Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Suomeen ulkomailta takaisin muuttaneet avautuvat kulttuurishokista - yksi ikävä asia on Suomessa yli muiden

Vierailija
28.08.2025 |

https://www.is.fi/matkat/art-2000011307753.html

Suomeen paluu pilasi oman elämäni - työt eivät kelvanneet ja naapuri tuijotti kuin rikollista. Maailman onnellisin maa? Vitsi. Onnellisuus täällä mitataan sillä, että istutaan hiljaa, juodaan laihaa kahvia ja jonotetaan kiltisti, ettei vaan kukaan pyydä hymyilemään.

Suomalaiset eivät tervehdi eivätkä vastaa, jos sanoo moi - tuijottavat vain. Ehkä he pelkäävät, että joku pyytää heitä small talkiin, mikä olisi jo liikaa vaadittu. Ja jos yrität kertoa ulkomailla koetuista asioista, saat vastaukseksi vain kateutta ja kuppikuntaisuutta. Suomi on täynnä negatiivisuutta ja huonoa käytöstä, mutta täällä se myydään suoruutena.

Maitojuttu on ihan oma lukunsa - aikuiset oikeasti juovat litratolkulla maitoa, mutta keskustella ei osata mistään muusta kuin säästä ja Ruotsin-risteilyistä. Terveydenhuolto, joka joskus oli hyvä, on romahtanut: nyt pitää selittää vaivansa hoitajalle puhelimessa ja rukoilla aikaa lääkärille.

Miksi kukaan palaisi Suomeen, jos täällä ainoa kulttuuri on kylmyys, jonot ja katkeruus? Ehkä kateus onkin meidän kansallislajimme.

Kommentit (406)

Vierailija
301/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sen takia suomalaiset reissaa enemmän kuin koskaan, jotta pääsevät välillä pois tästä masentuneesta ja pimeästä maasta. Kenenkään normaalin ihmisen pää ei kestä, jos ei välillä pääsee edes hetkeksi käymään muualla. Mielellään vielä aika kaukana.

Mutta asuminen muualla onkin sitten eri juttu. Olipa missä tahansa, arki on arkea ja se on enemmän tai vähemmän toisteista. Ulkomailla on omat juttunsa ja Suomessa omansa. 

Vierailija
302/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut yhteensä 8v Suomen ulkopuolella, Euroopassa ja Kanadassa. Onhan se kieltämättä aina ollut pieni paluushokki, kun Suomessa on tavat ja käytös monella sanoisinko erilaista. Mutta en ole sitä koskaan jäänyt märehtimään ja pian olen itsekin sitten taas ollut osa sitä valtavirtaa, jota suurin osa suomalaisista on. 

Sen olen huomannut mistä jotkut muutkin täällä on kirjoittaneet, että jos kertoi vaikkapa elämästä Kanadassa joillekin, niin yllättäen jotkut piti sitä brassailuna. Siitähän ei ollut kyse. Niinpä nykyään en enää missään tilanteessa puhu oma-aloitteisesti näistä ulkomailla vietetyistä vuosista, ellei joku siitä erikseen kysy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ihmisten töykeys yllätti. Vieraita ei tervehditä, eikä varsinkaan saa hymyillä kenellekään tuntemattomalle. Ja mitä suomalaiset tekevät iltaisin? Eikö tavata ystäviä ja tuttuja, käydä ulkona, teatterissa, keikoilla, syömässä?

Itse en käy ulkona ystävien kanssa koska sellaisia ei ole. Olen yrittänyt koko elämäni tutustua uusiin ihmisiin ja pitää yllä ihmissuhteita mutta se ei onnistu sillä muut eivät ole näin toimineet kohdallani. Ymmärrän että ulkomailla olisi varmasti toisin.

samaa täällä! oon tosi kiva en oo ahdistava enkä koskaan oo onnistunut saamaan ystäviä. 

Vierailija
304/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva aikuinen juo maitoa, mutta luulin että tuo maidonjuomisen dissaus on jo historiaa.

Joku vuosia sitten viisasteli, että se on toisen nisäkkään juomaa, eikä ole luonnollista, juoden siinä itse energiajuomaa samalla, luullen varmaan olevansa jotenkin erinomaisempi. 

Minä juon rasvatonta maitoa. Suomessa lähes kaikki juo maitoa. Mm pohjoisamerikassa juodaan rajusti maitoa. Maito on 2-3 litran MUOVI astioissa. Siellä on ikävä tapa juoda suoraan pönikän suusta. Tv. 13 vuotta siellä asunut.

Meidän urheilijapoikamme juo paljon rasvatonta maitoa. Sanoo, että se on paras ruokajuoma.

Vierailija
305/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä suomalaisia ei kasvateta sosiaalisuuteen. Täällä ei ymmärretä, että ihan vaan pelkkä tervehtiminen on tärkeä taito. Minulla on työkavereita, jotka eivät toivota kenellekään huomenta saapuessaan työpaikalle. Tuo on mielestäni huonoa junttia käytöstä, vaikka valitettavasti moni pitää sitä normaalina käytöksenä. Missä muussa maassa tuota pidetään normaalina?!

Mutta tuo kritiikki, että suomalaiset eivät vietä aikaa kahviloissa tai ravintoloissa, niin syy on ihan vaan se, että siihen ei ole ylimääräistä rahaa. Esimerkiksi tänään teki mieli työviikon päätteeksi käydä parilla ja kysyä jotain tuttua mukaan, mutta totesin, että nyt ei rahkeet riitä, kun jääkaappikin vaatisi täydennystä. Pubiin olisi mennyt se 20€, mutta laitan sen mieluummin ruokaan. Ja myöskään en näe järkeä maksaa teestä ja kakunpalasta 10€. Tämä on kallis maa ja ihmiset joutuvat laskemaan eurojaan koko ajan tarkemmin. 

Vierailija
306/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on 🤮 maa

Onko siellä Venäjällä ihanaa?

Vierailija
307/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"- En ole vieläkään tottunut suomalaiseen tapaan kommunikoida, enkä yhteisöllisyyden puuttumiseen, ihmisten huonoihin käytöstapoihin, enkä siihen, kuinka vähän ihmiset ottavat kontaktia toisiinsa. Kaikki muut paluumuuttajat ja ulkomaalaiset ovat samaa mieltä kanssani. Suomalaisiin on todella vaikea saada kontaktia, nainen kertoo."

"Asuin Yhdysvalloissa kolmessa eri osavaltiossa, ja vaikka ne olivatkin todella erilaisia keskenään, oli shokki tulla kymmeniä vuosia myöhemmin Suomeen. Lenkillä tervehdin kaikkia vastaantulijoita, mutta kukaan ei koskaan vastannut. Maitojuttu on myös outo - en koskaan nähnyt Yhdysvalloissa aikuisten juovan maitoa. Mies, 57"

Ymmärtävätkö suomalaiset tuollaista epäsosiaalista ja sikamaista käytöstään, edes hävetä? Järkyttävää, kuinka epäsosiaalisia Suomessa ollaan, eikä edes tervehditä!

Kyllä Pekingissä varmaan tervehditään 🤔 Ja siellä Singaporessa.

Vierailija
308/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomalaiset eivät tervehdi eivätkä vastaa, jos sanoo moi - tuijottavat vain"

Ekstrovertin ja introvertin suomalaisen erohan on se, että keskustellessa (n. 3 sanaa/min) ekstrovertti suomalainen tuijottaa omien jalkojensa sijasta toisen jalkoja.

Valitettavasti moni introverttikin suomalainen joutuu tuijottamaan, vaikkei haluaisikaan, sen toisen henkilön kengänkärkiä ihan siitä syystä, että on niin reilusti ylipainoinen, että maha estää näkemästä omia kengänkärkiä. 

Vierailija
309/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin konkreettisesti tietää mitä tarkoitetaan esim. sillä, kun väitetään ettei suomalaisilla olisi käytöstapoja. Itse uskon, että siinä on lähinnä kyse kulttuurieroista, koska tosiaan Suomessa ei ole tapana tervehtiä tuntemattomia juurikin vaikka siellä lenkkipolulla. Sisäänpäin kääntymisessä ja kontaktin ottamattomuudessakin on pohjimmiltaan kyse nimenomaan siitä, että tilan antamista toisille katsotaan Suomessa nimenomaan kohteliaisuudeksi, koska arvostamme yksityisyyttä emmekä pidä tunkeilusta, jollaiseksi tuntemattomien lähestymiset julkisilla paikoilla helposti tulkitaan.

Tätä kulttuurista piirrettämme saa toki vapaasti kritisoida ja josta olen itsekin jokseenkin sitä mieltä, että pieni maailman kuvan avartaminen ei tekisi pahitteeksi, koska sisäänpäin kääntyneessä ilmapiirissä tutustuminen on oikeasti aika vaikeaa ja tahatonta yksinäisyyttä edesauttavaa. Kuitenkin pitäisi ymmärtää mistä sellainen meidän kulttuurissamme johtuu ja mitä se tarkoittaa.

Vierailija
310/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nykyään tuijotetaankin ulkona käydessä niin, että on ihan paha olo kun tulee kotiin. Menen peilin eteen ja ihmettelen, että mitä kauheaa ulkonäössäni tai olemuksessani on kun niin tuijotetaan ikävästi. Sitten mietin pitäisikö pukeutua jotenkin hienommin tms. Siis ei ennen ollut tällaista."

Olen huomannut saman oudon tuijottamisen. Ennen tuijotettiin, kun olin nuori ja kaunis, ilmeisesti.

Nyt olen jo eläkkeellä ja mykkä tuijotus sen kun jatkuu, siitä tulee oikeasti jostain syystä huono olo.

Uudellamaalla asun ja pukeudun normaalin siististi (en tuulipukuun tms) ja käyttäydyn normaalisti, kuten muutkin.

Olenkin vakavasti harkinnut muuttaa jonnekin korpeen, pois ihmisten silmistä ja vakavista naamoista.

Mistä tiedät, että sinua mykkänä tuijotetaan? No siitä, että tuijotat myös sitä toista. Eli kannattaa lopettaa se toisten mulkoilu.

Itse en pahemmin toisia katsele, kun ulkona liikun, joten en ole huomannut minuakaan mykkänä tuijotettavan. 

Jos joku ottaa kontaktia, mielelläni vastaan ha vaihdan muutaman sanankin. Katseiden kohdatessa yleensä automaattisesti hymyilen.

Vierailija
311/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni näistä paluumuuttaja valittajista asuu pk-seudulla? Voin sanoa, että muuttaessani pois pk-seudulta havahduin siihen, että ihmiset tervehtivät, juttelevat jopa tuntemattomille, naapurit auttavat (asutaan omakotitalossa), ihmisten ei tarvitse esittää olevansa jotain snobeja, ovat AITOJA ihmisiä. Olen asunut Saksassa ja siellä porukka on sellaisia pilkun viilaajia ettei sitä jaksa edes suomalainen. Minulle suomalaisuus on rehellisyyttä, ahkeruutta ja oman sekä toisten omaisuuden ja tilan kunnioittamista. En voisi ikinä asua missään muualla kuin täällä. Asiat hoidetaan ja jos ystävän löytää, on se pitkäkestoista ystävyyttä. Ei tarvitse länkyttää lämpimikseen kenenkään kanssa. Ja jos meitä syytetään junteiksi niin mitä sitten. Joka maahan mahtuu snobeja ja juntteja. 

Vierailija
312/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo kritiikki, että suomalaiset eivät vietä aikaa kahviloissa tai ravintoloissa, niin syy on ihan vaan se, että siihen ei ole ylimääräistä rahaa. Esimerkiksi tänään teki mieli työviikon päätteeksi käydä parilla ja kysyä jotain tuttua mukaan, mutta totesin, että nyt ei rahkeet riitä, kun jääkaappikin vaatisi täydennystä. Pubiin olisi mennyt se 20€, mutta laitan sen mieluummin ruokaan. Ja myöskään en näe järkeä maksaa teestä ja kakunpalasta 10€. Tämä on kallis maa ja ihmiset joutuvat laskemaan eurojaan koko ajan tarkemmin. 

Tämä onkin yksi kritiikkini Suomelle, ei siis suomalaisille kansana. Se miten kalliiksi täällä on kaikki ajettu tulotasoon nähden on tehnyt tästä maan jossa vapaa-ajan vietto on kallista. Ja se on yksi syy miksi sosialisointi täällä on hankalampaa mitä se voisi olla. Ei ole paljon ilmaisia paikkoja joihin mennä hengailemaan saati tutustumaan uusiin ihmisiin ja melkein mistä vain saa maksaa liian paljon.

Vierailija
313/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on aikaa jo reilut parikymmentä vuotta, kun palasin Suomeen viiden ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Luonnollisesti seurustelin ulkomailla ulkomaalaisen kanssa ja hän sitten saapuikin Suomeen vierailulle. Ne ihmisten katseet tuntui kauheilta, kuin olisin ollut tikkataulu johon viskottiin ja kipeästi. Mies välimerellinen, mutta silti. En tiedä onko näissä jutuissa edes kummoisesti täällä menty eteenpäin.

Sinä olet sille kuin postimyyntivaimo ja me näemme sinussa moraalittoman toosansa jakajan.

Jos sä muutat ulkomaille, niin kuinka todennäköisesti löydät sieltä suomalaisen kumppanin?

Ja tuo "toosanjakaja" vois muutenkin puhua vaan itsestään. En minä ainakaan ajattele, että nainen on toosanjakaja, jos hänell

Toivat sitten Suomeen thaimaalaisen toosanjakajan. Ei ihme, että heitä tuijotetaan.

Vierailija
314/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on aikaa jo reilut parikymmentä vuotta, kun palasin Suomeen viiden ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Luonnollisesti seurustelin ulkomailla ulkomaalaisen kanssa ja hän sitten saapuikin Suomeen vierailulle. Ne ihmisten katseet tuntui kauheilta, kuin olisin ollut tikkataulu johon viskottiin ja kipeästi. Mies välimerellinen, mutta silti. En tiedä onko näissä jutuissa edes kummoisesti täällä menty eteenpäin.

Sinä olet sille kuin postimyyntivaimo ja me näemme sinussa moraalittoman toosansa jakajan.

Jos sä muutat ulkomaille, niin kuinka todennäköisesti löydät sieltä suomalaisen kumppanin?

Ja tuo "toosanjakaja" vois muutenkin puhua vaan itsestään. En minä ainakaan

Miesten välinen seksi kunniaan! Se on puhdas win-win tilanne.

Vierailija
315/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me suomalaiset ollaan aika (ihmis)vihaista kansaa. Katoppa vaikka suomenruotsalaisia, niin jo on iloisia ja kohteliaita, saati sitten ruotsissa. Kai se on tyytymättömyys siihen miten täällä on "hyvinvointi". Rahaa ei jää ja se vaikuttaa yleisenä tyytymättömyytenä ja katkeruutena

Sen muuttuneen ilmapiirin huomasi kun tuli takaisin kun nykyhallitus oli saanut jo häärätä noin vuoden. Tai ainakaan en mitenkään voinut uskoa että täällä olisi aina ollut niin tympeä ja negatiivinen ilmapiiri etten muka huomannut sitä ennen kuin kävin asumassa muualla. Kyllä siinä ainakin jotain muutosta oli oltava eikä pelkkää kulttuurishokkia.

Minä olen USA:ssa käynyt monen presidentin aikana enkä ole huomannut arkipäivässä mitään eroa.

Lapseni asuu USAssa, ja on huomannut.

Vierailija
316/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan parasta, kun ulkomailla oleilun jälkeen palaa Suomeen ja saa vihdoin nauttia hiljaisuudesta ja rauhasta eikä tarvitse small talkata kenenkään kanssa. Miksi nämä ekstrovertit eivät jää Yhdysvaltoihin, jos kerta sikäläinen sosiaalisuus on sitä mitä he asuinympäristöltään kaipaavat? Tuo marina antaa vain niheän kuvan paluumuuttajista ja todennäköisesti suomalaiset suhtautuu heihin jatkossa vaan entistä nyrpeämmin.

Vierailija
317/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ihmisten töykeys yllätti. Vieraita ei tervehditä, eikä varsinkaan saa hymyillä kenellekään tuntemattomalle. Ja mitä suomalaiset tekevät iltaisin? Eikö tavata ystäviä ja tuttuja, käydä ulkona, teatterissa, keikoilla, syömässä?

Itse en käy ulkona ystävien kanssa koska sellaisia ei ole. Olen yrittänyt koko elämäni tutustua uusiin ihmisiin ja pitää yllä ihmissuhteita mutta se ei onnistu sillä muut eivät ole näin toimineet kohdallani. Ymmärrän että ulkomailla olisi varmasti toisin.

Melkein sama tilanne ja myös yksi iso syy miksi viihdyn paremmin muualla. Paljon helpompi saada ja pitää kavereita ja ylläpitää sosiaalista elämää. Eikä kyse varmaan edes suurimmilta osin ole ihmisistä vaan pitkälti olosuhteista. Olen itse päätynyt tilanteeseen jossa Suomessa on han

Kyllä se paikallisiin tutustuminen on kaikkialla vaikeaa, vaatii vuosien asumisen.

Tästä on kokemusperäistä tietoa lähipiirillä mm. Englannista, Alankomaista, Tanskasta ja Ruotsista. Toisiinsa maahanmuuttajiin kyllä tutustuu helposti.

Vierailija
318/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä Suomesta ja suomalaisuudesta valittaa? Suomalaiset itse. Tämä on jotenkin käsittämätöntä. Miksi nämä paluumuuttajat pitävät juuri sitä suomalaista tapaa olla ja elää huonompana? Miksi juuri niin päin? 

Törmäsin juttuun "happies country in the world" niitähän on kirjoitettu vaikka kuinka paljon - taas kerran lontoolaisen näkökulmasta, miksi suomalaiset kokee olevansa onnellisia. Tutkimushan on tehty niin, että kysytään ihmisiltä, miten onnelliseksi KOET elämäsi juuri nyt. Ja suomalaisten subjektiivinen kokemus on parempi kuin monen muun maan kansalaisella. 

Siinäkin valossa erikoista, että aloituksen juttuun löytyy niitä valittaja-suomalaisia niin maan perkeleesti. Jos kysyttäisiin muiden maiden kansalaisilta (kuten "maailman onnellisin maa" -tutkimuksessa) niin kaikkialla muualla menee itse asiassa huonommin. Jos maiden omilta kansalaisilta kysyy. 

Tässä se artikkeli 

https://slate.com/life/2025/08/travel-finland-happiest-country-united-s…

Juttu on pitkähkö mutta siellä annetaan armoa tälle puhumattomuudelle ja hiljaisuudelle, "its ok to be an introvert in Finland", jutussa sanoo yksi luxembourgilainen. 

....Tottakai kritisoida saa, mutta sattui nyt vaan nuo kritiikin aiheet olemaan niin first world problem. Ihan joka paikasta löytyy valittamista. Jos ei tuon pahempaa Suomessa ole, "jotkut juo maitua ruuan kanssa wtf" niin hemmetin hyvä. 

Vierailija
319/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen aikaan sai vieraat nopeasti lähtemään, kun kaivoi matkadiat esiin. 

Vierailija
320/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vaikuttaa siltä, että tarkoituksella haetaan näitä nega juttuja, näillä joka viikkoisilla mitä mieltä " tähän joku ihmis ryhmä ulkkikset tai ulkomailla asuvat tai ulkomailla asuneet" ovat mieltä Suomesta/suomalaisista. 

Kuinka ei ole media seksikästä olla tavallinen suomalainen. 

Menee linjassa joko päiväisen peppuseksi ilon kanssa. "Kuinka saat parasta perä iloa".

Kertoo myös iltalehtien toimittajista ja niistä jotka ko juttuja rahoittavat.

Ja sitten ihmetellään, kun jengi alkaa kypsymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi