Uusi tuttava liian päällekäyvä/ tuttavallinen
Päällisin puolin ihan mukava henkilö, mutta jokin hänessä herättää epäilyksiä, että onko hän aidosti niin mukava, kuin antaa ymmärtää. Hän mm. kysyy kysymyksiä kysymysten perään hirveällä tahdilla, enkä itse ehdi kysyä mitään, kun hän jo tykittää seuraavaa. Kysyy myös epämukavan henkilökohtaisia asioita. Myös kummallisen korostetusti käyttää etunimeäni usein, "Moi Minna, mitä sulle kuuluu Minna? ja katsoo usein pitkään ja syvälle silmiin, kun keskustelemme. Ahdistaa.
Vaikka emme oikeasti tunne toisiamme, niin hän jo ylistää mm. kuinka mukava ja ihana ihminen olen. Tunnen olevani ns. narsistisen" love bombing"in keskellä. Mutta kyse ei ole tässä siis mistään romanttisesta.
Hän myös kyselee kylään ja tekemään erilaisia asioita, mutta minusta tuntuu, etten halua lähentyä siten ja niin nopealla tahdilla, kuin hän ilmeisesti haluaisi. Oikeastaan haluaisin juosta karkuun. Mutta se ei ole täysin mahdollista juuri nyt.
Miten siis etääntyä hienovaraisesti ihmisestä, jonka kanssa on oltava tekemisissä? Ja jolla vaikuttaa olevan jotain ihme odotuksia minua kohtaan.
Kommentit (293)
Näitä kannattaa seurata kommunikoimassa muiden kanssa. Ei seepra pääse raidoistaan.
Tällainen puolituttu saattoi ihan pokkana pyytää toisilta puolitutuilta palveluksia, tarkkoja lahjatoiveita, tuliaisia. Hymyillen, ikään kuin vitsillä. "Vitsi, vitsi. Hehee." Miehiltä naisena, kevyesti flirttaillen. Oli melkein kuin huonosta sketsistä, mutta totta. Etunimet olivat hanakassa käytössä.
Saattoi myös selitellä sanomisiani vääristeltynä, nolaten. Kyseessä ei todellakaan ollut mitään henk.kohtaista, vaan jotakin ohimennen sanomaani diipadaapaa, josta väänsi valtavan ruman valheen, jolla mustasi mainettani.
Tämän takia kommunikaatio narsistin kanssa kannattaa pitää niin vähäisenä kuin voi. Kyllä, ei, en tiedä. Eräs yhteinen tuttu katkaisi tähän narsistiin välit niin täysin, ettei enää tervehtinyt tai katsonut silmiin. Alussa ihmettelin, lopussa tajusin, miksi.
Muita menoja, älä mielistele ole suora mitä sanot.Tiedän että on inhoittavaa kun udellaan esimerkiksi henkilökohtaisia asijoita. Jokainen kertoo mitä tahtoo, voit kääntää juttua muihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vahva suositus etenkin tän tekstin ensimmäiselle ja toiselle kappaleelle.
Lähipiiriini kuuluu tällainen henkilö. Hän kirjaimellisesti käyttää ihmiset loppuun ja siirtyy sitten uuteen. Takataskussa aina suunnitelma mitä hän näiltä uusilta "ystäviltä" tarvitsee.
Ikävintä on joutua seuraamaan vierestä tätä kaikkea kun en voi uudelle ihmiselle mennä sanomaan että "JUOKSE JA PIAN KARKUUN".
Tämän ihmisen uhri on aina "hyyyyvin spesiaali" hänelle.. Tuppaa vaan vaihtumaan sama mantra aina uuteen uhriin.
Juuri taannoin kuuntelin kun tämän uudet tuttavat vakuuttivat hänelle kuorossa: "voi sinä olet vain niin herkkä ja sydämellinen".
Minä ja eräs toinen hänet hyvin tunteva vedimme henkeä syvään. Hän ei todellakaan ole se, jota IKINÄ kuvailisin sydämelliseksi ja empaattiseksi vaan kaikki se hänen "hommansa" on opeteltua ja testattua muihin ihmisiin vuosien saatossa, eli "kun sanon/teen näin niin aha
Minkä tekstin?
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän ihmisistä etunimeä useammin kuin keskiverto suomalainen. Se on vaan tapa, eikä mitään manipulointia.
Voi olla, että apn tuttu on "epäsuomalainen" tai sitten kyse on muusta, vaikea sanoa. Miten muut ihmiset hänet kokee?
Voin sanoa sulle sen, että nimen toistaminen on todella ärsyttävää, ehkä kannattaisi vähentää toistoja. Jokainen tietää oman nimensä joten se siitä. Vauvalle ja eläimille voi toistaa, vaikkeivät sitä perimmäistä tarkoitusta ymmärräkkään, niin mm. lemmikki tietää, että se tarkoittaa jotain kivaa, paijaamista tai herkkuja, ehkä tuntee tutun ihmisen äänen tuomaa rauhoittavuutta ja turvallisuuttakin.
Ex-pomoni oli juuri tuollainen. Jouduin lopulta ottamaan loparit siit lafkasta kun totuus herrasta paljastui kaikessa paskamaisuudessaan. Juokse ja lujaa.
Minulla on työkaverina juuri tällainen hömelö. Hän on kylläkin aidosti ystävällinen, sellainen luonnonlapsi. Eikä nähtävästi tiedosta omia rajojaan eikä toisten, koska on juurikin jotenkin liian tuttavallinen. Mulle on kehittynyt taitolaji "ohittaa" tämmöiset liian päälle käyvät ystäväiset, vaan olemalla neutraali, ottamatta sen kummemmin kantaa suuntaan tai toiseen, kun tulee tunne, että hän käy liikaa "iholle". Olen aidosti ystävällinen, mutta en päästä käsivarren mittaa lähemmäksi. Tästä syystä hän saa hömelöidä mitä hömelöi, ne menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sitten jo huomaankin, että kas, hän onkin jo siirtynyt jonkun toisen työkaverin luokse jorisemaan. Sehän sopii mulle:)
Kyllä minä olen varoittanut, jos olen huomannut, että rajaton, hankala ja narsistinen ihminen on alkanut lähestymään uutta uhria. Tämä kommenttina sille, joka kirjoitti siihen tapaan, ettei voi varoittaa ihmistä, jonka on huomannut joutuneen narsistin lähestymisten kohteeksi. Miksei siitä voi sanoa ihansuoraan? En ole jäänyt siinä tilanteessa vain huokailemaan itsekseni.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on työkaverina juuri tällainen hömelö. Hän on kylläkin aidosti ystävällinen, sellainen luonnonlapsi. Eikä nähtävästi tiedosta omia rajojaan eikä toisten, koska on juurikin jotenkin liian tuttavallinen. Mulle on kehittynyt taitolaji "ohittaa" tämmöiset liian päälle käyvät ystäväiset, vaan olemalla neutraali, ottamatta sen kummemmin kantaa suuntaan tai toiseen, kun tulee tunne, että hän käy liikaa "iholle". Olen aidosti ystävällinen, mutta en päästä käsivarren mittaa lähemmäksi. Tästä syystä hän saa hömelöidä mitä hömelöi, ne menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sitten jo huomaankin, että kas, hän onkin jo siirtynyt jonkun toisen työkaverin luokse jorisemaan. Sehän sopii mulle:)
Ehkä aidosti ystävällisen kanssa pärjääkin näin mutta jos sillä toisella on takaa-ajatuksia niin vaikeampaa
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen varoittanut, jos olen huomannut, että rajaton, hankala ja narsistinen ihminen on alkanut lähestymään uutta uhria. Tämä kommenttina sille, joka kirjoitti siihen tapaan, ettei voi varoittaa ihmistä, jonka on huomannut joutuneen narsistin lähestymisten kohteeksi. Miksei siitä voi sanoa ihansuoraan? En ole jäänyt siinä tilanteessa vain huokailemaan itsekseni.
Olen hänelle liian läheinen (perhesuhteet) ja hän on jo paskonut ja väsyttänyt hengiltä koko perheeni. Joudun myös tämän takia olemaan hänen kanssaan tekemisissä koska perhesuhteet.
Kuvitteletko että kaiken tämän keskellä siinä kaikkien edessä menen varoittamaan HÄNEN uutta ystäväänsä sen kustannuksella mitä perheeni jo tämän asian tiimoilta kokee?Tällainen ihminen pystyy AIVAN KAIKKEEN USKOMATTOMAAN.
Ja siksi jokaiselle olkoon omaa intuitiota sen verran, kuten ap:llakin, että vaisto viimeistään varoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aidosti ystävällisen kanssa pärjääkin näin mutta jos sillä toisella on takaa-ajatuksia niin vaikeampaa
Neutraalius siinäkin, ei anna tunnereaktiota suuntaan, eikä toiseen. Toki aidosti narsistiset ovat sellaista sakkia, että eikö sitä suositella häipymään vaan vähin äänin takavasemmalle? Narsistin kanssa ei kannata alkaa kilpasille, vaan yksinkertaisesti häipyä, jos pystyy. Jos ei pysty häipymään esim sama työpaikka, niin koittaa pysyä niin neutraalina kun vaan mahdollista, puhua ympäripyöreästi, ja pysyä niin erillään kun pystyy. Aidosti narsistin seurassa tulee huono olo! Kannattaa luottaa omiin vaistoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vastaa kysymyksiin. Vältä yhdessäoloaikaa. Sano kutsuihin, ettei sinulle valitettavasti käy. Hymyile.
En voi olla vastaamatta, sillä vaikuttaisin muiden ympärillä olijoiden silmissä todella töykeältä. Ap
Opettele vastaamaan kysymyksellä. Mitä hänelle kuuluu ja mitä mieltä hän on neutraalista asiasta X.
Opettele muiden ympäröimänä vastaamaan, että ei tuollaiseen kysymykseen voi vastata. Tuo on liian henkilökohtainen kysymys, etkä halua siitä keskustella.
Jos otette isommalla porukalla, ole kauempana tästä henkilöstä. Pyri puhumaan muiden kanssa niin, että hän ei pääse väliin. Jos tulee, voit ohjata jommalle kummalle, että kerro tälle toiselle henkilölle joku asia (ahdistelija ja kolmas henkilö) ja samantien poistut jonkun toisen seuraan tai kauemmaksi.
Voit myös ihan suoraan sanoa, että sinua ahdistaa henkilön käytös ja kysymykset. Ehkä ympärillä olevat ymmärtävät.
Työpaikalla minut pelasti esihenkilö, joka torppasi narsistin kerta toisensa jälkeen. Tämä jatkoi ja jatkoi silti, vaikka oli jo paljastunut, eikä kiusaamiseni edennyt toivomallaan tavalla.
Hiljeni aina hetkeksi myös jos vastasin lyhyesti ja tylysti uteluihin. Seuraavana päivänä sama uudelleen. Onneksi pääsin pois. Henkilöllä oli vakituinen työpaikka ja kynnys irtisanoa oli ilmeisesti liian korkea.
Aion vastedes olla neutraali ja vähäsanainen, pikkuhiljaa hivuttautua kauemmas. Hänen kanssaan on vaikeaa, kun hän seuraa minua. Esim. kun siirryn juttelemaan muiden ihmisten kanssa, niin kohta jo tulee siihen, vaikka sitä ennen olisin juuri livahtanut pois ja jättänyt hänet keskustelemaan kaksin jonkun toisen kanssa.
Eli näin: minä juttelen jonkun kanssa ja tämä uusi tuttavuus tulee kolmanneksi mukaan juttelemaan. No sitten poistun tästä vähin äänin ja menen jonkun toisen seuraan. Ei mene kauaa, kuin tämä uusi tuttavuus on vieressäni. Raivostuttavaa. Ap
Ap
Narsistin seurassa tulee epämukava olo. Hän syyllistää sinua, likaa kaiken kauniin, halveksuu ja pilkkaa, muistuttelee virheistäsi vuosien takaa, nolaa muiden kuullen. Pitää itseään älykkäänä, manipuloi, vie todellakin hapen. Epämiellyttävä ihminen.
Aina ei pysty torjumaan kauniisti. Joskus on pakko olla tyly.
Mun tulis jotenkin mieleen kysyä, että onko tää tuttavuus jonkun seurakunnan kautta? Seurakunnat kutsuu ihan syystäkin monenlaisia, myös monella tapaa rikkinäisiä ihmisiä. Mutta niihin päätyy myös narsisteja, jotka haistavat mahdollisuutensa rikkinäisten ihmisten joukossa ja muidenkin kilttien uskovaisten joukossa.
Terv. Uskova, jolla on kokemusta mm. kaverista, joka paljastui biseksuaaliksi ja yritti vähän nuorempia suhteeseen tai ainakin tekoihin kanssaan ja saarnamiehestä, joka paljastui narsistiksi ja aika paljon muustakin.
Minullakin on perhesuhteisiin liittyvä hankala ihminen. En ole tavannut häntä yli kymmeneen vuoteen, vaikka toiset perheenjäsenet välillä tapaavat. Olen tehnyt tällaisen ratkaisun.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on perhesuhteisiin liittyvä hankala ihminen. En ole tavannut häntä yli kymmeneen vuoteen, vaikka toiset perheenjäsenet välillä tapaavat. Olen tehnyt tällaisen ratkaisun.
"Ihana" narsku lähipiirissä voi olla jopa pahempi kuin työpaikalla. Töistä on mahdollista päästä välillä jotenkin pois, edes eläkkeelle jos ei uuteen työpaikkaan.
Sukunarskusta vissiin vain kuolema erottaa, vaikkei puolisosta olisikaan kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Aion vastedes olla neutraali ja vähäsanainen, pikkuhiljaa hivuttautua kauemmas. Hänen kanssaan on vaikeaa, kun hän seuraa minua. Esim. kun siirryn juttelemaan muiden ihmisten kanssa, niin kohta jo tulee siihen, vaikka sitä ennen olisin juuri livahtanut pois ja jättänyt hänet keskustelemaan kaksin jonkun toisen kanssa.
Eli näin: minä juttelen jonkun kanssa ja tämä uusi tuttavuus tulee kolmanneksi mukaan juttelemaan. No sitten poistun tästä vähin äänin ja menen jonkun toisen seuraan. Ei mene kauaa, kuin tämä uusi tuttavuus on vieressäni. Raivostuttavaa. Ap
Ap
Eihän tuo ole normaalin aikuisen käytöstä. Kyseessä voi olla narsistinen tai epävakaa persoonallisuushäiriö, lievä kehitysvammaisuus tai aivan sen rajalla keikkuminen tai neurokirjon syvemmässä päädyssä oleminen. Oikeastaan sillä ei ole väliä, mitä hänen käytöksensä taustalla on, koska tervettähän tuo ei missään nimessä ole. Ole tosiaan mahdollisimman vähäsanainen ja ns. tylsä. Älä anna itsestäsi mitään sellaista, mitä hän voisi käyttää sinua vastaan tai mistä hän saisi taas syyn fiksoitua sinuun lisää. Ovatko muut huomanneet hänen oudon käytöksensä sinua kohtaan ja kommentoineet siitä jotain?
Vahva suositus etenkin tän tekstin ensimmäiselle ja toiselle kappaleelle.
Lähipiiriini kuuluu tällainen henkilö. Hän kirjaimellisesti käyttää ihmiset loppuun ja siirtyy sitten uuteen. Takataskussa aina suunnitelma mitä hän näiltä uusilta "ystäviltä" tarvitsee.
Ikävintä on joutua seuraamaan vierestä tätä kaikkea kun en voi uudelle ihmiselle mennä sanomaan että "JUOKSE JA PIAN KARKUUN".
Tämän ihmisen uhri on aina "hyyyyvin spesiaali" hänelle.. Tuppaa vaan vaihtumaan sama mantra aina uuteen uhriin.
Juuri taannoin kuuntelin kun tämän uudet tuttavat vakuuttivat hänelle kuorossa: "voi sinä olet vain niin herkkä ja sydämellinen".
Minä ja eräs toinen hänet hyvin tunteva vedimme henkeä syvään. Hän ei todellakaan ole se, jota IKINÄ kuvailisin sydämelliseksi ja empaattiseksi vaan kaikki se hänen "hommansa" on opeteltua ja testattua muihin ihmisiin vuosien saatossa, eli "kun sanon/teen näin niin ahaa ihmiset pitävät mua maailman empaattisimpana olentona".
Hän puhuukin AIVAN JÄRKYTTÄVÄSTI MUISTA IHMISISTÄ.
Juokse ap vielä kun ehdit ! ! ! ! !