Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Alko kehtaa etsiä palkattomia työntekijöitä?

Vierailija
29.08.2025 |

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvasta opintoihin kuuluvasta pakollisesta työharjoittelusta maksetaan palkkaa. Pahimmillaan joutuu lähtemään harjoitteluun vielä toisella paikkakunnalle, mistä tulee ylimääräisiä asumis- ja matkustuskuluja.

Siis kuka tohon suostuu? Yksinkertainen?

Vierailija
42/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mieluummin venyttäisin opintoja kun raataisin ilman palkkaa tolleen. Ottaisin sitten vaikka jotain kursseja sen harjoittelun tilalle. Ihan sama mulle mitä koulussa ohjeistavat. Olen tähän mennessä oppinut olemaan ottamatta pureksimatta mitään tietoja vastaan.

Varmaan olet myös onnistunut olemaan valmistumatta. Kun se pakollinen harjoittelu kuuluu vaatimuksena opintojen suorittamiseen. No tiedän, että joillekin on räätälöity koulun kautta "harjoittelu", mistä ei kyllä palkkaa ole saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue: Opintoihin liittyvä työharjoittelu. 

Eipä kokkikoulun reilun vuoden mittaisista harjoitteluista eri ravintoloissa saanut minkäänlaista palkkaa. 

No omapa on mokasi, että olet tuollaiseen suostunut. Ei teidän alalle ikinä parane työolot ja palkkaus jos ette yhtään pane kampoihin.

Vähän vaikea koskaan valmistua jos ei suostu. Eikä oikein napannut ryhtyä ikiopiskelija #25291 tässä maassa. "Joo, mä meen sinne harjotteluun heti kun maksavat mulle palkkaa bro" :D 

Vierailija
44/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kokkikoulun reilun vuoden mittaisista harjoitteluista eri ravintoloissa saanut minkäänlaista palkkaa. 

No omapa on mokasi, että olet tuollaiseen suostunut. Ei teidän alalle ikinä parane työolot ja palkkaus jos ette yhtään pane kampoihin.

Vähän vaikea koskaan valmistua jos ei suostu. Eikä oikein napannut ryhtyä ikiopiskelija #25291 tässä maassa. "Joo, mä meen sinne harjotteluun heti kun maksavat mulle palkkaa bro" :D 

No ne jotka eivät muuhun pääse menee tonne. P@ska valuu alaspäin ja niin edelleen.

Vierailija
45/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörikoulussa kun oli työharjoittelua, siitä maksettiin ihan ok kulukorvaus, 3k€/kk.

Se nyt on tyhmää tehdä töitä ilmaiseksi, kun tuossakin pitää olla täysi-ikäinen opiskelija, eli piiloilmaisu sille että haetaan AMK/yliopisto-opiskelijaa.

Vierailija
46/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän yksityiset yrityksetkään maksa harjoittelijoille palkkaa. Ei ole vuosikausiin maksanut. Minä sain 90-luvun alussa palkkaa mutta omat lapseni 2010 ei saaneet ja tekivät isoja projekteja (esim tuotantotilan suunnittelu) kuukausien ajan. Palkittiin kyllä sitten vakityöpaikalla jossa edelleen töissä. Monet eivät saa edes sitä harjoittelupaikkaa saati vakityötä.

Vierailija
47/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne jotka eivät muuhun pääse menee tonne. P@ska valuu alaspäin ja niin edelleen.

Useimmat menevät sinne koska ruoanlaitto on heidän intohimonsa, mutta ok? Ei kukaan mene kokiksi siksi, että siitä maksetaan hyvää rahaa, oletko tyhmä? :D 

Vierailija
48/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän tavoin Alkoa ylläpidetään verovaroin...? No, okei tietty sitä kautta että jotkut kantavat tukirahansa sinne mutta muutenhan Alko maksaa valtiolle, ei toisin päin.

Vierailija
49/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän yksityiset yrityksetkään maksa harjoittelijoille palkkaa. Ei ole vuosikausiin maksanut. Minä sain 90-luvun alussa palkkaa mutta omat lapseni 2010 ei saaneet ja tekivät isoja projekteja (esim tuotantotilan suunnittelu) kuukausien ajan. Palkittiin kyllä sitten vakityöpaikalla jossa edelleen töissä. Monet eivät saa edes sitä harjoittelupaikkaa saati vakityötä.

Mikä taivaanlahja tuollainen työpaikka on olevinaan?

Vierailija
50/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoihin liittyvä harjoittelu on ns. oppimisympäristöä eikä työsuhde. 

Vierailija
51/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon enemmän haluat maksaa ravintola-ateriastasi, kun tarjoilijat alkavat saada 50 eur/h? Eihän nyt sitä halvemmalla kukaan työskentele.

Vierailija
52/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis minkä alan harjoittelu tuo on olevinaan kun kyse on tavallisesta myyntityöstä? Korkeintaan merkonomi voi tuosta jotain sisällön puolesta vähän hyötyä, mutta silti haku on auki kenelle tahansa opiskelijalle. 

Mäkin aattelin et merkonomi/tradenomi joka suuntautuu kauppaan. T. Merkonomi

Vierailija
53/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa kyllä olla niitä ainointa valtio-omisteisia firmoja joka MAKSAA jotain omistajalleen.. vrt VR ja Finnair.

Kyllä ja se omistaja olemme me veronmaksajat. Alkon tuotto menee valtion menojen kattamiseen. Toki myös alkoholismin haittojen korjaamiseen. 

On aivan selvää että K- ja S- ruokamafia mieluiten laittaisi nuokin rahat kauppiaiden taskuja pullistamaan, ja hartiavoimin sen eteen tehdään propagandaa. Milloin Suomi pitää eurooppalaistaa, milloin taas ollaan huolissaan syrjäseutujen viinansaannista.

Vierailija
54/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo monopoli pitäisi tosiaankin purkaa niin kilpailevat yritykset saisivat mahdollisuuden ihan oikeaan palkkaamiseen.

Tuskin tuo nyt vie yhtään työntekijää sellaisilta yrityksiltä jotka meinaavat maksaa palkkaa työstä.

Vierailija
55/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon enemmän haluat maksaa ravintola-ateriastasi, kun tarjoilijat alkavat saada 50 eur/h? Eihän nyt sitä halvemmalla kukaan työskentele.

Aloittajan ravintola = paikka mistä saa 9€ pizzoja ja kebabin ranskalaisilla, joten ei väliä. 

Vierailija
56/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat menevät sinne koska ruoanlaitto on heidän intohimonsa, mutta ok? Ei kukaan mene kokiksi siksi, että siitä maksetaan hyvää rahaa, oletko tyhmä? :D 

Ei oikeen mihinkään ammattiin mennä jos se ei ole intohimoa alaan. Palkatta suorittavan työn tekeminen on mikä on tyhmää. Koitappa joksikin insinööriksi tai lääkäriksi opiskella ilma, että olet intohimoinen aiheesta! Heille maksetaan palkkaa myös harjoittelusta.

Vierailija
57/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkon myynti on vuosi vuodelta laskenut kun alkoholin hintaa on korotettu, kohta koko alkon voi sulkea kun juomat tuodaan Virosta ja Laivoilta edullisemmin ja auto lasteittain.

Vierailija
58/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ottanut työhön näitä työharjoittelua suorittavia opiskelijoita. 10 viikon jaksoissa yleensä. Ei niistä mitään iloa ole työntekijöinä mutta totta kai pitää  tuon verran osallistua. Lounasedun olen aina tarjonnut. Sekin on aika kinkkinen kädenojennus verotussyistä. Itse ajattelen, että kaikki työ tulee olla palkallista, vaikka palkka olisi muodollinen. 

Vierailija
59/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkon myynti on vuosi vuodelta laskenut kun alkoholin hintaa on korotettu, kohta koko alkon voi sulkea kun juomat tuodaan Virosta ja Laivoilta edullisemmin ja auto lasteittain.

Viinaa voi tehdä myös itse 😏

Vierailija
60/109 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikeen mihinkään ammattiin mennä jos se ei ole intohimoa alaan. Palkatta suorittavan työn tekeminen on mikä on tyhmää. Koitappa joksikin insinööriksi tai lääkäriksi opiskella ilma, että olet intohimoinen aiheesta! Heille maksetaan palkkaa myös harjoittelusta.

Huomaa kyllä ymmärryksen puutteesi :D 

Ravintola-alalla on "hieman" enemmän porukkaa, kuin vaikka lääkiksessä ja esim. keittiöön tuleva harjoittelija saa monesti ns. keittiöapulaisen roolin, eikä massiivista vastuuta heti ensiseisomalta. Insinöörin työharjoittelu toteutetaan monesti työsuhteessa, kun taas kokin työharjoittelu on ns. työssäoppimista, eli ei työsuhde. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä