Käytäntö, että sairasilmoitus pitää tehdä soittamalla. Miksei viesti riitä?
Se puhelu on jotenkin nöyryyttävä teatteri.
"köh köh niisk..mä olen vähän kipeä..niisk..
"vai niin."
"köh mut kai mä sillai voisin kokeilla että onnistuuko, jos toi käsi vaan pysyy paikallaan eikä irtoo.."
"no eiköhän tehä nyt niin, että oot saikulla tän ja huomisen."
Miksei tätä voisi hoitaa viestillä? "Moi, olen kipeä. Kuume.". Aikuisiahan tässä ollaan?
Kommentit (177)
Koska pomon pitää päästä levittämään turhaumustaan ja negatiivista energiaansa sairastuneeseen.
Samasta syystä pitää mennä toimistollekin. Siitä että on ilkeä, vittuilee ja levittää paskaenergiaa kirjoittamalla jää kiinni, mutta kun se on passiivisaggressiivista tai henkistä väkivaltaa toimistolla niin se on aina tulkinakysymys sana sanaa vastaan. Tämä se totuus on.
Tuo on kyllä jännä, ettei esihenkilöt vastaa puhelimeen! Meilläkin on ohjeistettu, että aamulla heti 8 aikoihin soitellaan sairastumisista. Ei välttämättä vastaa eikä ole kyse siitä, että puhuisi toista puhelua. Ehkä nukkuu tai tekee jotain muuta "tärkeämpää" kotona, kun kerran etänä on niin usein...
Vierailija kirjoitti:
Jos on diagnisoitu migreeni, niin sen kanssa toimitaan hieman eri tavalla esihenkilön kanssa sopien.
Soitto on ihan hyvä, siinä esihenkilö voi arvioida tarvitaanko todistus vai riittääkö vaan tieto poissaolosta. Teoriassa esihenkilölle ei edes kuulu diagnoosi, mutta silloin pitää hankkia lääkärintodistus.
Terveysasemalla suhtaudutaan todella kielteisesti siihen, että migreenipotilas tulee sinne oksentelemaan roskiksiin. Ei edes lääkäri voi sille kohtaukselle mitään. Ainoa apu on ottaa kohtaus- ja pahoinvointilääkkeet sekä eristäytyä korvatulpat korvissa pimeään huoneeseen niin pitkäksi aikaa, että kohtaus on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miksi siinä puhelussa ei voi sanoa ylsinkertaisesti että Hei, olen kipeä ja niin pahassa kuumeessa etten pääse tänään ja huomennakaan töihin.
miksi pitää köhhitellä ja ennyillä ja odottaa, että toinem tekee johtopäätöksen sun sairaslomasta? Eikä ihmisille nykyään opeteta pihelinkäyttäytymistä lainkaan?
No niinkuin tuolla edellä sanottiin: idea tässä on kai se että pomo pystyisi maagisesti arvioimaan äänen perusteella että onko kipeä vai ei. Jos ilmoitat ryhdikkäästi ja selkeällä äänellä asiasi, niin millaisen vaikutelman pomo saa työkyvystäsi?
Siksi siihen kuuluu juuri tuo nyöryyttävä teatteri-esitys, joka tuntunee molemmista yhtä kiusalliselta.
Sori mutta jos työnantajalla on lähtökohtaisesti epäilevä asenne ja työpaikalla vallitsee epäluottamuksen ilmapiiri niin alainen eivoi siinä kuin hävitä. Jos ei ole pakko juuri tätä työtä elääkseen tehdä niin en ota paikkaa vastaan. Ja miksi olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on diagnisoitu migreeni, niin sen kanssa toimitaan hieman eri tavalla esihenkilön kanssa sopien.
Soitto on ihan hyvä, siinä esihenkilö voi arvioida tarvitaanko todistus vai riittääkö vaan tieto poissaolosta. Teoriassa esihenkilölle ei edes kuulu diagnoosi, mutta silloin pitää hankkia lääkärintodistus.
Terveysasemalla suhtaudutaan todella kielteisesti siihen, että migreenipotilas tulee sinne oksentelemaan roskiksiin. Ei edes lääkäri voi sille kohtaukselle mitään. Ainoa apu on ottaa kohtaus- ja pahoinvointilääkkeet sekä eristäytyä korvatulpat korvissa pimeään huoneeseen niin pitkäksi aikaa, että kohtaus on ohi.
Kannattaa myös juoda nestettä minkä puute sen koko kohtauksen on laukaissutkin. Pari litraa vettä päivässä ja teelusikka merisuolaa niin et näe elinaikanasi päänsärkyä tai vti:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Äänestä kuulee, onko oikeasti kipeä 🤧
Migreenikohtauksessa on vaikeaa puhua. Migreenipotilailla on muutenkin korkeampi aivoinfarkiriski. Joku voi tulkita migreenikohtausta potevan sammalluksen humalaisen sammallukseksi.Mutta minkään viestilaitteen näytön katselu ja sillä kirjoittaminen on migreenissä vielä hirveämpää kuin puhuminen.
Ei pidä paikkaansa ainakaan omalla kohdallani. Puhuminen selkeästi on kaikkein vaikeinta. Viestiä voi kirjoittaa pikku hiljaa vaikka sana kerrallaan ja lähettää vasta kun se on järkevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveysasemalla suhtaudutaan todella kielteisesti siihen, että migreenipotilas tulee sinne oksentelemaan roskiksiin. Ei edes lääkäri voi sille kohtaukselle mitään. Ainoa apu on ottaa kohtaus- ja pahoinvointilääkkeet sekä eristäytyä korvatulpat korvissa pimeään huoneeseen niin pitkäksi aikaa, että kohtaus on ohi.Kannattaa myös juoda nestettä minkä puute sen koko kohtauksen on laukaissutkin. Pari litraa vettä päivässä ja teelusikka merisuolaa niin et näe elinaik
Höpö höpö. Migreeni ei ole mikään tavallinen päänsärky eikä sitä yksioikoisesti laukaiset nesteen puute. Ota asioista selvää ennen kuin tulet tänne sönköttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miksi siinä puhelussa ei voi sanoa ylsinkertaisesti että Hei, olen kipeä ja niin pahassa kuumeessa etten pääse tänään ja huomennakaan töihin.
miksi pitää köhhitellä ja ennyillä ja odottaa, että toinem tekee johtopäätöksen sun sairaslomasta? Eikä ihmisille nykyään opeteta pihelinkäyttäytymistä lainkaan?
No niinkuin tuolla edellä sanottiin: idea tässä on kai se että pomo pystyisi maagisesti arvioimaan äänen perusteella että onko kipeä vai ei. Jos ilmoitat ryhdikkäästi ja selkeällä äänellä asiasi, niin millaisen vaikutelman pomo saa työkyvystäsi?
Siksi siihen kuuluu juuri tuo nyöryyttävä teatteri-esitys, joka tuntunee molemmista yhtä kiusalliselta.
Sori mutta jos työnantajalla on lähtökohtaisesti epäilevä asenne
Tätähän se on miltei joka paikassa. Ei luoteta. Jopa sairaan lapsen hoitaminen vaatii joissain työpaikoissa ihan naurettavaa pelleilyä ja lippulappusten kiikuttelua edestakaisin eikä kukaan niitä välttämättä edes lue...
Meillä se on soitto, koska siinä puhelimessa myös muistutetaan ohjeista onko lupa omailmoitukseen tai pitääkö mennä vastaanotolle. Siinä myös sovitaan milloin otetaan yhteys seuraavan kerran, jos ei pysty tulee töihin. Viestit ei myöskään mene perille, kun esihenkilöllä on virka-ajan ulkopuolella soitonsiirto omaan puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua joskus oikein naurattaa kun alaiset soittelee ja yrittää yskiä ja kuulostaa surkeilta että uskoisin että ne on varmaan oikeesti kipeitä :D Kuitenkaan ei mulla ole oikein mitään mahdollisuutta sitä kieltääkään. Kolmannesta päivästä meillä vasta vaaditaan lääkärintodistus.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Äänestä kuulee, onko oikeasti kipeä 🤧
Miten äänestä kuulee mahataudin tai katkenneen jalan?
Jos olet koko yön oksentanut niin kyllä sen kuulee. Katkenneesta jalasta taas on lääkärin todistus.
Oma auraton migreenini ei ole koskaan tullut sellaisena hyökyaaltona päälle, etten olisi ehtinyt ilmoittaa töihin ennen toimintakyvyn menetystä. Jos tilanne olisi se, että pomolle ei voisi sillä hetkellä vielä soittaa, laittaisin viestin että tilanne on tämä ja soitan heti kun pystyn. Minusta lähtökohtaisesti on helpompi soittaa se ihan sama "moi, olen kipeä ja ainakin tänään pois", sen sijaan että kirjoittaisin saman viestillä. Ja minä kuitenkin olen jossain määrin puhelinkammoinen. Soittaminen ja vastaaminen on kuitenkin sellainen kansalaistaito, mikä kannattaa jokaisen opetella, ettei joudu syrjäytymisvaaraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti kipeä niin ei tarvitse mitään nöyryyttävää teatteriesitystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä juuri. Migreenipotilaan pakottaminen terveyskeskukseen hakemaan sairauslomalappua on terveydenhuollon resurssien tuhlausta. Monelle on myös täysi mahdottomuus lähteä minnekään kohtauksen aikana, kun ei näe eteensä ja oksentelee. Lähteminen ei ainakaan auta kohtauksen ohi menemisessä, päinvastoin pahentaa sitä ja tilanne voi pitkittyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte sanoa muuta kuin olen sairaana enkä pääse töihin. Ei syytä tartte sanoa tai yrittää kuulostaa mahdollisimman sairaalta - ei mitään pelleilyä. Asiallinen ilmoitus puhelimella. Tietenkin jos ei saa ketään kiinni, on viesti ainoa mahdollisuus.
Aikoinaan Helsingin Sanomien NYT -liitteessä oli tarinaa hepusta, joka soitti töihin ja ilmoittautui sairaaksi. Olo oli kuulemma niin huono, ettei päässyt sängystä ylös. Pomon ilme oli varmaan näkemisen arvoinen, kun taustalta kuului konduktöörin kuulutus "Seuraavana Pasila" 😂
Hommaa lääkärintodistus, niin ei tarvitse vaivautua soittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveysasemalla suhtaudutaan todella kielteisesti siihen, että migreenipotilas tulee sinne oksentelemaan roskiksiin. Ei edes lääkäri voi sille kohtaukselle mitään. Ainoa apu on ottaa kohtaus- ja pahoinvointilääkkeet sekä eristäytyä korvatulpat korvissa pimeään huoneeseen niin pitkäksi aikaa, että kohtaus on ohi.Näinpä juuri. Migreenipotilaan pakottaminen terveyskeskukseen hakemaan sairauslomalappua on terveydenhuollon resurssien tuhlausta. Monelle on myös täysi ma
Ei meillä ainakaan sinne pakoteta, jos ei millään halua. Silloin ei vain saa palkkaa. Olen itse ollut elämässäni useamman päivän palkattomalla tuon takia, koska ymmärrän ettei minulle haluta maksaa päivästä vain omalla ilmoituksella. Kyllähän se kismittää, mutta on lopulta ihan reilua.
Nykyään saamme todistuksen chattilääkäriltä mihin vuorokaudenaikaan tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua joskus oikein naurattaa kun alaiset soittelee ja yrittää yskiä
Tästä on noin 15 vuotta aikaa, miesvaltaisella alalla. Esihlö sanoi puhelimessa "et sinä kuulosta yhtään sairaalta". Ja olin liki 40 asteen kuumeessa ja todellakin sairas. Ehkä olisi pitänyt feikkiyskiä tai vetää oikein överiksi.
Ahaa. Kerropa sitten miten migreenin kohdalla toimitaan muka eri tavalla. Itselläni on sitä max. kerran vuodessa enkä todellakaan ala sen takia mihinkään eri sopimisiin. Se on sairauspoissaolo siinä missä työkaverin oksennustautikin.