IS Suomeen ulkomailta takaisin muuttaneet avautuvat kulttuurishokista - yksi ikävä asia on Suomessa yli muiden
https://www.is.fi/matkat/art-2000011307753.html
Suomeen paluu pilasi oman elämäni - työt eivät kelvanneet ja naapuri tuijotti kuin rikollista. Maailman onnellisin maa? Vitsi. Onnellisuus täällä mitataan sillä, että istutaan hiljaa, juodaan laihaa kahvia ja jonotetaan kiltisti, ettei vaan kukaan pyydä hymyilemään.
Suomalaiset eivät tervehdi eivätkä vastaa, jos sanoo moi - tuijottavat vain. Ehkä he pelkäävät, että joku pyytää heitä small talkiin, mikä olisi jo liikaa vaadittu. Ja jos yrität kertoa ulkomailla koetuista asioista, saat vastaukseksi vain kateutta ja kuppikuntaisuutta. Suomi on täynnä negatiivisuutta ja huonoa käytöstä, mutta täällä se myydään suoruutena.
Maitojuttu on ihan oma lukunsa - aikuiset oikeasti juovat litratolkulla maitoa, mutta keskustella ei osata mistään muusta kuin säästä ja Ruotsin-risteilyistä. Terveydenhuolto, joka joskus oli hyvä, on romahtanut: nyt pitää selittää vaivansa hoitajalle puhelimessa ja rukoilla aikaa lääkärille.
Miksi kukaan palaisi Suomeen, jos täällä ainoa kulttuuri on kylmyys, jonot ja katkeruus? Ehkä kateus onkin meidän kansallislajimme.
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on aikaa jo reilut parikymmentä vuotta, kun palasin Suomeen viiden ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Luonnollisesti seurustelin ulkomailla ulkomaalaisen kanssa ja hän sitten saapuikin Suomeen vierailulle. Ne ihmisten katseet tuntui kauheilta, kuin olisin ollut tikkataulu johon viskottiin ja kipeästi. Mies välimerellinen, mutta silti. En tiedä onko näissä jutuissa edes kummoisesti täällä menty eteenpäin.
Sinä olet sille kuin postimyyntivaimo ja me näemme sinussa moraalittoman toosansa jakajan.
Jos sä muutat ulkomaille, niin kuinka todennäköisesti löydät sieltä suomalaisen kumppanin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on aikaa jo reilut parikymmentä vuotta, kun palasin Suomeen viiden ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Luonnollisesti seurustelin ulkomailla ulkomaalaisen kanssa ja hän sitten saapuikin Suomeen vierailulle. Ne ihmisten katseet tuntui kauheilta, kuin olisin ollut tikkataulu johon viskottiin ja kipeästi. Mies välimerellinen, mutta silti. En tiedä onko näissä jutuissa edes kummoisesti täällä menty eteenpäin.
Sinä olet sille kuin postimyyntivaimo ja me näemme sinussa moraalittoman toosansa jakajan.
Jos sä muutat ulkomaille, niin kuinka todennäköisesti löydät sieltä suomalaisen kumppanin?
Miksi edes vastailla noin heikkolaatuiselle ihmiselle? Ei kukaan vähänkään laadukas ihminen selitä tuollaista juttua ja puhu jostain "toosansa jakajasta", eli annetaan hänen mätääntyä keskenään. :D Siihen on syynsä, miksi hän on noin katkera ja vihainen. Ja se syy löytyy peilistä.
Paluumuuttajana onnistuin säikäyttämään bussipysäkille tulleen toisen matkustajan. Hyppäsi metrin ilmaan kun sanoin huomenta!.
Artikkelissa on paljon totta, epäkohteliasta (tönäistään ohi kulkiessa ja kommentti on korkeintaan oho), kateellista ja äärettömän rasista sakkia. Silti täällä on monet asiat todella hyvin, joten tänne taidan jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me suomalaiset ollaan aika (ihmis)vihaista kansaa. Katoppa vaikka suomenruotsalaisia, niin jo on iloisia ja kohteliaita, saati sitten ruotsissa. Kai se on tyytymättömyys siihen miten täällä on "hyvinvointi". Rahaa ei jää ja se vaikuttaa yleisenä tyytymättömyytenä ja katkeruutena
tätäpä just ja kun Suomessa on ihan karannut käsistä se mantra että elää vain oma elämä ja jotenkin ettei saisi olla mitään ihmisiä siinä mukana.
Olen aidosti miettinyt että onko tosiaan niin että kaikki nauttii siitä että arkena tekee jotain ja sit vapaalla on vain kotona erakkona. Onko siinä se onnen siemen?
Rakkauden kaipuu tai asioiden rakentaminen yksin tai muiden kanssa.
Suomessa yleinen negatiivinen ilmapiiri ja pienisieluisuus vie hapen kaikesta kehityksestä.
Just nuo suomenruotsalaisten esi-isät on pitäneet huolen siitä, että suomalaisista on viety kaikki itsetunto ja kansallisylpeys. Suomalaiset ei saaneet puhua omaa kieltään missään ja aian annettiin ymmärtää, että suomalaiset on alempaa rotua ja typeriä. No eihän suomaiset päässeet kouluun, kun koulut oli ruotsinkielisiä. Suomalisia pidettiin tahallaan pimennossa , että kiltisti pysyttiin hiljaa ja nöyrinä paremman kansan edessä.
Jos sulle on vuosisatojen ajan väitetty, että olet tyhmä ja ala-arvoinen ihminen, niin kyllä se vaikuttaa ihmiseen.
Nythän tuo länsinaapuri sentään palautti ne kallot, joita oli suomalaisilta hautausmailta kaivettu, kun piti yrittää todistaa, että suomalaiset on huonompaa rotua, kuin ruotsalaiset. Ei kallot sitten tuota teoriaa tukeneet :D
Ei se ihme ole, jos suomenruotsalaiset on iloisia. kelpaakin olla, kun aina ovat olleet parempia ihmisiä(ainakin kuvitelleen ja sitä heille on uskoteltukin) kuin kurjat suomalaisraakit.
Vierailija kirjoitti:
Olipahan artikkeli. MINÄ olen PAREMPI ihminen kun olen ASUNUT ulkomailla, jossa KAIKKI on on paremmin. VAADIN samoja tapoja Suomeen, joihin olen tottunut paikassa X. Miksi ette kuuntele minun tietämystäni ja paremmuuttani?? Huudetaan vielä tapojen perään.
A. Tuollainen puhe kertoo kyllä enemmän puhujasta ja ei anna paljoa ihmettelyn varaa miksi ko henkilön seurassa ei viihdytä.
B. Mielestäni on epäkohteliasta vaatia ihmisiä, joita ei kiinnosta kuuntelemaan tuollaista oman torven toitotusta. Tai vaatia muita osallistumaan heidän "kiinnostavaan" (kiveäkin kiinnostaa) smaltalkkiin tai tarinointiin, kuinka on asunut maassa X.
C. Jos niin ahdistaa voit aina muuttaa paikkaan, jossa koet olevasi kotonasi.
Tähän varsinkin jonkun 60v selitys kuinka työnantajille ei kelpaa ulkomailta hankittu kokemus. / ei sitten tule mieleen, että työnsaaminen ei näinä aikoina ole kenellekkään itsestään selvyys.
&nb
Kannattakohan Suomessa tuon ikäisen enää mitään työtä edes hakea. Jää eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Olipahan artikkeli. MINÄ olen PAREMPI ihminen kun olen ASUNUT ulkomailla, jossa KAIKKI on on paremmin. VAADIN samoja tapoja Suomeen, joihin olen tottunut paikassa X. Miksi ette kuuntele minun tietämystäni ja paremmuuttani?? Huudetaan vielä tapojen perään.
A. Tuollainen puhe kertoo kyllä enemmän puhujasta ja ei anna paljoa ihmettelyn varaa miksi ko henkilön seurassa ei viihdytä.
B. Mielestäni on epäkohteliasta vaatia ihmisiä, joita ei kiinnosta kuuntelemaan tuollaista oman torven toitotusta. Tai vaatia muita osallistumaan heidän "kiinnostavaan" (kiveäkin kiinnostaa) smaltalkkiin tai tarinointiin, kuinka on asunut maassa X.
Tähän varsinkin jonkun 60v selitys kuinka työnantajille ei kelpaa ulkomailta hankittu kokemus. / ei sitten tule mieleen, että työnsaaminen ei näinä aikoina ole kenellekkään itsestään selvyys.
&nb
Eihän tuossa artikkelissa kukaan vaatinut mitään? Ei kukaan sanonut, että suomalaisten tulisi käyttäytyä jollain tietyllä tavalla. Siinä listattiin ulkosuomalaisten havaintoja suomalaisten käyttäytymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo "toosanjakaja" vois muutenkin puhua vaan itsestään. En minä ainakaan ajattele, että nainen on toosanjakaja, jos hänellä on ulkolainen puoliso.
Onko nämä miehet jotka raahaa thaivaimon tänne sitten kullinjakajia? Ainakin olisi ihan loogista.
Olen paluumuuttaja, luonteeltani puhelias ja sosiaalinen ja sellaisessa ympäristössä kasvanut. Kyllä moikkaan naapureita kerrostalossa ja harrastan small-talkkia kaupankassojen kanssa, mutta en siitä ärsyynny jos joku ei vastaa tai halua jutella. Varmasti myös joidenkin mielestä olen ärsyttävä. Tykkään piristää ihmisiä ja siitä tulee hyvä mieli itselle kun on kohtelias ja huomaavainen muita kohtaan mutta en odota samanlaista muilta. Useammassa maassa asuneena ymmärrän myös sen että kulttuureja on erilaisia, niihin pitää totuttautua. Lapset on hyviä tässä.
Meni naimisiin karjalasta lähtöisin olevaan sukuun, jossa kaikki ovat samanlaisia kuin minä. Melkein kilpaa pitää huutaa jos haluaa saada sanottavansa sanottua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakoot takaisin sitten sinne ulkomaille. Meillä on oikeus elää rauhassa ilman että kukaan hullu alkaa tervehtimään.
Tässäpä taas hyvä esimerkki siitä, kuinka suomalaiset eivät kestä lainkaan kritiikkiä tai kriittistä
eri, mutta näin kaupungissa asuessa ei tulisi lenkkeilystä mitään jos pitäisi jokaista tuntematonta tervehtiä ja small talkit päällä.
Mua nauratti siinä jutussa
No ehkei tuossa tarkoitettu sitä, että vilkkaalla paikalla vaikkapa Töölönlahtea kiertäessä tulisi moikkailla ihmisiä 5 metrin välein, vaan sellaista paikkaan ja tilanteeseen sopivaa muiden kanssaihmisten huomioimista. Itsestä outoa on mm. naapuruston tutunnäköisen ihmisen käveleminen kadulla vastaan ja katsovan jotenkin ohi, tms. ehdottomasti katsekontaktia ja moikkaamista välttäen, vaikka varmasti näki (muuten törmäilisi ihmisiin), johon siis törmää joskus täällä ulkomaillakin, mutta se tuntuu itselle jotenkin niin suomalaiselta. Arvostan kyllä Suomessa ja suomalaisissa monia asioita, ja onhan Suomessa paljon aivan mahtavia ihmisiä, mutta yleisesti hieman enemmän peruskohteliaisuutta olisi mukava juttu. Ei se tarkoita, että pitäisi jäädä juttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia, jos lyhyesti moikkaa naapuriaan tms.
-Kauan ulkomailla asunut
Toi boldaamani tuntuu monella olevan se pointti. Negatiiviset asiat tuntuu suomalaisilta, vaikka niitä olisi muuallakin. Kirjoitin aiemmin kaveristani joka valittaa jatkuvasti Suomesta ja on naama norsunveellä, ulkomailla taas oikea päivänpaiste. Ja sitten ihmettelee kun saa eri kohtelua... Valittaa myös kuinka Suomessa on äkäisiä ihmisiä. Sit muistutan että muistatko ne äkäiset ukot Kreikassa. No, siellä nyt vaan näytetään tunteita :D No, miksi se Suomessa on eri asia? No kun vaan tuntuu eriltä...
Mä olen alkanut ajatella että tässä on takana jotain itsevihaa, jota projisoidaan ympärille niihin jotka tuntuvat samankaltaisilta eli ovat samaa kansaa. Muut tuntuvat erilaisilta, joten omaa vihaa ei tarvitse projisoida heihin vaikka tekisivät samoja asioita.
Aika hupaisaa. Suomalaisen pitäisi muuttua keski-tai eteläeurooppalaiseksi, että kelpaisivat paluumuuttajille :D
Vierailija kirjoitti:
Olen paluumuuttaja, luonteeltani puhelias ja sosiaalinen ja sellaisessa ympäristössä kasvanut. Kyllä moikkaan naapureita kerrostalossa ja harrastan small-talkkia kaupankassojen kanssa, mutta en siitä ärsyynny jos joku ei vastaa tai halua jutella. Varmasti myös joidenkin mielestä olen ärsyttävä. Tykkään piristää ihmisiä ja siitä tulee hyvä mieli itselle kun on kohtelias ja huomaavainen muita kohtaan mutta en odota samanlaista muilta. Useammassa maassa asuneena ymmärrän myös sen että kulttuureja on erilaisia, niihin pitää totuttautua. Lapset on hyviä tässä.
Meni naimisiin karjalasta lähtöisin olevaan sukuun, jossa kaikki ovat samanlaisia kuin minä. Melkein kilpaa pitää huutaa jos haluaa saada sanottavansa sanottua :D
Tuollaista ihmistä arvostetaan eri puolilla maailmaa, mutta Suomessa saatetaan ajatella toisin. Iloinen, hymyilevä, sanavalmis, kohtelias ja ystävällinen ihminen koetaan teeskentelijäksi tai muuten oudoksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika hupaisaa. Suomalaisen pitäisi muuttua keski-tai eteläeurooppalaiseksi, että kelpaisivat paluumuuttajille :D
Miksi pitäisi muuttua? Riittää, kun opettelee käyttäytymään ystävällisesti ja kohteliaasti muita kanssaihmisiä kohtaan. Tervehtiminen, kiittäminen, ystävällinen hymy jne.
Vierailija kirjoitti:
&nb
Joojoo maailman paras...
Suomikin voisi olla sivistysvaltio, jos maailman parhaat saisi tajuamaan, minkälainen itäblokin kommunistiläävä Suomi oikeasti on.
Ainoastaan Valko Venäjä voittaa Suomen tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi muuttua? Riittää, kun opettelee käyttäytymään ystävällisesti ja kohteliaasti muita kanssaihmisiä kohtaan. Tervehtiminen, kiittäminen, ystävällinen hymy jne.
Eli käytännössä miellyttävä pukeutuminen ja miellyttävä käytös...
Ja vttu minähän en ala ketään miellyttämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti onkin se, että naisten motiivi muuttamiselle on saada harrastaa seksiä mahdollisimman monen ulkomaalaisen miehen kanssa. Suomalaiset naiset ovat tunnettuja löyhäperseisyydestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo "toosanjakaja" vois muutenkin puhua vaan itsestään. En minä ainakaan ajattele, että nainen on toosanjakaja, jos hänellä on ulkolainen puoliso.
Onko nämä miehet jotka raahaa thaivaimon tänne sitten kullinjakajia? Ainakin olisi ihan loogista.
Miehelle on saavutus jakaa kullia, naiselle häpeä jakaa toosaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun tarvitsisi olla kiinnostunut sinun asioistasi? Suomalaisuuden parhaipia piirteitä on juuri se, että bussipysäkillä pidetään kahden metrin väli eikä tungeta toisen iholle. Sitten aikanaan, voidaan ottaa yhteyttä kun se molemmille sopii, mutta ihmisen velvoite ei ole olla sosiaalinen jos ei sitä siinä hetkessä halua.
Ei kai tuossa sanottukaan että koko ajan pitää olla kuuntelemessa. Mutta jos kaikilla on samanlainen minäminä-asenne aina "ystävien" kanssa puhuessa, että eipä vähempää sun asias vois kiinnostaa, ymmärtää hyvin miksi täällä ollaan niin yksinäisiä.
En saanut jutusta käsitystä että koko ajan pitäisi vain olla kuuntelemassa paluumuuttajan juttuja uudestaan ja uudestaan, vaan että ketään ei kiinnostanut asia alunperinkään edes yhden kysymyksen verran. Sama kokemus itsellänikin. Heti kun palasin, sain kyllä itse kuunnella niitä samoja arkipäivän juttuja mitä täällä oli ennen lähtöänikin, minulta ei kysytty mitään. Eli kuitenkin sitä paluumuuttajaa täytyisi kiinnostaa muiden jutut mutta toisinpäin ei? Ja jos toteaa että onpa aika yksipuolista niin muuttakoon pois kehuskelemasta.
Vierailija kirjoitti:
Me suomalaiset ollaan aika (ihmis)vihaista kansaa. Katoppa vaikka suomenruotsalaisia, niin jo on iloisia ja kohteliaita, saati sitten ruotsissa. Kai se on tyytymättömyys siihen miten täällä on "hyvinvointi". Rahaa ei jää ja se vaikuttaa yleisenä tyytymättömyytenä ja katkeruutena
Sen muuttuneen ilmapiirin huomasi kun tuli takaisin kun nykyhallitus oli saanut jo häärätä noin vuoden. Tai ainakaan en mitenkään voinut uskoa että täällä olisi aina ollut niin tympeä ja negatiivinen ilmapiiri etten muka huomannut sitä ennen kuin kävin asumassa muualla. Kyllä siinä ainakin jotain muutosta oli oltava eikä pelkkää kulttuurishokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen muuttuneen ilmapiirin huomasi kun tuli takaisin kun nykyhallitus oli saanut jo häärätä noin vuoden. Tai ainakaan en mitenkään voinut uskoa että täällä olisi aina ollut niin tympeä ja negatiivinen ilmapiiri etten muka huomannut sitä ennen kuin kävin asumassa muualla. Kyllä siinä ainakin jotain muutosta oli oltava eikä pelkkää kulttuurishokkia.
Minä olen USA:ssa käynyt monen presidentin aikana enkä ole huomannut arkipäivässä mitään eroa.