poissa. Se on selvää että poissaoloja seurataan ja jos niitä on liikaa niin asiaa selvitetään. Yt-neuvotteluissa kovasti sairaat ovat yleensä ensin lähtevien listalla.
Kaataisin vessanpönttöön litran vettä ja sanoisin istuvani paskalla.
Vierailija kirjoitti:
Koska pomon pitää päästä levittämään turhaumustaan ja negatiivista energiaansa sairastuneeseen.
Samasta syystä pitää mennä toimistollekin. Siitä että on ilkeä, vittuilee ja levittää paskaenergiaa kirjoittamalla jää kiinni, mutta kun se on passiivisaggressiivista tai henkistä väkivaltaa toimistolla niin se on aina tulkinakysymys sana sanaa vastaan. Tämä se totuus on.
Oletko mielisairas kun tarinointisi on selllaista. Kannattaa ainakin hakeutua psykiatrin arvioon jos vaikka saisit apua.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä jännä, ettei esihenkilöt vastaa puhelimeen! Meilläkin on ohjeistettu, että aamulla heti 8 aikoihin soitellaan sairastumisista. Ei välttämättä vastaa eikä ole kyse siitä, että puhuisi toista puhelua. Ehkä nukkuu tai tekee jotain muuta "tärkeämpää" kotona, kun kerran etänä on niin usein...
Olen töissä sairaalassa ja aina on joku jonka saa kiinni koska se on päivystyspuhelin mihin soitetaan. Jos esimies haluaa vielä soiton niin sen voi tehdä sitten kun hän on paikalla. Parin päivän pioissaoloissa ei hoidetaan näin mutta pitemmät vaativat sairauslomatodistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Tosin Ite en oo ollu migreenin takia koskaan töistä saikulla.
🥇
Vierailija kirjoitti:
Puhelimessa on vaikea valehdella. Toisaalta pomo voi haluta tietää missä vaiheesssa työntekijä saattaa olla käytettävissä koska hänen tehtävänsä on järjestää asiat niin että hommat tulee hoidettua.
Helppo valehdella minusta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa 5 päivää olla pois omalla ilmoituksella, viesti wa ryhmään riittää.
T. Inssi raksalla
Meillä riittää ilmoitus vauva palstalla
Vierailija kirjoitti:
Meillä pitää soittaa pomolle, joka ei ymmärrä sairauslomia. Mullekin sanoi, etkö jo nyt voisi tulla töihin. Sitten alkoi selittämään, miten he nyt joutuu toimimaan, kun olet pois. Jonkinlaista syyllistämistä.... minähän olen vain töissä. Ihan kuin olisin orjatyövoimaa, jota ruoskitaan sairaanakin.
En ymmärrä ihmisiä jotka ovat töissä paikassa jossa on paska pomo. Kanntttaa vaihtaa työpaikkaa jos on oikeasti tuollasita. Ihan sama on työuupuneet jotka väsyvät töissään niin ei ole mitään järkeä olla kidutettavana.
Jokaisella työpaikalla on omat saikkukäytäntönsä ja ohjeistukset esim. flunssasaikkuihin. Tietenkin eroja voi olla myös siinä,miten kyseinen sh suhtautuu niihin.
Muistan aina kun olin töissä flunssassa. Päivän aikana äityi pahemmaksi. Ei kuumetta, mutta yskää nuhaa ja flunssainen olo ja keuhkoihin sattui jos käveli ja hengitti rivakammin.
Työkaverilla oli flunssa myös. Ei niin näkynyt ulospäin mitään, tai ei ainakaan enemmä mitä itselläni oireita huom!puhuimme niistä ja olimme koko työpäivän yhdessä, joten varmaa tietoa. Ei mitään sellaista, että ehkä hänellä oli jotain mitä et tiedä.
Hän meni työterveysasemalle ja sai saikkua 3 päivää.
Menin itse hönen jälkeen samalle sairaanhoitajalle. Kerroin oireet En muista mitä kaikkea höpötteli, mutta ei antanut saikkua.
Ihmettelin sitä työkaverille ja hänkin ihmetteli.Hän sanoi, että johtuu varmaan siitä, että olen niin hyvinvoivan ka elinvoimaisen näköinen tai muuta. No ei hänkään kyllä sairaan raihnaisen näköinen ollut ja sai saikkua flunssasta.
Tuntui melkein siltä, että tuolla sh:lla oli jotain itseäni vastaan. Wau mikä valta antaa saikkua!
No soitin seuraavana aamuna ja otin sen saikun. Kun ihmettelin tuota käytäntöä tai juttua muillekin sain ohjeeksi, että sun pitää voivotella ja sanoa että en mut et mitenkään jaksa olla töissä. Höh, typerää, että ei riittäisi, kurkku kipeä, nuhaa, flunssainen väsynyt olo.
No tuo sh olikin vähän pimeä tyyppi. Muiden kanssa ei ongelmia saikuissa. . Tuo tyyppi mm. huusi kerran muka vitsinä mutta niin, että muut kuuli siinä aulassa; Hei tyttö ota portaat älä hissiä.
Olisi tehny mieli sanoa turpa kiinni. Olin liian kohtelias tuolloin.
No ei siinä esimies mitään arvioi tai teatteria tarvitse vetää. Kysymys on juuri siitä, että joillain se kynnys ottaa oma loma on aika pieni jos tekstari riittää. Tunnolliset nyt ei muutenkaan harrasta mitään motivemppoja, joten itse en ainakaan mitään puhelinkuulustelua harrasta vaan toivotan paranemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa lääkärintodistus, niin ei tarvitse vaivautua soittamaan.
Kyllä meillä täytyy, kun on omailmoitus.
Hommaa se lääkärintodistus. Ei ole mikään pakko olla omailmoituksella pois. Jos sä sahaat metsätöissä jalkaan, niin soitatko ensin 3-5 päivää omailmoituksella ja sitten vasta toimitat lääkärintodistuksen?
Meillä vaaditaan soitto koska työvoimaa on niukasti ja jokaisella on töitä heti aamusta lähtien. Jos joku ei ilmaannu työpaikalle eikä ole ilmoittautunut poissaolevaksi niin se heijastuu monen ihmisen työhön koska tehdään töitä laikkaussalissa ja toki muuallakin. Jokaista työntekijää todellakin tarvitaan ja jos ei tekijöitä ole niin toimenpide tai useampi perutaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaataisin vessanpönttöön litran vettä ja sanoisin istuvani paskalla.
Nykyaikana voiisi vaatia jo videopuhelun josta selviäisi ulosteen laatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Äänestä kuulee, onko oikeasti kipeä 🤧
Migreenikohtauksessa on vaikeaa puhua. Migreenipotilailla on muutenkin korkeampi aivoinfarkiriski. Joku voi tulkita migreenikohtausta potevan sammalluksen humalaisen sammallukseksi.Mutta minkään viestilaitteen näytön katselu ja sillä kirjoittaminen on migreenissä vielä hirveämpää kuin puhuminen.
Migreenikohtauksessa kaikki toiminta on liikaa. Lapseni tietää milloin mulla on kohtaus päällä ja lähettää viestin pomolle
Kuulostaa vähän siltä, että ap viettää usein lorvipäiviä, koska joutuu feikkaamaan puhelimeen. En ole ikinä tehnyt niin, vaan joskus puhelun jälkeen vasta tajunnut, että olen saattanut kuulostaa jopa typerän pirteältä, mutta työnantaja ei ole silti ikinä kyseenalaistanut sitä olenko kipeä vai en
Meillä oli vanhassa duunissa käytäntö, että viestitetään ennen ysiä. Käydään mahdollisesti työterveydessä ja sitten soitto, että kuinka kauan on pois ja käytännönasioiden järjestely.
Ajattelematta asiaa, toimin samoin uudessa työpaikassa. Olin ehtinyt olla lähes vuoden talossa ennen ensimmäistäkään saikkua.
Esimies tykästyi viestiin niin paljon, että teki siitä käytännön. Johtuen siitä, että aamut ovat monella tapaa ruuhkaisia ja kiireisiä.
Siinä se on kaikki tarvittaessa viestissä. Lyhyesti ja ytimekkäästi.
Esimies oli kiva, mutta pikkasen hajamielinen. Jos poissaolosta soitti, niin ei välttämättä muistanut kuka soitti tai sekotti tyypit. Viestissä ei ollut sekaannukseen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti vain tajuton ihminen ei voi soittaa ilmoittaakseen että on sairas, isompi työ se on sairaana viestejä kirjoitella, esim kovassa pääkivussa tai kuumeessa kun ei tahdo edes nähdä mitä tekee. Turha siis yrittää "kun ei pysty pää pipi mutta viestin voin kirjoittaa"
Ja jos ääni on täysin (=kokonaan) mennyt. Ei siis vain käheyttä vaan että ääntä ei tule yhtään. Joskus olen muuten lääkärissäkin tuollaisessa tilanteessa kirjoittanut paperille vastaukset, kun lääkäri on haastatellut.
Apteekissa piti myös soittaa pomolle, viesti ei riittänyt. Ei edes harjoittelujaksolta. Päiväkotiin riitti ilmoitus viestillä.