Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytäntö, että sairasilmoitus pitää tehdä soittamalla. Miksei viesti riitä?

Vierailija
30.08.2025 |

Se puhelu on jotenkin nöyryyttävä teatteri.  

"köh köh niisk..mä olen vähän kipeä..niisk..

"vai niin."

"köh mut kai mä sillai voisin kokeilla että onnistuuko, jos toi käsi vaan pysyy paikallaan eikä irtoo.."

"no eiköhän tehä nyt niin, että oot saikulla tän ja huomisen."

Miksei tätä voisi hoitaa viestillä?  "Moi, olen kipeä. Kuume.".  Aikuisiahan tässä ollaan?

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entisellä työpaikalla piti soittaa pomolle joka aamu, että on saikulla, kun oli omalla ilmoituksella sen 3 pv, minkä sai olla. Lääkärintodistuksella ei, riitti että kerran ilmoitti sairausloman keston. 

Toi soittaminen voi tuntua inhottavalta, jos ei halua kertoa syytä, vaikka ei syytä tarvitse esihenkilölle edes kertoa. 

Vierailija
122/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisiko vaikka siksi, että se esihenkilö varmasti saa sen tiedon juuri silloin kun se ilmoitetaan?

Viestiä ei välttämättä huomaa tai pysty lukemaan heti jos on vaikka itse auton ratissa, ja siinä kohtaa kun sen lukee, voi jo olla tilanne, että ei ehdi enää hoitaa ajoissa siihen sijaista tmv.

En muutenkaan ymmärrä, mikä siinä soittamisessa on niin vaikeaa.

Jos on auton ratissa niin miten sitten pystyy vastaamaan puhelimeen yhtään sen paremmin? 

Oletko tosissasi? Varmaan kaikissa max 15 vuotta vanhemissa autoissa on bluetooth joka yhdistää puhelut autoon, ja niillä joilla sellaista ei ole ja pitää pystyä puheluihi

Jos on kriittistä, että tieto menee perille, puhelu on parempi. Itselläkin viestit voivat mennä ohi. Olen tehnyt melkein koko työurani keskittymistä vaativaa työtä avokonttorissa, jossa usein jonkun puhelin tai tietokone pimpottaa ties mitä viestiä (vielä joku vuosi sitten ihmiset eivät tajunneet hiljentää noita pois). Ja kotona koko perheen kännyköihin tulee viestejä. Aivoni siis eivät enää reagoi noihin piippauksiin. 

Toki jos tekisin työtä, jossa niissä olisi usein jotain akuuttia, varmaan oppisin nopeasti taas havaitsemaan ne. 

Lisäksi pienikin häly helposti peittää viestin äänen. Ymmärrän siis, että joissakin paikoissa puhelu voi olla paras väline

Jos työnkuvaasi kuuluu ottaa vastaan sairaslomailmoitukset, niin silloin ei käy selitykseksi etten huomannut tai en kuullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisiko vaikka siksi, että se esihenkilö varmasti saa sen tiedon juuri silloin kun se ilmoitetaan?

Viestiä ei välttämättä huomaa tai pysty lukemaan heti jos on vaikka itse auton ratissa, ja siinä kohtaa kun sen lukee, voi jo olla tilanne, että ei ehdi enää hoitaa ajoissa siihen sijaista tmv.

Tule nykyaikaan. Esihenkilö on palaverissa tai ainakin juuri aloittamassa uutta palaveria. Soittaminen on turhaa. Sieltä tulee viestiä. Olen palaverissa laita viesti. Miksi siis tehdä asiat monimutkaisesti. Soittakoot minulle jos palavereiltaan ehtii.

No sehän nyt on s

Jos työpaikallasi on sovittu, että poisssaolosta ilmoitetaan viestillä niin toki. Jos siellä on sovittu, että soittamalla niin sitten sinä soitat tai et ole asianmukaisesti ilmoittanut. Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää? Se, onko syynä käytännölle ettei esihenkilö kuule aina viestiääniä vai haluaako vain kiusallaan laittaa kaikki soittamaan on voi voi sinun kannaltasi, niillä säännöillä mennään.

Vierailija
124/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja on erilaisia. Jossain joudutaan todellakin pulaan, jos ei poissaoloilmoitusta tule sovitulla tavalla ajoissa. Jokainen voi itse miettiä miltä tuntuisi, jos vaikkapa tekisit työtä, jota tehdään vuoroissa työparin kanssa, ja huomaatkin olevasi yksin vuorossa, kun työpari ei olekaan töihin tullut, eikä tietoa ole tullut ajoissa..

Vierailija
125/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kurkku kipeä ja ääni mennyt kokonaan, niin pakkohan se on viestiä laittaa kun soittaminen on mahdotonta! Ei kai siitä mitään sanktioita tule?

Näin olen joskus toiminut ja kertonut viestissä syyn. Ei tietenkään tule sanktiota, johan tuo olisi työsuojeluasia. Miten käytät ääntä soittamiseen, jos ääntä ei ole? Soitat mykkäpuhelun? 

Vierailija
126/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kurkku kipeä ja ääni mennyt kokonaan, niin pakkohan se on viestiä laittaa kun soittaminen on mahdotonta! Ei kai siitä mitään sanktioita tule?

Näin olen joskus toiminut ja kertonut viestissä syyn. Ei tietenkään tule sanktiota, johan tuo olisi työsuojeluasia. Miten käytät ääntä soittamiseen, jos ääntä ei ole? Soitat mykkäpuhelun? 

Voihan sen mykkäpuhelun myös soittaa että kuulee pomon vastaavan ja laittaa sitä ennen jo viestiä.

Vierailija
127/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja on erilaisia. Jossain joudutaan todellakin pulaan, jos ei poissaoloilmoitusta tule sovitulla tavalla ajoissa. Jokainen voi itse miettiä miltä tuntuisi, jos vaikkapa tekisit työtä, jota tehdään vuoroissa työparin kanssa, ja huomaatkin olevasi yksin vuorossa, kun työpari ei olekaan töihin tullut, eikä tietoa ole tullut ajoissa..

Työnantajan ongelma. Jos työtä ei pysty tekemään yksin, niin silloin ei tehdä työtä. Mikä on sovitulla tavalla ajoissa? Jos sairastun vatsatautiin 1h ennen työajan alkamista, niin mitä tehdään? Jos ilmoitan työnantajalle 4h ennen eikä viestiä lueta eikä puheluun vastata, niin minkä minä sille mahdan? 

Vierailija
128/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on auton ratissa niin miten sitten pystyy vastaamaan puhelimeen yhtään sen paremmin? 

Oletko tosissasi? Varmaan kaikissa max 15 vuotta vanhemissa autoissa on bluetooth joka yhdistää puhelut autoon, ja niillä

Vastaavasti työntekijällä on velvollisuus noudattaa työnantajan ohjeita ilmoitustavasta, eikä selitykseksi kelpaa, ettei huvita soittaa. 

Vierailija
129/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan ongelma. Jos työtä ei pysty tekemään yksin, niin silloin ei tehdä työtä. Mikä on sovitulla tavalla ajoissa? Jos sairastun vatsatautiin 1h ennen työajan alkamista, niin mitä tehdään? Jos ilmoitan työnantajalle 4h ennen eikä viestiä lueta eikä puheluun vastata, niin minkä minä sille mahdan? 

Siis mikä tässä on hankalaa? Sinä ilmoitat juuri silloin, kun tiedät, että et pääse töihin. Ja ilmoitat sillä tavalla kuin on ohjeistettu ilmoittamaan. Jos se ei onnistu niin muilla tavoilla mitä keksit. Sitten olet tehnyt kaikkesi ja ongelma siirtyy jollekin muulle. Hyvin yksinkertaista.

Eri

Vierailija
130/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Äänestä kuulee, onko oikeasti kipeä 🤧

Miten äänestä kuulee mahataudin tai katkenneen jalan?

Mahataudissa kuuluu taustalta räjähdys, kun joutuu puhelun aikana juoksemaan vessaan.

Vierailija
131/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa huomaa selvästi, että on niitä työpaikkoja, joissa luotetaan työntekijöihin ja sitten on niitä joissa ei. Mistä tämä epäluottamus tai luottamus syntyy - sitä voi sitten pohtia. 

Enemminkin huomaa sen miten turhaa paperinpyörittelyä monet tekee. Kolmen päivän poissaolo ei vaikuta työyhteisöön mitenkään. Sitten on niitä töitä mihin pitää pikemmiten saada sijainen.

Vierailija
132/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Äänestä kuulee, onko oikeasti kipeä 🤧

Miten äänestä kuulee mahataudin tai katkenneen jalan?

Katkennu jalka, eihän tarvitse mennä lääkäriin, eihän 😂 

Vierailija
133/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloinhan varaat ajan myös lääkäriin?!

Vierailija
134/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ohjeistus, että sairastumisesta pitää ilmoittaa heti soittamalla. Sähköpostiviesti ei riitä. Kuitenkaan kukaan esimiehistäni ei ole halunnut puheluja vaan sähköpostin. Vielä pari vuotta sitten piti olla sairauslomatodistus eka päivästä alkaen myös lyhyissä poissaoloissa. Nyt sen tarpeellisuus riippuu esimiehestä.

Vatsatautiinkinko?

Vierailija
135/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä et nyt ihan ymmärrä, että on työtehtäviä, joita ei vain voi jättää tekemättä. En viitsi tässä kertoa, mitä työtä teen, mutta sinäkin saattaisit pulaan joutua, jos meikäläiset jättäisivät vuoron tekemättä. Sovitulla tavalla ajoissa tarkoittaa sitä, että kun meillä pitää soittaa ennen työvuoron alkua, niin sitten soitetaan. Työvuorosta riippuen, jokainen tietää itsekin, milloin soittaa.

Äläkä nyt ole lapsellinen, tottakai voi tulla tilanne, että sairastut vatsatautiin tuntia ennen työvuoroa, tai vaikka kesken työvuoron, sille ei sitten voi mitään. Meillä on toki sovittu systeemi, jota tällaisesa hätätilanteessa noudatetaan. Silloin hälyytetään joku vapaalla oleva töihin, se ei tietenkään ole kiva tilanne kenellekään ja me yleensä ottaen tunnemme vastuumme itsekukin ja noudatamme sovittuja ohjeita. Sinä et taitaisi alallemme sopia 

Vierailija
136/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa huomaa selvästi, että on niitä työpaikkoja, joissa luotetaan työntekijöihin ja sitten on niitä joissa ei. Mistä tämä epäluottamus tai luottamus syntyy - sitä voi sitten pohtia. 

Oisko syynä nykyinen kulttuuri jossa valtaosa työnantajista on maksavinaan palkkaa ja valtaosa työntekijöistä tekevinään töitä.  Eipä tuollainen asetelma luottamusta juuri rakenna.

Vierailija
137/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi? Varmaan kaikissa max 15 vuotta vanhemissa autoissa on bluetooth joka yhdistää puhelut autoon, ja niillä

"Jos työnkuvaasi kuuluu ottaa vastaan sairaslomailmoitukset, niin silloin ei käy selitykseksi etten huomannut tai en kuullut."

No tämä.  Voiko muka jossain työntekijätkin sanoa ettei huomaa tai kuule viestejä ja työt jää tekemättä. 

Vierailija
138/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on diagnisoitu migreeni, niin sen kanssa toimitaan hieman eri tavalla esihenkilön kanssa sopien.

Soitto on ihan hyvä, siinä esihenkilö voi arvioida tarvitaanko todistus vai riittääkö vaan tieto poissaolosta. Teoriassa esihenkilölle ei edes kuulu diagnoosi, mutta silloin pitää hankkia lääkärintodistus.

Terveysasemalla suhtaudutaan todella kielteisesti siihen, että migreenipotilas tulee sinne oksentelemaan roskiksiin. Ei edes lääkäri voi sille kohtaukselle mitään. Ainoa apu on ottaa kohtaus- ja pahoinvointilääkkeet sekä eristäytyä korvatulpat korvissa pimeään huoneeseen niin pitkäksi aikaa, että kohtaus on ohi.

Kannattaa myös juoda nestettä minkä puute sen koko kohtauksen on laukaissutkin. Pari litraa vettä päivässä ja teelusikka merisuolaa niin et näe elinaik

Ei kannattaisi puhua asioista, joista ei ole edes lukenut koskaan. 

Ja tiedoksesi, että kahvi auttaa joillakin migreeniin. Miksi? Tässä syy: https://youtube.com/shorts/aZQSYox8Ues?si=HAO20D_DmHvYtwuP

Vierailija
139/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi? Varmaan kaikissa max 15 vuotta vanhemissa autoissa on b

Ei kenekään työnkuvaan kuulu ottaa sairaslomailmoituksia vastaan kaikilla mahdollisilla tavoilla, millä työntekijä haluaa ne antaa. Tämän keskustelun pointtikin taisi olla, että usein on sovittu, että silloin soitetaan. Tämän henkilön tulee silloin vastata puhelimeen. Hänen ei tarvitse vahdata tekstiviestejä, whatsapp -viestejä, sähköpostia, kirjepostia, teams -viestejä tai savumerkkejä ympäri vuorokauden. 

Ihan samoin kun niiden työntekijöidenkin on hoidettava ne työnsä siten kun on sovittu, ja jos kommunikointitavoiksi on sovittu sähköposti, siitä on oltava tavoitettavissa mutta sitä firman fyysistä postilaatikkoa ei tarvitse kytätä koko työpäivän ajan, jos joku yrittäisikin tavoitella kirjeitse.

Vierailija
140/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloinhan varaat ajan myös lääkäriin?!

? Miksi ihmeessä? Ei lääkäri yleensä mahda yhtään mitään virusperäisille kurkunpääntulehduksille, joihin auttaa vain ajan kuluminen ja infektion paraneminen sitä kautta. Lääkärin saa usein netin kautta varattua, mutta ei se lääkäri mikään taikuri sentään ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme