Miksi tuntuu kuin jotkut kampaajat yrittävät tahallaan tehdä asiakkaasta mahdollisimman ruman?
Eli leikkaamalla mahdollisimman epäimartelevan pottatukan selittäen, että kun on niin ohuet hiukset että ainoa sopiva malli on tälläinen kiva pottamalli joka näyttää shrekin Lord Farquaardilta.
Onko heidän tavoitteena tehdä muista naisista rumempia, jotta voisivat itse olla paremman näköisiä niihin verrattuna?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä, miten kukaan viitsii työskennellä kampaajana kun aina vaan valitetaan. Kampaajat ei ole mitään taikureita, jotka pystyis taikomaan sulle jonkun hollywood-tähden tai supermallin hiukset ja naaman. Monet ihmiset ei vaan pysty hyväksymään omaa hiuslaatuaan, tai kasvonpiirteitään ja purkavat sitten tuskaansa haukkumalla kampaajaa.
Itseäni ei huvita kampaajan työ enää yhtään. Matalapalkattua työtä, jossa hommia tehdään kiireessä, koska lähes kaikkialla työhön varatut ajat on kutistettu minimiin. Koulutusta ei arvosteta juurikaan ja ammattitaito lykätään joka käänteessä ja haukutaan ympäri kyliä. Leikkaisitte hyvät oman elämänne prinsessat itse omat tukkanne, kun ei mikään ikinä kuitenkaan kelpaa.
Monasti on varmaan näinkin, mutta en ole pyytänyt mm. paksuntamaan otsatukkaani alkamaan päälaelta, kerrostamaan toiselle sivulle jotain hyvin epämääräistä kerrostusta tai pyytänyt kampaajaa selittämään työnsä vaiheita miten hiuksiani "kuuluu" leikata ja miten kerrostetaan hyvin. En myöskään jaksa sitä kun seuraavalla käyntikerralla on jo unohtunut se mitä viimeksi kaksi kuukautta sitten sovittiin.
Nykyään leikkaankin sitten itse. Täytynee varmaan tilata taas hiustenleikkuusaksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kampaaja raivonnut, kun olin polttanut hiukseni kotiblondauksella.
Mitäköhän hän kuvitteli tällä saavuttavansa? Että ihailen hänen auktoriteettia, ja tulen jatkossa kiltisti hänen luokse blondaamaan?
Todellisuudessa en mene uudestaan tälläiselle ilkeälle kampaajalle.
En ymmärrä mitä merkitystä sillä on vaikka jokainen hius olisi poltettu jollain hapolla purkaksi. Se on valmiiksi jo kuollutta ainesta joka ei vaikuta ihmisen terveyteenkään mitenkään. Jos ei harjaa hiuksia vuoteen ne menevät korkeintaan takkuun. Jos ei harjaa vuoteen hampaitaan niin ne jo aika varmasti mätänevät suuhun.
Ei välttämättä terveyden kannalta (vaikka ei ne väriaineet terveellisiä tai edes turvallisia terveydelle ole) kannalta, mutta jos sitten kuitenkin odotat, että kampaaja oystyy tekemään sun palaneista hampunrippeistä jonkun muotilehden kuohkean leijonanharjan, niin ymmärtänet, että se on ongelma myös sille kampaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on kampaaja raivonnut, kun olin polttanut hiukseni kotiblondauksella.
Mitäköhän hän kuvitteli tällä saavuttavansa? Että ihailen hänen auktoriteettia, ja tulen jatkossa kiltisti hänen luokse blondaamaan?
Todellisuudessa en mene uudestaan tälläiselle ilkeälle kampaajalle.
En ymmärrä mitä merkitystä sillä on vaikka jokainen hius olisi poltettu jollain hapolla purkaksi. Se on valmiiksi jo kuollutta ainesta joka ei vaikuta ihmisen terveyteenkään mitenkään. Jos ei harjaa hiuksia vuoteen ne menevät korkeintaan takkuun. Jos ei harjaa vuoteen hampaitaan niin ne jo aika varmasti mätänevät suuhun.
Ei välttämättä terveyden kannalta (vaikka ei ne väriaineet terveellisiä tai edes turvallisia terveydelle ole) kannalta, mutta jos sitten kuitenkin odotat, että kampa
Onko se syy saada raivari?
Vierailija kirjoitti:
Totta, mikään ei ole niin typerän näköinen kuin taakse pitenevä polkkatukka.
Ja tosiaan, ei koskaan saa sellaista kuin pyytää. Olisko joku kampaaja selittämään, että onko sellainen erikoisen vaikea leikata?
Tämä on tietenkin makukysymys ja asiakkaalle pitäisi leikata se mitä pyytäävät, mutta mun silmään se näyttää kamalalta enkä tajua sen ideaa yhtään. Edessä sellaiset pitkät jutut joita tekisi mieli vetäistä niinkuin naruja. Tai en kyllä tiedä tarkoitetaanko tässä nyt ihan sitä missä menee siiliksi melkein takana. Sitä oikeastaan ihmettelen enemmän miksi niin moni haluaa sellaisen.
Mulla yksi kampaaja veti ilman lupaani yli 10 cm hiuksista kun vielä oikein korostin, että haluan mahdollisimman pientä tasoitusta. Tukka oli hyvässä kunnossa eikä ollut mitään syytä vetää noin paljon ja se että napsasi suoraan tuon määrän pois eikä edes kysynyt mielipidettäni on todella töykeätä. Oli vielä epätasainenkin lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
Kuvan näyttäminen ei ole minullakaan auttanut asiaa.
Näissä on yleensä se vika, että ne kuvat ei ole mitään suorasn suihkusta tulleita, vaan sitä tukkaa on leikkauksen lisäksi myös muotoiltu taidolla, ajalla ja huomattavalla määrällä erilaisia muotoilutuotteita. Sinä et arjessa pystyisi ylläpitämään sellaista, vaikka osaisitkin, etkä todennäköisesti edes osaisi - ja jos sulla jostain syystä olisi pari tuntia tukanlaittoon päivittäin, sun hiukset (ja ehkä keuhkotkaan) ei kuitenkaan kestäisi sen rasitusta.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tämä myös mieskampaajia?
Täytyy sanoa, että mieskampaajat ovat parempia kuin naiset. Erityisesti Lähi-idän miehet osaavat leikata naisten hiukset kivasti ja naisellisesti.
Ne ovat vain epäpäteviä useimmiten. Puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä, eikä kampaajiksi todennäköisesti valiloidu kaikkein välkympiä.
Minulla pitkä, olkapäille ulottuva tukka, jota värjään itse, on todella helppoa. Kaikki luulevat, että on kampaajalla värjätty. Lisäksi leikkaan hiustenleikkuusaksilla latvoja värjäyksen yhteydessä niin tulee siistittyä latvat.
Aivan turhaan moni tuhlaa rahojaan kampaajaan, varsinkin jos ei ole jotain todella hyvää kampaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei huvita kampaajan työ enää yhtään. Matalapalkattua työtä, jossa hommia tehdään kiireessä, koska lähes kaikkialla työhön varatut ajat on kutistettu minimiin.
Eikö kampaajat useimmiten ole yrittäjiä, jotka siis saavat ihan itse varata asiakkaalle aikaa sen verran kuin haluavat ja hinnoitella työnsä itse? Ymmärrän, ettei hintoja voi rajattomasti nostaa, mutta siihen voi kyllä vaikuttaa, hankkiiko itselleen mainetta kaupungin parhaana vai halvimpana kampaajana.
Toiset katsoo vaan sitä tukkaa ja miltä se takaa näyttää, eikä juurikaan kasvoja tai eivät vaan näe mikä pukisi asiakasta parhaiten.
Aika monet "kauneusalan ammattilaiset" on kaikkea muuta kuin kauniita tai ammattilaisia, joten juu, varmaan tekevät noita juttuja ihan tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Toiset katsoo vaan sitä tukkaa ja miltä se takaa näyttää, eikä juurikaan kasvoja tai eivät vaan näe mikä pukisi asiakasta parhaiten.
Niinpä ja se ei itseä paljon ilahduta, kun sinne taakse ei näe. Minullakin tietyn mallinen leikkaus saa kasvot lapsellisen ja oudon näköiseksi, kun posket korostuvat liikaa. Kun jättäisi siihen sivuille pidemmästi hiuksia, niin korostuisi paremmat puolet. Mutta niinhän ei juuri koskaan käy, kun otetaan liian lyhyeksi.
Värjäämisen olen opetellut itse. Ei ole vaikeaa tehdä raidoituksella tai ihan pelkällä kammalla ja vaalennusaineella vetämällä sävyeroja. Kotonakin voi värjätä siten, ettei lopputulos ole värikypärä.
Mun tukka halutaan aina muotoilla paskaks. Kuivataan tukka suoraksi ja ohueksi lättänäksi. On pitkä ja luonnonkihara tukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei huvita kampaajan työ enää yhtään. Matalapalkattua työtä, jossa hommia tehdään kiireessä, koska lähes kaikkialla työhön varatut ajat on kutistettu minimiin.
Eikö kampaajat useimmiten ole yrittäjiä, jotka siis saavat ihan itse varata asiakkaalle aikaa sen verran kuin haluavat ja hinnoitella työnsä itse? Ymmärrän, ettei hintoja voi rajattomasti nostaa, mutta siihen voi kyllä vaikuttaa, hankkiiko itselleen mainetta kaupungin parhaana vai halvimpana kampaajana.
Luulisi ettei noikaan kilpaile toisaalta samoista asiakkaista. Halvalla voi saada hyvääkin jos on tarkoitus tasoittaa hiuksua nopeasti liukuhihnalta. Sitten sen tasoituksen voisi käytännössä tehdä kuka vain jolla on terävät sakset ja silmää asialle. Parhaalla taas voi olla vaikeammat aikaa vievät työt leikkausten ja värien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko Purra-polkkaa? Ehkä ohuttukkaisille ei ole niitä vaihtoehtoja kovin montaa tarjolla?
Kuinka monta persua sulla on tällä hetkellä siellä ympärilläsi? Tuleeko niitä lisää pistorasioista ja avaimenrei'istä?
T: psyk sh
Kampaajissa on tietenkin tasoeroja. Parhaita ovat ne, jotka ovat käyneet perinteisen parturi-kampaajan ammattikoulutuksen ja sitten täydentäneet ammattitaitoaan aika ajoin kursseilla ja koulutuksissa.
Sen sijaan mitkään pikakurssit, joista valmistuu hiusmuotoilijoita, eivät tuota yhtä hyviä kampaajia. Olen käynyt sellaistenkin asiakkaana ja huomannut puutteita ihan perusammattitaidossa.
Tämän takia leikkaan kotona itse. Kerran vakikampaaja puhui että töissä pitäisi käyttää meikkiä ja laittautua niin olisi ammattimainen. En paljoa meikannut silloin ja nyt vielä vähemmän. Kävin hänellä vielä joitakin kertoja,koska oli niin hyvä. Puhui myöhemmin,että ei jaksa itseään oikein enää laittaa ja turhaa sellainen.
Mulla myös tämä. Pyöreä naama, lyhyt kaula, mutta hyvät hiukset. Loivan permiksen pyydän niin, että eteen verhomaisesti graafisesti volyymiä, ei ainakaan taakse painoa. (yksi kampaaja on tehnyt sen minulle, sain kehuja paljon). Kampaajat nyökkäävät ja haluavat vielä portauttaa niskaa keventääkseen.
Lopputulos: 70- luvun Charlien enkelien 'kiharapilvi', jossa koko linja on kauttaaltaan rikottu, paino takana, täysin muodoton, saan vain pannalla jotain kuria kampaukseen. Miksi muka sopii minulle? Näitä on värkänneet jo muutama kampaaja, kun en enää pääse sille hyvälle.