Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksaisi enää nyt 57-vuotiaana tehdä töitä

Vierailija
27.08.2025 |

Melkein 40 vuotta töissä päiväkodin lastenhoitajana. Kesäloman jälkeen iski totaalinen uupumus ja kyllästyminen. Harkitsen irtisanoutunut. Onneksi ei ole lainaa mistään, talo maksettu, lapsi omillaan, vähän säästöjäkin.

Minun mielestäni meidät, jotka olemme olleet kymmeniä vuosia töissä, voitaisiin päästää eläkkeelle ja antaa työpaikat nuorille.

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästättekö ihan vaan "sivutilille" vai miten? 

Vierailija
122/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä teidät. Tuossa ikäpolvessa harva on tehnyt 40 vuotta työhistoriaa kiitos lamakurimusten. Sinäkin olet mennyt suoraan peruskoulusta sitten tarhaan töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapiirissä on muutama alle kolmekymppinen päässyt eläkkeelle.

Kieltämättä riepoo, kun itse olen 50+ ja duunia painanut 17-vuotiaasta, enkä eläkkeelle pääse, kun on vikaa vain nivelissä.

Täytyy alkaa näyttelemään skitsofreenikkoa,  jos sitten pääsisi eläkkeelle kun ei riitä että on fyysisesti romuna ja helvetinmoiset kivut.

Aika harvinaista on, että alle 3-kymppiset pääsee eläkkeelle. Ei ainakaan pysyvälle. Ei kannata heille olla kateellinen, koska usein haaveilevat tavallisesta elämästä ja työssäkäynnistä. Esim. ystäväni puolisoineen halusivat perheen, mutta eivät saaneet ystäväni sairauden vuoksi. Lääkitys esti sen. Töihin pääsi osa-aikaisesti vihdoin. Heillä on myös ollut hyvin tiukkaa rahallisesti. Kaveri aina jännittää sairautensa tilanteen heikkenemistä. Lisäksi opiskeli ammatin, jota ei koskaan oikein päässyt tekemään, vaikka todella hyvä todistus oli. 

Eli älä pliis puhu minkään sairauden näyttelemisestä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina ollut sekä säästötili (joissa tosin jo pitkään korot olleet surkeat) sekä lisäksi rahasto- yms sijoituksia. Joka kuukausi tietty summa sekä säästötilille että noihin sijoituksiin. Kun säästötilillä on sitten tarpeeksi suuri summa, siitä osa sijoituksiin. Alkuun summat olivat pienempiä, mutta kun sain asuntolainan maksettua loppuun, aloin säästää ja sijoittaa vähän isompia summia. 

Vierailija
125/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä 48 v. ja olisin valmis jo eläkkeelle. Haaveilin jääväni töistä pois 55-vuotiaana. Varsinainen eläkeikäni on n. 67 v, mutta en pysty kuvittelemaan itseäni enää töissä tuossa iässä työn kuormittavuudesta ja vaativuuden vuoksi. Lapset ovat muuttamassa juuri omilleen, joten säästöön jää enempi rahaa. Muutamme mieheni kanssa jossain vaiheessa myös pienempään asuntoon, joten asumiskulut pienenevät ja siitäkin jäisi rahaa sukan varteen. Iän lisääntyessä olemme huomanneet että yllättävän vähällä tulee toimeen ja hankintoja ostetaan vain tarpeeseen. Tarkoitus olisi elää säästöillä. Tiukan paikan tullen pystyisin tekemään tarvittaessa sijaisuuksia. Olen samaa mieltä, että eläkeikää pitäisi reilusti laskea, että nuoret pääsisivät helpommin työelämään kiinni.

Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkkeistä vielä..... mä sairastuin 34-vuotiaana nivelreumaan. Tiesin jo diagnoosin saatuani, että en tule pääsemään sairaanhoitajan hommista vanhuuseläkkeelle. Joten lähdin vaihtamaan alaa jo kauan ennenkuin mun reumani paheni niin, etten olisi voinut enää hoitsun hommia tehdä. Vaihdoin siis it-alalle. Ja hyvä niin, koska jos olisin jatkanut sairaanhoitajana kunnes työkyvyttömyys iskee, mun eläkkeeni olisi jäänyt paljon pienemmäksi kuin mitä alanvaihdoksen jälkeen. It-alalla oli myös helpompi tehdä etätöitä (tai siis sairaanhoitajanahan se olisi ollut lähes mahdotonta) ja olenkin jo 12,5 vuotta ollut 100%:sti etätyöläinen. Alan palkat on kuitenkin olleet jotain ihan muuta kuin hoitoalalla, joten eläkekertymänikin pomppasi kivaan kasvuun. 

Vaikka mä vuosikausia olenkin kärvistellyt kipujen kanssa eikä välillä saa öisinkään nukuttua kuin muutaman tunnin, en kertaakaan ole ollut kateellinen nuorille, jotka ovat syystä tai toisesta päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle. Monesti kun nuorilla yleensäkin työelämä on ollut aika pirstaleista ja siten se työkyvyttömyyseläkekään ei ole mikään suuren suuri. Poikkeuksiakin toki on, mutta moni työkyvyttömyyseläkkeellä oleva joutuu ruokakaupassakin tosi tarkkaan laskemaan, mitä on varaa ostaa. Ja kun se vanhuuseläkekään ei sen suurempi ole, niin koko elämä on yhtä pennin venyttämistä. Mulla on muutama tuttu, jotka mt-syistä on työkyvyttömyyseläkkeellä enkä todellakaan kadehdi. Heidän vointinsa on monilta osin paljon huonompi kuin mulla. Mulla on kuitenkin vain ne fyysiset kivut, mutta voin sentään ruokakaupassa ostaa mitä mieli tekee.   

Vierailija
127/148 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on fyysistä sairauksista pari A4-arkkia täynnä diagnooseja. Sain hylkäävän eläkepäätöksen, jossa oli perusteena, että käden hyytelörakko ei oikeuta työkyvyttömyyseläkkeeseen. Veetutti niin paljon etten edes jaksanut valittaa päätöksestä. En tiedä kenen papereita ovat lukeneet hylkypäätöstä tehdessään?

Vierailija
128/148 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sä pärjäisit vaikka lopettaisit työt. Jos alkaa tehdä tiukkaa, niin laita talo myyntiin ja muuta halpaan yksiöön vuokralle. Tai ala tekemään osa-aikaa. 80% työaika auttaa jo paljon. Aina 3vpäivän viikonloppu. Palkasta häviää muutama satanen, mutta lisääntynyt vapaa-aika korvaa sen monin verroin. 

Muuten ihan hyvä idea, mutta työnantaja ei välttämättä suostu lyhentämään osa-aikaiseksi. Tiedän useampia ihmisiä eri aloilla ja työpaikoissa, joissa se on poissuljettu vaihtoehto. Omassa työpaikassa myöskään ei onnistu vaikka miten haluaisi. Työt ei hoidu jos porukka ei tee täyttä työaikaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sä pärjäisit vaikka lopettaisit työt. Jos alkaa tehdä tiukkaa, niin laita talo myyntiin ja muuta halpaan yksiöön vuokralle. Tai ala tekemään osa-aikaa. 80% työaika auttaa jo paljon. Aina 3vpäivän viikonloppu. Palkasta häviää muutama satanen, mutta lisääntynyt vapaa-aika korvaa sen monin verroin. 

Muuten ihan hyvä idea, mutta työnantaja ei välttämättä suostu lyhentämään osa-aikaiseksi. Tiedän useampia ihmisiä eri aloilla ja työpaikoissa, joissa se on poissuljettu vaihtoehto. Omassa työpaikassa myöskään ei onnistu vaikka miten haluaisi. Työt ei hoidu jos porukka ei tee täyttä työaikaa.

Tämä lienee ongelma monessa paikassa. Mulla oli aiemmin sikäli hyvä tilanne, että olin jo yli 60v ja työnantajakin tiesi, että en mä enää kovin montaa vuotta ole työelämässä. Hyvä työnantaja ymmärsi, että en mä kahdessa kuukaudessa saa siirrettyä parinkymmenen vuoden osaamistani ja varsinkaan sitä nk hiljaista tietoa uudelle työntekijälle. Mulla oli lisäksi lähes 40 vuoden osaaminen alan lainsäädännöstä ja nyt, kun olen ne lakihommatkin siirtänyt kollegalle, niin hän tuskailee jatkuvasti, miten vaikeaa on ymmärtää lakipykäliä. Juu, jos et ole lakialan ammattilainen vaan ihan muulta alalta, niin ei parissa kuukaudessa sisäistä kaikkea sitä, mitä lainsaäädännössä sanotaan. Päälle vielä kaikki muut viranomaismääräykset, EU-direktiivit sun muut. Pulassahan kollegat nyt olisivat, jos sanoisin tänään heippa ja heidän pitäisi yks kaks osata kaikki mun hommani. 

Vierailija
130/148 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuti näin! Mummelit ja papparaiset pois työpaikoilta hidastamasta hommia kun 55 v tulee täyteen ja työpaikat nuorille ja muille työttömille. Tuottavuus nousisi välittömästi. Monissa ammateissa ovat työturvallisuusriski kun kognitiiviset taidot ja reaktiokyky ovat jo alkaneet rapautua. Ei kukaan meistä halua että sellainen henkilö valmistaa auton osia tai heiluu lääkeruiskun kanssa.

Vierailija
131/148 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä jos on rahaa. Itse kun olen katsonut eläkearviotani niin toivon että pystyn ja saan olla töissä 67v asti. Palkallani pystyn ylläpitämään edes tätä vaatimatonta elintasoa. Olen viidenkymmenen välillä ihmettelen tätä monen hinkua eläkkeelle. Mitä mä teen sillä vapaa-ajalla jos ei ole varaa tehdä mitään.

Nukut, rentoudut lukemalla ja kommentoimalla vauva-palstalla. Kukaan ei holhoa elämääsi ja pakota raatamaan, että hän saa rahaa työpanoksestasi, kun itse joudut kituuttamaan! Kituuta mielummin kotona siitä ei ainakaan kukaan syöttöporsas hyödy! Tämän, kun tajuaisitte, niin palkat nousisivat, kun kukaan ei surkealla palkalla työskentelisi! 

Vierailija
132/148 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina ollut sekä säästötili (joissa tosin jo pitkään korot olleet surkeat) sekä lisäksi rahasto- yms sijoituksia. Joka kuukausi tietty summa sekä säästötilille että noihin sijoituksiin. Kun säästötilillä on sitten tarpeeksi suuri summa, siitä osa sijoituksiin. Alkuun summat olivat pienempiä, mutta kun sain asuntolainan maksettua loppuun, aloin säästää ja sijoittaa vähän isompia summia. 

Kivat sinulle, toisten kaikki rahat menevät elämiseen, eikä edes riitä. -eri

Vierailija
133/148 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuuttani:

Mihin nettoeläkesummaan olisit tyytyväinen?

Onko sinulla velkoja maksettavana vielä eläkkeellejäädessäsi?

Ja:

oletko ottanut/ottaisitko uutta asunto-/mökkilainaa jo eläkkeellejäätyäsi?

Vierailija
134/148 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, että millaisia summia oikeasti ihmisillä on säästössä jäädessään eläkkeelle? Puhdasta käteistä/helposti muutettavissa siksi.

Aina puhutaan säästöistä, ja tietysti se on varmaan vähän suhteessa omiin kulutustottumuksiin, mutta kuinka paljon sinusta on hyvä summa?

Vierailija
135/148 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on meitä jotka tekevät töitä ja joille tarjotaan töitä vanhuuseläkkeelläkin. Mutta kysymys onkin siitä mitä työtä me tehdään.

Vierailija
136/148 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuti näin! Mummelit ja papparaiset pois työpaikoilta hidastamasta hommia kun 55 v tulee täyteen ja työpaikat nuorille ja muille työttömille. Tuottavuus nousisi välittömästi. Monissa ammateissa ovat työturvallisuusriski kun kognitiiviset taidot ja reaktiokyky ovat jo alkaneet rapautua. Ei kukaan meistä halua että sellainen henkilö valmistaa auton osia tai heiluu lääkeruiskun kanssa.

Ja tilalle kännykänräplääjiä, joille kuulema pitää työsuhteen alkaessa kertoa, että töissä pitää keskittyä tekemään töitä, eikä selata puhelinta. Töihin tullaan ihmettelemään ja odotetaan, että koko ajan joku kertoo mitä pitää tehdä. Tätä on kesätyöntekijöiden taso ja puhutaan 24-26 v aikuisista ihmisistä.  

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivat sinulle, toisten kaikki rahat menevät elämiseen, eikä edes riitä. -eri

Ymmärrän kyllä tuon oikein hyvin. Ja siksi varmaan yksi elämäni "lottovoitto" olikin se, että sairastuin jo niin nuorena nivelreumaan. Jos en olisi sairastunut enkä joutunut vaihtamaan alaa, sekä tuloni että eläkkeeni olisivat jääneet paljon pienemmiksi. Mutta ei kaikki ole ihan näin yksinkertaista. Äitini oli kirjanpitäjä ja jo 70-luvun lopulla, kun olin vielä lukiossa, äiti opetti mut tekemään vuosibudjetin. Ensin tein sen lyijykynällä sinikantiseen ruutuvihkoon ja sitten tietokoneiden yleistyttyä Exceliin. Tapaninpäivä on mulle ollut aina se päivä vuodesta, kun teen seuraavan vuoden budjetin. Tulot alakanttiin ja menot yläkanttiin. Nyt tosin olen tehnyt vuosibudjetin jo vuoteen 2027 asti. 

Mulla on ollut elämäni aikana tuttuja, joilla samat tulot kuin mullakin, mutta mitään ei jää säästöön. Joo, onhan se ollut aika kurjaa seistä kuuden jälkeen räntäsateessa bussipysäkillä, kun omalla autolla olisi voinut hurautaa töihin vasta tuntia myöhemmin. Mulle autottomuus ja ajokortittomuus on ollut valinta. Olen aina pärjännyt ilman autoa, kesämökkiä, venettä ja ties mitä. Toki tilanteeni on ollut ihan eri kuin niillä, joilla palkkakaan ei riitä elämiseen. Mulla kyllä riitti silloin päivätyötä tekevänä sairaanhoitajanakin kahden lapsen yksinhuoltajana ja silloinkin jäi joka kuukausi jotain säästöön, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ollut silloin varaa. 

Tänään oli mun viimeinen työpäiväni ja nyt jään 0-tuloille. Ensi viikon vielä vähän tuumailen, mutta sitten kaivan ompelukoneeni naftaliinista ja alan ompelemaan ja korjaamaan vaatteita. Aikoinaan ompelin itse kaikki omat ja lasteni vaatteet. Kurahousuja myöten. 

Ja vielä palaan sun kommenttiisi...just tänään olin kauhistunut siitä, millaisia vuokria ihmiset joutuvat maksamaan. Tässäkin taloyhtiössä on yksi asunto just vuokrattu ja siinä asunnossa on yksi makkari enemmän kuin mulla. Vuokra 1500 €/kk ja mulla yhtiövastike (joka sisältää siis jo muutaman isomman remontin) on 580€/kk. Ystäväni maksaa Vantaan kaupungin kerrostalokolmiosta 1150 €/kk. Ymmärrän Saton, Lumon ja varsinkin yksityisten asunnot, mutta jumankekka kaupungin?!?! 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää, että millaisia summia oikeasti ihmisillä on säästössä jäädessään eläkkeelle? Puhdasta käteistä/helposti muutettavissa siksi.

Aina puhutaan säästöistä, ja tietysti se on varmaan vähän suhteessa omiin kulutustottumuksiin, mutta kuinka paljon sinusta on hyvä summa?

Tuohan riippuu ihan tulevan eläkkeen määrästä. Mun eläke tulee olemaan nyt bruttona  vähän yli 3000 €/kk. Jos jatkaisin töissä pidempään, niin menisi yli 4000 €. Olen kuitenkin jo tässä yli 2,5 vuotta totutellut elämään 2000 €/kk nettotuloilla, joten toi kolme tonnia tulee riittämään mulle ihan hyvin. Siitähän joka tapauksessa kolmannes menee veroihin eli noin 2000€ jää kuussa käteen. Jos olen jo yli 2,5 vuotta pärjännyt oikein hyvin tuolla summalla, niin uskoisin pärjääväni sitten eläkkeelläkin. Nyt, kun hyppäsin 11 kuukautta ennen eläkeikääni pois oravanpyörästä ja jään 0-tuloille, niin olen budjetoinut elämiseeni 2000 €/kk. Itseasiassa tarvitsen vain noin 1500 €/kk mukavaan elämään, mutta ihan hyvä, jos on se 500 €/kk pelivaraa. Koiran ja kissan eläinlääkärikuluja varten on jo vuosia ollut erikseen säästössä 5000€. Kissa täytti just 18 ja koira 13, joten en pidä kovin järkevänä, että niiille enää tuossa iässä alettaisiin mitään isoja ja kalliita toimenpiteitä tekemään. 

Vierailija
139/148 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkolaatuiset työntekijät (yli 55v) poistettava työpaikoilta.

-teemu-

Vierailija
140/148 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua! Olen itse 43 ja nykyään koko ajan mietin vaan ettei kiinnosta työt yhtään, en jaksa motivoitua enkä jaksa tehdä mitään. Kauheeta vetää 20 + vuotta vielä tätä.

43 vuotiaalla on lähemmäs 30 vuotta eläkeikään, ei reilu 20.

Itselläkin olis vielä 13 vuotta, 67 tällä hetkellä eläkeikä. Veikkaan että ihan jo tässä omana aikana tuo nostetaan 70 vuoteen. Nostoja perustellaan kaikenmaailman höpönlöpöllä, koska eivät halua sanoa ääneen sitä faktaa, että eläkesysteemiä ei ole rakennettu siihen, että ihminen olisi 25 vuotta eläkkeellä, kun elinikä on noussut. Aikanaan kun ihmiset jäi 55- 62 vuotiaana eläkkeelle, niin kuolivat, varsinkin miehet yleensä viimeistään 70 vuotiaita. Eläkkellä kerkisi olla ehkä pyöreästi maks 10 vuotta. Nykyäänhän se alkaisi juuri tarkoittaa että eläkeikä hinataan sinne 75 vuoteen. No tätä eivät oikein

Persuthan ne nosti eläkeikää vuonna 2015!  Kiitä niitä!

https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/elakeiat-nousevat-myos-julkisella-s…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä