Käytäntö, että sairasilmoitus pitää tehdä soittamalla. Miksei viesti riitä?
Se puhelu on jotenkin nöyryyttävä teatteri.
"köh köh niisk..mä olen vähän kipeä..niisk..
"vai niin."
"köh mut kai mä sillai voisin kokeilla että onnistuuko, jos toi käsi vaan pysyy paikallaan eikä irtoo.."
"no eiköhän tehä nyt niin, että oot saikulla tän ja huomisen."
Miksei tätä voisi hoitaa viestillä? "Moi, olen kipeä. Kuume.". Aikuisiahan tässä ollaan?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Meidän tiimissä laitetaan viesti pomolle, lähtökohtaisesti Teamsiin. Samalla kipeä infoaa toisella viestillä kollegoille, jos on jotain ihan akuuttia, mikä tarvitsisi hoitaa. Hyvin on toiminut jo monta vuotta.
Sama. Pomo ei yleensä edes vastaa viestiin ennen puolta päivää.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Äänestä kuulee, onko oikeasti kipeä 🤧
Miten? Esim käsi murtunut.
Oikeasti sairaana ei tarvi mitään teatteria vetää. Ei huvita tulla töihin saikuttajan ongelma
Äänensä saa kuulostamaan flunssaiselta, kun laittaa korvatulpat sieraimiin. Vinkkinä vaan. Meillä riiittää onneksi viesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miksi siinä puhelussa ei voi sanoa ylsinkertaisesti että Hei, olen kipeä ja niin pahassa kuumeessa etten pääse tänään ja huomennakaan töihin.
miksi pitää köhhitellä ja ennyillä ja odottaa, että toinem tekee johtopäätöksen sun sairaslomasta? Eikä ihmisille nykyään opeteta pihelinkäyttäytymistä lainkaan?
Ei tartte sanoa muuta kuin olen sairaana enkä pääse töihin. Ei syytä tartte sanoa tai yrittää kuulostaa mahdollisimman sairaalta - ei mitään pelleilyä. Asiallinen ilmoitus puhelimella. Tietenkin jos ei saa ketään kiinni, on viesti ainoa mahdollisuus.
Syyhän pitää kertoa, koska esimiehen tehtävä on kertoa tarviiko sairaslomalapun vai voiko olla omalla ilmoituksella.
Työntekijän ei tarvitse kertoa esihenkilölleen muuta kuin sen, että on poissa. Ihmisen sairastaminen eikä varsinkaan diagnoosit kuulu esihenkilölle.
Saikkulappu lähetetään palkanlaskentaan, siellä päätetään (tessin mukaisesti) saatko palkkaa poissaolosta vai et. Sitä ei esihenkilö päätä.
Sitten jos puhutaan työstä aiheutuvista sairauksista ja pitkäaikaisista poissaoloista joissa herää kysymys työkyvystä, silloinkin asia menee eri protokollan mukaan. Ei se pikkupomo ole mikään portinvartija vaan ennemminkin viestinviejä.
Älkää alistuko siihen että joku esimieskyylä haluaa tietää mitä sairauksia teillä on ja leikkiä jumalaa sanomalla onko sairastaminen aiheellista vai ei.
T. Luottamushenkilö ja työsuojeluvaltuutettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kerran ääni mennyt enkä saanut pihaustakaan puhuttua. Soita siinä sitten.
Tämä on ihan käsittämättömän lapsellinen ketju! Poikkeustapauksia toki on, esim. jos on teho-osastolla tajuttomana niin ei silloinkaan pysty soittamaan. Mutta jos ei ole tajuttomana, voi tarjoutua soittamaan laittamalla viestin että haluatko että soitan, vaikka ääntä ei juuri lähde. Itselleni ei ole koskaan tullut tällaistakaan tilannetta.
Soittaminen on ihan asiallista. Sairaspoissaolo ei ole ilmoitusasia, vaan sovitaan työnantajan kanssa. Työnantajan ei tarvitse hyväksyä sairaslomaa palkalliseksi edes todistuksella, vaan voi sairauden laadusta riippuen tarjota myös korvaavaa työtä tai etätyötä, jota pystyy tekemään vaikka esim. jalka olisi paketissa. Soittaminen on tietysti ikävää, koska eihän työnantaja siitä ilahdu, tulee usein lisätyötä hänelle ja työkavereille.
Tällaista varmaan on edelleen jossain. Mutta onneksi omalla alalla ei ole koskaan ollut oman työurani aikana, vaan lyhyt sairauspoissaolo todellakin on pelkkä ilmoitusasia eikä siinä aleta mitään kyseenalaistamaan. Hyvin hyvin harvoin on sellaisia jotka käyttäisivät systeemiä hyväkseen. Työmoraali on sen verran hyvä eikä kukaan ole huvikseen poissa.
Kyllästyin siihen, ettei pomoa saa soittamalla kiinni, joten aamusta laitan viestin.
Pääsen takas nukkumaan tai lähden lääkäriin. Tai jos lapsista on kyse, niin heidän kanssaan. Ytimekäs viesti, miksi en ole tullut töihin. Saatteella soitan myöhemmin.
Jos hän ei ole vastannut/soittanut, niin lounaan jälkeen alan pommittaa. Usein sieltä sitten tulee, ettei kerkee puhumaan asia ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kerran ääni mennyt enkä saanut pihaustakaan puhuttua. Soita siinä sitten.
Tämä on ihan käsittämättömän lapsellinen ketju! Poikkeustapauksia toki on, esim. jos on teho-osastolla tajuttomana niin ei silloinkaan pysty soittamaan. Mutta jos ei ole tajuttomana, voi tarjoutua soittamaan laittamalla viestin että haluatko että soitan, vaikka ääntä ei juuri lähde. Itselleni ei ole koskaan tullut tällaistakaan tilannetta.
Soittaminen on ihan asiallista. Sairaspoissaolo ei ole ilmoitusasia, vaan sovitaan työnantajan kanssa. Työnantajan ei tarvitse hyväksyä sairaslomaa palkalliseksi edes todistuksella, vaan voi sairauden laadusta riippuen tarjota myös korvaavaa työtä tai etätyötä, jota pystyy tekemään vaikka esim. jalka olisi paketissa. Soittaminen on tietysti ikävää, koska eihän työnantaja siitä ilahdu, tulee usein lisätyötä hänelle ja työkavereille.
Tulee mieleen ne lukemattomat ongelmatapaukset, jotka eivät voineet mitenkään käyttää maskia syistä x, y, z ja ö. Jos ääntä ei tule lainkaan, soittaa vaikka silti ja pihisee, minkä jälkeen laittaa viestin ettei tullut ääntä, mutta asia oli tämä.
Itse sairaalaan päädyttyäni mieheni osasi onneksi soittaa esimiehelleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tiimissä laitetaan viesti pomolle, lähtökohtaisesti Teamsiin. Samalla kipeä infoaa toisella viestillä kollegoille, jos on jotain ihan akuuttia, mikä tarvitsisi hoitaa. Hyvin on toiminut jo monta vuotta.
Omalla työpaikallani sairauspoissaolot aiheuttavat aina uudelleenjärjestelyjä, joiita pomo joutuu tekemään. Meillä todellakin pitää soittaa ja ymmärrän sen hyvin. Työpaikkoja on tietysti erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä viesti teamsillä esihenkilölle ja poissaoloviesti s-postiin. Eipä siinä sen kummempia, 5 päivää poissaoloa omalla ilmoituksella voi olla. En ole kyllä kertaakaan 15 vuoden aikana ollut noin pitkään, käytän herkästi työterveyden palveluita. Tuntuu, että lääkärit laittaa herkemmin 3 päivän sairausloman kuin mitä itse kehtaisin olla.
Sama meillä. On aina ollut näin eikä koskaan mitään ongelmia. Poissaolotkin ovat vähäisiä. Jos jollain on joku oma meno niin siihen käytetään liukumatunteja ja ollaan ihan luvallisesti poissa eikä tarvitse valehdella olevansa sairas.
Vierailija kirjoitti:
Meillä viesti teamsillä esihenkilölle ja poissaoloviesti s-postiin. Eipä siinä sen kummempia, 5 päivää poissaoloa omalla ilmoituksella voi olla. En ole kyllä kertaakaan 15 vuoden aikana ollut noin pitkään, käytän herkästi työterveyden palveluita. Tuntuu, että lääkärit laittaa herkemmin 3 päivän sairausloman kuin mitä itse kehtaisin olla.
Meillä ei saa turhaan käyttää työterveyttä, vain silloin kun tarvitaan lääkäriä tai reseptilääkettä tai sairaus kestää yli 5 pv, jolloin tarvitaan lääkärintodistus. Jokainen käynti maksaa työnantajalle kolminumeroisen summan.
No meillä ei koskaan soiteta vaan nimenomaan laitetaan viesti sairastumisesta.
Sen jälkeen kun sairauslomani syy kirjoitettiin palaverimuistioon, en ole kertonut syytä vaan ilmoittanut vain että olen poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet väärässä.
Esim meillä on 3 vrk omalla ilmoituksella (palkallista vapaata), niin ei siinä tarvii selitellä kummosia. Ilmoittaa, että on pois.
Tietty jos jatkuvasti tulee moisia, on sitten erikäytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani sairauspoissaolot aiheuttavat aina uudelleenjärjestelyjä, joiita pomo joutuu tekemään. Meillä todellakin pitää soittaa ja ymmärrän sen hyvin. Työpaikkoja on tietysti erilaisia.
Meilläkin. Tosin sen hoitavat ilmoitushetkellä vuorossa olevat työkaverit. Heille siis pitää soittaa poissaolosta. He hommaavat sijaisen tai sumplivat vuoroja uusiksi. Tämä on tosin johtanut siihen, että ainakin itse kysyn tutuilta sijaisilta jo ennen ilmoitusta. Mukavampi soittaa työkavereille, että en pääse mutta Pirjo tulee.
Meillä ohjeistus on, että viestillä ilmoitetaan. Missä nooan arkin aikaisessa työpaikassa vielä soitellaan tällaisista?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa lääkärintodistus, niin ei tarvitse vaivautua soittamaan.
Kyllä meillä täytyy, kun on omailmoitus.
Hommaa se lääkärintodistus. Ei ole mikään pakko olla omailmoituksella pois. Jos sä sahaat metsätöissä jalkaan, niin soitatko ensin 3-5 päivää omailmoituksella ja sitten vasta toimitat lääkärintodistuksen?
Ihan kaikissa omissa työpaikoissani on pitänyt poissaolosta ilmoittaa soittamalla, vaikka todistuskin olisi ollut pakollinen jo ensimmäisestä päivästä.
Usein olen soittanut, että hei, olen sairas enkä pääse pariin päivään töihin, lähetin/lähetän todistuksen sähköpostilla.
Omailmoituksestahan tuo yksi jankuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi liian helppoa, alentaisi kynnystä jäädä sairauslomalle vaikka ei niin olisi tarvekaan
Ei alentaisi. En ole ikinä ollut turhaan sairaslomalla.
Vanhemmilla oli aikoinaan siivousfirma. Yleinen syy työntekijöillä jäädä pois oli känni eli olivat dokanneet liian pitkälle aamuun. Sen kuuli puhelun aikana. Varmaan tämä (tai sairaan esittäminen) ovat syy käytännölle, että monessa paikassa pitää soittaa. Tarvittaessa esimies voi myös esittää täydentäviä kysymyksiä.
Meidän nykyisessä bisneksessä työntekijät laittavat whatsapin kautta viestiä ja se on ihan riittävä käytäntö. Toki pitää huomioida, että meillä on vain osa-aikaisia nykyään. Jos joku on kovin epäluotettava tarjoamme töitä ensisijaisesti muille työntekijöille ja he jäävät ns. varalle. Kohtuudella poisjäämiset on ihan normaaleja eikä se aina haittaa vaikka kävisi mielessä syyn olevan pelkkä tekosyy. Ymmärrän ettei työntekijä aina välttämättä halua sanoa että meillä on kriisi kotona, mies hakannut tai kadonnut kännissä johonkin tms. Yksi työntekijä joskus harvoin saikutti kun halusi mennä johonkin tapahtumaan työaikana mutta hän ei käytännössä koskaan ollut muusta syystä pois, joten katsoimme tätä sormien välistä.