Uusi tuttava liian päällekäyvä/ tuttavallinen
Päällisin puolin ihan mukava henkilö, mutta jokin hänessä herättää epäilyksiä, että onko hän aidosti niin mukava, kuin antaa ymmärtää. Hän mm. kysyy kysymyksiä kysymysten perään hirveällä tahdilla, enkä itse ehdi kysyä mitään, kun hän jo tykittää seuraavaa. Kysyy myös epämukavan henkilökohtaisia asioita. Myös kummallisen korostetusti käyttää etunimeäni usein, "Moi Minna, mitä sulle kuuluu Minna? ja katsoo usein pitkään ja syvälle silmiin, kun keskustelemme. Ahdistaa.
Vaikka emme oikeasti tunne toisiamme, niin hän jo ylistää mm. kuinka mukava ja ihana ihminen olen. Tunnen olevani ns. narsistisen" love bombing"in keskellä. Mutta kyse ei ole tässä siis mistään romanttisesta.
Hän myös kyselee kylään ja tekemään erilaisia asioita, mutta minusta tuntuu, etten halua lähentyä siten ja niin nopealla tahdilla, kuin hän ilmeisesti haluaisi. Oikeastaan haluaisin juosta karkuun. Mutta se ei ole täysin mahdollista juuri nyt.
Miten siis etääntyä hienovaraisesti ihmisestä, jonka kanssa on oltava tekemisissä? Ja jolla vaikuttaa olevan jotain ihme odotuksia minua kohtaan.
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vastaa kysymyksiin. Vältä yhdessäoloaikaa. Sano kutsuihin, ettei sinulle valitettavasti käy. Hymyile.
En voi olla vastaamatta, sillä vaikuttaisin muiden ympärillä olijoiden silmissä todella töykeältä. Ap
Et välttämättä vaikuta. Ehkä joku saattaa ajatella toisin, että miksi vastaat kaikkiin henkilökohtaisiin kysymyksiin.
Ehkä olet kiltti ja kohtelias ja hän ajattelee, että olisit hänelle hyvä ystävä.
Sano kohteliaasti: 'Tuo on aika henkilökohtainen kysymys ja me ei tunneta vielä kovin hyvin'. Katso sitten, miten reagoi.
Saattaa olla neurokirjolla. On opetellut tuollaisia "sosiaalisia maneereja" ja toistelee niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko uusi tuttavuus kenties opettaja. Joillakin heillä on tuollainen tyyli tutustua ihmisiin,tunnen vuosien varrelta useamman. En hätkähtänyt,mutten muutenkaan pelkää ihmisiä
Ei ole opettaja kyseessä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eräs puoliryssä käytti kaikkia mahd. manipulointitaktiikoita, olivat verissä sillä. Meni jo koomiseksi kun koko persoona oli sellainen-vain hyötyä muista hakeva.
Meillä töissä oli vastaavanlainen tapaus, 30-kymppinen nainen. "Tiesi" kaiken kaikesta ja kaikista, manipuloi ja masinoi.
Tuli kerran kotiovemme taakse, että hän tulee nyt kylään, johon sanoin ettei sovi, mulla on muuta menoa.
Varoitin häntä pari kertaa, että toimintasi (kaikenmaailman pikkuvilunkia) saattaa aiheuttaa sinulle potkut.
Ei uskonut, kunnes eräänä päivänä tuli itkien kertomaan, että hänet sanottiin irti.
Olin iloinen, että päästiin siitä ongelmakimpusta eroon ja katkaisin kaikki välit häneen.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, jos olisikin niin, että meissä kaikissa on vikamme ja pyritään sietämään erilaisia piirteitä toisissamme kevyemmin.
Ei ihme, jos suomalaiset kärsivät yksinäisyydestä, kun lukee tämän ketjun jäykkiä varmuuksia tuntemattoman ihmisen huonoudesta.
Iloa kaikille!
Tässä puhutaan manipuloivasta, ahdistavasta ihmistyypistä, ei tietystä ihmisestä.
Esim. narsisti ei ahdistele kaikkia, mutta haistaa mahdollisesn "uhrin". Silloin ovat hyvät neuvot kalliit, koska esim. oma, lähes elämänmittainen kokemukseni on ihmisestä, jota yleisesti pidetään ihanana. Silti hän "söi" minua vuosikymmenet, ennen kuin opin asiallisen, mutta välinpitämättömän asenteen häntä kohtaan. Tiedän, että se vähän hämmentää häntä, mutta hän tekee minkä voi, eli käytännössä puhuu minusta negatiivisesti ihmisille, jotka uskovat häntä.
Intuitioonsa kannattaa luottaa, se tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan olisin voinut olla asialla. Aikeet oli ihan hyvät. Tutustua ihmisiin. Ja tykkään kehua ihmisiä. Sanoa ääneen hyviä asioita vaikkei se hyödyttäisi itseäni yhtään, vaikken koskaan enää näkisi koko ihmistä. Mutta ei näin Suomessa saa tehdä. Lannistuin viimein minäkin ja nykyään välttelen ihmisiä. Viihdyn tosi hyvin yksin.
Teen tuota myös 🙄
Uskaltaako tässä nyt sit enää edes puhua ihmisille, kun ei mulla pahaakaan sanottavaa ole.
Kyllä hyväntahtoisuuden ja pahantahtoisuuden erottaa. Jos puhuttelu on muutoin neutraalia, niin varmaan sen "huomenta, Maija" kerran päivässä sietää.
Ap, tämä on kohta missä opettelet assertiivisuutta/ jämäkkyyttä. Eli vetämään rajoja ystävällisen ja rauhallisen jämäkästi miettimättä, mitä muut sinusta ajattelee. Se on hyvä taito elämässä, suojaa paljolta.
Lisäksi jos kyseessä olisi narsistinen persoona (en tiedä onko, voi olla jotain muutakin rajattomuutta) kannattaa googlata "grey rock method".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän ihmisistä etunimeä useammin kuin keskiverto suomalainen. Se on vaan tapa, eikä mitään manipulointia.
Voi olla, että apn tuttu on "epäsuomalainen" tai sitten kyse on muusta, vaikea sanoa. Miten muut ihmiset hänet kokee?
Muut ihmiset vähän ihmettelee ko. henkilöä, kun hän vaikuttaa olevan vähän ns. ylivireessä koko ajan, kun esim. kysyy niitä kysymyksiä hirveällä tahdilla. Se on aika silmiinpistävää... Ap
Sillä on joku diagnoosi ja lääkitys hiukan pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten minua häiritsee, kun hän sanoo näkevänsä meissä sitä sun tätä yhteistä. Ikään kuin olisimme todella samankaltaisia ihmisiä. Puhuu "me kun ollaan sitä ja tätä, kun ollaan tällaisia ja tällaisia ihmisiä".. Ja mietin mielessäni, että kuule minä en edes tunne sinua, etkä sinä todellakaan tunne minua. Ja katson hänen käytöstään, mikä on kuin yö ja päivä omastani. Huvittavaa, kun toinen kertoo minulle millainen ihminen minä muka olen. Ap
Mulle tuli kans sellainen tunne, että luulee meidän olevan kovin samanlaisia ja sitten ne asiat missä ei oltu, niin olisi pitänyt olla. Jos halusin asiaa x ja hän ei, niin selitti myöhemmin miten ME emme halunneet kumpikaan asiaa x vaan y:n.
Manipulaatiota epäilin todella siinä vaiheessa, kun tilasi meille etukäteen ravintolassa hänen valitsemat annokset eikä muuttanut tilausta. Maksoin siis oman annokseni jonka hän oli valinnut. Sai myös mut ostamaan itselleen tuotteen x, jonka piti olla hyvä, mutta hetken päästä kiljui miten se on vääränlainen.
Minulta on viime vuosina kaksi ihmistä pyytänyt ystävystymismielessä puhelinnumeroa. Olen kieltäytynyt. En vain halua sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti manipuloi sinua tai siis yrittää sitä. Haluaa saada sinut pitämään itsestään jotta pikkuhiljaa voisi alkaa käyttämään sinuun valtaansa. Todennäköisesti on jotain vailla sinulta ja haluaisi sen jonkin saada sinulta lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä, oli se sitten ystävyyttäsi, aikaasi, vaivaasi, taloudellista hyötyä tai muuta vastaavaa. Ei kuulosta vilpittömältä tuo hänen toimintansa.
Mitähän suurta valtaa hän nyt sitten hamuaa? Ei sinullakaan sellaista todellisuudessa ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti manipuloi sinua tai siis yrittää sitä. Haluaa saada sinut pitämään itsestään jotta pikkuhiljaa voisi alkaa käyttämään sinuun valtaansa. Todennäköisesti on jotain vailla sinulta ja haluaisi sen jonkin saada sinulta lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä, oli se sitten ystävyyttäsi, aikaasi, vaivaasi, taloudellista hyötyä tai muuta vastaavaa. Ei kuulosta vilpittömältä tuo hänen toimintansa.
Mitähän suurta valtaa hän nyt sitten hamuaa? Ei sinullakaan sellaista todellisuudessa ole olemassakaan.
Voihan hän kuvitella AP:lla olevan sellaista ja toimii sen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Kantsii kuitenkin kokeilla onko narsissi hyvä paneen
Ei narsku voi olla.
Säästyy aikaa ja vaivaa, kun yksinkertaisesti kysyy, että voitko pistää 2000 egee. Maksan kyllä varmasti takaisin jahka jaksan.
Raiskaajamurhaajastalkkeri todennäköisesti. Lähestymiskielto saattaa auttaa, tai sitten ei. Ghostaa mahdollisimman hyvin ja pyri vaan eroon, älä missään nimessä ole missään tilanteessa yhtään miellyttävä sille.
Vierailija kirjoitti:
Raiskaajamurhaajastalkkeri todennäköisesti. Lähestymiskielto saattaa auttaa, tai sitten ei. Ghostaa mahdollisimman hyvin ja pyri vaan eroon, älä missään nimessä ole missään tilanteessa yhtään miellyttävä sille.
Tarkoitan tässä sitä, kun esim kaupan kassa hymyili miehelle ja oli mukava niin hän käsitti tämän tarkoittavan molemminpuolista rakastumista ja aloitti vainoomisen.
Nainen, jos olet vähänkään viehättävä, älä ole koskaan kenelläkään mukava. Miehet käsittää sen väärin. Ainakin peräkammarin incelit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan tässä sitä, kun esim kaupan kassa hymyili miehelle ja oli mukava niin hän käsitti tämän tarkoittavan molemminpuolista rakastumista ja aloitti vainoomisen.
Nainen, jos olet vähänkään viehättävä, älä ole koskaan kenelläkään mukava. Miehet käsittää sen väärin. Ainakin peräkammarin incelit
Tämä on se syy, miksi kauniit naiset ovat stereotyyppisesti koppavia ja nenänvarttapitkinkatsovia, kun muuten säälittävät runkkarit luulevat naisten olevan kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se syy, miksi kauniit naiset ovat stereotyyppisesti koppavia ja nenänvarttapitkinkatsovia, kun muuten säälittävät runkkarit luulevat naisten olevan kiinnostuneita.
Nyt menee kyllä ohi aiheen. Kuten jo aiemmin totesin, ei ole kyse mistään romanttiseen elämään liittyvästä. Ap
Sun ei oikeasti auta mikään muu kun opetella olemaan suora ja tarvittaessa tyly! Muuten sun avuttomuutta ja puolustuskyvyttömyyttä tullaan yhä uudelleen ja uudelleen hyväksikäyttämään. Harjoittele tilanteita ja valmiita vastauksia kotona vaikka ääneen puhellen itseksesi. Varsinkin naiset on sosiaalistettu olemaan aina mukavia ja kilttejä, miellyttämään, ja sitten kun oikeasti tarvisi puolustaa itseään ihan pienestikin, niin siihen ei pystytä. Tungetteleva ihminen voi käyttää sosiaalisia tilanteita hyväkseen painostuksena keinona, eli tietää, ettet kehtaa seurassa puolustautua, joten sinun on varauduttava siihen, että joudut muiden kuullen torjumaan hänet napakastikin. Pidä mielessäsi, että todennäköisesti ihmiset ympärilläsi näkevät hänen käytöksensä ja ovat sinun puolella. Suosittelen tutustumaan konseptiin "Grey rock method"
Esimerkki tilanteita:
Tungetteleva nainen, vaikka Noora: "Mikä sun äidin nimi olikaan ja milloin se kuoli?"
(koet kysymyksen liian tunkeilevana, koska et halua puhua äitisi kuolemasta hänen kanssaan. tungetteleva kysymys voi olla ihan mikä vain)
Sinä: "Hei Noora, en halua puhua siitä asiasta." = Suora ja kohtelias.
(tähän voi antaa sellasen "virkahymyn, eli käyttää suupieliä vaan yhdessä)
(Voit ohjata keskustelun esittämällä hänelle jonkun vastakysymyksen tai olla vain hiljaa, koska ei ole sinun velvollisuus pitää keskustelua yllä.)
Noora: "Ai miksi et?"
(mietit mielessäsi, että miksihän vatussa hän jatkaa, mutta tungettelevat ihmiset eivät yleensä hyväksy ensimmäistä kieltoa, ja joka vastauksella sinun pitää olla tiukempi. Tärkeää on olla "ruokkimatta" häntä ja antamasta lisää infoa)
Sinä: "En vain halua." (Jos haluaa, voi lisätä: "Asia ei kuulu sinulle".) (Ei enää hymyä. Sinun ei tarvitse selitellä! "Ei!" on kokonainen lause.)
Noora: "Onko sulla jotain traumoja vai?"
Sinä: "Anna jo olla!" (Tämän voi sanoa tiukasti ja vaikka kääntää vartalon toiseen suuntaan. Tiukka katse, ei hymyä)
(Yleensä tässä vaiheessa Noora yrittää kääntää asian jotenkin "sinun" viaksi. Tiedät itse totuuden joten älä mene halpaan ja jätä hänen manipulointiyritykset huomiotta)
Noora (suurieleisesti ja teennäisesti): "Oi sori, en tienny että se on sulle noin herkkä aihe. En ois missään tapauksessa udellu jos oisin tienny, mutta kun sää silloin ja silloin mainitsit sitä ja tätä, ja ethän minä tienny, ja oishan sun pitäny jo sillon sanoa, ja miksi sää mulle tiuskit ja mun mielestä on tosi ikävää että käyttäydyt noin tylysti" PLAA PLAA PLAA
(Varaudu aina siihen, että tällanen ihminen pyrkii selittelemään tekoaan ja kääntämään sun reaktion sun viaksi. Tärkeää on oppia olemaan itse kiihtymättä ja tuijottamaan vaikka ilmeettömällä naamalla (tonnin seteli), ja sanomalla "aha", sitten voi poistua vaikka vessaan tai muuten vaan kääntää selän)
Olen viestin 61 kirjoittaja ja todennut, miten vaikeaa on pitää tämänkaltaisten kanssa sitä normaalia rajaa. Sitä ihan kuin huomaamatta vastailee toisen kysymyksiin ja havahtuu vasta myöhemmin, että miksi ylipäätään puhumme tästä aiheesta. Jatkoon voisi miettiä tapoja miten vaihtaa aihetta, kuten:
-Tulin tänne syömään kanssasi ja juttelemaan mukavia. En halua keskustella julkisella paikalla terveydestäni/avioliitto-ongelmistani tai ikävästä pomosta.
-Miksi olet niin kiinnostunut lääkärikäynnistäni/rahankäytöstäni/siitä mitä teen kotona? Osaan kyllä hoitaa asiani itse.
-Kiva kun ehdotit tuota, mutta haluan päättää itse mitä syön/juon/valitsen kaupasta. Valitettavasti ehdottamasi tuotteet eivät sovi MINUN terveydelleni ja siksi en osta niitä.