Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytäntö, että sairasilmoitus pitää tehdä soittamalla. Miksei viesti riitä?

Vierailija
30.08.2025 |

Se puhelu on jotenkin nöyryyttävä teatteri.  

"köh köh niisk..mä olen vähän kipeä..niisk..

"vai niin."

"köh mut kai mä sillai voisin kokeilla että onnistuuko, jos toi käsi vaan pysyy paikallaan eikä irtoo.."

"no eiköhän tehä nyt niin, että oot saikulla tän ja huomisen."

Miksei tätä voisi hoitaa viestillä?  "Moi, olen kipeä. Kuume.".  Aikuisiahan tässä ollaan?

Kommentit (177)

Vierailija
81/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen rakastunut sinuun ja haluan kuulla äänesi. En kestä päivää ellen edes kuule sinusta mitään...

Vierailija
82/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Äänestä kuulee, onko oikeasti kipeä 🤧

Miten? Esim käsi murtunut.

Niin ettet mee lääkäriin, jos on käsi murtunut? Hyvin uskottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on diagnisoitu migreeni, niin sen kanssa toimitaan hieman eri tavalla esihenkilön kanssa sopien.

Soitto on ihan hyvä, siinä esihenkilö voi arvioida tarvitaanko todistus vai riittääkö vaan tieto poissaolosta. Teoriassa esihenkilölle ei edes kuulu diagnoosi, mutta silloin pitää hankkia lääkärintodistus.

Terveysasemalla suhtaudutaan todella kielteisesti siihen, että migreenipotilas tulee sinne oksentelemaan roskiksiin. Ei edes lääkäri voi sille kohtaukselle mitään. Ainoa apu on ottaa kohtaus- ja pahoinvointilääkkeet sekä eristäytyä korvatulpat korvissa pimeään huoneeseen niin pitkäksi aikaa, että kohtaus on ohi.

Näinpä juuri. Migreenipotilaan pakottaminen terveyskeskukseen hakemaan sairauslomalappua on terveydenhuollon resurssien tuhlausta. Monelle on myös täysi ma

Migreenikohtauksen rajuudesta kertoo se, että kun puolisoni sai ekan migreeninsä, tuli paikalle ambulanssi ja lopulta veivät lanssilla ensiapuun. Ei pyydetty edes menemään omalla kyydillä.

Siinä kohtaa ei toki tiedetty onko migreeni vai jotain vakavampaa, kun oli eka kohtaus, mutta potilaan kunto oli merkittävä tekijä, miksi päätyivät viemään ambulanssilla. (Muuta vaihtoehtoa ei oikein olisi ollutkaan, kun ei olisi pystynyt kävelemään edes asunnosta ulos ja autoon.)

Ymmärrän siis hyvin, miksi migreenipotilas ei todellakaan lähde hakemaan saikkulappua.

Vierailija
84/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos murrat kätesi niin odotat monta päivää ennen kuin menet lääkäriin? Itse ainakin menen heti vastaanotolle ja otan sieltä saikkutodistuksen. Pomolle sitten ilmoitus että saikkulappu löytyy tai tulee löytymään.

Vierailija
85/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa lääkärintodistus, niin ei tarvitse vaivautua soittamaan.

Kyllä meillä täytyy, kun on omailmoitus. 

Hommaa se lääkärintodistus. Ei ole mikään pakko olla omailmoituksella pois. Jos sä sahaat metsätöissä jalkaan, niin soitatko ensin 3-5 päivää omailmoituksella ja sitten vasta toimitat lääkärintodistuksen?

Ihan kaikissa omissa työpaikoissani on pitänyt poissaolosta ilmoittaa soittamalla, vaikka todistuskin olisi ollut pakollinen jo ensimmäisestä päivästä.

Usein olen soittanut, että hei, olen sairas enkä pääse pariin päivään töihin, lähetin/lähetän todistuksen sähköpostilla.

Omailmoituksestahan tuo yksi jankuttaa.

Johon muka ratkaisuksi tyrkytettiin lääkärintodistusta. 

Vierailija
86/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki työpaikkoja on erilaisia. Meillä olisi ihan ylimitoitettua soittaa esimiehelle jostain niin pienestä asiasta kuin flunssapoissaolosta. Todennäköisesti hän ei edes pystyisi vastaamaan juuri sillä hetkellä tai joskus aamulla klo 7 ei olisi edes vielä työpuhelin päällä. Siksi laitetaan teams-viestillä, niin esimies lukee sen sitten kun aloittaa työt tai on muuten tavoitettavissa. Meillä ei tosin ole sijaisia, vaan omat työt odottaa tekemättöminä. Ehkä tästä syystä ei sitten saikutetakaan ellei ole aivan pakko.

Vierailija
87/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt vuoden töitä vuokrafirman kautta. Jos sairaästut, pitää soittaa heti aamusta vuokrafirmaan ja kertoa että olet sairas. Viesti tai sähköpostitse ei kelpaa, ainoastaan soitto. Jos et soita jäät ilman palkkaa. Lisäksi pitää soittaa joka päivä, ei riitä että itse arvioi tarvitsevansa sen yksi, kaksi tai kolme päivää lepoa. Joka kerta sama painostus pitäskö sun lähteä lääkäriin. Niinku mitä et ymmärtänyt oksutaudista? Yrjö lentää vähän väliä ja kuumetta 38astetta. En todellakaan liiku mihinkään. Tai kunnon flunssa, kuumetta päälle 39 astetta lähdenkö jonottamaan lääkäriasemalle tai terveyskeskukseen? En todellakaan. Onneksi sentään saa sen kolme päivää olla omalla ilmoituksella. Jos ei saisi olisin sitten ilman palkkaa ja viikon kipeenä.

Sehän ei tietenkään riitä että ilmoittaa yhteen paikkaan vaan kipeenä pitää laittaa viestiä myös varsinaiseen työpaikkaan. Nykyisessä paikassa riittää kun ilmoittaa kerran että on poissa 1-3 päivää. Pitemmät poissaolot pitää tietenkin erikseen ilmoittaa.

Vierailija
88/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ettet mee lääkäriin, jos on käsi murtunut? Hyvin uskottavaa.

Eihän se lääkäri liittynyt aloituksen kysymykseen mitenkään. Joissakin paikoissa on sääntö, että poissaolosta ilmoitetaan soittamalla.

Ei siihen liity mitenkään se, makaako sängyssä, käykö lääkärissä, labrassa, röntgenissä tai vaikka on sairaalassa. Ei esihenkilö saa mitenkään maagisesti tietoa alaisen poissaolosta lääkärin kautta.

Vierailija
89/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöyryyttävää se soittelu, olin tollasessa paikassa reilun vuoden.  Miksi esimiehet haluaa käyttää aamun noihin soittoihin? Meitä oli joku 150 siinä ryhmässä, useampi aina pois flunssakausilla.

Vierailija
90/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiseksi tämä on mennyt, ei enää kyetä kommunikoimaan edes puhelimitse. Yrityksiinkään ei saa enää soitella, kun kukaan ei halua enää puhua puhelimessa.

Vierailija
91/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka migreenikohtaus on kuitenkin vähän eri kuin meillä "migreenipotilailla". Ainakin kaikki itse tuntemani huomaavat tulevan kohtauksen etukäteen, kuka mistäkin. Itse esim. makeanhimosta.

Ei se mikään sydänkohtaus ole, jossa romahdat tajuttomaksi minuuteissa. Tai jollain ehkä, mutta ei niin yleisesti, että voisi migreenikkoja noin arvaamattomina ja hankalina keskimäärin pitää. Minä ainakin kykenen hoitamaan työni ja poissaoloni asiallisesti, vaikkei migreenini ole lievimmästä päästä. 

Vierailija
92/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työpaikasta. Jossain paikassa riitti viesti ja jossain vaadittiin jopa yöllä soittamaan esimiehelle. 

Vierailija
93/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko vaikka siksi, että se esihenkilö varmasti saa sen tiedon juuri silloin kun se ilmoitetaan?

Viestiä ei välttämättä huomaa tai pysty lukemaan heti jos on vaikka itse auton ratissa, ja siinä kohtaa kun sen lukee, voi jo olla tilanne, että ei ehdi enää hoitaa ajoissa siihen sijaista tmv.

En muutenkaan ymmärrä, mikä siinä soittamisessa on niin vaikeaa.

Vierailija
94/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työpaikasta. Jossain paikassa riitti viesti ja jossain vaadittiin jopa yöllä soittamaan esimiehelle. 

Meillä on joku aina töissä, joten osastolle on soitettava samantien vuorokaudenajasta riippumatta. Töissä oleva alkaa heti selvittää riittääkö miehitys, tekeekö joku tuplavuoron vai löytyykö sijainen. (Jälkimmäiset yleensä viestillä, jonka näkevät herättyään.)

Vierailija
95/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisiko vaikka siksi, että se esihenkilö varmasti saa sen tiedon juuri silloin kun se ilmoitetaan?

Viestiä ei välttämättä huomaa tai pysty lukemaan heti jos on vaikka itse auton ratissa, ja siinä kohtaa kun sen lukee, voi jo olla tilanne, että ei ehdi enää hoitaa ajoissa siihen sijaista tmv.

Jos on auton ratissa niin miten sitten pystyy vastaamaan puhelimeen yhtään sen paremmin? 

Vierailija
96/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tule nykyaikaan. Esihenkilö on palaverissa tai ainakin juuri aloittamassa uutta palaveria. Soittaminen on turhaa. Sieltä tulee viestiä. Olen palaverissa laita viesti. Miksi siis tehdä asiat monimutkaisesti. Soittakoot minulle jos palavereiltaan ehtii.

Vierailija
97/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nöyryyttävää se soittelu, olin tollasessa paikassa reilun vuoden.  Miksi esimiehet haluaa käyttää aamun noihin soittoihin? Meitä oli joku 150 siinä ryhmässä, useampi aina pois flunssakausilla.

En mä ainakaan halua soittoja, mutta edellisessä firmassa oli sääntö, että niin pitää toimia. Ei siis todennäköisesti oli esihenkilöiden keksintö, vaan jostain ylempää.

Nykyisessä ei ole ohjeistettu, joten kukin hoitaa miten parhaaksi näkee ja se toimii ainakin meidän tiimissä. 

Työssä, jossa pitäisi järjestellä sijaiset, on tietty tärkeää saada tieto mahdollisimman nopeasti, jolloin on tärkeää ilmoittaa heti. Mutta jos on paljon väkeä, ne puhelut tuskin ovat edes nopein tapa.

Vierailija
98/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa lääkärintodistus, niin ei tarvitse vaivautua soittamaan.

Kyllä meillä täytyy, kun on omailmoitus. 

Hommaa se lääkärintodistus. Ei ole mikään pakko olla omailmoituksella pois. Jos sä sahaat metsätöissä jalkaan, niin soitatko ensin 3-5 päivää omailmoituksella ja sitten vasta toimitat lääkärintodistuksen?

Ihan kaikissa omissa työpaikoissani on pitänyt poissaolosta ilmoittaa soittamalla, vaikka todistuskin olisi ollut pakollinen jo ensimmäisestä päivästä.

Usein olen soittanut, että hei, olen sairas enkä pääse pariin päivään töihin, lähetin/lähetän todistuksen sähköpostilla.

Johon muka ratkaisuksi tyrkytettiin lääkärintodistusta. 

Koska se ei halua soittaa omailmoitusta.

Vierailija
99/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on joku aina töissä, joten osastolle on soitettava samantien vuorokaudenajasta riippumatta. Töissä oleva alkaa heti selvittää riittääkö miehitys, tekeekö joku tuplavuoron vai löytyykö sijainen. (Jälkimmäiset yleensä viestillä, jonka näkevät herättyään.)

Meillä ei ollut. Esimies vastasi unenpöpperössä että onko isokin hätä. No ei. Tulin kipeäksi. Aha... ok ja puhelu päättyi.

Vierailija
100/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on auton ratissa niin miten sitten pystyy vastaamaan puhelimeen yhtään sen paremmin? 

Oletko tosissasi? Varmaan kaikissa max 15 vuotta vanhemissa autoissa on bluetooth joka yhdistää puhelut autoon, ja niillä joilla sellaista ei ole ja pitää pystyä puheluihin vastaamaan on aivan varmasti jonkunlainen handsfree -laite.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan