Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytäntö, että sairasilmoitus pitää tehdä soittamalla. Miksei viesti riitä?

Vierailija
30.08.2025 |

Se puhelu on jotenkin nöyryyttävä teatteri.  

"köh köh niisk..mä olen vähän kipeä..niisk..

"vai niin."

"köh mut kai mä sillai voisin kokeilla että onnistuuko, jos toi käsi vaan pysyy paikallaan eikä irtoo.."

"no eiköhän tehä nyt niin, että oot saikulla tän ja huomisen."

Miksei tätä voisi hoitaa viestillä?  "Moi, olen kipeä. Kuume.".  Aikuisiahan tässä ollaan?

Kommentit (177)

Vierailija
41/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa 5 päivää olla pois omalla ilmoituksella, viesti wa ryhmään riittää.

T. Inssi raksalla

Vierailija
42/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää soittaa pomolle, joka ei ymmärrä sairauslomia. Mullekin sanoi, etkö jo nyt voisi tulla töihin. Sitten alkoi selittämään, miten he nyt joutuu toimimaan, kun olet pois. Jonkinlaista syyllistämistä.... minähän olen vain töissä. Ihan kuin olisin orjatyövoimaa, jota ruoskitaan sairaanakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä, miksi siinä puhelussa ei voi sanoa ylsinkertaisesti että Hei, olen kipeä ja niin pahassa kuumeessa etten pääse tänään ja huomennakaan töihin.

miksi pitää köhhitellä ja ennyillä ja odottaa, että toinem tekee johtopäätöksen sun sairaslomasta? Eikä ihmisille nykyään opeteta pihelinkäyttäytymistä lainkaan?

Ei tartte sanoa muuta kuin olen sairaana enkä pääse töihin. Ei syytä tartte sanoa tai yrittää kuulostaa mahdollisimman sairaalta - ei mitään pelleilyä. Asiallinen ilmoitus puhelimella. Tietenkin jos ei saa ketään kiinni, on viesti ainoa mahdollisuus.

Syyhän pitää kertoa, koska esimiehen tehtävä on kertoa tarviiko sairaslomalapun vai voiko olla omalla ilmoituksella. 

Vierailija
44/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tiimissä laitetaan viesti pomolle, lähtökohtaisesti Teamsiin. Samalla kipeä infoaa toisella viestillä kollegoille, jos on jotain ihan akuuttia, mikä tarvitsisi hoitaa. Hyvin on toiminut jo monta vuotta.

Vierailija
45/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa lääkärintodistus, niin ei tarvitse vaivautua soittamaan.

Kyllä meillä täytyy, kun on omailmoitus. 

Vierailija
46/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä, miksi siinä puhelussa ei voi sanoa ylsinkertaisesti että Hei, olen kipeä ja niin pahassa kuumeessa etten pääse tänään ja huomennakaan töihin.

miksi pitää köhhitellä ja ennyillä ja odottaa, että toinem tekee johtopäätöksen sun sairaslomasta? Eikä ihmisille nykyään opeteta pihelinkäyttäytymistä lainkaan?

No niinkuin tuolla edellä sanottiin:  idea tässä on kai se että pomo pystyisi maagisesti arvioimaan äänen perusteella että onko kipeä vai ei.  Jos ilmoitat ryhdikkäästi ja selkeällä äänellä asiasi, niin millaisen vaikutelman pomo saa työkyvystäsi?

Siksi siihen kuuluu juuri tuo nyöryyttävä teatteri-esitys, joka tuntunee molemmista yhtä kiusalliselta.

Sori mutta jos työnantajalla on lähtökohtaisesti epäilevä asenne

Joillakin esihenkilöillä sattuu vaan olemaan niitä sarjasaikuttajiakin ja esihenkilö on tietoinen toistuvista poissaoloista. Saattaa olla tarvetta pyydellä lääkärintodistusta. Ja yleensä käytännöt on sitten samat koko talossa eli soitto, jotta esihenkilö voi arvioida onko syy todellinen vai kuulostaako selittelylle tai mahdollisesti krapula-aamulle. Ja jos samat oireet usein, niin saattaapi kehottaa menemään lääkäriin, kun on usein esim. vatsakipuja.

Vierailija
47/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että esimies voi kuulla äänestä oletko ryypännyt.

Tässä tapauksessa voi huijata olevansa mahataudissa. Ääni vapisee ja on käheä oksentelun vuoksi. 

Vierailija
48/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin hyvä sijaisrinki, että poissaolot eivät esimiestä haittaa. Se tietysti vaatii sen, että myös työympäristö ja -ilmapiiri on hyvä ja sijaiset täysin osa porukkaa. Usein hommataankin sijainen itse jo ennen kuin ilmoitetaan poissaolosta.

Aina näin ei todellakaan ole ollut, ja silloin on esimieskin ymmärrettävästi enemmän harmissaan sairauslomista. 

Vierailija
49/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa se lääkärintodistus. Ei ole mikään pakko olla omailmoituksella pois. Jos sä sahaat metsätöissä jalkaan, niin soitatko ensin 3-5 päivää omailmoituksella ja sitten vasta toimitat lääkärintodistuksen?

Vierailija
50/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että esimies voi kuulla äänestä oletko ryypännyt.

Tässä tapauksessa voi huijata olevansa mahataudissa. Ääni vapisee ja on käheä oksentelun vuoksi. 

Toki on epäilyttävää, jos useasti vuodessa on "mahataudissa", eli tämän kortin voisi käyttää max kerran tai kahdesti per vuosi. 

Vierailija
51/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alettiin vaatia, että esihenkilön lisäksi on ilmoitettava yhdelle toisellekin henkilölle, joka ei ole minkäänlainen esihenkilö kellekään. Tekee jotain työtuntien ynnäystä ja analysointia ja jotain muuta "koordinointia", en oikein edes tiedä mitä. Mielestäni tälle ihmiselle eivät meidän sairauslomat kuulu, koska poissaolot kirjataan tuntijärjestelmään, mistä ne menevät palkkikseen ja homma hoituu sitä kautta. Esihenkilölle tietenkin ilmoitetaan, hän hyväksyy ilmoituksen ja hänen kauttaan menevät mahdolliset lääkärintodistukset. Omalle työporukalle tietysti myös ilmoitetaan että on poissa, mutta mielestäni ei voida vaatia, että jollekin tuollaiselle numeroiden ynnääjälle tarvitsee raportoida sairauslomistaan yhtään mitään.

Vierailija
52/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa se lääkärintodistus. Ei ole mikään pakko olla omailmoituksella pois. Jos sä sahaat metsätöissä jalkaan, niin soitatko ensin 3-5 päivää omailmoituksella ja sitten vasta toimitat lääkärintodistuksen?

Ihan kaikissa omissa työpaikoissani on pitänyt poissaolosta ilmoittaa soittamalla, vaikka todistuskin olisi ollut pakollinen jo ensimmäisestä päivästä.

Usein olen soittanut, että hei, olen sairas enkä pääse pariin päivään töihin, lähetin/lähetän todistuksen sähköpostilla.

Vierailija
53/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä alettiin vaatia, että esihenkilön lisäksi on ilmoitettava yhdelle toisellekin henkilölle, joka ei ole minkäänlainen esihenkilö kellekään. Tekee jotain työtuntien ynnäystä ja analysointia ja jotain muuta "koordinointia", en oikein edes tiedä mitä. Mielestäni tälle ihmiselle eivät meidän sairauslomat kuulu, koska poissaolot kirjataan tuntijärjestelmään, mistä ne menevät palkkikseen ja homma hoituu sitä kautta. Esihenkilölle tietenkin ilmoitetaan, hän hyväksyy ilmoituksen ja hänen kauttaan menevät mahdolliset lääkärintodistukset. Omalle työporukalle tietysti myös ilmoitetaan että on poissa, mutta mielestäni ei voida vaatia, että jollekin tuollaiselle numeroiden ynnääjälle tarvitsee raportoida sairauslomistaan yhtään mitään.

Kai te olette pyytäneet tälle kunnon perustelut?

Vierailija
54/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pomolle on joka tapauksessa soitettava siitä lääkäriinmenosta.  Ei se niin toimi, että et saavu aamulla töihin ja sitten vaan puoliltäpäivin ilmoitat lääkärintodistuksesta. 

Vierailija
55/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi liian helppoa, alentaisi kynnystä jäädä sairauslomalle vaikka ei niin olisi tarvekaan 

Se olisi todella paljon helpompaa viestillä ja ihan satavarmasti alentaisi kynnystä saikuttamiseen, jos ei pomon kanssa tarvitsisi puhua. Viestissä ei tarvitse kuulostaa flunssaiselta, jos sanoo olevansa flunssassa.. 

Vierailija
56/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riittää viesti, mutta jos on useamman päivän pitää myös soittaa. Enpä ole kyllä koskaan mitenkään yrittänyt yskiä tai todistella että olen oikeasti kipeä. Miksi pitäisi?

Tuo puhelukäytäntö on varmaan monissa paikoissa siksi että tekstiviesti saattaa jäädä huomaamatta. Kun puheluun on vastattu ja asia kuitattu niin molemmat tietävät että asia on nyt hoidettu.

Meillä pomo ei nimittäin aina muista vastata tekstariin ja sitten itse miettii että onko tuo nyt edes mennyt perille vai onko kohta työkaverit pulassa, kun vuoron alkaessa en olekaan paikalla eikä kukaan ole edes alkanut etsiä sijaista 

Vierailija
57/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Äänestä kuulee, onko oikeasti kipeä 🤧

Se nyt ei kerro mitään. Niiskutus alkaa usein jo töissä köh köh ja huomenna pois.Sama laulu samoilla ihmisillä.

Vierailija
58/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte sanoa muuta kuin olen sairaana enkä pääse töihin. Ei syytä tartte sanoa tai yrittää kuulostaa mahdollisimman sairaalta - ei mitään pelleilyä. Asiallinen ilmoitus puhelimella. Tietenkin jos ei saa ketään kiinni, on viesti ainoa mahdollisuus.

Syyhän pitää kertoa, koska esimiehen tehtävä on kertoa tarviiko sairaslomalapun vai voiko olla omalla ilmoituksella. 

No ei ainakaan mun ole ikinä tarvinnut selittää syytä koko työhistoriani aikana eikä ole kysyttykään, kun kyse on siis 3 päivän omailmoituksesta. Tietysti lääkärintodistuksessa on sitten syy.

Vierailija
59/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omalla työpaikalla riittää teams-viesti esimiehelle. Saa olla 4 tai 5 päivää (en muista kumpi kun en ole koskaan ollut noin pitkään) omalla ilmoituksella poissa. Tosin eipä kukaan turhaan olekaan poissa kun asiantuntijatyössä ei mitään sijaisia tunneta vaan työt jäävät sitten vain tekemättä ja itse ne on kuitenkin tehtävä kun on toipunut. Etätöissä on myös helppo tehdä työt, vaikka ei olisi kykenevä lähtemään toimistolle.

Vierailija
60/177 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kerran ääni mennyt enkä saanut pihaustakaan puhuttua. Soita siinä sitten.

Tämä on ihan käsittämättömän lapsellinen ketju! Poikkeustapauksia toki on, esim. jos on teho-osastolla tajuttomana niin ei silloinkaan pysty soittamaan. Mutta jos ei ole tajuttomana, voi tarjoutua soittamaan laittamalla viestin että haluatko että soitan, vaikka ääntä ei juuri lähde. Itselleni ei ole koskaan tullut tällaistakaan tilannetta. 

Soittaminen on ihan asiallista. Sairaspoissaolo ei ole ilmoitusasia, vaan sovitaan työnantajan kanssa. Työnantajan ei tarvitse hyväksyä sairaslomaa palkalliseksi edes todistuksella, vaan voi sairauden laadusta riippuen tarjota myös korvaavaa työtä tai etätyötä, jota pystyy tekemään vaikka esim. jalka olisi paketissa. Soittaminen on tietysti ikävää, koska eihän työnantaja siitä ilahdu, tulee usein lisätyötä hänelle ja työkavereille. Se täytyy vaan kohdata ja työnantajallekin se on osa tehtävänkuvaa että joutuu näitä järjestelemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi