Miksi tuntuu kuin jotkut kampaajat yrittävät tahallaan tehdä asiakkaasta mahdollisimman ruman?
Eli leikkaamalla mahdollisimman epäimartelevan pottatukan selittäen, että kun on niin ohuet hiukset että ainoa sopiva malli on tälläinen kiva pottamalli joka näyttää shrekin Lord Farquaardilta.
Onko heidän tavoitteena tehdä muista naisista rumempia, jotta voisivat itse olla paremman näköisiä niihin verrattuna?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska eivät osaa tehdä muuta kuin sen tavallisen suoraan leikatun polkan.
Sanokaa kampaaja joka tämän osaa leikata. Tai ylipäätään polkan. Ei ole sellaista näkynyt vuosiin.
Minäkin haluaisin tietää. Polkka on yksi vaativimmista leikkauksista ja moni kampaaja ei tätä osaa kunnolla tehdä. Tehdään sinne päin ja epätasaista jälkeä. Polkka pitäisi myös leikata niin, että asiakkaan kasvot tulevat näkyviin tai siis sen parhaimmat puolet. Tähän ei vuosiin ole kukaan kiinnittänyt huomiota.
Pakko sanoa, että olen itse aikaisemmalta koulutukselta kampaaja. Monen ongelma on se, ettei itse kampaajakaan näe virheitä jota hän tekee. Ei ole esteettistä silmää, jotta ne näkisi. Tasapainoa ei tajuta, vaikka leikkauslinja olisi suora. Tosin pakko myöntää, että monesti ei ole edes sitä. Vi
Ai että "tasapainoa ei tajuta, vaikka leikkauslinja olisi suora" . Kuules nyt. Et tasan ole kampaaja. Kukaan kampaaja ei suolla noin älytöntä soopaa. Jos olet joskus ollut hiusalan opiskelija, niin sinä olet niitä, jotka jätti koulutuksen kesken ekan kurssin puolivälissä.
Jos olisit suorittanut tutkinnon, tietäisit, että se on vaativa. Se on vaativa siksi, että sinun täytyy tehdä useita töitä todella hyvin. Sinun täytyy osoittaa, että kykenet tekemään työt hyvin ja tarkasti. Sinun pitää tehdä useissa näytöissä useita eri malleja erilaisilla leikkuurakenteilla ja niistä töistä ehjärakenteinen polkka on se kaikkein HELPOIN, jonka teet ensin. Se on ikäänkuin avain, jota ilman et voi koulutuksessa edetä. Kaikki työsi opintojen aikana tarkistetaan. Kaikki näyttötyöt tarkistetaan ja arvioidaan usean kokeneen arvioitsijan tarkalla silmällä. Näyttöasiakkaat antavat myös osaltaan arvioinnit töistä. Työpaikan saadakseen, on tehtävä näyttötyöt myös.
Et edes pääse tekemään mitään leikkuuta opintojen aikana ensimmäisellekään oikealle asiakkaalle, ennen kuin olet leikannut sen mallin muoviselle harjoituspäälle onnistuneesti useaan kertaan.
Kampaajan työssä vaaditaan hyvää hahmotuskykyä ja tarkkuutta. Se ei ole mitään luovaa taidetta, jossa visualisoidaan omia tyylejä, vaan leikkuurakenteet perustuvat ihan matematiikkaan, joten rakenteita on vain neljä erilaista. Eri rakenteita tietysti yhdistellään ja asiakkaan hiukset ja niiden tyyppi/laatu vaikuttaa siihen miltä se rakenne sitten näyttää. On vain makuasia, sopiiko joku malli, tai leikkuurakenne kasvoihisi vaiko ei. Sitä tehdään mitä asiakas pyytää. Jos hiusten taipuisuus, tms. vaikuttaa valittuun malliin negatiivisesti, siitä huomautetaan ystävällisesti, mutta asiakas lopulta päättää mitä haluaa.
Selkeästi et arvosta kampaajan työtä ja koulutusta, mutta syy siihen ei todellakaan ole se, että olisit itse kampaaja:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa kampaaja joka tämän osaa leikata. Tai ylipäätään polkan. Ei ole sellaista näkynyt vuosiin.
Minäkin haluaisin tietää. Polkka on yksi vaativimmista leikkauksista ja moni kampaaja ei tätä osaa kunnolla tehdä. Tehdään sinne päin ja epätasaista jälkeä. Polkka pitäisi myös leikata niin, että asiakkaan kasvot tulevat näkyviin tai siis sen parhaimmat puolet. Tähän ei vuosiin ole kukaan kiinnittänyt huomiota.
Pakko sanoa, että olen itse aikaisemmalta koulutukselta kampaaja. Monen ongelma on se, ettei itse kampaajakaan näe virheitä jota hän tekee. Ei ole esteettistä silmää, jotta ne näkisi. Tasapainoa ei tajuta, vaikka leikkauslinja olisi suora. Tosin pakko myöntää, että monesti ei ole edes sitä. Vi
Ai sinulle ei kelpaa yksikään kampaamo Oulusta? Kukaan kampaaja ei siellä osaa polkkatukaa leikata? No voivoi. Valitettavasti täytyy sanoa, että tuollaiselle prinsessalle tuskin löytyy mieleistä kampaajaa koko suomesta. Miksi et sitten leikkaa itse, kun olet kertomasi mukaan itsekin kampaaja? Luulisi, että opiskelun myötä tuntisit ja tietäisit ne parhaat kampaajat. Mutta et tiedä siis yhtään ketään. Se kertoo kyllä oleellisen.
Kaikki kampaajat, joita itse tunnen, leikkauttavat hiuksiaan entisillä opettajillaan, opiskelukavereillaan ja tietysti luottokampaajillaan. En ole tavannut koskaan ketään kampaajaa, joka ei tutkinnon suoritettuaan arvostaisi työtään ja ammattikuntaansa huimasti enemmän, kuin ennen opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa koulutuksen vaatimuksesta mitään muiden, kuin ammattikurssien osalta, sillä Itselläni kaikki yhteiset aineopinnot hyväksyttiin aikaisemmista opinnoista. Mun opiskeluryhmässä oli aikanaan useita opiskelijoita lukio ja ammattikorkeakoulutaustalla, eikä heidän tarvinnut käydä kuin yksittäisiä YTO-opintoja. Itse teen useampaa työtä ja opiskelin hiusalan aikanaan yhdeksi sivuammateistani. Aikaisempi koulutukseni on korkea-asteelta ja se on työ jossa toimin myös edelleen. Hiusalan amnattikurssit ovat kyllä vaativia ja hiusala on myös tunnettu isosta keskeyttämisprosentistaan. Valmistuneita on murto-osa aloittaneiden määrästä. Oletuksesi, että kampaajan on pakko olla jotenkin huono kemiassa ja matikassa, kertoo vain omasta asenteellisuudestasi.
Harvaa asiakasta kiinnostaa, että osaako se kampaaja ulkomuistista jaksollisen järjestelmän vai ei. Yleensä kiinnostaa se, että tuleeko työ tehtyä hyvin vai ei. Nykyään on ihan tavallista, että kampaajilla on lisäksi joku toinen ammatti siinä rinnalla, koska lähes kaikilla on nykypäivänä useampi tutkinto. Tässäpä muutama rinnakkaistutkinto ja ammatti kampaajilta joita tiedän itse: Matkaopas, lähihoitaja, sairaanhoitaja, artesaani, luonto-opas, muotoilija AMK, sosionomi, kuvataiteen kandidaatti, muusikko, floristi, hoiva-avustaja..
Useat kampaajat ovat julkisuudessakin tuoneet esille aikaisempia koulutuksiaan ja rinnakkaisia ammattejaan. Monet kampaajat myös jatkokouluttautuvat nykyään Estenomeiksi, tai hankkivat erityisammattitutkinnon maskeeraajana, ekokampaajana tai kampaajamestarina.
En siis voi ymmärtää, mistä sellainen yleinen väheksyvä asenne kampaajia kohtaan kumpuaa. Ehkä se on vaan se huono itsetunto ja tarve kiusata ja painaa muita alas. Aika kurjaa elämää varmaan kyllä sellainen, että täytyy kiusata muita, että saisi itselleen paremman olon. Surullista.
Polkkatukka, lyhyt, sekä pitkä, niin ehjänä, porrastettuna, kuin kerrostettunakin, kuuluu aivan perustavanlaatuiseen ammattiosaamiseen. Kukaan opiskelija ei saa kursseja läpi, eikä tutkintoa suoritettua, jos ei osaa leikata aivan tavallista polkkatukkaa.
Opiskelijat työskentelevät harjoittelupaikoissa, koulun kampaamoissa ja koulun yhteistyöyrityksissä ennen valmistumistaan. Ehjärakenteinen ns. "suora" polkkatukka on se ensimmäinen malli, josta aloitetaan oppiminen. Seuraavaan malliin ei saa kukaan opiskelija jatkaa, ennenkuin edellinen on hyväksytysti suoritettu. Kaikkea harjoitellaan ensin harjoituspäille, sitten koululla asiakkaille, harjoittelupaikoissa ja yrityksissä ja vielä lopuksi suoritetaan näytöt, joita arvioi opettajat ja työelämän edustajat. Moni jatkaa oppimista valmistuttuaan harjoitteluin ja kurssien avulla. Työnhakutilanteessakin tehdään usein näyttötyöt kaikista perusmalleista.. Jos kampaajalla on oma pieni kampaamo, hän on luultavasti toiminut toisessa kampaamossa ensin työntekijänä tai tuoliyrittäjänä useita vuosia.
Joten, sanoisin, että on mahdotonta, ettet löydä kampaajaa joka osaisi leikata polkkatukan. Toki voit olla luonteeltasi mahdottoman nirso ja voi olla että sinulle ei vaan kelpaa koskaan mikään.