IS Suomeen ulkomailta takaisin muuttaneet avautuvat kulttuurishokista - yksi ikävä asia on Suomessa yli muiden
https://www.is.fi/matkat/art-2000011307753.html
Suomeen paluu pilasi oman elämäni - työt eivät kelvanneet ja naapuri tuijotti kuin rikollista. Maailman onnellisin maa? Vitsi. Onnellisuus täällä mitataan sillä, että istutaan hiljaa, juodaan laihaa kahvia ja jonotetaan kiltisti, ettei vaan kukaan pyydä hymyilemään.
Suomalaiset eivät tervehdi eivätkä vastaa, jos sanoo moi - tuijottavat vain. Ehkä he pelkäävät, että joku pyytää heitä small talkiin, mikä olisi jo liikaa vaadittu. Ja jos yrität kertoa ulkomailla koetuista asioista, saat vastaukseksi vain kateutta ja kuppikuntaisuutta. Suomi on täynnä negatiivisuutta ja huonoa käytöstä, mutta täällä se myydään suoruutena.
Maitojuttu on ihan oma lukunsa - aikuiset oikeasti juovat litratolkulla maitoa, mutta keskustella ei osata mistään muusta kuin säästä ja Ruotsin-risteilyistä. Terveydenhuolto, joka joskus oli hyvä, on romahtanut: nyt pitää selittää vaivansa hoitajalle puhelimessa ja rukoilla aikaa lääkärille.
Miksi kukaan palaisi Suomeen, jos täällä ainoa kulttuuri on kylmyys, jonot ja katkeruus? Ehkä kateus onkin meidän kansallislajimme.
Kommentit (406)
Ehkä tuo sosiaalisuus ja tervehtimiskysymys on myös luonne- ja temperamenttiasia. Itse asuessani Teksasissa 4 vuotta koin äärimmäisen tunkeilevana kommentoinnin ulkonäöstäni, taustastani ja aksentistani, vaikka kommentit olivat ylikohteliaita. Lisäksi siinä ei ole takana mitään syvempää, oikeasti amerikkalaisiin on aivan yhtä vaikea tutustua kuin suomalaisiin. Ehkä tuohon haastatteluun on siis valikoitunut extrovertteja, jotka nauttivat sosiaalisesta kanssakäymisestä tavallista suomalaista enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa, olen suomalainen nainen, puhelias, nauravainen ja juttelen kaikkien kanssa sitä sun tätäja. minua kohdellaan hyvin ja joskus jopa kiitetään, että aloitin keskustelun. Tämä kaikki siis täällä kotimaassa!
On ihmisiä, Suomessakin, jotka eivät osaa lopettaa puhumista, vaikka toisilla olisi kiire muualle. Jonkinlaista sosiaalisen tajun puhetta kai sekin? He eivät tajua, kun toinen yrittää vihjata, että on kiire, ja suoraan sanominen tuntuu töykeältä. Että voisiko sanomista tiivistää lyhyempään muotoon. Tämä voi olla yksi syy siihen, miksi jotkut eivät halua jäädä juttelemaan.
Täällä on aika radikaalisti muuttunut tavallisten suomalaisten elämä ihan parissa vuodessa ja meitä syyllistetään esim rässismistä päivittäin kunniakansalaisten ja poliitikkojekin avulla. Rahat eivät riitä edes peruselämiseen enää monilla, talvi on tulossa eikä lämmitystä ole tiedossa kun siinäkin nykyään "säästetään"- Että kermaperce voi palata takaisin sinne mistä tulikin noiden säälittävien ongelmiensa kanssa ja antaa meidän kärsiä rauhassa.
Muun hyväksyn tuossa kritiikissä, mutta kahvi ei kyllä ole täällä laihaa. Saatana.
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun. Kauppojen automaattikassoista on pakko kommentoida, että ensimmäisen kerran elämässäni jouduin käyttämään sellaista lomamatkalla Lontoossa vuonna 2011. Se ei siis ainakaan ole suomalainen keksintö.
Lontoosta voisi muutenkin kertoa kokemuksia, jotka ovat muuta kuin kohteliaita.
Mutta kateushavainto suomalaisista varmaan pitää paikkansa. Tunnen ihmisiä, jotka ovat sanoneet suoraan, etteivät ole kiinnostuneita kuulemaan tuttujen kokemuksia ulkomailta vaan mieluummin katsovat matkaohjelmia netistä tai tv:stä.
Lenkkipolulla tuntemattomien tervehtiminen on vähän kuin kaupungilla rervehtisi jokaista vastaantulijaa, joten en ymmärrä, mitä väärää siinä tervehtimättömyydessä on.
Tuo kateusjuttu on siitä jännä, että lähes kaikki kansat (en muista oliko lukemassani tutkimuksessa kaikki maat mukana) ihmiset kokevat juuri heidän olevan keskimääräistä kateellisempia. "Korealainen kateus" on ihan samanlainen käsite kuin "suomalainen kateus". Huomionarvoista on myös se, että harva kokee itse olevansa kateellinen. Ehkä kyse on siitä, että toisten ihmisten käytös on helppo tulkita kateudeksi, vaikka se olisi jotain muuta.
Matkakokemusten kuunteleminen on kiinnostavaa tiettyyn pisteeseen. Varsinkin jos maa on itsellekin tuttu, niihin on tarttumapintaa ja jaksaisi kuunnella vaikka kuinka kauan. Luulen että usein kyse kyllästymisessä ei ole kateudesta vaan siitä, että matkakokemuksia kerrotaan juuri tähän tyyliin, että haukutaan samalla suomalaisia. Ei kukaan jaksa kuunnella loputtomasti kun kertoja haukkuu sekä itseään että kuulijaa. Negatiivisesta puheesta vaan tulee tunkkainen ja raskas olo.
Vierailija kirjoitti:
Olen paluumuuttaja. Vaikka yleisesti ottaen olen samaa mieltä siitä, että yleinen ankeus ja epäystävällisyys on raskasta, niin sen Singaporessa asuneen naisen kommentti siitä, että ketään ei kiinnosta heidän elämänsä Singaporessa, on outo. Ei missään kiinnostuta tuollaisesta vaikka ne itselle ovatkin ainutlaatuisia kokemuksia.
Suomalaisten elämä on pysynyt samana sen ajan kun olet ollut Singaporessa, vaikka sinun maailmasi on muuttunut niin heidän ei. He ovat samoja juntteja edelleen, sinä olet muuttunut kosmopoliitiksi
Toisaalta liian tungettelevat kysymykset puolituntemattomilta ihmisiltä voivat olla todella ahdistavia. En haluaisikaan olla avoin kirja ihmisille, joita en tunne ja johon en luota.
Se on jännä että kaikkia aina kaivelee suomalaisten "puhumattomuus" eli ei lässytetä turhaa ja vinguta onnessaan jos kadulla tavataan. Tuohan on melkein rasistista aina syyllistää meitä meidän naturellista käyttäytymisestä? Kumma ettei esim japanilaisten jäykkyys ja hiljaisuus häiritse ketään mutat suomalaisten kohdalla se on iiiiso ongelma josta pitää avautua oikein uutismedioissakin(ulkkikset myös harrastavat tätä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen epäystävällisyyden allekirjoitan. Usein tuntuu siltä että olen ainoa joka jaksaa yrittää. Vastalahjaksi saa usein hämmästyttävää töykeyttä ja vihamielisyyttä. Jos jossain ulkomailla kuulen puhuttavan Suomea en koskaan mene juttelemaan. Lähden pois tilanteesta etten joudu asioimaan heidän kanssaan.
miksi ulkomailla suomen kieltä kuullessa pitäisi mennä niiden ihmisten kanssa juttelemaan? kunnon creep factor.. ja huomionhakuisuus huipussaan.
En ole edellinen mutta ulkosuomalainen.
Turistit tulevat helposti juttelemaan jos huomaavat että olen suomalainen. Yritän vaihtaa kohteliaasti pari sanaa ja lähden pois. En ikinä hakeudu itse heidän seuraansa.
Vierailija kirjoitti:
Harva aikuinen juo maitoa, mutta luulin että tuo maidonjuomisen dissaus on jo historiaa.
Joku vuosia sitten viisasteli, että se on toisen nisäkkään juomaa, eikä ole luonnollista, juoden siinä itse energiajuomaa samalla, luullen varmaan olevansa jotenkin erinomaisempi.
Minä juon rasvatonta maitoa. Suomessa lähes kaikki juo maitoa. Mm pohjoisamerikassa juodaan rajusti maitoa. Maito on 2-3 litran MUOVI astioissa. Siellä on ikävä tapa juoda suoraan pönikän suusta. Tv. 13 vuotta siellä asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun. Kauppojen automaattikassoista on pakko kommentoida, että ensimmäisen kerran elämässäni jouduin käyttämään sellaista lomamatkalla Lontoossa vuonna 2011. Se ei siis ainakaan ole suomalainen keksintö.
Mutta kateushavainto suomalaisista varmaan pitää paikkansa. Tunnen ihmisiä, jotka ovat sanoneet suoraan, etteivät ole kiinnostuneita kuulemaan tuttujen kokemuksia ulkomailta vaan mieluummin katsovat matkaohjelmia netistä tai tv:stä.
Lenkkipolulla tuntemattomien tervehtiminen on vähän kuin kaupungilla rervehtisi jokaista vastaantulijaa, joten en ymmärrä, mitä väärää siinä tervehtimättömyydessä on.
Tuo kateusjuttu on siitä jännä, että lähes kaikki kansat (en muista oliko lukemassani tutkimuksessa kaikki maat mukana) ihmiset kokevat juuri heidän
Matkakokemusten kuunteleminen on kiinnostavaa tiettyyn pisteeseen. Varsinkin jos maa on itsellekin tuttu, niihin on tarttumapintaa ja jaksaisi kuunnella vaikka kuinka kauan. Luulen että usein kyse kyllästymisessä ei ole kateudesta vaan siitä, että matkakokemuksia kerrotaan juuri tähän tyyliin, että haukutaan samalla suomalaisia. Ei kukaan jaksa kuunnella loputtomasti kun kertoja haukkuu sekä itseään että kuulijaa. Negatiivisesta puheesta vaan tulee tunkkainen ja raskas olo."
Laikki eivät koe tuttujensa matkakertomuksia kuten sinä. Vaikka asun Suomessa, niin tykkään kuulla tuttujeni matkakertomuksia. Minua kiinnostaa kuulla, millä tavalla he ovat kokeneet jonkin tietyn paikan tai maan. Mutta osa on kertonut oppineensa, ettei omia matkoja kannata yleensä ottaa puheeksi.
Ei täällä ketään pakoteta olemaan tietääkseni. Valittajat voi palata sinne mistä tulivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepäs olisikin kiva, kun asioita hoidellessa täytyisi hukata aikaa jonninjoutavaan höpöttelyyn.
Itse koen että elämä on vaan mukavampaa kun on on kokoajan sellanen mukava sosiaalinen tunnelma. Ei ole niin kiire päästä kotiin istumaan TV:n tai tietokoneen ääreen. Elämä tuntuu merkitysellisemmältä.
Niin ja kaikkien pitää toimia sinun halujen mukaan?
Suuressa osassa maailmaa, Suomi poislukien, ihmiset toimivat noin. Suomi on maapallon mittakaavassa poikkeus. Hitaita, töykeitä, puhumattomia mörököllejä.
Ja siinä ei ole mitään pahaa. Yrittäkää jo päästä eroon tuosta kolonisoija-aatteestanne. Teidän ei tarvitse enää "kouluttaa" suomalaisia ja tuoda tänne "sivistystä" Antaa meidän olla rauhassa sellaisia kun luonnollisesti olemme, omassa kotimaassamme.
Ehkä nämä paluumuuttajat eivät myöskään ymmärrä lopettaa matkakertomuksiaan ja osoittaa kiinnostusta myös toisen ihmisen elämään. Onhan se aika narsistista vain jaaritella itsestään. Ei se välttämättä kateutta ole, jos toinen kyllästyy. Suurin osa ihmisistä haluaa itsekin tulla huomatuksi ja huomioiduksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva aikuinen juo maitoa, mutta luulin että tuo maidonjuomisen dissaus on jo historiaa.
Joku vuosia sitten viisasteli, että se on toisen nisäkkään juomaa, eikä ole luonnollista, juoden siinä itse energiajuomaa samalla, luullen varmaan olevansa jotenkin erinomaisempi.
Minä juon rasvatonta maitoa. Suomessa lähes kaikki juo maitoa. Mm pohjoisamerikassa juodaan rajusti maitoa. Maito on 2-3 litran MUOVI astioissa. Siellä on ikävä tapa juoda suoraan pönikän suusta. Tv. 13 vuotta siellä asunut.
Tuo maidosta iniseminen on lähtöisin siitä kun ns. "paremmat" kansat eivät voi juoda maitoa kun niiden maha ei kestä sitä. Oikeastihan maailmassa lipitetään maitoa paljonkin ja maitotuotteita syödään paljon mm Turkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kateusjuttu on siitä jännä, että lähes kaikki kansat (en muista oliko lukemassani tutkimukses
Laikki eivät koe tuttujensa matkakertomuksia kuten sinä. Vaikka asun Suomessa, niin tykkään kuulla tuttujeni matkakertomuksia. Minua kiinnostaa kuulla, millä tavalla he ovat kokeneet jonkin tietyn paikan tai maan. Mutta osa on kertonut oppineensa, ettei omia matkoja kannata yleensä ottaa puheeksi.
Siis miten minä ne koen? Ainakin tarkoitin sitä, että minustakin ne ovat kiinnostavia, tiettyyn pisteeseen asti. Tuo piste on siinä jos ei enää puhuta mistään muusta kuin siitä miten Jenkeissä/Saksassa/Singaporessa oli kaikki paremmin ja samalla haukutaan kaikki suomalaiset eli myös minut, niin se on raskasta kuunneltavaa. Jos ne jotka ovat oppineet ettei kannata ottaa matkoja puheeksi, ovat harrastaneet pääasiassa tällaista negatiivista jauhamista, niin se on ollut ihan hyvä oppi :)
Eivät huomaa että ovat itse tyypillisiä suomalaisia valittajia. Varmaan siksi maitojunalla joutuivat takaisin, vaikkakin jotkut mielipiteet on selvästi maa han muuttajilta.
Siitä maidon juonnistako pitäisi keskustella sään sijasta? Asun pienessä kirkonkylässä ja täällä kyllä vastaantulijaa tervehditään, jopa muutama sana vaihdetaan, vaikka ei olisi tuttukaan. Olen vasta tänne muuttanut ja nyt on jo paljon hyvänpäiväntuttuja. Haukkukaa lisää savolaisia.
Se, joka valitti, ettei saa töitä, niin ei niitä helposti moni muukaan saa, varsinkaan sen ikäinen!