Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksaisi enää nyt 57-vuotiaana tehdä töitä

Vierailija
27.08.2025 |

Melkein 40 vuotta töissä päiväkodin lastenhoitajana. Kesäloman jälkeen iski totaalinen uupumus ja kyllästyminen. Harkitsen irtisanoutunut. Onneksi ei ole lainaa mistään, talo maksettu, lapsi omillaan, vähän säästöjäkin.

Minun mielestäni meidät, jotka olemme olleet kymmeniä vuosia töissä, voitaisiin päästää eläkkeelle ja antaa työpaikat nuorille.

Kommentit (148)

Vierailija
101/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa herää kysymys, eikö ihmiset, jotka ovat ikänsä olleet työssä ja saaneet palkkaa, ole varautuneet siihen että ikää tulee? Tarkoitan säästämistä ja sijoittamista. Itse nyt 35 v, ja sijoitan pienistä tuloistani ahkerasti juurikin sen vuoksi, ettei tarvitsisi 60 vuotiaana miettiä jaksanko tehdä 100 prosenttista työaikaa. Ja kyllä, minullakin on lapsi, asuntolaina, sähkölämmitteinen talo, auto jne, ja nettotulot 2000 euroa. 

Vierailija
102/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon apn kanssa saman ikäinen ja siitä huolimatta, että mulla on vähän aikaa sitten löydetty ja hoidettu aivokasvain (ja niistä hoidoistakin jäi jäätäviä terveysongelmia sivuvaikutuksena) minun halutaan menevän työkokeilun kautta kokoaikatöihin. Mulla on myös muita perussairauksia esim uniapnea. Ensinnäkin mihin voin " mennä töihin"? Kuka palkkaa? Toiseksi, jaksan päivässä tehdä jotain n 2h, enkä sitäkään yhtäjaksoisesti. Otan useat torkut päivässä, että jaksan iltaan asti. 

Jos ap on perusterve niin eihän hänellä ole mitään kuntoutustukimahdollisuuksia. Lyhyemmpää työviikkoa suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi että vuorotteluvapaa piti lopettaa. Se oli juuri tuollaisia tilanteita varten hyvä, samalla joku toinen sai työpaikan. Se oli yksi parhaista työllistämistoimepiteistä, vaikka siinä sitten tulikin joku muu yhteiskunnan varoilla elämään. Mutta tiedän useita, jotka on sitten työllistynytkin sen jälkeen, kun on saanut antaa näyttöä normaalia koeaikaa pitemmän ajan. Se on myös vapauttanut terveydenhuoltoa, kun ihmiset ovat saaneet lepotaukoa ja jaksaneet sitten vielä vähän aikaa.  

Jokainen halukas ei todellakaan päässyt vuorotteluvapaalle.

Vierailija
104/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää 55 ja ihan samat ajatukset. Ensi vuonna tulee 40 vuotta työuraa täyteen ja mielelläni luovuttaisin paikkani työelämässä jo nuoremmille. Eläke voisi todellakin perustua myös tehtyihin työvuosiin, eikä pelkästään ikään. 

Kannatettava ehdotus, kun niin paljon nuoria työikäisiä on työttömåänä.

Vierailija
105/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä, 59v tasan 40 vuotta maataloutta karjan kanssa. Tuntuu näin alkusyksystä että takki alkaa olla tyhjä, 1 vapaa päivä tälle vuodelle..odotan että maat jäätyy ja hommat vähenee.Lokakuusta helmikuuhun menee umpi väsyneenä , kunnes alkaa poikimissesonki ja sitä myöten kaikki kevät/kesä/syksy hommat.Talvella tärkeää pitää hyvää kuntoa yllä muuten kevät on saatanasta.

Vierailija
106/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella realiteetit vähän hukassa.. 40 vuotta on pitkä työura kyllä, mutta se on silti naisen keskim. elinajanodote huomioiden vasta alle puolet koko elämästä. Varmasti jokainen ymmärtää, että on taloudellisesti kestämätön kuvio, jos työelämän ulkopuolisia vuosia lähemmäs 50.

Näissä keskusteluissa aina unohtuu, että esim vielä ysärillä väestön keski-ikä ja väestörakenne Suomessa oli täysin erilainen. Saati kun eläkejärjestelmä luotiin, ei ollut ajatuksena vuosikymmeniä nauttia eläkkeestä vaan taisi esim. suomalaisen miehen keski-ikä olla alle 70 reilusti (syve-taudit).

kyllä ajattelun on pakko muuttua, tuntuu hurjalta että alle kuusikymmpisenä ollaan himmailemassa ja jättämässä kaikkea nuoremmille - ihan kun oltaisiin jo toinen jalka haudassa. Vaikka monella vielä 40 vuotta elämää edessä päinkin!

Samaan aikaan meillä on 30-vuotiaita vailla työtä, osa heistä pysyvästi. He voivat elää 90-vuotiaiksi ja se on pitkä aika oleilla toisten kustannuksella. En ymmärrä ollenkaan ajatustasi, että pitkän työuran tehneet, työnteosta uupuneet pakotetaan jatkamaan vielä kymmenen vuotta.

Vierailija
107/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt sairaanhoitajana vuorotyötä nyt 28 vuotta, ikää 50v. En jaksaisi päivääkään. Työpaikalla jatkuvasti uusia työntelijöitä, joita luonnollisesti pitää perehdyttää, koko ajan jotain säätöä, heikkoa johtamista ja kiristyvää resurssia. Vuorotyö väsyttää, uni on huonoa. Työttömäksikään ei voi jäädä, kun repivät heti takaisin työkkäristä. 15 vuotta pitäisi ainakin jaksaa. Tuntuu loputtomalta.

Jospa  sinua "onnistaisi" ja teiltäpäin vähennettäisiin määrärahoja ja henkilökuntaa? En halua vitsailla enempää, ilman muuta on raskasta mennä työhön joka päivä (yö) väsyneenä.

Vierailija
108/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa herää kysymys, eikö ihmiset, jotka ovat ikänsä olleet työssä ja saaneet palkkaa, ole varautuneet siihen että ikää tulee? Tarkoitan säästämistä ja sijoittamista. Itse nyt 35 v, ja sijoitan pienistä tuloistani ahkerasti juurikin sen vuoksi, ettei tarvitsisi 60 vuotiaana miettiä jaksanko tehdä 100 prosenttista työaikaa. Ja kyllä, minullakin on lapsi, asuntolaina, sähkölämmitteinen talo, auto jne, ja nettotulot 2000 euroa. 

Tätä minäkin, kotirouva, aina ihmettelen. Kun kerron etten ole työelämässä, niin palstalta kuorossa tullaan kertomaan, että minulle ei sitten kerry eläkettä ja mies jättää ja köyhyys on edessä.

Itse säästetty eläke on kaiken avain. Jokainen näistä huutelijoista voi miettiä hetken, paljonko se oma eläkekertymä todellisuudessa on. Keskipalkalla se ei nimittäin ole kummoinen. Siihen perään voi tehdä vertailun, jossa ihminen ei ole tehnyt päivääkään töitä ja saa mahdollisesti siis vain kansaneläkkeen ja takuueläkkeen. Summat sitten vertailuksi. Se on pysäyttävä näky, miten pieni se ero on. Se ei ole paljoa mitään.

Vierailija
109/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 20+v varhaiskasvatusalalla ja olen ihan loppu. Ja vielä pitäisi n.15v jaksaa.

Olen jumissa alalla enkä yhtään tiedä mitä tässä enää opiskelisi, voimia ja energiaa sekin kysyy ja vaatii. Olen vain aivan loppu. Jokainen päivä, viikosta ja kuukaudesta toiseen on yhtä ja samaa selviytymismoodia ja koko ajan vain kiristetään lisää, paitsi tietysti lapsimäärästä/aineksesta ja tuen tarpeista ja saamisesta tapellaan. Mutta kyllähän sitä 20 lapsen ryhmä jossa vaikkapa 5-7 tuen tarpeista hoituu sillä tutulla kasvattajamäärällä, ollaanhan sitä kaikki yhdessä paikalla n.3-4h/pvässä ellei joku sairaana, lomalla, koulutuksessa, kokouksissa, koneella, puhelimessa ym.ym. Juuri jäi työkaveri 2kk sairaslomalle, sijaista ei tule, riivitään sitten toisista ryhmistä "apuja" silloin tällöin.

LoppuKuittiFinaalissa

Vierailija
110/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta, että joku alta kolmekymppinen pääsee eläkkeelle kun "ahdistaa", mutta kuusikymppisenä pidetään väkisin töissä.

Yhtään kukaan ei pääse eläkkeelle kun "ahdistaa." 

Kyllä pääsee nämä mt-potilaita leikkivät.

Tiesitkö, että aika moni alle 30v romaani on eläkkeellä.

Parikymppisetkin romanit ovat eläkkeellä. On se kumma kun itse olen 60 ja ihan oikeasti sairas, enkä pääse eläkkeelle.

Vierailija
111/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin, kotirouva, aina ihmettelen. Kun kerron etten ole työelämässä, niin palstalta kuorossa tullaan kertomaan, että minulle ei sitten kerry eläkettä ja mies jättää ja köyhyys on edessä.

Itse säästetty eläke on kaiken avain. Jokainen näistä huutelijoista voi miettiä hetken, paljonko se oma eläkekertymä todellisuudessa on. Keskipalkalla se ei nimittäin ole kummoinen. Siihen perään voi

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta olen käsittänyt että työeläkettä saavalle kuuluu myös kansaneläke, jos eläkekertymä jää pieneksi. Esim. oma työeläkkeeni tulee olemaan n. 1600 euroa kuussa ja koska olen pienituloinen ja kertymä on noin pieni, saan siihen päälle kansaneläkkeen, joka on tällä hetkellä n. 780 euroa.

Joten eläkkeeni olisi 2380 euroa, kun taas päivääkään työtä tekemättömän eläke on maksimissaan 986 (takuueläke). Joten onhan siinä nyt 1394 euron / kk ero, onko käynyt työssä vai ei. Pienituloisenkin (kuten minun) kannattaa siis käydä työssä, jos eläkepäiviä ajattelee. Eri asia sitten pysyykö hengissä siihen asti.

Miten kotirouva olet säästänyt eläkkeesi, sijoituksilla vai eläkevakuutuksilla vai millä? Itse en ole yksinhuoltajana pystynyt juurikaan säästämään, mutta olen ostanut asunnon ja kesämökin. Asuntolainaa pitää maksaa eläkepäiviin asti, mökki on maksettu. Eläkevakuutuksiin en ole laittanut mitään, mutta omistanpahan sentään jotain, jonka voin hätätapauksessa realisoida. 

Vierailija
112/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan edellistä viestiäni: en ole oikeutettu kansaneläkkeeseen tai takuueläkkeeseen, jos eläkkeeni on 1600 euroa kuussa. Eli työtä koskaan tekemätön saa tällä hetkellä max. 986 euroa kuussa (kansaneläke + takuueläke) ja itse pienituloisena saisin eläkkeelle jäädessäni arviolta 1600 euroa.

Noh, kuitenkin 600 e/kk enemmän kuin työtätekemätön. On työeläkkeessä se hyvä puoli, että niitä ei valtio leikkaa, kun taas noita ilmaiseksi saatuja eläkkeitä voidaan leikata. Toki olisi hyvä saada rinnalle muitakin eläkesäästöjä, joten vinkatkaapa, että onko viisasta laittaa rahat eläkevakuutuksiin vai rahastoihin vai mihin? 

Vierailija
113/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaan edellistä viestiäni: en ole oikeutettu kansaneläkkeeseen tai takuueläkkeeseen, jos eläkkeeni on 1600 euroa kuussa. Eli työtä koskaan tekemätön saa tällä hetkellä max. 986 euroa kuussa (kansaneläke + takuueläke) ja itse pienituloisena saisin eläkkeelle jäädessäni arviolta 1600 euroa.

Noh, kuitenkin 600 e/kk enemmän kuin työtätekemätön. On työeläkkeessä se hyvä puoli, että niitä ei valtio leikkaa, kun taas noita ilmaiseksi saatuja eläkkeitä voidaan leikata. Toki olisi hyvä saada rinnalle muitakin eläkesäästöjä, joten vinkatkaapa, että onko viisasta laittaa rahat eläkevakuutuksiin vai rahastoihin vai mihin? 

Mitä on tuo mainitsemasi "pienituloinen", bruttopalkka/kk ja oletettu työvuosien määrä eläkkeelle jäädessäsi?

Vierailija
114/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua! Olen itse 43 ja nykyään koko ajan mietin vaan ettei kiinnosta työt yhtään, en jaksa motivoitua enkä jaksa tehdä mitään. Kauheeta vetää 20 + vuotta vielä tätä.

43 vuotiaalla on lähemmäs 30 vuotta eläkeikään, ei reilu 20.

Itselläkin olis vielä 13 vuotta, 67 tällä hetkellä eläkeikä. Veikkaan että ihan jo tässä omana aikana tuo nostetaan 70 vuoteen. Nostoja perustellaan kaikenmaailman höpönlöpöllä, koska eivät halua sanoa ääneen sitä faktaa, että eläkesysteemiä ei ole rakennettu siihen, että ihminen olisi 25 vuotta eläkkeellä, kun elinikä on noussut. Aikanaan kun ihmiset jäi 55- 62 vuotiaana eläkkeelle, niin kuolivat, varsinkin miehet yleensä viimeistään 70 vuotiaita. Eläkkellä kerkisi olla ehkä pyöreästi maks 10 vuotta. Nykyäänhän se alkaisi juuri tarkoittaa että eläkeikä hinataan sinne 75 vuoteen. No tätä eivät oikein uskalla sanoa ääneen, siis että kukaan eläkkeistä päättävä ei halua, että sinä tai minä olisi pitkään eläkkeellä, vaan kuolisi mieluummin aika pian eläkkeelle pääsyn jälkeen.

Siksi kannattaa kyllä koittaa säästää ja tehdä suunnitelmia miten jää oravanpyörästä vielä jotenkuten terveenä ja voimissaan pois, ehkä ihan viimeistään 60 vuotiaana. Ehtii vähän nauttiakin työn hedelmistä ja vapaa-ajasta.

Vierailija
115/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se feikiltä tuntuu, kun nuori ihminen ahdistuu työtekemisestä, mutta kaikenlaisen harrastustoimintaan riittää energiaa.

Esim. yksi alle kolmekymppinen sukulainen, jolle on tuottanut vaikeuksia olla jossain sovitussa paikassa tiettyyn kellonaikaan.

Ei ole sitten ikinä tehnyt töitä.

Uskomatonta, että tämä on saanut näin paljon yläpeukkuja. Eivätlkö ihmiset muka ymmärrä, mikä on työn ja harrastuksen ero?

Olen työtön vailla työnhakuvelvoitetta terveydellisistä syistä. Työkykyä alentavia asioita krooniset kivut, uupumus ja esim. alentunut stressinsietokyky.

Mutta kyllä, minulla "on energiaa" joihinkin harrastuksiin. Tässä tärkeimmät syyt:

- Niihin ei liity lainkaan aikatauluja. Voin tehdä niin paljon tai vähän kerrallaan kuin jaksan tai haluan. Voin tehdä niitä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Voin

Mikä helvatti on alentunut stressinsietokyky?? Kuulostaa, että sulla on lorvikatarri. Ei mitään muuta. Kiva että voit huoletta harrastella. Se se oiskin kauheeta kun tiettynä aikana pitäs olla jossain. Tsiisus.

Vierailija
116/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta, että joku alta kolmekymppinen pääsee eläkkeelle kun "ahdistaa", mutta kuusikymppisenä pidetään väkisin töissä.

Parikymppisetkin romanit ovat eläkkeellä. On se kumma kun itse olen 60 ja ihan oikeasti sairas, enkä pääse eläkkeelle.

Romanithan siirtyvät automaattisesti lapsilisien loppumisen jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Vierailija
117/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo no meinasinkin korjata sinua, että ei se kansaneläke tai takuueläke tule tuollalailla oman eläkkeen päälle, mutta ehdit ensin.

Älkää nyt missään nimessä laittako rahojanne mihinkään eläkevakuutuksiin tai muihin vastaaviin rajoitettuihin ja paljon sääntöjä sisältäviin instrumentteihin.

Jos haluatte itse kerryttää varallisuutta, niin suorat osakesijoitukset hajauttamalla (vaatii jonkunverran perehtymistä) tai rahastoihin tms (vaatii tämäkin perehtymistä, ettei työnnä rahojaan kalliseen paskaan). Mutta ei mitään noita vakuutus- tms huijauksia. Sieltä et sitten saa rahojasi pois tosiaan ennekuin virallinen eläkeikä alkaa ja silloinkin voi olla ties mitä rajoituksia.

Vierailija
118/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49v ja samat toiveet. Herättelin aiemmin jo haavetta, että voisin 50v jäädä pois vakityöstä, mutta nuorimmainen vielä yläkoulussa niin pitänee jatkaa kunnes on lukionsa käynyt ja muuttaa pois. Sitkutan ja sitkutan. 5v pitäs vielä jaksaa. Huh! Työt olen aloittanut 14v:nä. LapSen muuton jälkeen en enää suostu oravanpyörään vaan hyppään pois. Mitään sijoituksia ei maksetun ok talon lisäksi ole kertynyt, mutta vähän olen yrittänyt säästää. Olen vähään tyytyväinen ja syön ja kulutan vähän joten pienet tulot on fine. Satunnaistöitä voin tehdä silloin tällöin ja muuten sitten sitkuttelen menemään ja keskityn oikeaan intohimooni taiteen tekemiseen ja kirjoittamiseen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 62-vuotias ja vaativissa asiantuntijatehtävissä. Työuraa takana reilut 40 vuotta, koska aloitin vakitöissä jo opintojen rinnalla. Olen mielestäni edelleen täydessä iskussa ja tykkään työstäni, mutta silti olen ajatellut ensi vuoden alusta siirtyä 3-päiväiseen työviikkoon, tehdä sitä jonkin aikaa (ehkä vuoden) ja lopettaa sitten kokonaan. Alimpaan eläkeikään tuskin jatkan töissä.

Syy tähän on se, että alkaa olla niin paljon muita mielenkiinnon kohteita, mihin haluaisin aikaani käyttää, että täydellä työajalla aikani ei kaikkeen yksinkertaisesti riitä. Enää ei ole rahan takia pakko rutistaa ihan täysillä, joten ajattelin aloittaa pikku hiljaa siirtymisen muihin asioihin. Elämä on nyt, ei sitten joskus.

Järkyttävä verotuksen progressio vaikuttaa tähän myös. Työajan lyhentäminen vaikuttaa nettoansioihin yllättävän vähän eikä eläkkeen tienaaminenkaan kauheasti houkuta, kun verohallinnon laskurit näyttää e

Tämä oli kuin mun näppikseltä. Muutama kuukausi sen jälkeen, kun olin täyttänyt 61, päätin kokeilla pari kuukautta, millaista olisi elää tulevien eläkepäivieni elintasolla. Ja sehän sujui varsin mainiosti, joten aloin tehdä 4-päiväistä työviikkoa ja varsin pian sen jälkeen vain 3-päiväistä työviikkoa. Alin eläkeikäni tulee täyteen ensi vuoden elokuussa, mutta tänä kesänä päätin irtisanoa itseni töistä. Jään näiksi 11:ksi kuukaudeksi ihan vaan oloneuvokseksi. Huomenna on viimeinen työpäivä. 

Vierailija
120/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romanithan siirtyvät automaattisesti lapsilisien loppumisen jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Et yhtään uudempaa vitsiä viitsi vääntää? Kyllä mä ras sismia ymmärrän, mutta en turhaa ras sismia ja tämä oli sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi