Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Suomeen ulkomailta takaisin muuttaneet avautuvat kulttuurishokista - yksi ikävä asia on Suomessa yli muiden

Vierailija
28.08.2025 |

https://www.is.fi/matkat/art-2000011307753.html

Suomeen paluu pilasi oman elämäni - työt eivät kelvanneet ja naapuri tuijotti kuin rikollista. Maailman onnellisin maa? Vitsi. Onnellisuus täällä mitataan sillä, että istutaan hiljaa, juodaan laihaa kahvia ja jonotetaan kiltisti, ettei vaan kukaan pyydä hymyilemään.

Suomalaiset eivät tervehdi eivätkä vastaa, jos sanoo moi - tuijottavat vain. Ehkä he pelkäävät, että joku pyytää heitä small talkiin, mikä olisi jo liikaa vaadittu. Ja jos yrität kertoa ulkomailla koetuista asioista, saat vastaukseksi vain kateutta ja kuppikuntaisuutta. Suomi on täynnä negatiivisuutta ja huonoa käytöstä, mutta täällä se myydään suoruutena.

Maitojuttu on ihan oma lukunsa - aikuiset oikeasti juovat litratolkulla maitoa, mutta keskustella ei osata mistään muusta kuin säästä ja Ruotsin-risteilyistä. Terveydenhuolto, joka joskus oli hyvä, on romahtanut: nyt pitää selittää vaivansa hoitajalle puhelimessa ja rukoilla aikaa lääkärille.

Miksi kukaan palaisi Suomeen, jos täällä ainoa kulttuuri on kylmyys, jonot ja katkeruus? Ehkä kateus onkin meidän kansallislajimme.

Kommentit (406)

Vierailija
341/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin konkreettisesti tietää mitä tarkoitetaan esim. sillä, kun väitetään ettei suomalaisilla olisi käytöstapoja. Itse uskon, että siinä on lähinnä kyse kulttuurieroista, koska tosiaan Suomessa ei ole tapana tervehtiä tuntemattomia juurikin vaikka siellä lenkkipolulla. Sisäänpäin kääntymisessä ja kontaktin ottamattomuudessakin on pohjimmiltaan kyse nimenomaan siitä, että tilan antamista toisille katsotaan Suomessa nimenomaan kohteliaisuudeksi, koska arvostamme yksityisyyttä emmekä pidä tunkeilusta, jollaiseksi tuntemattomien lähestymiset julkisilla paikoilla helposti tulkitaan.

Tätä kulttuurista piirrettämme saa toki vapaasti kritisoida ja josta olen itsekin jokseenkin sitä mieltä, että pieni maailman kuvan avartaminen ei tekisi pahitteeksi, koska sisäänpäin kääntyneessä ilmapiirissä tutustuminen on oikeasti aika vaikeaa ja tahatonta yksinäisyyttä edesauttavaa. Kuitenkin pitäisi ymmärtää mistä sellainen meidän kulttuurissa.

Olen samaa mieltä. Suomalainen tilaa ja yksityisyyttä antava kulttuuri johtaa siihen, että yksinäisen on vai,ea tutustia kehenkään ja myös avun pyytäminen ja saaminen on haastavaa. Koska meillä se koetaan jotenkin 'dramaattiseksi' ja pelottavaksi, jos tuntematon (ei ulkomaalainen) ottaa kontaktia millään tapaa.

Tämä ottaa itseäni päähän, koska olen asunut uökomaissa lähes 20 v ja nyt todennut, että Suomeen on todella hankala kotiutua ja muodostaa ystäväpiiriä, jos ei entuudestaan tunne ketään (paitsi joku kaukainen sukulainen, joka ei ole kiinnostunut lähestymään...) Olen miettinyt, pitäisikö osallistua noille ma ahan muu ttajille suunnatuille kursseille ja osallistua vieraskielisille järjestettyyn toimintaan. Hassua, että olen vieras ja muukalainen omassa maassani.

Vierailija
342/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomessa tervehditään. Poljin norjasta tromssosta suomeen  niin kyllä joka kylässä ihmiset jutteli ja tervehti.

Lappi ei ole sama kuin Suomi.

Osa suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin konkreettisesti tietää mitä tarkoitetaan esim. sillä, kun väitetään ettei suomalaisilla olisi käytöstapoja. Itse uskon, että siinä on lähinnä kyse kulttuurieroista, koska tosiaan Suomessa ei ole tapana tervehtiä tuntemattomia juurikin vaikka siellä lenkkipolulla. Sisäänpäin kääntymisessä ja kontaktin ottamattomuudessakin on pohjimmiltaan kyse nimenomaan siitä, että tilan antamista toisille katsotaan Suomessa nimenomaan kohteliaisuudeksi, koska arvostamme yksityisyyttä emmekä pidä tunkeilusta, jollaiseksi tuntemattomien lähestymiset julkisilla paikoilla helposti tulkitaan.

Tätä kulttuurista piirrettämme saa toki vapaasti kritisoida ja josta olen itsekin jokseenkin sitä mieltä, että pieni maailman kuvan avartaminen ei tekisi pahitteeksi, koska sisäänpäin kääntyneessä ilmapiirissä tutustuminen on oikeasti aika vaikeaa ja tahatonta yksinäisyyttä edesauttavaa. Kuitenkin pitäisi ymmärtää mistä sellainen meidän kulttuuriss

- Tervehtiä pitäisi ainakin kaupan kassalla, bussikuskeja, jne. Näen itse sitä, että asiakas ei sano mitään koko toimituksen aikana. Ihan hyvin voisi sanoa Hei, kiitos, ei kuittia kiitos. 

Naapureita ei ole pakko tervehtiä, mutta kyllä se minusta kuuluu hyviin käytöstapoihin. 

- Ohitustilanteessa kadulla voisi kysyä kohteliaasti, että pääsisinkö tästä ohi. Suomessa usein joko tuijotetaan tai tönitään. 

Vierailija
344/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla, mutta olen suomalainen ja viihdyn kauniissa ja valoisassa Suomessa. Rakastan mäntyjä ja vaahteroita, pidän kukista, meillä on neljä vuodenaikaa ja ihana kevät.

Suurin osa ihmisistä, joita tapaan on mukavia, valtaosa porraskäytävässä tervehtii ja on kiinnostavaa kuulla muiden kuulumisia.

Vakavasti sairastuneena sain apua ja työterveydenhuolto toimii.

Maitoa en juo, mutta muiden maidonjuomiset eivät häiritse.

Alkoholinkulutusta ja väkivaltaa ihmettelen, mutta ihmettelin myös muissa maissa.

Vierailija
345/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysäiseppä ap ulkomailla ollessasi niiltä sydämellisiltä ihmisiltä vaikka satasta lainaan.

Ai niin, ja katso sanakirjasta kohta "teeskentely"

Vanha opinkappale sinulle: älä koskaan sekoita rahaa ja ystävyyttä.

Vierailija
346/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä kulttuurista piirrettämme saa toki vapaasti kritisoida ja josta olen itsekin jokseenkin sitä mieltä, että pieni maailman kuvan avartaminen ei tekisi pahitteeksi, koska sisäänpäin kääntyneessä ilmapiirissä tutustuminen on oikeasti aika vaikeaa ja tahatonta yksinäisyyttä edesauttavaa. Kuitenkin pitä

Sama tilanne on monilla muillakin muuttajilla, jotka muuttavat Suomessa. Harrastaminen voi auttaa. :)

Vierailija
347/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lenkillä tervehdin kaikkia vastaantulijoita, mutta kukaan ei koskaan vastannut. Maitojuttu on myös outo en koskaan nähnyt Yhdysvalloissa aikuisten juovan maitoa."

Onhan tuo koko artikkeli täysi vitsi 😂

Ihan kuin suomalainen menisi Yhdysvaltoihin ja valittaisi sitten, että "ihan hirveää tällaiselle introvertille, kun pakottavat puhumaan ja juovat coca colaa, eihän tätä kestä!"

Vierailija
348/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä kulttuurista piirrettämme saa toki vapaasti kritisoida ja josta olen itsekin jokseenkin sitä mieltä, että pieni maailman kuvan avartaminen ei tekisi pahitteeksi, koska sisäänpäin kääntyneessä ilmapiirissä tutustuminen on oikeasti aika vaikeaa ja tahatonta yksinäisyyttä edesauttavaa. Kuitenkin pitä

Minusta tuo "pääsisikö tästä ohi" kuulostaa pikemmin veetuilulta ja antaa ymmärtää, että toinen/toiset ovat pahastikin tientukkona.

Mieluummin sanoo ohimennen "anteeksi" tai "sori" ja menee vaan. Kohteliaista on olla tekemättä numeroa itsestään.

Vierailija
349/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä miettinyt keitä nämä epäkohteliaat ihmiset ovat?

Minä tervehdin päivittäin asiakaspalvelijoita, bussikuskia yms. Ja olen myös pannut merkille että muutkin näin tekevät. 

Kaupassa viimeksi eilen, kun olin ajatuksissani hyllyn tukkeena niin nuorehko mies kysyi, että anteeksi pääsisinkö ohi, eikä ole mitenkään epätavallista.

Viedessä lasta muskariin, juttelin tunnin alkua odotellessa toisen äidin kanssa pitkät pätkät... kaikki nämä asioita, joita suomessa ei muka tapahdu.

Johtuuko sitten siitä, että asun Helsingin kantakaupungissa, joka on vähän oma kupla, tai siitä että olen alle 40v nainen, mutta en kyllä tunnista kuvattuja tilanteita. Täällä kahvikin on hyvää ja sen kanssa juodaan lähinnä kauramaitoa. Kaikki vastaantulijat eivät sentään tervehdi, mutta naapurit kyllä. Muiden ei mielestäni tarvitsekaan, se ei vaan ole täällä tapana.

Vierailija
350/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tulee tiettyyn ikään niin ei kiinnosta pätkän vertaa, mitä joku ajattelee esim. Maidon juomisesta. T. Mummeli 48 v.

Tjaa. Kyllä monillakin maidonjuojilla näyttää olevan sanottavaa ja nimenomaan ikävää valitusta, kun itse käytän vain soijapohjaisia maitotuotteiden sijaan.

Sekin menee yli hilseen, että kaurajuoma ei ole sama asia. Verratkaapa esim. proteiinipitoisuuksia; soijajuoma ja -jogurtti vastaa hyvinkin maitoa, kauralitkuissa ei proteiinia ole kuin nimeksi.

Minuakaan ei kiinnostaisi kuulla arviointia ja arvostelua ruokavalioni suhteen.

N68

Vierailija
351/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tervehdin päivittäin asiakaspalvelijoita, bussikuskia yms. Ja olen myös pannut merkille että muutkin näin tekevät. 

Kaupassa viimeksi eilen, kun olin ajatuksissani hyllyn tukkeena niin nuorehko mies kysyi, että anteeksi pääsisinkö ohi, eikä ole mitenkään epätavallista.

Viedessä lasta muskariin, juttelin tunnin alkua odotellessa toisen äidin kanssa pitkät pätkät... kaikki nämä asioita, joita suomessa ei muka tapahdu.

Johtuuko sitten siitä, että asun Helsingin kantakaupungissa, joka on vähän oma kupla, tai siitä että olen alle 40v nainen, mutta en kyllä tunnista kuvattuja tilanteita. Täällä kahvikin on hyvää ja sen kanssa juodaan lähinnä kauramaitoa. Kaikki vastaantulijat eivät sentään tervehdi, mutta naapurit kyllä. Muiden ei mielestäni tarvitsekaan, se ei vaan ole täällä tapana.

Kyllä, olet siellä kaltaistesi kuplassa.

Tule kokeeksi Poriin, niin näet mistä suomijuntit on tehty.

Vierailija
352/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuuko sitten siitä, että asun Helsingin kantakaupungissa, joka on vähän oma kupla, tai siitä että olen alle 40v nainen, mutta en kyllä tunnista kuvattuja tilanteita. Täällä kahvikin on hyvää ja sen kanssa juodaan lähinnä kauramaitoa. Kaikki vastaantulijat eivät sentään tervehdi, mutta naapurit kyllä. Muiden ei mielestäni tarvitsekaan, se ei vaan ole täällä tapa

Pori nyt on paikka ihan erikseen, ei sitä voi yleistää muualle Suomeen. Sikäläiset ovat töksäytteleviä mölliköitä, ja vielä ylpeitä siitä omana erikoispiirteenään. 

Porilaisista on kerrottu rajaton määrä enemmän tai vähemmän asiallisia luonnehdintoja, joissa kaikissa on ikävä kyllä paljon totuutta mukana.

Vierailija
353/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunia ei löydy, niin pakko muuttaa vielä kerran ulkomaille. Tällä kerralla lopullisesti. Akateemisia. Nettovarallisuutta n. 800 000 euroa lähtee mukaan.

Vierailija
354/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duunia ei löydy, niin pakko muuttaa vielä kerran ulkomaille. Tällä kerralla lopullisesti. Akateemisia. Nettovarallisuutta n. 800 000 euroa lähtee mukaan.

Niin ihan varmasti suomalainen tulisi kertomaan tänne, että ottaa niin ja niin paljon rahaa mukaan.

Alun artikkeli on olemassa, ja varmasti moni maahan muuttaja on tyytymätön. Suomi kun on monelle liian raaka paikka, ilmaston ja syrjäänvetäytyneisyyden takia, mutta puolet vastaajista on iigoreita, jotka yllyttävät muuttamaan maasta.

Näitä ketjuja tulee tänne kuin sieniä sateella.

Vierailija
355/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on paska maa täynnä kusipäisiä ihmisiä jotka minä-hengessä kuppaavat Kelalta etuuksia. Miksi kukaan viitsii enää tehdä töitä kun kaikk verot menevät kiittämätötmien kelaloisten elättämiseen.

Suomessa saa rikastua ainoastaan urheilijat tai lottovoittajat. Kansan viha yrittäjiä ja hyvätuloisia kohtaan on käsittämättömällä tasolla ja siksi kukaan ei uskalla näyttää menestystään tai varallisuuttaan.

Järkevät ihmiset lähtevät tästä vittulandiasta hyvilllä mieleen. Lähteneistä tuskin kukaan tulee takaisin.

Haistakaa paska suomalsiset!

Mä asun myös ulkomailla. En ole muusta sun kanssa samaa mieltä, mutta totta on että Suomessa ei kannata omaa varallisuuttaan näyttää. Se tuntuu olevan suomalaisten mielestä jotenkin väärin, että joku on voinut rikastua palkkatyöllä. Vielä suurempi vääryys on jos perheessä vaan toinen vanhem

Mielestäni parhaita piirteitä Suomessa on juuri se, että täällä ei ole ollut tarpeen näyttää varallisuuttaan ulospäin, eikä rikkaiden erottua muusta yhteiskunnasta vartioiduille asuinalueille muurien taakse. Toki niin saa tehdä jos siltä tuntuu, mutta mitään ulkoista tarvetta siihen ei ole. 

Taannoin kotikaupunginosassani kahviloissa tai ravintoloissa oli aivan tavallista nähdä erästä Suomen rikkaimmista miehistä, teollisuussuvun edustajaa, jonka haastatteluja oli luettavissa niin hesarista kuin talouslehdistä. Siellä kaveri tapasi istua vaikka kapakan nurkkapöydässä kulunut nahkarotsi päällä. Habituksesta ei häntä millään tavalla voinut erottaa muista asiakkaista. Eikä kukaan mennyt häiritsemään tai tungettelemaan seuraan.

Kerrottiin myös menneiltä vuosikymmeniltä tarinoita vaikka siitä, että joku Bob Dylan olisi loppuillasta nakkikioskin jonossa tavattuaan pistäytynyt joidenkin tuttavien kotona jatkoilla. Kun hänkin on voinut liikkua kaupungilla ihan ilman, että siitä kukaan tekee numeroa.

Suomalaiset tapaavat antaa ihmisten olla rauhassa, mikä on oikein hienoa.  

Vierailija
356/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä kun lukee, tuntuu siltä, että suomalaiset jakautuvat mölleihin tuppisuihin ja hölöttäviin kaikille puhujiin.

Olisi hienoa, jos ihan kouluissa opetettaisi ihan perus normaalia kanssakäymistä ihmisten välillä, jos jossain perheissä ei sitä kotikasvatuksessa osata tehdä. 

A. Tervehtiminen tavatessa ja heipat lähtiessä. Kiitos. Anteeksi. Ole hyvä.

B. Kun tavataan ei puhuta tauotta omista asioista tai möllötetä hiljaa, vaan keskustellaan vuorovaikutteisesti. Osataan myös kysyä toisen kuulumisia. Hiljaisia ihmisiä voisi opettaa kysymään toisen kiinnostuksen kohteista, sen jälkeen ei yleensä tarvitse kuin nyökkäillä, hah hah.

Näillä pääsee jo pitkälle. Nenä pois sieltä omasta navasta (mitä ihmiset minusta ajattelee). Lopulta useimmat ajattelevat vain itseään.

Juuri noiden sosiaalisten taitojen hallitseminen on vain heikentynyt Suomessa koronan ja älylaitteiden vuoksi. Moni lapsi ja nuori eli tavallaan herkkyyskausien ohi koronan vuoksi ja heillä ei tullut elämässään luontevia tilaisuuksia harjoitella sosiaalisia taitoja. Sen lisäksi riippuvaisuus älylaitteista ja tietokoneista eristää jokaisen omaan kuplaansa, josta poistuminen ahdistaa aikuisiakin. Harjoitapa siinä sitten vuorovaikutusta ihmisen kanssa, joka selvästi näyttää torjuvansa sen ja haluavansa olla siinä omassa kuplassaan yksin.

Se, ettei lapsille anneta nykyään kotikasvatusta eikä vaadita minkäänlaisten käytöstapojen hallintaa, koituu ongelmaksi lasten elämässä. Ennen vanhemmat jaksoivat tahkota niiden käytöstapojen opettamisen kanssa ja eivät kaivanneet omaa aikaa yhtä paljon kuin nykyään halutaan kesken lastenkasvatuksen. Vanhemmat eivät yhtään ajattele sitä, että kasvattamattomuus vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen jopa merkittävästi loppuiän ajan.

Kuinka paljon olet nykynuorison kanssa tekemisissä? Noin vahvat ja mustavalkoiset kasvatusohjeet tulevat yleensä lapsettomilta, osuinko oikeaan?

Kyllä ne nuoret on järjestään fiksumpaa ja ekstrovertimpää porukkaa kuin omassa nuoruudessa (kasari, ysäri). Ennen vanhaan "käytöstapojen opettaminen" oli sitä, että lapsi pitää turpansa kiinni aikuisten seurassa, puhuu vain kun puhutellaan. Lapsen mielipiteitä ei kukaan kuunnellut. Ihan oikeasti tismalleen näin. Ei ihme että on niin paljon tuppisuita möllöttäjiä edelleen, MEISSÄ AIKUISISSA.

Nykynuorilla älylaitteiden ansiosta englanti on kuin toinen kotimainen, enkuksi jutellaan tuosta vaan eikä ujostuta yhtään. Nämä nykynuoret on tottuneempia olemaan kameran edessä, esiintymään, olemaan kanssakäymisessä muiden kanssa vaikka ympäri maailman. Puhelut ovat useimmiten videopuheluita, ei tavallisia puheluita. Toinen ihminen ja hänen kasvonsa nähdään. He ovat todella paljon sosiaalisempia kuin edeltävät sukupolvet. Nehän käyttävät SOSIAALISTA mediaa, joidenkin mielestä jopa ongelmaksi asti. (Töissä olen koulunkäynninohjaajana.)

Väitteesi pilalle menneestä sukupolvesta perustuvat ilmeisesti vahvaan mutuun. Todellisuuteen se ei perustu. 

Vierailija
357/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tulee tiettyyn ikään niin ei kiinnosta pätkän vertaa, mitä joku ajattelee esim. Maidon juomisesta. T. Mummeli 48 v.

Tjaa. Kyllä monillakin maidonjuojilla näyttää olevan sanottavaa ja nimenomaan ikävää valitusta, kun itse käytän vain soijapohjaisia maitotuotteiden sijaan.

Sekin menee yli hilseen, että kaurajuoma ei ole sama asia. Verratkaapa esim. proteiinipitoisuuksia; soijajuoma ja -jogurtti vastaa hyvinkin maitoa, kauralitkuissa ei proteiinia ole kuin nimeksi.

Minuakaan ei kiinnostaisi kuulla arviointia ja arvostelua ruokavalioni suhteen.

N68

Kauramaidon kaura on kotimaista ja hiilijalanjälki siten pieni.

Ihminen ei tarvitse proteiinia joka ikisessä suupalassa tai kulauksessa mitä sisäänsä laittaa. 

Vierailija
358/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Ohitustilanteessa kadulla voisi kysyä kohteliaasti, että pääsisinkö tästä ohi. Suomessa usein joko tuijotetaan tai tönitään. 

Kaikkein kohteliainta on sanoa ensin ystävällisellä äänellä "anteeksi... " silloin yleensä jo ihmiset väistää. Itse sanon hymyillen "anteeksi... pääsisinkö..." kukaan ei pahastu, päinvastoin, moni pyytää takaisinpäin anteeksi kun oli tukkona eikä tajunnut.

Ja kun pääsee ohi, sanotaan kiitos! 

Vierailija
359/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuuko sitten siitä, että asun Helsingin kantakaupungissa, joka on vähän oma kupla, tai siitä että olen alle 40v nainen, mutta en kyllä tunnista kuvattuja tilanteita. Täällä kahvikin on hyvää ja sen kanssa juodaan lähinnä kauramaitoa. Kaikki vastaantulijat eivät sentään tervehdi, mutta naapurit kyllä. Muiden ei mielestäni tarvitsekaan, se ei vaan ole täällä tapa

Kyllä, olet siellä kaltaistesi kuplassa.

Tule kokeeksi Poriin, niin näet mistä suomijuntit on tehty.

No mistä ne on tehty? :D 

Turussa ihmiset on mukavia. Ennen asuin kantahämeessä, möllimpää porukkaa saa hakea. Hämäläisten luonteenlaatu näkyi, yhä tänäpäivänä. Jäyhiä.

Savolaisetkin on lupsakoita.

Vierailija
360/406 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me suomalaiset ollaan aika (ihmis)vihaista kansaa. Katoppa vaikka suomenruotsalaisia, niin jo on iloisia ja kohteliaita, saati sitten ruotsissa. Kai se on tyytymättömyys siihen miten täällä on "hyvinvointi". Rahaa ei jää ja se vaikuttaa yleisenä tyytymättömyytenä ja katkeruutena

tätäpä just ja kun Suomessa on ihan karannut käsistä se mantra että elää vain oma elämä ja jotenkin ettei saisi olla mitään ihmisiä siinä mukana.

Olen aidosti miettinyt että onko tosiaan niin että kaikki nauttii siitä että arkena tekee jotain ja sit vapaalla on vain kotona erakkona. Onko siinä se onnen siemen? 

Rakkauden kaipuu tai asioiden rakentaminen yksin tai muiden kanssa.

Suomessa yleinen negatiivinen ilmapiiri ja pienisieluisuus vie hapen kaikesta kehityksestä.

Just nuo suomenruotsalaisten esi-isät  on pitäneet huolen siitä, että suomalaisista on viety kaikki itsetunto ja kansallisylpeys. Suomalaiset ei saaneet puhua omaa kieltään missään ja aian annettiin ymmärtää, että suomalaiset on  alempaa rotua ja typeriä. No eihän suomaiset päässeet kouluun, kun koulut oli ruotsinkielisiä. Suomalisia pidettiin tahallaan pimennossa , että kiltisti pysyttiin hiljaa ja nöyrinä paremman kansan edessä.

Jos sulle on vuosisatojen ajan väitetty, että olet tyhmä ja ala-arvoinen ihminen, niin kyllä se vaikuttaa ihmiseen. 

Nythän tuo länsinaapuri sentään palautti ne kallot, joita oli suomalaisilta hautausmailta kaivettu, kun piti yrittää todistaa, että suomalaiset on huonompaa rotua, kuin ruotsalaiset. Ei kallot sitten tuota teoriaa tukeneet :D

Ei se ihme ole, jos suomenruotsalaiset on iloisia. kelpaakin olla, kun aina ovat olleet parempia ihmisiä(ainakin kuvitelleen ja sitä heille on uskoteltukin) kuin kurjat suomalaisraakit. 

"Jos sulle on vuosisatojen ajan väitetty, että olet tyhmä ja ala-arvoinen ihminen, niin kyllä se vaikuttaa ihmiseen. "

Jos tämä on suomalaisen kohdalla totta, niin mitä se tarkoittaakaan Amerikan mustien kohdalla? Vuosisatojen ajan ei pidetty ainoastaan tyhmänä ja ala-arvoisena ihmisenä, kun ei pidetty edes ihmisenä. 

Ei nyt liity aiheeseen oikeastaan mitenkään. Paitsi ehkä siten, että se aloituksessa kehuttu Usa ei ole mikään onnela, ei suurelle osalle oman maankaan kansalaisia.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi