Uusi tuttava liian päällekäyvä/ tuttavallinen
Päällisin puolin ihan mukava henkilö, mutta jokin hänessä herättää epäilyksiä, että onko hän aidosti niin mukava, kuin antaa ymmärtää. Hän mm. kysyy kysymyksiä kysymysten perään hirveällä tahdilla, enkä itse ehdi kysyä mitään, kun hän jo tykittää seuraavaa. Kysyy myös epämukavan henkilökohtaisia asioita. Myös kummallisen korostetusti käyttää etunimeäni usein, "Moi Minna, mitä sulle kuuluu Minna? ja katsoo usein pitkään ja syvälle silmiin, kun keskustelemme. Ahdistaa.
Vaikka emme oikeasti tunne toisiamme, niin hän jo ylistää mm. kuinka mukava ja ihana ihminen olen. Tunnen olevani ns. narsistisen" love bombing"in keskellä. Mutta kyse ei ole tässä siis mistään romanttisesta.
Hän myös kyselee kylään ja tekemään erilaisia asioita, mutta minusta tuntuu, etten halua lähentyä siten ja niin nopealla tahdilla, kuin hän ilmeisesti haluaisi. Oikeastaan haluaisin juosta karkuun. Mutta se ei ole täysin mahdollista juuri nyt.
Miten siis etääntyä hienovaraisesti ihmisestä, jonka kanssa on oltava tekemisissä? Ja jolla vaikuttaa olevan jotain ihme odotuksia minua kohtaan.
Kommentit (345)
Mulla oli tuollainen tuttava joskus joka kyseli raha-asioista. Selvisi myöhemmin että etsi henkilöä jolta lainata rahaa.
Jos "pakko" olla tekemisissä tilanteissa, joissa on muita ihmisiä, olisin kohtelias, mutta en monisananinen. Kun hän kysyy jotain "mitäs Minna sun viikonloppuun kuului?" vastaisin "ei kummempaa" ja hymy. Hymy riisuu hyvin aseista kun on vähäsanainen, silloin ei oikein voi alkaa nillittää, että onko jokin hätänä tai mikä vaivaa.
Olin kerran tuollaisen ihmisen kohteena mitä ap kuvaili. Ahdisti ja epäilytti vaikka oli toisaalta ystävällisenkin oloinen mutta joku hälytyskello kuitenkin soi. Ja hyvä niin, välttelin antamasta itsestäni henk koht tietoja, paljastuikin patologiseksi valehtelijaksi ja selkäänpuukottajaksi, puhuu kaikista selän takana pahaa ja ylistää sitä kenen kanssa juuri silloin juttelee, kuvitteli että ihmiset eivät puhu keskenään hänestä, ettei koskaan jää kiinni. Itsestään puhui mahtipontisia, koulutukset, työura ym, ei olisi ehtinyt sitä kaikkea tehdä elämänsä aikana mitä väitti. Yksityiselämä oli myös ollu erittäin dramaattista ja teatraalista ja hän aina uhri.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nimen toistelu on perus NLP:tä. Koittaa manipuleerata sinua syystä tai toisesta. Luota vaistoihisi.
Neuro-laksatiivista proseduuria?
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran tuollaisen ihmisen kohteena mitä ap kuvaili. Ahdisti ja epäilytti vaikka oli toisaalta ystävällisenkin oloinen mutta joku hälytyskello kuitenkin soi. Ja hyvä niin, välttelin antamasta itsestäni henk koht tietoja, paljastuikin patologiseksi valehtelijaksi ja selkäänpuukottajaksi, puhuu kaikista selän takana pahaa ja ylistää sitä kenen kanssa juuri silloin juttelee, kuvitteli että ihmiset eivät puhu keskenään hänestä, ettei koskaan jää kiinni. Itsestään puhui mahtipontisia, koulutukset, työura ym, ei olisi ehtinyt sitä kaikkea tehdä elämänsä aikana mitä väitti. Yksityiselämä oli myös ollu erittäin dramaattista ja teatraalista ja hän aina uhri.
Oho kuulostaapa tutulta. Mulle kävi kans huono mäihä, mutta kadun kun hän sai avautumaan melko henkilökohtaisista asioista ja nyt mietin kun pistin välit poikki että kenelle kaikille mahtaa juoruta mun asioista,, aina oli asiat persiillään ei koskaan mitään positiivista ja vaikka koitti kääntää sen keskustelun positiiviseksi ei siitä mitään tullut, pyrki myös määräilemään kaikissa mahdollisissa asioissa ja sit draamaa piti kuunnella minuutti/ tuntitolkulla, ei väliinkään pystynyt sanomaan sanaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan olisin voinut olla asialla. Aikeet oli ihan hyvät. Tutustua ihmisiin. Ja tykkään kehua ihmisiä. Sanoa ääneen hyviä asioita vaikkei se hyödyttäisi itseäni yhtään, vaikken koskaan enää näkisi koko ihmistä. Mutta ei näin Suomessa saa tehdä. Lannistuin viimein minäkin ja nykyään välttelen ihmisiä. Viihdyn tosi hyvin yksin.
Sama täällä. Sydämestäni kannustan ja kehun kun ajattelen että toinen saa siitä tsemppiä ja vaikkapa epävarmuuden keskellä boostia tms. Olen sellainen ollut aina. Joskus myös sanon toisen nimen ihan kohteliaisuuttani jne. Olen tsemppari luonteeltani. Ja minäkin välttelen ihmisiä nykyisin.
Kumpikaan teistä ei selvästikään ymmärrä lukemaansa. Ei aloituksesta puhuta mistään hyväntahtoisesta tsemppaamisesta, vaan jatkuvasta toisen ihmisen henkilökohtaiseen tilaan tuppautumisesta.
Ihmisten kanssa kannattaa olla hyvin varovainen ja tarkkana. Jos hälytyskellot sisimmässä soi, siihen kannattaa luottaa. Se kaikkein mukavimman ja harmittomimman oloinen ihminen saattaa huonolla tuurilla muuttua todella epämukavaksi ja harmia tuottavaksi. Liian hyvää ollakseen totta pätee monessa asiassa.
Ihmisellä saattaa tapahtua myös elämässä muutoksia jotka saattavat muuttaa persoonaa tavalla, josta häntä ei entisekseen tunnista.
Vihollisesta ei tule ystävää kovin helposti, mutta hän jota ystäväksesi luulit saattaa muuttua viholliseksi käden käänteessä, mm. kateus riittää käynnistämään muutoksen.
Vierailija kirjoitti:
Entiselle työpaikalle kollegakseni tuli henkilö, jolla oli samankaltaista käytöstä kuin mitä ap kuvaa. Imartelu alkoi heti "susta tulis hyvä johtaja", vaikka oli vasta ensimmäistä päivää meillä töissä. Ei mennyt kauaa kun näytti todelliset kasvonsa. Hänestä tuli todellinen riesa.
Ollaankohan me oltu samalla työpaikalla😅
Sama kokemus.
Kuulostaa narsistilta. Alussa ovat juuri tuollaisia. Sitten alkaa hot-cold vaihe.
en lukenut koko ketjua. mutta miten tässä ystävystyä. ystävällinen , silmiin katsova henkilö aiheuttaa epäilystä jne. jne. :DDD
oletteko tosissanne?
Entä jos löysit viimein oikean ystävän? Toivottavasti hän tajuaa erota a.p epäilijästä.
"Miten siis etääntyä hienovaraisesti ihmisestä, jonka kanssa on oltava tekemisissä? Ja jolla vaikuttaa olevan jotain ihme odotuksia minua kohtaan. "
Kuulostaa siltä että a.p :llä vasta onkin ihme odotuksia ystävältä .
Ei pidä antaa muiden ihmisten tunkeutua omaan henkilökohtaiseen tilaan ilman lupaa. Tällä tarkoitan, että puolituttujen utelut henkilökohtaisista asioista voi jättää vastaamatta. Ei kenelläkään ole velvollisuutta "avautua" asioista, jotka eivät kuulu muille. Jotkut ovat juoruilijoita, jotka levittävät tehokkaasti muiden yksityisasioita toisten riepoteltavaksi.
ei pidä ystävystyä ihmisiin, jotka epäilet kaikkia ja kaikkea. jopa ystävällistä hymyä tai asioiden jakamista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on NLP?
KVG
Ei apua, minulla oli kerran hieman samankaltainen nettituttava. Tutustuttiin pelin kautta ja hänelle tuli nopeasti tavaksi olla hirveän tuttavallinen, uteleva ja toisinaan paljon ylistävä/kehuva. Keksi minulle lempinimiä ja oli hieman omistushaluinen (leikillä). Oli aina heti laittamassa viestiä kun näki että olen paikalla.
Yhdessä pelattiin ja juteltiin kyllä lopulta paljon, vaikka hänen käytös välillä aiheutti ihmetystä ja oli hieman ripustautuvaa. Koitti myös saada puhelinnumeroni mutta en suostunut. Hänellä oli jatkuvasti myös kaikenlaista draamaa meneillä elämässään, joista avautui. Toisaalta saattoi kadota kuin pieru Saharaan useammaksi kuukaudeksi, ja sitten laittoi taas iloisesti viestiä kuin ei mitään. Jossain kohtaa välit hiljeni kun en enää viettänyt paljon aikaa pelin parissa. Pitkän vuosia kestäneen tauon jälkeen kirjauduin pelitililleni uudestaan, ja sieltä ponnahti heti uusi viesti häneltä, aivan kuin oltaisiin viimeksi eilen juteltu. :D
Vierailija kirjoitti:
en lukenut koko ketjua. mutta miten tässä ystävystyä. ystävällinen , silmiin katsova henkilö aiheuttaa epäilystä jne. jne. :DDD
oletteko tosissanne?
Entä jos löysit viimein oikean ystävän? Toivottavasti hän tajuaa erota a.p epäilijästä.
Jos on jo ennestään ystäviä ja kokemusta siitä, miten henkisesti terve ihminen käyttäytyy ystävystyessään, niin kyllä nämä narsistisesti käyttäytyvät erottaa. Vaikka toki yrittävät vetää mukavan ja ystävällisen roolia.
Henk.koht. kokemuksen perusteella annan yhden neuvon: juokse karkuun ja LUJAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan olisin voinut olla asialla. Aikeet oli ihan hyvät. Tutustua ihmisiin. Ja tykkään kehua ihmisiä. Sanoa ääneen hyviä asioita vaikkei se hyödyttäisi itseäni yhtään, vaikken koskaan enää näkisi koko ihmistä. Mutta ei näin Suomessa saa tehdä. Lannistuin viimein minäkin ja nykyään välttelen ihmisiä. Viihdyn tosi hyvin yksin.
Sama täällä. Sydämestäni kannustan ja kehun kun ajattelen että toinen saa siitä tsemppiä ja vaikkapa epävarmuuden keskellä boostia tms. Olen sellainen ollut aina. Joskus myös sanon toisen nimen ihan kohteliaisuuttani jne. Olen tsemppari luonteeltani. Ja minäkin välttelen ihmisiä nykyisin.
Se fiilis kun puolituttu määrittelee sinut epävarmaksi tai jotenkin sellaiseksi, että tarvitset kehuja, on jokseenkin erikoinen.
Käytös voi olla kaikessa hyväntahtoisuudessaan loukkaavaa ja alentuvaa. Minulle kävi näin ja kun vähän sitten kyselin kautta rantain mistä on kyse, niin tämä puolituttu oli huolissaan minusta siksi, että vaikutin ihmiseltä, jolla ei ole ystäviä. Kuten hän.
Tällainen voi olla myös ihan perus "kaasuvalotusta". Todellisuudessa minulla on useita sydänystäviä ja suhteellisen laaja kaveripiiri, mutta olin ilmeisesti aistinut hänessä jotakin outoa ja jättänyt mainitsematta nämä ystäväni ja kaverini.
Vierailija kirjoitti:
"Miten siis etääntyä hienovaraisesti ihmisestä, jonka kanssa on oltava tekemisissä? Ja jolla vaikuttaa olevan jotain ihme odotuksia minua kohtaan. "
Kuulostaa siltä että a.p :llä vasta onkin ihme odotuksia ystävältä .
Kuten monilla muillakin, hirveä lista millaisen toisen pitää olla... Sama koskee deittailuissa kauhea vaatimuslista aina harrstuksista, statukseen ja ulkonäöllisiin asioihin asti.
Kokemusteni mukaan naiset ovat monessa asiassa yltiöpositiivisia, eivätkä tunnista "vaaranpaikkoja".