Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Suomeen ulkomailta takaisin muuttaneet avautuvat kulttuurishokista - yksi ikävä asia on Suomessa yli muiden

Vierailija
28.08.2025 |

https://www.is.fi/matkat/art-2000011307753.html

Suomeen paluu pilasi oman elämäni - työt eivät kelvanneet ja naapuri tuijotti kuin rikollista. Maailman onnellisin maa? Vitsi. Onnellisuus täällä mitataan sillä, että istutaan hiljaa, juodaan laihaa kahvia ja jonotetaan kiltisti, ettei vaan kukaan pyydä hymyilemään.

Suomalaiset eivät tervehdi eivätkä vastaa, jos sanoo moi - tuijottavat vain. Ehkä he pelkäävät, että joku pyytää heitä small talkiin, mikä olisi jo liikaa vaadittu. Ja jos yrität kertoa ulkomailla koetuista asioista, saat vastaukseksi vain kateutta ja kuppikuntaisuutta. Suomi on täynnä negatiivisuutta ja huonoa käytöstä, mutta täällä se myydään suoruutena.

Maitojuttu on ihan oma lukunsa - aikuiset oikeasti juovat litratolkulla maitoa, mutta keskustella ei osata mistään muusta kuin säästä ja Ruotsin-risteilyistä. Terveydenhuolto, joka joskus oli hyvä, on romahtanut: nyt pitää selittää vaivansa hoitajalle puhelimessa ja rukoilla aikaa lääkärille.

Miksi kukaan palaisi Suomeen, jos täällä ainoa kulttuuri on kylmyys, jonot ja katkeruus? Ehkä kateus onkin meidän kansallislajimme.

Kommentit (406)

Vierailija
241/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2) Ilmasto. Siellä terdellä ei ole miellyttävää kuin max. 2kk vuodesta, siinä missä etelämmässä kausi kestää helposti 6-10kk.

Tämä on aika kummallista, kun ottaa huomioon, että tälläkin palstalla ylivoimaisesti suurin osa haluaa kylmää säätä ja jo +20 on heille liian paljon. Luulisi, että suomalaiset istuisivat sankoin joukoin terassilla pakkassäälläkin. 

Olen huonolla säällä mieluummin lenkillä kuin terassilla. Silloin on hyvä sää lenkkeillä kun saa mennä rauhassa.

Vierailija
242/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on aikaa jo reilut parikymmentä vuotta, kun palasin Suomeen viiden ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Luonnollisesti seurustelin ulkomailla ulkomaalaisen kanssa ja hän sitten saapuikin Suomeen vierailulle. Ne ihmisten katseet tuntui kauheilta, kuin olisin ollut tikkataulu johon viskottiin ja kipeästi. Mies välimerellinen, mutta silti. En tiedä onko näissä jutuissa edes kummoisesti täällä menty eteenpäin.

Sinä olet sille kuin postimyyntivaimo ja me näemme sinussa moraalittoman toosansa jakajan.

Ajattelutapasi kertoo sinusta kaiken. Täällä joku jo kirjoittikin, että moni on nykyään hoidon tarpeessa eikä siksi uskalla ottaa kontaktia vieraisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on, että Suomessa on aika vähän kahvila ja ravintolakulttuuriin perustuvaa sosiaalisuutta.

Tälle on kuitenkin 2 ylivoimaista syytä:

1) Ostovoima. Suomalaisilla vaan ei ole varaa ravintolaillallisiin kuten vaikka italialaisilla, Saksalaisista puhumattakaan. 

2) Ilmasto. Siellä terdellä ei ole miellyttävää kuin max. 2kk vuodesta, siinä missä etelämmässä kausi kestää helposti 6-10kk.

Siis Suomessahan on kahvilakulttuuri! Kahvilaan istutaan ajan kanssa nauttimaan ja juttelemaan ystävän kanssa. Tästähän oli uutinenkin hiljattain, että mitä ulkomaalaiset arvostavat, juuri tätä, että pienestäkin asiasta nautitaan. Toki tännekin on rantautunut "to go" -mukikahvi, mutta Suomessa on aivan ihania kahviloita, joissa monissa tunnelma on kodikas ja rentouttava. Niihin mennään kahvittelemaan, ei vain haeta kahvia.

Onhan niitä, rahakkaille. Kun viimeksi kävin, menin siksi, että jalkoja särki ja piti päästä nopeasti istumaan. Pieni  tavallilnen kahvi ja pieni piirakkapala maksoivat enemmän kuin normaalit yhden päivän ruuat. En voi kovinkaan usein käyttää rahaa sellaiseen.

Vierailija
244/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät ymmärrä erilaisuutta. Jos olet iloinen luonteeltasi, saati vitsaileva, et tule ymmärretyksi missään piirissä. Täällä pitää olla hiljaa ja puhua harvoin ja vähän.  

Vierailija
245/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 20 v poissa Suomesta ja kyllä on mm poliittinen ilmapiiri muuttunut todella hirveäksi. Ei ole aikomustakaan palata. Milloin Suomesta tuli rasistinen ja halveksivan moukkamaisen puhetyylin maa. Asioita voidaan sanoa suoraan niin monella eri tavalla, mitä moukkamaisemmin puhutaan, sitä enemmän tietty kansanryhmä hurmioituu. Sitten vielä paska ilmasto, järkyttävän suuri verotus,  pienet palkat ja tosi huonolaatuinen keskusliikkeiden monopolisoima markettitarjonta. Pitäkää tunkkinne ja tunkionne 😃.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset eivät ymmärrä erilaisuutta. Jos olet iloinen luonteeltasi, saati vitsaileva, et tule ymmärretyksi missään piirissä. Täällä pitää olla hiljaa ja puhua harvoin ja vähän.  

Liikut vain väärissä piireissä. Tai sitten sun tapasi vitsailla on tosiasiassa vittuilua sille, jolle vitsiäsi kerrot. Mäkin keksin aika nopeasti jonkun vitsin melkein minkä tahansa kulttuurin edustajasta. Varsinkin sellaisen vitsin, joka loukkaa sitä kuulijaa. Tässäkin ketjussa nämä "kaikki muut paitsi suomalaiset on ihania" -tyypit eivät ihan oikeasti edes halua tutustua tai ystävystyä suomalaisten kanssa vaan haluavat vain vittuilla suomalaisille. Mites se menikään...niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. 

Vierailija
247/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mulle tyhmälle, miksi maitoa ei aikuinen saa juoda?

Junttien juomaa, ei kuulu sivistyneen ihmisen ruokavalioon.

Vierailija
248/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken tämän vuoksi me kuulutaan oikeasti yhteen venäläisten kanssa. Ne on aika samanlaisia.

Kyllä. Nämä ei ole vain suomalaisia piirteitä vaan yleisiä itäeurooppalaisia piirteitä. 

No ainakin mitä olen käynyt esim Tsekeissä niin kyllä siellä tultiin lätisemään heti, kun kuulivat, että puhutaan jotakin outoa kieltä, ja kyseltiin mistä ollaan.  Julkisissa  hymyiltiin taaperolle joka istui rattaissaan. Eikä oikein muissakaan Itä-Euroopan maissa olla kovin pidättyväisiä oltu. 

Mutta suomalainen saa olla mitä on  ja jos joku ei tykkää, niin ainahan täältä pääsee pois. En minä ainakaan ala itseäni muuttamaan seurallisemmaksi sen takia, että joku

Suomessa ylläpidetään aika tavalla ent. DDR:n tapoja.

Vierailija
249/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikut vain väärissä piireissä. Tai sitten sun tapasi vitsailla on tosiasiassa vittuilua sille, jolle vitsiäsi kerrot. Mäkin keksin aika nopeasti jonkun vitsin melkein minkä tahansa kulttuurin edustajasta. Varsinkin sellaisen vitsin, joka loukkaa sitä kuulijaa. Tässäkin ketjussa nämä "kaikki muut paitsi suomalaiset on ihania" -tyypit eivät ihan oikeasti edes halua tutustua tai ystävystyä suomalaisten kanssa vaan haluavat vain vittuilla suomalaisille. Mites se menikään...niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. 

Olin nuorempana sellainen hauska nainen josta olisi ollut stand up-koomikoksi. Mikä pilasi asian oli se, että koska olen nainen ei vitseilleni voinut nauraa ennen kuin joku mies varasti ne ja kertoi ominaan. Vitsailin myös Facebookissa joka johti siihen, että sain yhteydenottoja pervoperoilta.

Eräällä työpaikalla vitsailu johti taas siihen, että henkilö jolle kerroin juttujani kertoi eteenpäin, että yritän iskeä häntä. Sitten on tullut taas ihmeellistä kiusaamista ja epäilyä, että olen jossain kamoissa tjsp. 

Enää en edes yritä. Musta on tullut sellainen kylmä yrmeä ihminen joka on oma itsensä lähinnä kotona. Joku aika sitten erehdyin nauramaan julkisella paikalla niin voi sitä tuijotuksen määrää! Anteeksi, että olen olemassa!

Vierailija
250/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuossa osa on. Ihmetyttää itseäkin kun esim. yksi naapuri ohi mennessään ei moikkaa koskaan, aina naama norsunv*tulla. Lapsena jo opetettiin itselle että on kohteliasta edes moi sanoa.

Bussipysäkillä seisotaan kilometrin päässä muista ettei vain tarvitse kommunikoida 😂 Bussissa ei vahingossakaan mennä kenenkään viereen istumaan, melkein seisotaan mielummin. Ei sillä että tarvitsisi höpistä lämpimikseen, huvittaa vain aina tuo.

En myöskään ymmärrä miksi ihmiset litkivät lehmänmaitoa ruokajuomana. Esim. rautakaan ei imeydy ikinä liharuuasta jos aina juot maitoa samalla kun syöt.

Saati tuo että vaikea tutustua, pitää paikkansa. Tai helposti tutustuu mutta tunnen monia jotka sanoneet että aikuisena on aika vaikea löytää uusia ystäviä. Hieman voisimme olla avoimempia ja iloisempia kuten aasialaiset usein. Kivoimmat työkaverit ovat olleet thaimaasta :)

Vierailija
251/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse entisenä ulkosuomalaisena luin tuota artikkelia huuli pyöreänä. Eikö nää ole oppineet mitään ulkomailla asuttujen vuosien jälkeen? Itsellä kokemusta kahdelta eri mantereelta Euroopan lisäksi, ja tiivistäisin kokemukseni tähän

1) arki on loppujen lopuksi hyvin samanlaista kaikkialla. Pitää syödä, nukkua, käydä töissä, hoitaa välttämättömät asiat 

2) ok paljon itsestä ja omasta asenteesta kiinni, miltä asiat vaikuttaa 

3) kannattaa yrittää itse sopeutua ainakin jossain määrin, eikä nähdä asuinmaata, oli se mikä tahansa, vihollisena

4) kaikissa paikoissa on plussat ja miinukset. Asiat eivät ole mustavalkoisia.

Vierailija
252/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rahat loppuu loppuu ilonpito kaikilta. 

Vierailija
253/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaahan tuo on. En minäkään kovin seurallinen ihminen oikeastaan ole eli sikäli kai melko stereotyyppinen suomalainen, mutta meidän ilmapiirimme on kieltämättä aika hiostava ja hankala yhtään sosiaalisemmille yksilöille. En ymmärrä mitä me oikein pelkäämme niin paljon, kun olemme näin sulkeutuneita ja masentuneita.

Tämä on totta. Olen vilkas ja iloinen luonne, ja saanut todella paljon ikävää kohtelua sen takia. En voi sille mitään, mulla on se geeneissä, isoäidillä oli sukujuuria Karjalaan. Ja toiselta isoisältä toiselta puolen Suomea perin porilaisen hurjan huumorintajun. Mua on luultu jopa italialaiseksi Ruotsissa!

Mutta esim. amerikkalaisiin verrattuna olen tylsä möksöttäjä ja töksäyttelijä, masentunut pessimisti, jonka seuraa on vaikea kestää.

Vierailija
254/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä parempi juoda maitoa kuin viiniä

Avaisitko asiaa esim. elinajanodotevertailulla?

Vierailija
255/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ulkomailla paljon rennompaa (poislukien muslimimaat ja muut diktatuurivaltiot). Suomessa kyräillään ja tuijotetaan eikä osata avata ystävällisesti suuta juuri silloin kun pitäisi puhua eikä tuolla ole mitään tekemistä ekstroverttiuden tai introverttiuden kanssa. Suomalaiset harvoin osaavat hymyillen olla ystävällisiä.

Vierailija
256/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttakoot takaisin sitten sinne ulkomaille. Meillä on oikeus elää rauhassa ilman että kukaan hullu alkaa tervehtimään.

Tässäpä taas hyvä esimerkki siitä, kuinka suomalaiset eivät kestä lainkaan kritiikkiä tai kriittistä palautetta. Että jatketaan vain samaan malliin, ei edes yritetä kehittyä ollenkaan. Tuollaisella asenteellako meinataan saada Suomi nousuun?

eri, mutta näin kaupungissa asuessa ei tulisi lenkkeilystä mitään jos pitäisi jokaista tuntematonta tervehtiä ja small talkit päällä.

Mua nauratti siinä jutussa se nainen joka oli asunut singaporessa ja hän oli niin pettynyt kun kaverit ei halunneet koko ajan kuunnella tarinoita sieltä..noh, se oli sun elämää, kuinka monta vuotta oletetaan jaksavan muiden kestä oi kun siellä oli kaikki paremmin ja minä olen niin erinomainen mantraa

"eri, mutta näin kaupungissa asuessa ei tulisi lenkkeilystä mitään jos pitäisi jokaista tuntematonta tervehtiä ja small talkit päällä."

No ehkei tuossa tarkoitettu sitä, että vilkkaalla paikalla vaikkapa Töölönlahtea kiertäessä tulisi moikkailla ihmisiä 5 metrin välein, vaan sellaista paikkaan ja tilanteeseen sopivaa muiden kanssaihmisten huomioimista. Itsestä outoa on mm. naapuruston tutunnäköisen ihmisen käveleminen kadulla vastaan ja katsovan jotenkin ohi, tms. ehdottomasti katsekontaktia ja moikkaamista välttäen, vaikka varmasti näki (muuten törmäilisi ihmisiin), johon siis törmää joskus täällä ulkomaillakin, mutta se tuntuu itselle jotenkin niin suomalaiselta. Arvostan kyllä Suomessa ja suomalaisissa monia asioita, ja onhan Suomessa paljon aivan mahtavia ihmisiä, mutta yleisesti hieman enemmän peruskohteliaisuutta olisi mukava juttu. Ei se tarkoita, että pitäisi jäädä juttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia, jos lyhyesti moikkaa naapuriaan tms. 

-Kauan ulkomailla asunut

Vierailija
257/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nykyään tuijotetaankin ulkona käydessä niin, että on ihan paha olo kun tulee kotiin. Menen peilin eteen ja ihmettelen, että mitä kauheaa ulkonäössäni tai olemuksessani on kun niin tuijotetaan ikävästi. Sitten mietin pitäisikö pukeutua jotenkin hienommin tms. Siis ei ennen ollut tällaista."

Olen huomannut saman oudon tuijottamisen.

Olenkin vakavasti harkinnut muuttaa jonnekin korpeen, pois ihmisten silmistä ja vakavista naamoista.

Tää naama peruslukemilla tuijottaminen ja möllöttely on kyllä. En ole ensinnäkään kohdannut tätä missään muualla kuin Suomessa. Ensinnäkin ulkomailla on populaa niin paljon, että ketään ei kiinnostaa. Minding their own business. Ja vaatteillasi tms. ei ole edes mitään väliä, saat olla joka tapauksessa just sitä mitä haluat. Täällähän parhaat yksilöt saattavat jopa ivallisesti nauraa tai kommentoida, ns. aikuiset siis. 

Lieneekö jotain metsäläisyyttä sekin, taas. Olen alkanut tuijottaa takaisin tai kysyn, hei, tunnemme kenties jostain?

Vierailija
258/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 20 v poissa Suomesta ja kyllä on mm poliittinen ilmapiiri muuttunut todella hirveäksi. Ei ole aikomustakaan palata. Milloin Suomesta tuli rasistinen ja halveksivan moukkamaisen puhetyylin maa. Asioita voidaan sanoa suoraan niin monella eri tavalla, mitä moukkamaisemmin puhutaan, sitä enemmän tietty kansanryhmä hurmioituu. Sitten vielä paska ilmasto, järkyttävän suuri verotus,  pienet palkat ja tosi huonolaatuinen keskusliikkeiden monopolisoima markettitarjonta. Pitäkää tunkkinne ja tunkionne 😃.

Painu takaisin jakamaan hanuriasi keenreille. Olet oksettava.

Vierailija
259/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorempana sellainen hauska nainen josta olisi ollut stand up-koomikoksi. Mikä pilasi asian oli se, että koska olen nainen ei vitseilleni voinut nauraa ennen kuin joku mies varasti ne ja kertoi ominaan. Vitsailin myös Facebookissa joka johti siihen, että sain yhteydenottoja pervoperoilta.

Eräällä työpaikalla vitsailu johti taas siihen, että henkilö jolle kerroin juttujani kertoi eteenpäin, että yritän iskeä häntä. Sitten on tullut taas ihmeellistä kiusaamista ja epäilyä, että olen jossain kamoissa tjsp. 

Enää en edes yritä. Musta on tullut sellainen kylmä yrmeä ihminen joka on oma itsensä lähinnä kotona. Joku aika sitten erehdyin nauramaan julkisella paikalla niin voi sitä tuijotuksen määrää! Anteeksi, että olen olemassa!

Kaltaisesi "hauskat naiset/miehet" ovat lähinnä rasittavia egomaanikoita.

Vierailija
260/406 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on aikaa jo reilut parikymmentä vuotta, kun palasin Suomeen viiden ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Luonnollisesti seurustelin ulkomailla ulkomaalaisen kanssa ja hän sitten saapuikin Suomeen vierailulle. Ne ihmisten katseet tuntui kauheilta, kuin olisin ollut tikkataulu johon viskottiin ja kipeästi. Mies välimerellinen, mutta silti. En tiedä onko näissä jutuissa edes kummoisesti täällä menty eteenpäin.

Matkustapa esim. islamin uskoisiin maihin, niin voin taata, että tuijottaminen on taattua. Ei koskaan enää.

Riippuu varmaan maasta ja ihmisestäkin paljon. Ei minua ole muslimimaissa tuijoteltu ainakaan mitenkään pahasti, ja jos on tuijotettu niin yleensä siksi että on haluttu ottaa yhteiskuvia (varsinkin pikkutytöt ja naiset, miehet häveliäämpiä ja ovat kysyneet esim. pikkutyttönsä puolesta saako ottaa kuvan kun tyttö ihailee, ja sitten ujosteleva pikkutyttö tullut viereen seisomaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi