Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Alko kehtaa etsiä palkattomia työntekijöitä?

Vierailija
29.08.2025 |

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue: Opintoihin liittyvä työharjoittelu. 

Eipä kokkikoulun reilun vuoden mittaisista harjoitteluista eri ravintoloissa saanut minkäänlaista palkkaa. 

No omapa on mokasi, että olet tuollaiseen suostunut. Ei teidän alalle ikinä parane työolot ja palkkaus jos ette yhtään pane kampoihin.

Kuinka paljon enemmän haluat maksaa ravintola-ateriastasi, kun tarjoilijat alkavat saada 50 eur/h? Eihän nyt sitä halvemmalla kukaan työskentele.

Okei ei kannusteta sitten niitä ettei vaan pääse ravintola-annosten hinnat nousemaan. Olimpa hölmö.

Vierailija
82/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Only in Finland.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Only in Finland.

Eh? Esim. Saksassa ja Irlannissa palkattomat harjoittelut ovat yleisiä. 

Vierailija
84/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alko on ottanut aina opiskelijaharjoittelijoita, ihan kuin mikä muu työpaikka hyvänsä. Vai meinaatko, että esim muissa kaupoissa harjoittelijalle maksetaan palkkaa? Mikä siis on verovaroin rahoitettu? 

Ihme nillitystä. Jos sama ilmoitus olisi Citymarketissa tai Prismassa, mutä siihen nillittäisit?

Vierailija
85/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hertsileijaa.. Eikö se ole vain hyvä asia, että joku ottaa töihin työharjoittelijan, sillä se aiheuttaa yritykselle  vain lisää kustannuksia ja vie ammattitaitoisen henkilökunnan aikaa, kun joutuu opettamaan. 

Itse olen todella kiitollinen, kun sain opiskeluaikana harjoittelupaikan, joillakin se oli työn ja tuskan takana ja hidasti valmistumista ja opiskelumotivaatiota. Sitäpaitsi, olen kuullut Alkon olevan hyvä harjoittelupaikka, jossa panostetaan harjoitteluun. 

Kaikesta sitä valitetaan. 

Vierailija
86/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työharjottelu on palkatonta. Harjottelija ei korvaa yhtäkään työntekijää. Näin se on joka paikassa.

Vierailija
87/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois koko pulju tuohan on ihan hävytöntä.

Vierailija
88/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työharjoittelija anna mitään työsuoritusta yrityksen hyväksi, päinvastoin on saama puolella, saa työkokemusta alalta mihin opiskelee, jonka mahdollistaa yrityksen työntekijä, jolle maksetaan palkkaa eli harjoittelijat ovat kuluerä yritykselle. Ja vain yhteiskunnallisesti vastuulliset ottavat työharjoittelijoita, kuten Alko. 

Vierailija
89/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työharjottelu on palkatonta. Harjottelija ei korvaa yhtäkään työntekijää. Näin se on joka paikassa.

Kyllä minä sain ihan ensimmäisessä työpaikassani (myymälässä) palkkaa. On puppua ja tiedät sen. Tutustu vaikka lääkäreiden, insinöörien, farmaseuttien harjoitteluihin.

Vierailija
90/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työharjoittelija anna mitään työsuoritusta yrityksen hyväksi, päinvastoin on saama puolella, saa työkokemusta alalta mihin opiskelee, jonka mahdollistaa yrityksen työntekijä, jolle maksetaan palkkaa eli harjoittelijat ovat kuluerä yritykselle. Ja vain yhteiskunnallisesti vastuulliset ottavat työharjoittelijoita, kuten Alko. 

Sain myyjänä palkkaa ilman ammatillista koulutusta, yhtäkään harjoittelujaksoa tai mitään kokemusta. Ihan samoja työtehtäviä pystyin tehdä kun alalla 10 vuotta olleet ensimmäisestä päivästä lähtien. Ensimmäiset 2 viikkoa oli työkaveri auttamassa, sen jälkeen tein yksin. Täyttä palkkaa sain alusta alkaen ja ei ollut vaikea saada työpaikkaa.

Vierailija
91/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerro mitä se harjoittelija siellä sitten tekee, mitä oppii katsomalla kun työntekijä laittaa pulloja hyllyyn ja rahastaa asiakkaan? Siis monta kuukautta putkeen. Vai tekeekö kuitenkin itse samoja hommia?

Vierailija
92/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyppä vilkaisemassa puutarhamyymälöihin 😂 Kevätkiireissä 20% vakkareita, 80% harjoittelijoita. Ilman harjoittelijoita hommat jäisi todellakin tekemättä! Itse häivyin alalta, kun näin mitä jatkuvaa orjatyövoiman käyttöä se on. 

Vierailija
93/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt useissa erilaisissa työpaikoissa täysin palkattomana useita kuukausia. Minulla on ollut alan koulutus näihin paikkoihin ja olen tehnyt samaa työtä kuin muutkin. Minua ei ole ohjattu alun pikaisen perehdytyksen jälkeen vaan olen usein ollut yksin toimipisteessä ja joutunut selviytymään erittäin haastavista tilanteista täysin itsenäisesti. Harjoitteluja on aina venytetty niin pitkäksi kuin mahdollista, mutta vain kerran minut on palkattu harjoittelun jälkeen. 

Olen myös itse palkkatyössä ollessani ja useita opiskeluun kuuluvia harjoitteluita tehdessäni todistanut tällaista harjoittelijoitten kierrättämistä, jossa yritystä käytännössä pyöritetään ilmaistyövoiman avulla ja erityisesti loma-aikoina nämä harjoittelijat alkaa yrityksiä kummasti kiinnostamaan. 

Vierailija
94/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain myyjänä palkkaa ilman ammatillista koulutusta, yhtäkään harjoittelujaksoa tai mitään kokemusta. Ihan samoja työtehtäviä pystyin tehdä kun alalla 10 vuotta olleet ensimmäisestä päivästä lähtien. Ensimmäiset 2 viikkoa oli työkaveri auttamassa, sen jälkeen tein yksin. Täyttä palkkaa sain alusta alkaen ja ei ollut vaikea saada työpaikkaa.

ELi et ollut opiskelija?

Vierailija
95/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ELi et ollut opiskelija?

Niin, eikö opiskelija pystyisi vielä parempaan?

Vierailija
96/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas menee puurot ja vellit sekaisin. Opiskelijaharjoittelijat kaupanalalla harvoin saavat palkkaa. Nyt joku vertaa inssien harjottelua, tai perehdystä työhön työsopimuksen puitteissa. Ihan normaalia, että opiskelijaharjoittelija on palkattomassa harjoittelussa. Näitä on paljon kaupnalalla. 

Vierailija
97/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt useissa erilaisissa työpaikoissa täysin palkattomana useita kuukausia. Minulla on ollut alan koulutus näihin paikkoihin ja olen tehnyt samaa työtä kuin muutkin. Minua ei ole ohjattu alun pikaisen perehdytyksen jälkeen vaan olen usein ollut yksin toimipisteessä ja joutunut selviytymään erittäin haastavista tilanteista täysin itsenäisesti. Harjoitteluja on aina venytetty niin pitkäksi kuin mahdollista, mutta vain kerran minut on palkattu harjoittelun jälkeen. 

Olen myös itse palkkatyössä ollessani ja useita opiskeluun kuuluvia harjoitteluita tehdessäni todistanut tällaista harjoittelijoitten kierrättämistä, jossa yritystä käytännössä pyöritetään ilmaistyövoiman avulla ja erityisesti loma-aikoina nämä harjoittelijat alkaa yrityksiä kumm

Mutta MIKSI heräät aamulla ja menet töihin?

Vierailija
98/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ELi et ollut opiskelija?

Niin, eik

Kyse oli opiskelijoiden harjoittelun palkattomuudesta. 

Vierailija
99/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas menee puurot ja vellit sekaisin. Opiskelijaharjoittelijat kaupanalalla harvoin saavat palkkaa. Nyt joku vertaa inssien harjottelua, tai perehdystä työhön työsopimuksen puitteissa. Ihan normaalia, että opiskelijaharjoittelija on palkattomassa harjoittelussa. Näitä on paljon kaupnalalla. 

Edelleen kauppaan pääsee töihin myös palkallisena.

Vierailija
100/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän tavoin Alkoa ylläpidetään verovaroin...? No, okei tietty sitä kautta että jotkut kantavat tukirahansa sinne mutta muutenhan Alko maksaa valtiolle, ei toisin päin.

Eikö ihmisille koulussa enää opeteta ekonomian alkeita? Alkoa ylläpidetään verovaroin siten, että kaikki juomat siellä on ostettu ja tilattu käyttäen verovaroja. Kaikkien työntekijöiden palkat maksetaan verovaroista. Kaikki Alkon laskut ja kustannukset ylipäätään maksetaan verovaroista. Mikäli valtio ei antaisi Alkolle yhtään rahaa ja vuosibudjettia, se lakkaisi olemasta.

🤣🤣🤣 oletko ollut Alkossa töissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi