Miten Alko kehtaa etsiä palkattomia työntekijöitä?
On vielä verovaroin rahoitettu!
https://duunitori.fi/tyopaikat/tyo/opintoihin-liittyva-tyoharjoittelu-e…

Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Tuo monopoli pitäisi tosiaankin purkaa niin kilpailevat yritykset saisivat mahdollisuuden ihan oikeaan palkkaamiseen.
Hahhahah. Luuletko, että yksityiset haluavat maksaa harjoittelijoille senkään vertaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kyllä olla niitä ainointa valtio-omisteisia firmoja joka MAKSAA jotain omistajalleen.. vrt VR ja Finnair.
Kyllä ja se omistaja olemme me veronmaksajat.
Hallitus on varmaankin päätellyt, että upporikkaiden veroja voidaan laskea, kun ei makseta palkkaa Alkon harjoittelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeen mihinkään ammattiin mennä jos se ei ole intohimoa alaan. Palkatta suorittavan työn tekeminen on mikä on tyhmää. Koitappa joksikin insinööriksi tai lääkäriksi opiskella ilma, että olet intohimoinen aiheesta! Heille maksetaan palkkaa myös harjoittelusta.
Huomaa kyllä ymmärryksen puutteesi :D
Ravintola-alalla on "hieman" enemmän porukkaa, kuin vaikka lääkiksessä ja esim. keittiöön tuleva harjoittelija saa monesti ns. keittiöapulaisen roolin, eikä massiivista vastuuta heti ensiseisomalta. Insinöörin työharjoittelu toteutetaan monesti työsuhteessa, kun taas kokin työharjoittelu on ns. työssäoppimista, eli ei työsuhde.
No hyvähän se on meille muille, että matala/palkaton töihin löytyy innokasta väkeä. Nauttikaa gastronomian makoisasta maailmasta!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ottanut työhön näitä työharjoittelua suorittavia opiskelijoita. 10 viikon jaksoissa yleensä. Ei niistä mitään iloa ole työntekijöinä mutta totta kai pitää tuon verran osallistua. Lounasedun olen aina tarjonnut. Sekin on aika kinkkinen kädenojennus verotussyistä. Itse ajattelen, että kaikki työ tulee olla palkallista, vaikka palkka olisi muodollinen.
Jos kokee harjoittelun olevan itselle hyödyllinen niin ei se sitten mitään riistämistä ole. Jos on mitään aiempaa työkokemusta niin ei kuitenkaan kannata ns. orjatyöhön lähteä ihan vaan periaatteesta. Kyllä työstä kuuluu maksaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo "työ" vielä kestää monta kuukautta! Mitä ne muka tekevät siellä mistä ei palkkaa sitten voisi maksaa? Eiköhän he tee ihan samoja työtehtäviä kuin ne joille palkkaa maksetaan. Katsovat vierestä ja ovat tiellä?
Saksassa nämä harjoittelujaksot ovat palkallisia siten että opiskelija saa 70% vakituisen palkasta.
Tuo kun ei sanan varsinaisessa mielessä ole mitään paikkaan tutustumista, vaan sitä että teet tuolla oikeita työvuoroja monta kuukautta jokaisena arkipäivänä.
Menkää äkkiä sinne saksaan niin suomi pääsee kaikista sossupummeista eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeen mihinkään ammattiin mennä jos se ei ole intohimoa alaan. Palkatta suorittavan työn tekeminen on mikä on tyhmää. Koitappa joksikin insinööriksi tai lääkäriksi opiskella ilma, että olet intohimoinen aiheesta! Heille maksetaan palkkaa myös harjoittelusta.
Ravintola-alalla on "hieman" enemmän porukkaa, kuin vaikka lääkiksessä ja esim. keittiöön tuleva harjoittelija saa monesti ns. keittiöapulaisen roolin, eikä massiivista vastuuta heti ensiseisomalta. Insinöörin työharjoittelu toteutetaan monesti työsuhteessa, kun taas kokin työharjoittelu on ns. työssäoppimista, eli ei työsuhde.
No hyvähän se on meille muille, että matala/palkaton töihin löytyy innokasta väkeä. Nauttikaa gastronomian makoisasta maailmasta!
En enää ole alalla, sori! Mutta ymmärrän silti mikä esim. insinöörin ja amiksen työharjoittelun ero on. :D
Kyllähän siinä varmaan itku tulisi, kun ei saisi enää Woltattua tukirahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt hyvät ihmiset lähtekö yrityksen ilmaiseksi orjaksi
Mikä uusi asia tämä nyt on? Näin on toimittu jo parikymmentä vuotta.
Varmaan 80-luvulla sai harjoittelusta kunnon palkkan. Sen jälkeen alkoi alamäki joka loppu vuosituhannen vaihteeseen ja sen jälkeen kaikki harjoittelu on ollut ilmaista keskiasteen koulutuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyse on normi myymälätyöstä mihin ei tarvitse kädentaitoja. Kokkiala sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Millähän tavoin Alkoa ylläpidetään verovaroin...? No, okei tietty sitä kautta että jotkut kantavat tukirahansa sinne mutta muutenhan Alko maksaa valtiolle, ei toisin päin.
Eikö ihmisille koulussa enää opeteta ekonomian alkeita? Alkoa ylläpidetään verovaroin siten, että kaikki juomat siellä on ostettu ja tilattu käyttäen verovaroja. Kaikkien työntekijöiden palkat maksetaan verovaroista. Kaikki Alkon laskut ja kustannukset ylipäätään maksetaan verovaroista. Mikäli valtio ei antaisi Alkolle yhtään rahaa ja vuosibudjettia, se lakkaisi olemasta.
Mun mielestä ei vaan jotenkin sovi sivistyneeseen Suomeen että jonku pitäisi tehdä ilmasiks töitä. Ei siinä joku lautasellinen keittoa paljon lämmitä. Tietysti harjoittelijalle alempi palkka mutta että ilmasiks?!?
Vierailija kirjoitti:
Insinöörikoulussa kun oli työharjoittelua, siitä maksettiin ihan ok kulukorvaus, 3k€/kk.
Se nyt on tyhmää tehdä töitä ilmaiseksi, kun tuossakin pitää olla täysi-ikäinen opiskelija, eli piiloilmaisu sille että haetaan AMK/yliopisto-opiskelijaa.
Tai ihan suoraan mainittu, kun ei viinakauppaan haluta alaikäisiä töihin..
"En enää ole alalla, sori! Mutta ymmärrän silti mikä esim. insinöörin ja amiksen työharjoittelun ero on. :D
Kyllähän siinä varmaan itku tulisi, kun ei saisi enää Woltattua tukirahoilla. "
Ai että millä rahoilla Wolttailet ilmaisena työntekijänä?
Mulla on tällaisia vastaavia palkattomia työharjoitteluita takana lukuisia. Yksi on johtanut määräaikaiseen työsuhteeseen. Olen tälläkin hetkellä työtön vaikka olen opiskellut useita ammattitutkintoja ja AMK tutkinnon ja vielä yliopistokoulutustakin löytyy muutama kurssi. Palkattoman harjoittelupaikan kyllä saan aina, mutta kun palkkaa pitäisi maksella, ei löydy mitään. Kaikissa työpaikoissa olen tehnyt tasan samaa hommaa mitä muutkin, mutta palkatta, eikä lomiakaan kerry.
Aika moniin opintoihin kuuluu palkaton harjoittelu. Tuolla saa sentään ateriaedun, se on enemmän kuin itse ikinä harkkapaikasta saanut. Yhteen paikkaan työlistyin harjoittelun aikana, mutta sielläkin sain palkkaa vain niistä tunneista, joita ei laskettu harjoitteluksi. Käytännössä tein 8 tunnin työpäivän, josta laskettiin harjoitteluksi puolet, ja puolesta ajasta eli 4 tunnista sain palkkaa. Kun harkkatunnit oli täynnä, sain palkkaa koko ajasta ja olinkin sitten pari vuotta siellä töissä. Palkallisen harjoittelupaikan saaminen ei ole kovin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue: Opintoihin liittyvä työharjoittelu.
Eipä kokkikoulun reilun vuoden mittaisista harjoitteluista eri ravintoloissa saanut minkäänlaista palkkaa.
No omapa on mokasi, että olet tuollaiseen suostunut. Ei teidän alalle ikinä parane työolot ja palkkaus jos ette yhtään pane kampoihin.
Vähän vaikea koskaan valmistua jos ei suostu. Eikä oikein napannut ryhtyä ikiopiskelija #25291 tässä maassa. "Joo, mä meen sinne harjotteluun heti kun maksavat mulle palkkaa bro" :D
Sitä voi perustella miksi itselle pitäisi palkkaa maksaa, mitä taloudellista hyötyä tuo yritykselle kun vaikka leikkaa niitä porkkanoita.
No nyt on tietysti työnantajien markkinat vaikka "osaamispula" on kuulemma yhä ja pitää maahantuoda moniosaajia. Kaikenlaista sitä pitäisi uskoa. Pahahan se on jos ei ole varallisuutta niin käytännössä voidaan pakottaa näihin hommiin. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue: Opintoihin liittyvä työharjoittelu.
Eipä kokkikoulun reilun vuoden mittaisista harjoitteluista eri ravintoloissa saanut minkäänlaista palkkaa.
No omapa on mokasi, että olet tuollaiseen suostunut. Ei teidän alalle ikinä parane työolot ja palkkaus jos ette yhtään pane kampoihin.
Vähän vaikea koskaan valmistua jos ei suostu. Eikä oikein napannut ryhtyä ikiopiskelija #25291 tässä maassa. "Joo, mä meen sinne harjotteluun heti kun maksavat mulle palkkaa bro" :D
Sitä voi perustella miksi itselle pitäisi palkkaa maksaa, mitä taloudellista hyötyä tuo yritykselle kun vaikka leikkaa niitä porkkanoita.
Arvaapa kuinka moni keittiömestari ottaa jonkun muun sinun ohi tai sanovat ettei paikkaa heru, kun alat vannottamaan että olet oikeutettu palkkaan sen 2kk mittaisen, opintoihin kuuluvan työssäoppimisen aikana. Saahan sitä vaatia, mutta ei siihen lähes kukaan tule taipumaan.
Ihmiset eivät ymmärrä työssäoppimisen ja työharjoittelun eroa.
TYÖHARJOITTELU opiskelijoille. Heillä on opintotuet sun muut siinä edelleen. Olen itsekin tehnyt palkatonta harjoittelua aikoinaan, mahtavaa että oli paikka hoitaa se. Kaikki eivät saa harjoittelupaikkaa omalta alaltaan, mikä on sääli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo "työ" vielä kestää monta kuukautta! Mitä ne muka tekevät siellä mistä ei palkkaa sitten voisi maksaa? Eiköhän he tee ihan samoja työtehtäviä kuin ne joille palkkaa maksetaan. Katsovat vierestä ja ovat tiellä?
Saksassa nämä harjoittelujaksot ovat palkallisia siten että opiskelija saa 70% vakituisen palkasta.
Tuo kun ei sanan varsinaisessa mielessä ole mitään paikkaan tutustumista, vaan sitä että teet tuolla oikeita työvuoroja monta kuukautta jokaisena arkipäivänä.
Menkää äkkiä sinne saksaan niin suomi pääsee kaikista sossupummeista eroon.
Kutsutko opiskelijoita sossupummeiksi? Aika heikkolaatuisesti sanottu.
Kaupallisella puolella ei ole ollut palkattomia harjoitteluja. Nykyään opintotuki ja asumislisä yhdessä ei riitä edes vuokraan. Työharjoittelua pitäisi siis tehdä ottamalla opintolainaa. Ei kovin eettistä toimintaa.