Uusi tuttava liian päällekäyvä/ tuttavallinen
Päällisin puolin ihan mukava henkilö, mutta jokin hänessä herättää epäilyksiä, että onko hän aidosti niin mukava, kuin antaa ymmärtää. Hän mm. kysyy kysymyksiä kysymysten perään hirveällä tahdilla, enkä itse ehdi kysyä mitään, kun hän jo tykittää seuraavaa. Kysyy myös epämukavan henkilökohtaisia asioita. Myös kummallisen korostetusti käyttää etunimeäni usein, "Moi Minna, mitä sulle kuuluu Minna? ja katsoo usein pitkään ja syvälle silmiin, kun keskustelemme. Ahdistaa.
Vaikka emme oikeasti tunne toisiamme, niin hän jo ylistää mm. kuinka mukava ja ihana ihminen olen. Tunnen olevani ns. narsistisen" love bombing"in keskellä. Mutta kyse ei ole tässä siis mistään romanttisesta.
Hän myös kyselee kylään ja tekemään erilaisia asioita, mutta minusta tuntuu, etten halua lähentyä siten ja niin nopealla tahdilla, kuin hän ilmeisesti haluaisi. Oikeastaan haluaisin juosta karkuun. Mutta se ei ole täysin mahdollista juuri nyt.
Miten siis etääntyä hienovaraisesti ihmisestä, jonka kanssa on oltava tekemisissä? Ja jolla vaikuttaa olevan jotain ihme odotuksia minua kohtaan.
Kommentit (293)
Älä ainakaan kerro mitään henkilökohtaisia ja yksityisiä asioitasi.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä, miten olette saaneet etäännytettyä tällaisen ihmisen olematta töykeä. Ap
Feikkaa sormuksella vasemman nimettömässä, esitä se normaalin puoli huolimattomasti, jos ei ymmärrä, ei ainakaan hienotunteisuus ole hänen vahvuutensa. Kysymyksiin sen jälkeen on osattava vastata, ei pieni töykeys ole pahasta, sinulla on oma alue, eikä sinne ole kaikilla asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi esittää anteeksipyynnön ja lähteä vaikka käymään vessassa tjmv. Tuolloin et ole töykeä, jos sitä karsastat. En ylipäätään ymmärrä, miksi koet muiden seurassa olevasi töykeä? Kyseleekö muilta samaan tahtiin? Mieti ihmeessä tarkemmin, jos ei kysele. Olet noiden kaikkien hampaissa, yksi vain kyselee. Tiedän, että tunnet olosi epämukavaksi. Minulla oli muutama tuollainen työkaveri. Yksi kehui ensin, sitten järjesti ihme kohtauksia. Toinen oli ylenpalttisen kiinnostunut, mutta puukotti selkään. Lähdin mäkeen siitä työpaikasta. Mikäli jälkimmäinen pysähtyisi kohdatessamme juttelemaan, antaisin kylmän rauhallisesti palautetta. Nyt uudessa työpaikassa en anna uteliaille valtaa.
Nää muutkaan ihmiset eivät tunne tätä uutta tuttavuutta vielä. On heillekin uusi tuttavuus. Kukaan ei ole vielä ääneen sanonut mitään, mutta huomaan monen hiema
Jos kysymyksessä on uusi työntekijä, niin voi olla vain ns yliyrittämistä, ettei jäisi ulkopuoliseksi työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä, miten olette saaneet etäännytettyä tällaisen ihmisen olematta töykeä. Ap
Feikkaa sormuksella vasemman nimettömässä, esitä se normaalin puoli huolimattomasti, jos ei ymmärrä, ei ainakaan hienotunteisuus ole hänen vahvuutensa. Kysymyksiin sen jälkeen on osattava vastata, ei pieni töykeys ole pahasta, sinulla on oma alue, eikä sinne ole kaikilla asiaa!
Eihän tässä ollut edes kyse mistään romanttisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän ihmisistä etunimeä useammin kuin keskiverto suomalainen. Se on vaan tapa, eikä mitään manipulointia.
Voi olla, että apn tuttu on "epäsuomalainen" tai sitten kyse on muusta, vaikea sanoa. Miten muut ihmiset hänet kokee?
Et sitten saanut aloituksesta mitään muuta irti kuin tuon omituisen etunimen ylikäyttämisen? Ap:n kaverissa on muutakin hämärää.
Juuri sitä sanoin, etten voi tietää onko hämärää vai ei. Kaikki noi mainitut käytösmallit voi olla omaksuttu vaikka ulkomailla asuessa tai sitten ne on " hämärän puolella".
Ei tuollainen käytös ole normaalia missään muussakaan maassa.
Kaikella kyselyllä yrittää saada sinusta mahdollisimman paljon tietoa. Kun kelkka kääntyy ja hän näyttää todelliset kasvonsa, hän käyttää kertomiasi asioita sinua vastaan.
Uudelta tuttavuudelta ei kysellä liian henkilökohtaisia asioita. Jos kysellään, se on varoitusmerkki.
sano kyselytulvan kohteena ollessasi että en nyt jaksa jutella, ja mene toiseen huoneeseen. Tai sano," jutellaanko myöhemmin tästä/näistä asioista". "Kerron sulle myöhemmin" jos paikalla on muitakin kuulemassa. Tai jos olette ruokalassa, niin ota vaan taukoa, älä vastaa, sano "ootatko vähän", ja katsot kännykkää, etsit sieltä jotain....älä lähde mukaan siihen kysymyspommitukseen. Sano "En mä nyt jaksa jutella". Se on ovela keino kysyjältä saada urkittua ihmisestä asioita joita hän ei haluaisi kertoa, ja muutkin kuuloetäisyydellä olevat saa sitten selville yksityisasioitasi.
Luota vaistoosi. Vaikka tuttavallasi ei olisi välttämättä mitään pahoja aikeita, on hänen käytöksensä siitä huolimatta rajatonta, tahditonta ja tungettelevaa. Torppaat kaikki kyläilykutsut ym. ystävällisesti mutta napakasti. "Kiitos kutsusta mutta en ehdi tulla kylään." Jos hän utelee perheasioitasi tai muuta yksityistä, voit vain kuitata, että hyvin menee sillä saralla ja jatkaa töitäsi jäämättä sen pidemmäksi aikaa juttusille. Normaalisti kehittynyt aikuinen ymmärtää, että tutustuminen ja luottamuksen kehittyminen vaatii aikaa. Joskus kohdalle osuu omasta mielestä huipputyyppi, johon haluaisi tutustua paremmin mutta fiksu ihminen tajuaa silloinkin, että ylenpalttinen kehupommitus, yksityisasioiden tenttaaminen ja jatkuva kylään mankuminen onnistuvat vain karkoittamaan suurimman osan ihmisistä. Alkuhuuma on nopeasti haihtuvaa ja hullaantuminen - olipa se romanttista tai platonista - ilman syvempää tuttavuutta on vain omien haavekuvien heijastamista toiseen. Sen pohjalle ei pysty rakentamaan hyvää ja tervettä ihmissuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, jos olisikin niin, että meissä kaikissa on vikamme ja pyritään sietämään erilaisia piirteitä toisissamme kevyemmin.
Ei ihme, jos suomalaiset kärsivät yksinäisyydestä, kun lukee tämän ketjun jäykkiä varmuuksia tuntemattoman ihmisen huonoudesta.
Iloa kaikille!
Joo näinhän se ihannemaailmassa olisi. Valitettavasti niitä rajattomia tapauksia vaan on.
Sanot: "kuule nyt en halua mennä näin henkilökohtaisuuksiin".
Sitten minua häiritsee, kun hän sanoo näkevänsä meissä sitä sun tätä yhteistä. Ikään kuin olisimme todella samankaltaisia ihmisiä. Puhuu "me kun ollaan sitä ja tätä, kun ollaan tällaisia ja tällaisia ihmisiä".. Ja mietin mielessäni, että kuule minä en edes tunne sinua, etkä sinä todellakaan tunne minua. Ja katson hänen käytöstään, mikä on kuin yö ja päivä omastani. Huvittavaa, kun toinen kertoo minulle millainen ihminen minä muka olen. Ap
Katsot häntä vaan ja sanot. "mitä sinä sillä tiedolla teet?".
Tai "Miten niin?". Esitä vastakysymys jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Sitten minua häiritsee, kun hän sanoo näkevänsä meissä sitä sun tätä yhteistä. Ikään kuin olisimme todella samankaltaisia ihmisiä. Puhuu "me kun ollaan sitä ja tätä, kun ollaan tällaisia ja tällaisia ihmisiä".. Ja mietin mielessäni, että kuule minä en edes tunne sinua, etkä sinä todellakaan tunne minua. Ja katson hänen käytöstään, mikä on kuin yö ja päivä omastani. Huvittavaa, kun toinen kertoo minulle millainen ihminen minä muka olen. Ap
Kannattaa sanoa ihan tyynen rauhallisesti ja joka kerta että puhu vain omasta puolestasi.
Niin minä teen, kun autistinen työkaveri yrittää bondailla linkittämällä omia negatiivisia piirteitään minuun. Kun me Liisan kanssa ollaan aina myöhässä, hehhe heee... Totean aina että puhut vain omasta puolestasi sillä minä en ole myöhässä vaan sinä.
Ap, älä kerro tuolle ihmiselle mitään itsestäsi! Väistele kysymyksiä esim. katsomalla kännykkää, vaihtamalla puheenaihetta tai hidastelemalla omissa puheissasi. Jos vastaat kysymykseen niin tee se todella ympäripyöreästi. Voit myös antaa näkyä että olet kiusaantunut liian henkilökohtaisista kysymyksistä ja pidät niitä huonona käytöksenä. Jos muut kuulolla olevat ihmiset ovat normaaleja, heidän luulisi käsittävän myös ettei tuollainen kysely ole asiallista.
Älä missään nimessä mene kylään äläkä varsinkaan päästä tuollaista ihmistä omaan kotiisi. Kieltäydy kaikista ehdotuksista sanomalla että sinulla on muita suunnitelmia, äläkä tee mitään tiliä että mitä muuta sulla on, sanot vain että en pääse, on muuta silloin.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi esittää anteeksipyynnön ja lähteä vaikka käymään vessassa tjmv. Tuolloin et ole töykeä, jos sitä karsastat. En ylipäätään ymmärrä, miksi koet muiden seurassa olevasi töykeä? Kyseleekö muilta samaan tahtiin? Mieti ihmeessä tarkemmin, jos ei kysele. Olet noiden kaikkien hampaissa, yksi vain kyselee. Tiedän, että tunnet olosi epämukavaksi. Minulla oli muutama tuollainen työkaveri. Yksi kehui ensin, sitten järjesti ihme kohtauksia. Toinen oli ylenpalttisen kiinnostunut, mutta puukotti selkään. Lähdin mäkeen siitä työpaikasta. Mikäli jälkimmäinen pysähtyisi kohdatessamme juttelemaan, antaisin kylmän rauhallisesti palautetta. Nyt uudessa työpaikassa en anna uteliaille valtaa.
SANO IHAN SUORAAN JA KOVALLA ÄÄNELLÄ ETTÄ "MIKÄ IHMEEN KYSELYRIPULI SINULLA ON" jos kun hän urkkii muiden kuullen. ja sitten kahden kesken ollessanne sanot "kuule ei pidä kaikkien kuullen kysyä liian yksityiskohtaisia henkilökohtaisi asioita keneltäkään, en pidä siitä eikä se ole asiallista ollenkaan, joten voitko lopettaa": Sano ihan tiukasti, ja jos jatkaa meet muualle ihan hänen ohi vaan.
Kantsii kuitenkin kokeilla onko narsissi hyvä paneen
Vierailija kirjoitti:
Jos on työkaveri, voit mainiosti kieltäytyä vapaa-ajan tapaamisista. Esteitä: perhe, harrastukset, levon tarve.
- Jos et muuta keksi, hankkiudu opiskelemaan avoimeen tai kansalaisopistoon ja kerrot, että kaikki aika menee opiskelutehtäviin.
Jos on sukulainen, olisi hyvä saada joku kimppaan. Älä ainakaan yksin suostu tapaamaan. Muutoin voit vedota em. muihin kiireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vastaa kysymyksiin. Vältä yhdessäoloaikaa. Sano kutsuihin, ettei sinulle valitettavasti käy. Hymyile.
En voi olla vastaamatta, sillä vaikuttaisin muiden ympärillä olijoiden silmissä todella töykeältä. Ap
Jos kysymykset ovat henkilökohtaisia, voi aivan ystävällisesti vastata, että nyt kysymyksesi on kovin henkilökohtainen. Ja hymyilet ystävällisesti, kuten edellä onkin neuvottu. Kyllä muutkin ymmärtävät, jos joku on tunkeileva ja kiusallinen.
Ap, onko uusi tuttavuus kenties opettaja. Joillakin heillä on tuollainen tyyli tutustua ihmisiin,tunnen vuosien varrelta useamman. En hätkähtänyt,mutten muutenkaan pelkää ihmisiä.
Juuri sitä sanoin, etten voi tietää onko hämärää vai ei. Kaikki noi mainitut käytösmallit voi olla omaksuttu vaikka ulkomailla asuessa tai sitten ne on " hämärän puolella".